Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Geeft niet, heb ik met mijn vriend ook heel vaak. Misschien zijn brainwaves overdraagbaar. Wij hebben de stelling ook al eentijd geleden verzonnen. Hij is al aangepast ook, door de wijze woorden van Micky. Als je mijn opvatting letterlijk neemt, bestaat er in het geheel geen A, alleen als een indirecte vorm van E. Hij is goed, die Micky.
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Om het maar even aardig te houden, dankjewel ![]() Citaat:
|||
Citaat:
![]() ![]() ![]() enneh moonchild "Dan draait het misschien ook omjezelf maar in de 1ste plaats zeker niet. " Je zegt het zelf al... 1ste plaats. 2e plaats telt niet mee? ![]() Citaat:
Wie geeft even een voorbeeld wat niet direct EN indirect voor jezelf is? ( ![]() ![]() ![]() ![]()
|
Zie mijn kritiek in het andere topic.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Kijk naar andere diersoorten, het mannetje neemt het op voor zijn kudde als ze worden aangevallen door roofdieren. Het mannetje houd dan ook rekening met zichzelf. Hij denkt (even afgezien of dieren wel of niet kunnen denken, het is hier slecht een woord) niet van als ik nou hier sta en me laat doden vallen ze de rest van de kudde niet meer aan, nee hij vecht om hun te beschermen en zichzelf in leven te houden. Dit is instinct, het insinct van de mens en dieren is overleven. Er zijn trouwens wel mensen die zich opofferen om iemand onder een auto uit te halen zonder dat ze daar achteraf nog iets van kunnen voelen. |
![]() |
||
Citaat:
2) Een interessant fenomeen ja, ik denk dat het te maken heeft met dat de mens zijn gedrag voor zo'n klein gedeelte is vastgelegd dat dit soort dingen kunnen ontstaan. Het spreekt voor zich dat dit geen belangen van de mens en evolutie dient (voor de persoon die zich opoffert). En poesifox, zoiets als dit is echt heel algemeen, iedereen die nadenkt over menselijke motieven komt er vanzelf op. Bij zoiets algemeens zou ik eerder aannemen dat die persoon het ook bedacht heeft. - Ik heb dit al meer dan een jaar geleden bedacht. Maar dat is dus niet relevant. *benieuwd hoeveel mensen dit nog lezen, volgens mij lezen veel mensen iets niet meer als het hoger is dan het breed is
||
Citaat:
2. Ik snap niet hoe dat dan zo zou kunnen ontstaan. Misschien is het een reflex voortbestaand uit (naasten)liefde. 3. Als er reincarnatie of leven naar de dood is zou dat wel kunnen. |
![]() |
||
Citaat:
2. Relfexen zijn standaard, en ik spring er bijvoorbeeld niet voor 3. bewijs reincarnatie eens
||
Citaat:
2. Heb je het ooit meegemaakt? Ik zou het niet weten, nooit meegemaakt. 3. Bewijs eens dat het niet bestaat. Ik zei alleen als het zou bestaan. Ik geloof wel dat het bestaat en weet dat voor mezelf ook heel zeker, ik kan me dingen herinneren uit vorige levens. |
![]() |
|
quote:
-------------------------------------------------------------------------------- Toemoesh schreef op 14-03-2003 @ 10:44: Ik denk dat dit geen echte discussie is. Het is namelijk gewoon een feit dat iedereen egoistisch is. Daar is geen discussie over mogelijk. -------------------------------------------------------------------------------- Wat een bullshit Tuurlijk niet, niemand maakt beslissingen zonder dat hij/zij zijn/haar positie in het 'spel' heeft bepaald, alles wat je doet, zonder uitzondering is egoistisch. Om jezelf te bevoordelen, om jezelf beter te doen voelen, om jezelf een grote plaats in iemand zijn vrienden kring te geven. Alles gebeurt vanuit je IK.
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Verder, groepsbelang gaat nooit voor. Als dat wordt gedaan dan gaat het perongeluk, sommige diersoorten offeren zich echter wel op voor hun jongen maar dat verschilt per soort. - de meeste soorten doen het niet omdat als ze het niet doen ze meer kans hebben om meer nakomelingen te krijgen die zich kunnen voortplanten (evolutionair bepaald).
||
Citaat:
||
Citaat:
egoïst = persoon die zich ondergemiddeld inleeft in andermans emoties. Omdat hij zich minder inleeft is het minder snel in zijn belang om iemand die lijdt te helpen en is met ook minder in zijn belang om iemand blij te maken.
||
Citaat:
![]() Maar ik zie hier geen enkel bewijs dus ook geen enkele reden om aan te nemen dat groepsbelang nooit voorgaat. integendeel, ik zie het overal, kamikazepiloten sterven voor hun land, insektenkolonieen hebben soldaten die vechten en sterven voor hun groep. En mensenkinderen hebben meer kans om nakomelingen te krijgen dan ouders die bijna 50 zijn, dus dat kan leiden tot zelfopoffering. ![]() |
![]() |
|
insektenkolonieen hebben soldaten die vechten en sterven voor hun groep. ??? Dat zijn dan ook insecten en die denken anders dan wij. Zeker mieren wat die doen alles gewoon automatisch, die zijn niet uniek. Mensen daar integen wel. Hoewel ik dat voorbeeld met die kamikazepiloten wel sterk vond.. daar heb 'k niet op te zeggen. En dat gebeurt niet vaak. ![]() ![]()
||
Citaat:
De soldaten van mierenkoloniën zijn eigenlijk geen dieren. Ze voldoen niet aan de eis "voortplanten". Soldatenmieren zijn door miersoort ontwikkeld als zegmaar los opererend deel van het... lichaam. Deze mieren hebben geen belangen meer omdat ze niet kunnen voortplanten dus zijn ze niet meer belangrijk. Geld overigens voor alle dieren van dat type. En je ziet wel dat de individuen van die soorten die zich wel kunnen voortplanten zich WEL egoïstisch gedragen.
|
Kamikazepiloten dat is speciaal menselijk gedrag. Mensen zijn intelligent en kunnen het systeem dus omzeilen. Wij formuleren theoriën over de dood, sommigen stellen het zéér rooskleurig voor dus willen we dood. Ook willen we geen kinderen meer maar blij zijn (en daarom kinderen). Voor zover de mens.
Dus, mensen zijn egoïstisch en blijven dat ook. Alles in je eigen belang van waarde. En waarom zou dat zo erg moeten zijn?? Daar is toch niets mis mee, iedereen is het, dus waarom die f*cking taboe sfeer?
||
Citaat:
Er is niks mis met egoïsme (heb ik nooit gezegd, tegenovergestelde zeer vaak), en waar hangt een taboe-sfeer?
|
Iedereen vindt dat egoïsme taboe is ( nou ja, okeej, sommige niet dan) maar vraag maar eens aan mensen of ze egoïstisch zijn?
Wedden dat de helft ontwijkend antwoord, zonder er niet eens bij stilgestaan te hebben.. Dit is zogenaamd een wereld zonder taboe's.. lees Isabel van Tessa de Loo, daar staat ook een mooie taboe in: lelijkheid.. maar dat wilt de moderne wereld gewoon niet tegeven..
||
Citaat:
(mooie win-win-situatie)
|
als je egoisme stelt zoals het hier boven is gebruikt dan is alles wat je doet, denkt, uit dus egoistisch. dat is mijn ogen een scheve opvatting. egoisme betekend zelfzucht, baatzucht. als ik mijn oma help met haar boodschappen is dat geen zelfzucht. ik moet slepen met een boodschappen tas, het kost me tijd. ik zou veel blijer zijn als ik op een terasje in de zon zou zitten. maar ik help mijn oma, waarom? dat is mij geleerd, normen en waarden die je van huis uit mee krijgt. helemaal niet omdat ik denk dat ik er een goed gevoel van zal krijgen. (misschien onderbewust, maar niet bewust.)
dus, 2mogelijkheden. -jullie stellen alles is egoistisch, ok. in de zijn die in dit topic gebruikt word waar. -stel het punt van egoisme iets bij. dan is de stelling niet waar.
|
Als jij alles vanuit egoisme doet hoeft dat niet te betekenen dat iedereen dat doet. Iedereen heeft andere redenaties bewust of onbewust, extreem voorbeeld, moeder Teresa, nou ik ben een grote moederneuker als zei anderen hielp om er zelf beter van te worden. En ik doe zelf ook niet altijd dingen om er zelf beter op te worden, soms doe ik juist graag dingen waar ik zelf juist iets minder van wordt ofzo. Dus dikke onzin.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
1 met zichzelf steeds als uitgangspunt van de gedachten ego´ïstisch (bn.) 1 zelfzuchtig (www.vandale.nl) De meeste mensen hebben zichzelf als uitgangspunt voor hun gedachten. Dat vind ik ook niet verwondelijk; alles wat je meemaakt en moet bedenken, bekijk je vanuit jezelf. Egoisme houdt in dat je het belang van anderen niet of maar beperkt aandacht geeft, dat je ten koste van anderen handelt.
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Zou het ooit veranderen?
||
![]() |
Citaat:
Het lijkt me trouwens helemaal niet zo dat 'ieder voor zich', dus egoïsme, de meeste voordelen opleveren voor een mens. Juist als je samenwerkt en samen leeft, kun je meer bereiken in het leven (en daarmee valt natuurlijk aan meer te denken dan aan rijkdom ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Waaaazige uitspraken topic deel zoveel Wammus | 500 | 11-11-2007 16:49 | |
Psychologie |
zelfmoord --> zelfmoord anterx | 58 | 15-03-2007 15:36 |