Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-03-2003, 01:00
M@TRIX
M@TRIX is offline
Als ik mijn pc aanzet start deze niet meteen op:

de ene keer blijft mijn scherm op "power saving" staan, deze springt dus niet aan, zoals hij zou moeten doen. dit "power saving" schermpje geeft hij normaal als de pc uitstaat en de monitor aan.
als ik de pc reset springt hij van dit scherm af en zegtie: "check connection cable". daarna springt hij weer op "power saving".

als ik enkele keren op reset heb gedrukt krijg ik beeld en lijkt het alsof mijn pc gewoon opstart.

hij blijft dan hangen na het schermpje van de bios wat de hardware adressen zijn van de verschillende aanwezige hardware. ( schermvullende tabel met gegevens)

normaal gesproken zou hij hierna mijn diskette station scannen op eventuele aanwezige bootable diskettes maar dit doet hij niet.

pas na enkele keren de computer gereset te hebben gaat hij verder met opstarten en kom ik in mijn windows omgeving.

ik heb alle hardware al een keer verwijderd en met een doek afgedaan om storingen door eventueel aanwezig stof uit te sluiten

wat kan nog meer de oorzaak zijn?
ik hoop snel de oorzaak te vinden want dit is echt te irritant

groeten wim
Oud 23-03-2003, 01:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Hm vervelend!

Belangrijk is of de problemen die je tegenkomt consistent zijn. Daarmee bedoel ik of je probleem met vaste regelmaat optreedt of niet.

Indien het laatste het geval is, heb ik een sterk vermoeden richting de voeding. Hoe oud is die en hoeveel watt?

Wat is verder de configuratie van je systeem?

Dat je monitor op power saving mode gaat betekent dat hij geen signaal ontvangt, wat erop zou duiden dat er qua hardware iets mis is met je computer. Omdat je zegt dat dit probleem onregelmatig is, vermoed ik dat de onderdelen af en toe niet voldoende stroom krijgen, of dat de voeding een erg schommelende voltage geeft. Beide veroorzaken ernstige instabiliteit.

Nog één ding: als je in Windows zit, blijft je syteem dan wel stabiel? Zo niet: hoe lang kun je redelijk normaal in Windows werken?
Oud 24-03-2003, 09:11
M@TRIX
M@TRIX is offline
het probleem treed elke keer op als ik mijn systeem wil opstarten. dus wat dat betreft kan ik het een regelmatig probleem noemen.

het aantal keer dat ik mijn pc moet resetten voordat deze opstart verschilt wel.

mijn voeding is 350 watt en is net iets ouder dan een jaar.

zodra ik in mijn windows omgeving kom blijft de pc stabiel en kan deze dagen tot weken achtereen aan staan zonder vast te lopen. dit is het vreemde eraan....

ik heb een AMD XP 1900+
512 DDR
gforce 2 64 MB + tvout
sb live 5.1
Pinacle TVRage (tv in)
intell 10 / 100 / 1000 mbit Nic
1x 40 gig HDD
1x 60 gig HDD met hdd cooler
1x 80 gig HDD met hdd cooler
pioneer dvd-rom speler
litte on cd writer

dit alles heb ik in een big tower gebouwd.
Oud 24-03-2003, 13:53
Enlightenment
Enlightenment is offline
Dat zijn best veel devices. Heb je toevallig een backup voeding die je kunt proberen?

Haal ook eens die TV kaart eruit, heb nare ervaringen met zulke dingen.

Verder: heb je je systeem geoverclocked?
Oud 24-03-2003, 15:40
M@TRIX
M@TRIX is offline
het systeem is niet overgeclocked.

het vreemde is dat het systeem wel altijd heeft gewerkt.
en dat deze problemen zich meestal voordoen als het systeem een nacht heeft uitgestaan.

de tv kaart werkt ook nog gewoon.

misschien dat je nu een idee hebt wat het probleem kan zijn en anders geef ik zsm andwoord op de vraag of het systeem wel goed opstart als ik de tvkaart verwijder.

(ik laat de pc een paar uur uitstaan om te kijken of het enig verschil geeft)

daarna post ik het resultaat
Oud 24-03-2003, 17:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Watvoor moederbord heb je?

Zou het niet zo snel kunnen zeggen. Voeding denk ik nog steeds aan, maar vind het dan wel vreemd dat hij als hij eenmaal in Windows is wel gewoon stabiel blijft.

zou dan toch een POST probleempje kunnen zijn. BIOS flashen naar nieuwste versie zou je dan kunnen proberen.
Oud 24-03-2003, 22:09
M@TRIX
M@TRIX is offline
ik heb een epox moederbord.
weet dat deze ddr en sdram aankan, een onboard soundcard heeft en natuurlijk amd compatible is

het type weet ik zo niet uit mijn hoofd en ik ben niet thuis dus kan het ook niet nakijken.

denk je dat het een storing kan zijn in mijn geforce 2 kaart?
de rede dat ik dit vraag is omdat dit de oudste kaart in mijn pc is. en misschien wel toe aan vervanging....maar hoe kom ik hier achter??

het is zeker niet verstandig om bij zo'n configuratie 300 watt voeding te gebruiken? die heb k namelijk nog 1 liggen.
anders zou ik kunnen proberen deze 300 watt voeding te gebruiken?!

gr. wim
Oud 25-03-2003, 00:04
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@TRIX schreef op 24-03-2003 @ 23:09:
ik heb een epox moederbord.
weet dat deze ddr en sdram aankan, een onboard soundcard heeft en natuurlijk amd compatible is

het type weet ik zo niet uit mijn hoofd en ik ben niet thuis dus kan het ook niet nakijken.

denk je dat het een storing kan zijn in mijn geforce 2 kaart?
de rede dat ik dit vraag is omdat dit de oudste kaart in mijn pc is. en misschien wel toe aan vervanging....maar hoe kom ik hier achter??

het is zeker niet verstandig om bij zo'n configuratie 300 watt voeding te gebruiken? die heb k namelijk nog 1 liggen.
anders zou ik kunnen proberen deze 300 watt voeding te gebruiken?!

gr. wim
Mooi, je hebt nog een backup voeding dus. Sluit deze eens aan en kijk of je het probleem behoud. Ik vrees echter dat het dit niet is, omdat dan het systeem eenmaal in Windows ook problemen zou moeten geven. Maar dit uitsluiten is wel aan te raden.

Een kapotte videokaart ken ik niet. Ik zit nog wel te denken aan je BIOS, deze zou je eens moeten updaten. EPoX heeft ws. een Windows flash utility, moet je maar even kijken op hun site.
Oud 01-04-2003, 12:35
M@TRIX
M@TRIX is offline
uhm..

heb nu volgende probleem, als me pc doorstart krijg ik de foutmelding : SCHIJFFOUT
duid dit aan dat mijn moederbord rot is?
als ik namelijk de image op mijn HDD terug zet start hij weer op...
tot ik mijn pc een dag je uitzet.. dan krijg ik weer da gezeik..

ohjah, ik heb nog niets geweizigd aan mijn configuratie. ook niet een hardware eruit gehaald om te kijken waar het defect zit... dit probleem kwam spontaan opzetten
Reageren

Regels voor berichten