Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2003, 20:02
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Wat gaat voor en waar trek je de grens? - daar waar je 100,000 mensen verraad? - daar waar je zelf dood gaat?- of eerder? - of later?

dus ook hoever je egoïstisch bent.

en nog extra vraag;
stel er heerst wereldwijd een ernstige epidemie die waarschijnlijk iedereen die het infecteert zal doden. Er is een medicijn tegen, dat ik ff revit noem. Recentelijk is een groot schip met revit gekaapt; een vriend van een vriend had er twee via-via-via gekocht voor zichzelf en een vriendin. Die vriend van jouw die heeft het echter van hem gestolen en komt naar jou toe en bied je de tweede revit aan... wat doe je?
Oud 13-02-2003, 20:05
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
ik snap je vraag niet?
of ik 1000 mensen dood zou laten gaan als ik dan zelf zou blijven leven
Oud 13-02-2003, 20:06
Talon
Talon is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Wat gaat voor en waar trek je de grens? - daar waar je 100,000 mensen verraad en waar je dood gaat? - of eerder? - of later?

en nog extra vraag;
stel er heerst wereldwijd een ernstige epidemie die waarschijnlijk iedereen die het infecteert zal doden. Er is een medicijn tegen, dat ik ff revit noem. Recentelijk is een groot schip met revit gekaapt; een vriend van een vriend had er twee via-via-via gekocht voor zichzelf en een vriendin. Die vriend van jouw die heeft het echter van hem gestolen en komt naar jou toe en bied je de tweede revit aan... wat doe je?
ik kies voor mezelf

ik neem die tweede rivit aan.

zo moeilijk zijn deze keuzes niet voor een ware egoist hoor
Oud 13-02-2003, 20:09
Rerisen Phoenix
Citaat:
Talon schreef:
ik kies voor mezelf

ik neem die tweede rivit aan.

zo moeilijk zijn deze keuzes niet voor een ware egoist hoor
Maar je hebt niet geantwoord op waar je de grens trekt. Voor een ware egoïst is dat wel weer moeilijk omdat de grens waar je belangen er echt niet meer bij gedient zijn erg moeilijk te zien is (ben ook egoïst).

€20 weggeven lijkt bijvoorbeeld erg slecht voor je eigenbelang maar als het nou aan belangrijk persoon is die veel mensen kent? - die noemt je meteen gul & vrijgevig en dat levert je zo weer meer voordeel op dan die €20 waard was.
Oud 13-02-2003, 20:19
Talon
Talon is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Maar je hebt niet geantwoord op waar je de grens trekt. Voor een ware egoïst is dat wel weer moeilijk omdat de grens waar je belangen er echt niet meer bij gedient zijn erg moeilijk te zien is (ben ook egoïst).

€20 weggeven lijkt bijvoorbeeld erg slecht voor je eigenbelang maar als het nou aan belangrijk persoon is die veel mensen kent? - die noemt je meteen gul & vrijgevig en dat levert je zo weer meer voordeel op dan die €20 waard was.
hm ja daar heb je wel gelijk in..
misschien moet er dan gekeken worden naar de lange termijn en niet welk profijt je er in het heden aan hebt..

ik zou die €20,- dan ook niet weggeven tenzij ik voor 90% zeker zou zijn dat ik er baat bij zou hebben..
Oud 13-02-2003, 20:26
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Citaat:
Talon schreef:
misschien moet er dan gekeken worden naar de lange termijn en niet welk profijt je er in het heden aan hebt..

ik zou die €20,- dan ook niet weggeven tenzij ik voor 90% zeker zou zijn dat ik er baat bij zou hebben..
Ik zou ieg nooit €20 weggeven, als je daarmee vriendschap moet kopen ben je gewoon zielig

€5 of minder is echter te overwegen
Oud 13-02-2003, 20:28
Rerisen Phoenix
Citaat:
Talon schreef:

Ik ben lange-termijn egoïst en ben er redelijk constant mee bezig. Ik maak niet erg vaak meer fouten, als ik ze wel maak of gigantisch verraden wordt door een grotere egoïst (zonder eergevoel... - daarvan heb ik veel te veel), maar elke keer leer ik weer over mensen.

Deze kennis is ook dingen waard. In feite betekent die kennis bijvoorbeeld +0.1% voordeel in dergelijke situaties voor de rest van je leven.
Oud 13-02-2003, 20:28
Talon
Talon is offline
Citaat:
ScatMan.II schreef:
Ik zou ieg nooit €20 weggeven, als je daarmee vriendschap moet kopen ben je gewoon zielig

wat maakt het uit of je zielig bent als je er daarna veel profijt van hebt? of misschien verdien je wel het tienvoudige terug...
Oud 13-02-2003, 20:30
Talon
Talon is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Ik ben lange-termijn egoïst en ben er redelijk constant mee bezig. Ik maak niet erg vaak meer fouten, als ik ze wel maak of gigantisch verraden wordt door een grotere egoïst (zonder eergevoel... - daarvan heb ik veel te veel), maar elke keer leer ik weer over mensen.

Deze kennis is ook dingen waard. In feite betekent die kennis bijvoorbeeld +0.1% voordeel in dergelijke situaties voor de rest van je leven.
hm.. maar heb je dan zelf wel veel eergevoel?
Oud 13-02-2003, 20:31
Rerisen Phoenix
Citaat:
ScatMan.II schreef:

Buitengewoon kortzichtige opmerking.

Is het zo irreëel dat die vriendschap op termijn (niet per sé in financiële waarde) zoveel waard is? - Denk eraan dat met die €20 niet herinnert als €20 maar als gul, vriendelijk, sociaal persoon.
Oud 13-02-2003, 20:33
Rerisen Phoenix
Citaat:
Talon schreef:
hm.. maar heb je dan zelf wel veel eergevoel?
Ja, maar zeg maar niet zelfonderhoudend eergevoel... het eergevoel is niet zodanig dat ik mezelf oneerzaam voel als ik het langzaam uit mijn geest verwijder. - daarom ben ik daar ook mee bezig.

Ja, ik heb het wel. Zo ernstig zelfs dat de kans dat ik besluit tot een eerlijk gevecht op leven & dood ipv een sneaky cowardly backstab onacceptabel groot is. (45% zegmaar)
Oud 13-02-2003, 20:34
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Is het zo irreëel dat die vriendschap op termijn (niet per sé in financiële waarde) zoveel waard is? - Denk eraan dat met die €20 niet herinnert als €20 maar als gul, vriendelijk, sociaal persoon.
Die status kun je ook op andere manieren krijgen
Oud 13-02-2003, 20:35
Talon
Talon is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

en veel vriendschappen komen ook voort uit wederzijdse belangen.. niet alleen omdat men elkaar graag mag.
als iemand bruikbaar voor je is, en andersom.. dan is dat toch ook een soort kopen van vriendshap?
Oud 13-02-2003, 20:35
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

[quote]maar elke keer leer ik weer over mensen.[quote]
Hallooo, je bent er zelf een...

Jouw manier van mensen begrijpen is uiterst omslachtig....
Oud 13-02-2003, 20:39
Miracle
Miracle is offline
ik weet niet precies wat ik de vraag is... maar ik beantwoord maar ff zoals ik denk dat tie is..
als ik moet kiezen tussen mijn leven en dat van een grote groep anderen (vanaf 10 personen) dan zou ik zeker weten liever zelf dood gaan, dan die groep.
Oud 13-02-2003, 20:40
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Citaat:
Talon schreef:
en veel vriendschappen komen ook voort uit wederzijdse belangen.. niet alleen omdat men elkaar graag mag.
als iemand bruikbaar voor je is, en andersom.. dan is dat toch ook een soort kopen van vriendshap?
Tuurlijk, maar complimentjes geven is gratis [en alles wat er omheen hangt], en €20 een hoop geld
Oud 13-02-2003, 20:41
Rerisen Phoenix
Citaat:
ScatMan.II schreef:
Die status kun je ook op andere manieren krijgen
pfff... stel je je nu opeens voor dat ik constant twintigjes ga uitdelen?????

Ik zei dat een situatie zich aan kon doen dat dat je belangen diende *zucht*

Citaat:
ScatMan.II schreef:
Hallooo, je bent er zelf een...

Jouw manier van mensen begrijpen is uiterst omslachtig....
Doubles - nu is het opeens zelfs dat ik mensen geld geef om te begrijpen hoe ze in elkaar zitten?

Ik zei dat als ik een fout maak ik daarvan leer....
Oud 13-02-2003, 20:44
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Citaat:
dreen schreef:
ik weet niet precies wat ik de vraag is... maar ik beantwoord maar ff zoals ik denk dat tie is..
als ik moet kiezen tussen mijn leven en dat van een grote groep anderen (vanaf 10 personen) dan zou ik zeker weten liever zelf dood gaan, dan die groep.
Same here

Ik kan / wil die mensen gewoon niet zien dood gaan en weten dat het mijn schuld is...
Oud 13-02-2003, 20:46
Talon
Talon is offline
Citaat:
ScatMan.II schreef:
Same here

Ik kan / wil die mensen gewoon niet zien dood gaan en weten dat het mijn schuld is...
waarom is het jouw schuld?
omdat je jezelf niet opoffert?
das lekker dan, dat een ander bijna van je verwacht dat je je leven geeft.. lijkt wel een sekte
Oud 13-02-2003, 20:46
Thomas
Thomas is offline
Ik kies altijd alleen voor mezelf.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 20:47
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
pfff... stel je je nu opeens voor dat ik constant twintigjes ga uitdelen?????

Ik zei dat een situatie zich aan kon doen dat dat je belangen diende *zucht*

Doubles - nu is het opeens zelfs dat ik mensen geld geef om te begrijpen hoe ze in elkaar zitten?

Ik zei dat als ik een fout maak ik daarvan leer....
Als ik me iets niet kan voorstellen is het wel jij die met geld smijt...

En nee, dat zei ik niet en dat zei jij niet
Jij zei dat je elke keer de mensen beter begreep, daardoor doe je het voorkomen alsof je jezelf als een soort niksbegrijpende buitenstaander bent die alles moet leren door een handeling die hij doet of die hem wordt aangedaan
Oud 13-02-2003, 20:50
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Citaat:
Talon schreef:
waarom is het jouw schuld?
omdat je jezelf niet opoffert?
das lekker dan, dat een ander bijna van je verwacht dat je je leven geeft.. lijkt wel een sekte
Als ik zeker zou weten dat als ik wordt afgeknalt andere mensen dat niet worden, doe ik dat ja

Gelukkig is dit weer zo'n irrealistische situatie die toch nooit zal voorkomen...

T'hangt er natuurlijk ook vanaf of die mensen 1000km verderop worden neergeschoten of dat het m'n buren, vrienden, ouders etc zijn....

En ja, zo ben ik nou eenmaal Wil niet zeggen dat ik er niet voor zou vechten... Ik laat me natuurlijk niet willoos even afknallen omdat er nou eenmaal een gek is die dat wil
Oud 13-02-2003, 21:02
Talon
Talon is offline
hm.. ik heb weleens mensen weten te ovetuigen dat ik mijn ouders zou verkopen of vermoorden als er een goed bod voor was...

alleen was het moeilijker om ze achteraf aan het verstand te brengen dat het niet serieus was, maar alleen om een reactie uit te lokken...
Oud 13-02-2003, 21:05
Rerisen Phoenix
Hee Talon; was is je MSN of ICQ#?

mijn ICQ = 99484442
msn: psphoenix17@hotmail.com
Oud 13-02-2003, 21:07
Talon
Talon is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Hee Talon; was is je MSN of ICQ#?

mijn ICQ = 99484442
msn: psphoenix17@hotmail.com
MSN: talon@talon.ath.cx

staan op het moment beide uit, ik zit op een andere comp.
maar voeg maar toe
Oud 13-02-2003, 23:32
A*
A* is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Wat gaat voor en waar trek je de grens? - daar waar je 100,000 mensen verraad? - daar waar je zelf dood gaat?- of eerder? - of later?

en nog extra vraag;
1ste vraag: Ik ken mn grenzen redelijk goed, ik zou nooit of niet snel iemand verraden.

2de vraag: Ik zou die revit niet aannemen, als al die mensen dan straks dood zijn en je als enige met die vriend overblijft zul je ook niet lang meer leven want dr is niemand meer die voor de primaire en secundaire voorzieningen zorgt en dat merk je op den duur wel.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 23:41
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
ja natuurlijk, ieder mens is egoïstisch als het erop aankomt. en terecht.
Oud 14-02-2003, 13:23
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
ScatMan.II schreef:
Als ik zeker zou weten dat als ik wordt afgeknalt andere mensen dat niet worden, doe ik dat ja

Gelukkig is dit weer zo'n irrealistische situatie die toch nooit zal voorkomen...

T'hangt er natuurlijk ook vanaf of die mensen 1000km verderop worden neergeschoten of dat het m'n buren, vrienden, ouders etc zijn....

En ja, zo ben ik nou eenmaal Wil niet zeggen dat ik er niet voor zou vechten... Ik laat me natuurlijk niet willoos even afknallen omdat er nou eenmaal een gek is die dat wil
agree.
Maar zo raar is dat toch niet dat je het leven van 10 anderen belangrijker vind dan die van jou???
en nee, ik zit niet bij een sekte Dat vind ik gewoon
Oud 14-02-2003, 14:49
Secreet
Secreet is offline
ik vind het niet erg om dood te gaan....

het maakt dus niet uit
Oud 14-02-2003, 20:05
Rerisen Phoenix
Citaat:
A* schreef:
2de vraag: Ik zou die revit niet aannemen, als al die mensen dan straks dood zijn en je als enige met die vriend overblijft zul je ook niet lang meer leven want dr is niemand meer die voor de primaire en secundaire voorzieningen zorgt en dat merk je op den duur wel.
als 1% van de wereldbevolking overleefd temidden van de voorzieningen van de voorgaande wereld dan kan je er echt wel op rekenen dat er weer een nieuwe wereld kan worden opgezet. - Overlevenden groeperen zich in ik denk dorpen waaromheen veel boerderijen liggen. - de eerste 10 jaar kunnen ze zeker toe met alle benzine e.d. die overal nog te vinden is, eerste 5 jaar met conservenblikken.
Oud 14-02-2003, 23:45
Kleine A*
Kleine A* is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
als 1% van de wereldbevolking overleefd temidden van de voorzieningen van de voorgaande wereld dan kan je er echt wel op rekenen dat er weer een nieuwe wereld kan worden opgezet. - Overlevenden groeperen zich in ik denk dorpen waaromheen veel boerderijen liggen. - de eerste 10 jaar kunnen ze zeker toe met alle benzine e.d. die overal nog te vinden is, eerste 5 jaar met conservenblikken.
jamaar dan nog, eens zal alles op zijn en als je juist met de verkeerde mensen opgescheept zit is t ook snel over.
Reageren

Regels voor berichten