Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het zou passen in de levensopvatting van Hermans als hij niet zou bestaan. Ik las het boek een hele poos terug, maar ik weet nog wel dat Hermans van mening was dat de mens nooit vinden kon wat hij zocht. En als je het dan toch vond, dan bleek het toch niet dat te zijn wat je zocht.
LUH-3417 |
![]() |
|
![]() |
Volgens mij bestaat Dorbeck wel degelijk, alleen is hij nauwelijks vindbaar voor de gewone mens. Dit heb ik beredeneerd aan de hand van (wellicht wat vergezocht
![]() Want ook Osewoudt is een soort van profeet, die meer dan de werkelijkheid (= Dorbeck) gezien heeft dan de gemiddelde mens. Als hij er dan over vertelt, gelooft niemand hem. En hij kan ook niet bewijzen dat Dorbeck bestaat via de foto's, omdat ze uiteindelijk mislukken. Daarom raakt hij er zelf van overtuigd dat hij gek is (zijn moeder had immers waanvoorstellingen, als ik me niet vergis de reden dat zij haar man vermoordde) en dat Dorbeck nooit bestaan heeft. Uiteindelijk krijgt hij dan zijn "gifbeker", een kogel. Ik vond dus veel parallelen met dat verhaal van Plato (hopelijk ken je die ![]() Hopelijk heb je hier wat aan ![]()
|
Je kan als het goed is voor elk argument dat er in het boek staat voor zijn bestaan een tegenargument vinden en andersom, want Hermans wil dat je niet kan zeggen of Dorbeck bestaat of niet. Want als je iets zou kunnen zeggen over het bestaan van Dorbeck kan je ook oordelen over de handelingen van Osewoudt, want als Dorbeck niet bestaan heeft dan zijn zijn handelingen immers 'fout' geweest. Dat thema wordt heel doeltreffend verwoord door de 'amorele theoreticus' ergens aan het einde.
|
Hermans gaat in zijn gehele oevre er van uit dat de hoofdpersoon in chaos verkeert en vervolgens orde probeert te scheppen. Dit gaat echter altijd mis. (Hermans zelf porbeert orde in zijn leven te scheppen door te schrijven, maar dat terzijde.)
In de Donkere kamer van damokles tracht Henri orde te scheppen d.m.v. Dorbeck. Pas op voor Hermans' zijn duivelse spelletjes, hij probeert je erin te luizen; lees eventueel het boek opnieuw en let op schijnbaar onbelangrijke bijzinnen, je zal dan zien dat Dorbeck volkomen imaginair is. |
![]() |
||
Citaat:
Je kan niet zeggen of Dorbeck bestaat.
|
![]() |
|
|