Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2003, 22:25
Verwijderd
muzieksmaak zegt iets over intelligentie

wat vinden jullie hiervan?

ik had het hier net via MSN over met een maat van me, hij stelde dat mensen die naar rockmuziek luisteren meer intelligentie hebben dan mensen die naar r n b, drum n bass, hardcore etc.. luisteren.

ik denk dat hij ergens wel gelijk heeft. als je kijkt naar mensen die die top-40 shit echt super vinden en met alle winden meewaaien als Idols, las ketchup, cheeky girls etc...
nou denk ik niet dat iemand die bijv. dance-muziek mooi vindt dommer zou zijn dan iemand die rockmuziek luistert, maar toch... als ik zie dat iemand zo'n nummer als The Ketchup Song helemaal the bomb vindt tja, dan euuhm

Laatst gewijzigd op 28-03-2003 om 22:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2003, 22:40
NewBreedhXc
NewBreedhXc is offline
muziek is gewoon een kwestie van smaak. en zegt niks over je iq.
Oud 28-03-2003, 22:40
Verwijderd
Ik denk niet dat het veel met intelligentie te maken heeft.. meer met smaak..
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 22:56
Type
Type is offline
Maar hoe verklaart die vriend van je dan dat klassieke muziek als 'intelligente muziek' wordt beschouwd, en dat trance (en nu bedoel ik goede trance) een hele hoop overgenomen heeft/zich heel erg heeft laten beinvloeden door klassieke muziek?

Zelf luister ik naar van alles, van klassiek tot de hardste rock, tot drum & bass tot dingen als Underworld (wat... Hardcore is ofzo?)

Waar zou ik dan onder vallen?

Ik ben btw een VWO-niveau studentje... Vertel.
Oud 28-03-2003, 22:57
Verwijderd
Citaat:
Pebbles schreef op 28-03-2003 @ 23:40:
ja dat is dus de stelling, zegt MUZIEKSMAAK iets over intelligentie?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2003, 23:33
Verwijderd
Citaat:
Type schreef op 28-03-2003 @ 23:56:
Maar hoe verklaart die vriend van je dan dat klassieke muziek als 'intelligente muziek' wordt beschouwd, en dat trance (en nu bedoel ik goede trance) een hele hoop overgenomen heeft/zich heel erg heeft laten beinvloeden door klassieke muziek?

Zelf luister ik naar van alles, van klassiek tot de hardste rock, tot drum & bass tot dingen als Underworld (wat... Hardcore is ofzo?)

Waar zou ik dan onder vallen?

Ik ben btw een VWO-niveau studentje... Vertel.
dit was dus ook ongeveer wat ik aan hem vroeg, maar ik vraag me daarbij af hoe iemand aan zijn/haar muzieksmaak komt. Het is (uit mijn oogpunt) namelijk vooral onder de 'jongere' jongeren makkelijker om met de rest mee te lopen en naar trance/dance/hiphop te gaan luisteren omdat dat toch het meest wordt gedraaid in de top40 en disco's, dus wat spoort de 'anderen' er dan toe aan om toch andere muziek te gaan luisteren...? en dus of ze er beter bij stilstaan wat ze mooi vinden en niet zomaar mee gaan met de 'massa' en dus beter nadenken en dus 'intelligenter' zijn.

(jaa vaag verhaal, zal wel komen doordat het laat is, ik de hele dag college heb gehad en ik nu me kapot irriteer aan de reclame tijdens The Patriot...)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 00:24
Verwijderd
nee dit is meer een kwestie van smaak denk ik.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 00:46
DeadNation
DeadNation is offline
waanzin haha
Oud 29-03-2003, 01:47
Verwijderd
Dan ben je net zo generaliserend als een nazi als je zo denkt.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 02:06
Verwijderd
Tot op zekere hoogte wel, ja.

Ik ken mensen die leip zijn van Grad Damen en Frans Bauer. Met alle respect voor deze heren, maar hun muziek is mijns insziens gemaakt voor de minder intelligenten onder ons. Wat simpelere muziek qua opzet, eenvoudige teksten, eenvoudig woordgebruik èn nog eens in je moerstaal. Je spreekt daar mijns insziens toch wel een bepaald IQ mee aan.

Iemand die gek is op dat soort muziek zal van z'n levensdagen geen Smashing Pumpkins luisteren. Om maar een dwarsstraat te noemen. Maar dat bedoel ik niet rot.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 02:48
86dagreed
86dagreed is offline
Nou, wat style beautiful zei: 'ze zoeken niet verder'. (geparafraseert)

Maar ik denk het niet aan de ene kant
waarom niet?

Mensen kennen de sublagen niet van de muziek, te weinig tijd, te weinig interesse. Maakt dat hun minder intelligent? Nee

Aan andere kant. Ik ken weinig mensen die lagere opleidingen doen die naar DEP, meshuggah, gordian knott (thnx lennart) luisteren.

Ik denk dus dat het eraan ligt, hoezeer is diegeen betrokken in muziek? en als hij dat is, naar wat voor soort muziek luister hij
Oud 29-03-2003, 06:03
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Hier zijn al eerder felle discussie over geweest.

Ik denk dat het allemaal te maken heeft met smaak en de leeftijdsgroep waarin je zit. Je ziet sowieso vaak dat beginnende pubbers meelopen met de top 40. Na een tijdje kijken ze verder (of niet) en dan treed er een verschuiving op van interesse. In de adollecentie (fase tussen puberteit en volwassenheid) wordt vaak de definitieve muziekkeuze bepaald, tenminste dan krijg je een hoop vastigheid rondom een hoop dingen.

Voorbeeld uit mijn praktijk, in het begin van mijn middelbare school periode luisterde ik naar hardcore en wel de gabber variant. Nu luister ik naar metal. Ik zie overigens wel overeenkomsten tussen die 2 stromingen.
Oud 29-03-2003, 08:30
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 29-03-2003 @ 03:06:

Ik ken mensen die leip zijn van Grad Damen en Frans Bauer. Met alle respect voor deze heren, maar hun muziek is mijns insziens gemaakt voor de minder intelligenten onder ons. Wat simpelere muziek qua opzet, eenvoudige teksten, eenvoudig woordgebruik èn nog eens in je moerstaal. Je spreekt daar mijns insziens toch wel een bepaald IQ mee aan.
Je spreekt er een iq mee aan, maar ook een leeftijd. Je noemt het voorbeeld van S.P., die hebben volgens mij een veel jonger publiek
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 08:32
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ik houd zelf erg veel van muziek van Bob Dylan, vooral om zijn teksten.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 09:26
Tsasil
Tsasil is offline
Natuurlijk heeft je muzieksmaak tot op zekere hoogte met je intelligentie te maken. Mensen die wat minder toebedeelt zijn in de grijze massa zijn ook minder in staat om de abstractere en minder directe vormen van muziek te waarderen. Ze zullen het niet fijn vinden om naar te complexe muziek te moeten luisteren, want dan moeten ze te hard nadenken. Ik denk dus ook dat als je het iq gaat testen van mensen met bepaalde muzieksmaken, het gemiddelde iq bij r&b beduidend lager ligt dan bij hardcore en metal, gewoon omdat die muziek complexer en diepzinniger in elkaar zit.

Wat dat echter niet zegt, is of iemand die r&b luisterd dommer is dan iemand die metal luisterd. Je kan nog steeds niets over een individu zeggen, want dan spelen er veel meer dingen mee. Iemand kan zich niet interesseren voor muziek, maar toch hoogbegaafd zijn bijv.
Oud 29-03-2003, 09:34
Verwijderd
Nee.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 09:42
misantrophia
misantrophia is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 28-03-2003 @ 23:25:

ik had het hier net via MSN over met een maat van me, hij stelde dat mensen die naar rockmuziek luisteren meer intelligentie hebben dan mensen die naar r n b, drum n bass, hardcore etc.. luisteren.

ik denk dat hij ergens wel gelijk heeft. als je kijkt naar mensen die die top-40 shit echt super vinden en met alle winden meewaaien als Idols, las ketchup, cheeky girls etc...
nou denk ik niet dat iemand die bijv. dance-muziek mooi vindt dommer zou zijn dan iemand die rockmuziek luistert, maar toch... als ik zie dat iemand zo'n nummer als The Ketchup Song helemaal the bomb vindt tja, dan euuhm
Nee, het is gewoon een kwestie van smaak. Ik denk wel dat de muziek die je luistert je levensstijl en vaak ook je manier van denken beinvloed.
Oud 29-03-2003, 09:55
S
S is offline
Onzin.

Ik ken mensen die op VWO zitten die naar 2Step, R&B, UKGarage luisteren (waaronder ikzelf) en mensen die op VMBO zitten die naar dezelfde muzieksoorten luisteren.

Ik ken mensen die op VWO zitten die naar rock luisteren. En ik ken mensen die op VMBO zitten die naar rock luisteren.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 10:13
Verwijderd
Citaat:
S schreef op 29-03-2003 @ 10:55:
Onzin.

Ik ken mensen die op VWO zitten die naar 2Step, R&B, UKGarage luisteren (waaronder ikzelf) en mensen die op VMBO zitten die naar dezelfde muzieksoorten luisteren.

Ik ken mensen die op VWO zitten die naar rock luisteren. En ik ken mensen die op VMBO zitten die naar rock luisteren.
a) bij dit soort zaken mag je generaliseren. zegt muzieksmaak over het algemeen iets over intelligentie?
b) zelf geef je al aan dat mensen op het VWO (toch intelligent zou je zeggen) bijna niet naar R&B luisteren, en dat het voor VMBO-ers zeldzaam is om naar rock te luisteren. kennelijk beschouw jij 'rock' als intelligente en 'r&b' als domme muziek.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 10:34
capibara
capibara is offline
Tuurlijk, aantal blastbeats per minuut staat gelijk aan je IQ
Oud 29-03-2003, 10:36
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
S schreef op 29-03-2003 @ 10:55:
Onzin.

Wat is dit nou weer voor een redenering?

Ik ken een oma van 96 die nog helemaal niet dement is, dus je leeftijd zegt ook helemaal niets over de kans om dement te worden?
Oud 29-03-2003, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Tsasil schreef op 29-03-2003 @ 11:36:
Wat is dit nou weer voor een redenering?

Ik ken een oma van 96 die nog helemaal niet dement is, dus je leeftijd zegt ook helemaal niets over de kans om dement te worden?
En mijn opa van 80 rookt al 70 jaar drie pakjes peuken per dag, en is kerngezond, dus van roken krijg je geen kanker [hypothetisch uiteraard].
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 11:07
Zazoo
Zazoo is offline
Citaat:
StayBeautiful schreef op 28-03-2003 @ 23:25:

ik hou van top40 muziek dus ik ben een meeloper, en toch ook niet want t is mijn mening en ik heb toevallig dus de zelfde mening als vele anderen. maar of ik een meeloper ben of niet heeft nix te maken met mijn intelligentie, dacht niet dat ik dom ben
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 11:21
chipmunk
chipmunk is offline
nee, het zegt niet direct iets over je iq, maar ik denk soms wel wat over je muzikale vermogen wat weer samen kan hangen met een hoger iq. Mensen die minder muzikaal zijn luisteren over het algemeen gewoon simpelere en toegankelijkere muziek, meestal is dit de soort muziek die je in de hitlijsten ziet. Misschien verklaart dit ook dat die simpelere muziek over het algemeen ook populairder is, aangezien de meerderheid van de mensen dom is.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 11:22
Sandpaper Tears
Sandpaper Tears is offline
Citaat:
ik hou van top40 muziek dus ik ben een meeloper, en toch ook niet want t is mijn mening en ik heb toevallig dus de zelfde mening als vele anderen. maar of ik een meeloper ben of niet heeft nix te maken met mijn intelligentie, dacht niet dat ik dom ben
good point
ik denk altijd dat mensen die van top 40 houden de echte muziek nog moeten ontdekken
maar het kan ook gewoon je smaak zijn natuurlijk
en of t wat met je iq te maken hebt??
lijkt me niet

hoewel ik die breezer-top 40-mensjes wel verdenk van een laag iq [politiek correct]maar dat ligt natuurlijk aan de persoon..bla.. [/politiek correct]
Oud 29-03-2003, 11:46
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Citaat:
NewBreedhXc schreef op 28-03-2003 @ 23:40:
muziek is gewoon een kwestie van smaak. en zegt niks over je iq.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 29-03-2003 @ 03:06:
Maar muzieksmaak kan natuurlijk veranderen. Dan zou iemand ineens intelligenter worden ofzo?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 12:08
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
The Ketchup Song is helemaal the bomb
en ik studeer aan de universiteit
Oud 29-03-2003, 12:19
Carn
Carn is offline
en toch zie je vaak dat mensen die op het vmbo zitten wat meer een top40 meeloop smaak hebben, en mensen die VWO doen dat minder hebben.
Oud 29-03-2003, 12:31
Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
ik denk dat mensen met een hoger IQ zich meer in de muziek inleven, het meer gaan ontleden, diepere gedachten zoeken, meerder lagen ontdekken etc. en een band als Tool leent zich daar erg goed voor en de gemiddelde Jay Z plaat wat minder.

Muziek luistereren is een kwestie van smaak maar dat staat los van de maniere waarop je het beleeft wat wel degelijk met intelligentie te maken heeft.
Oud 29-03-2003, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef op 29-03-2003 @ 13:19:
en toch zie je vaak dat mensen die op het vmbo zitten wat meer een top40 meeloop smaak hebben, en mensen die VWO doen dat minder hebben.
precies, dit is gewoon duidelijk te bewijzen.
ik zit op de universiteit en bijna niemand van m'n studiegenoten is echt goed te spreken over de Top-40 (natuurlijk staan er af en toe WEL goede nummers in, maar ik bedoel even in het algemeen).
nou heb ik een kameraad die op het MBO zit en daar zie je gewoon dat zijn klasgenoten meer Top-40 en trance luisteren.

dit is gewoon even een voorbeeldje van hoe ik het ervaar, ik zal wel ontzettend aan het generaliseren zijn, maar toch... dit is gewoon zo

Citaat:
ik denk dat mensen met een hoger IQ zich meer in de muziek inleven, het meer gaan ontleden, diepere gedachten zoeken, meerder lagen ontdekken etc. en een band als Tool leent zich daar erg goed voor en de gemiddelde Jay Z plaat wat
minder.
goed punt!

Laatst gewijzigd op 29-03-2003 om 12:48.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 12:50
Agile Anne
Agile Anne is offline
Citaat:
freakjuh schreef op 29-03-2003 @ 12:51:
Maar muzieksmaak kan natuurlijk veranderen. Dan zou iemand ineens intelligenter worden ofzo?
Nee, je gaat zelfstandiger denken en je bent meer jezelf. Dan ga je volgens mij minder top 40 muziek luisteren, en meer muziek zoeken wat je echt aanspreekt. Misschien komt dit bij VMBO leerlingen wel later omdat ze minder zelfstandig denken en liever bij de groep horen...
Oud 29-03-2003, 13:03
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
Pebbles schreef op 28-03-2003 @ 23:40:
Oud 29-03-2003, 13:55
dewdrop
dewdrop is offline
Ach ik denk dat het weinig met intelligentie te maken heeft, ik geef toe, mensen die Jantje Smit of bijvoorbeeld Frans Bauer geweldig vinden, zijn naar mijn mening vaak simpele zielen, maar volgens mij gaat het er gewoon om waar je je het lekkerst bij voelt!! Ik bedoel ik luister liever naar Jamai dan naar bijvoorbeeld nou wat zullen we zeggen, punk enzo, maar of ik dan nou meteen minder intelligent ben, volgens mij valt dat wel mee!!
Oud 29-03-2003, 14:08
FireCracker
FireCracker is offline
Citaat:
Sandpaper Tears schreef op 29-03-2003 @ 12:22:

hoewel ik die breezer-top 40-mensjes wel verdenk van een laag iq [politiek correct]maar dat ligt natuurlijk aan de persoon..bla.. [/politiek correct]
dat ligt aan de breezers
Oud 29-03-2003, 14:15
Infaustus
Infaustus is offline
Citaat:
fulgrim schreef op 29-03-2003 @ 11:34:
Tuurlijk, aantal blastbeats per minuut staat gelijk aan je IQ

hahahahahahahahahaha
Oud 29-03-2003, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Infaustus schreef op 29-03-2003 @ 15:15:
hahahahahahahahahaha
dan zal je maar lounge luisteren!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 14:29
Tsasil
Tsasil is offline
Citaat:
wouszer schreef op 29-03-2003 @ 15:26:
dan zal je maar lounge luisteren!
np. Skepticism - Sign of a Storm

*kwijl*
Oud 29-03-2003, 14:31
Rhinus
Rhinus is offline
Of muzieksmaak iets over intelligentie zegt?

Ja. Vast wel. Maar dan niet zo van "Rockers zijn slimmer dan niet rockers." Maar eerder dan over als je 't over 1 000 000 mensen bekijkt.

500 000 Rockers en 50 000 000 niet Rockers, dan denk ik best dat 't gemiddelde IQ verschillend zal zijn. Niet drastisch ofzo, maar vast wel iets.

Laatst gewijzigd op 29-03-2003 om 14:58.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 14:31
Infaustus
Infaustus is offline
np: Hellnation-Police, police

*kwijl*
Oud 29-03-2003, 14:37
Another Way
Another Way is offline
Ik luister alleen maar naar verschillende house stromingen. Van techno tot progresisve, tot club, tot trance. Binnen de dance scene zie je vaak dat mensen met een laag IQ voornamelijk naar hardere stijlen luisteren (Hardore/hardstyle) en mensen met een hoog IQ luisteren meer naar diepere sounds (Progressive, Groove en Techno) Kijk maar eens op een Hardstyle feest wat voor figuren er rond lopen, en vergelijk hun maar met de mensen die op een progressive/techno feest komen
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 14:42
Last Resort
Last Resort is offline
muzieksmaak zegt nix over je iq, ik luister zelf naar bijna alle soorten muziek overigens
Oud 29-03-2003, 16:19
Vice
Vice is offline
Ik zie zelf geen verband tussen intelligentie en muzieksmaak. Iedereen luistert gewoon op een andere manier naar muziek. De een vindt de tekst belangrijk en de ander gaat meer voor de muziek zelf.
Oud 29-03-2003, 16:23
Mysterons
Mysterons is offline
Citaat:
Sandpaper Tears schreef op 29-03-2003 @ 11:22:

en of t wat met je iq te maken hebt??

Niet dat je zelf goed Nederlands kan. :/
Oud 29-03-2003, 16:38
Verwijderd
Heeft er geen zak mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 16:46
Verwijderd
Citaat:
freakjuh schreef op 29-03-2003 @ 12:51:
Nee. Maar ik heb nog niet meegemaakt dat een fervent hollandsche slagerfanaat ook bijvoorbeeld Tool gaat luisteren.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 16:49
Rhinus
Rhinus is offline
Tuurlijk heeft er dat WEL mee te maken. 't Is alleen niet zo van als je naar A luisterd, dan ben je slimmer dan wanneer je naar B luisterd. Maar als je 't op grote schaal bekijkt, dan zal er wel een verband zijn.

Alles heeft met elkaar te maken..
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 29-03-2003 @ 17:46:
Nee. Maar ik heb nog niet meegemaakt dat een fervent hollandsche slagerfanaat ook bijvoorbeeld Tool gaat luisteren.
En wat wil je daarmee zeggen? Dat het daarom niet kan ofzo?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 16:50
Verwijderd
Citaat:
eXo schreef op 29-03-2003 @ 17:49:
En wat wil je daarmee zeggen? Dat het daarom niet kan ofzo?
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 16:54
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 29-03-2003 @ 09:32:
Ik houd zelf erg veel van muziek van Bob Dylan, vooral om zijn teksten.
Weinig zaken zo intelligent als de teksten van Bob Dylan!

En on topic: ik denk ook dat mensen met een hogere intelligentie over het algemeen meer geneigd zijn te zoeken, verkennen, ontdekken, grenzen te verleggen. Zij zullen dus vaker wat verder kijken dan hun muzikale neus lang is.
Maar daar is meer voor nodig dan alleen intelligentie en er is natuurlijk niet per defintie veel intelligentie voor nodig om van minder voor de hand liggende muziek houden.
Van intelligentie alleen zal een muzieksmaak niet afhangen, maar het kan zeker een factor zijn.

Laatst gewijzigd op 29-03-2003 om 16:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten