Advertentie | |
|
![]() |
|
De toekomst komt niet zomaar uit niets, het ligt al vastgelegd. Waar..? In je persoonlijkheid.
Mijn definitie van lot; de weg die je zal bewandelen, en waar je uitkomt. Die weg ligt al voor het grootste deel vast door je persoonlijkheid. Door je persoonlijkheid zal je jezelf een bepaalde richting opsturen, en zal je ook op bepaalde dingen die in je leven zullen voorkomen op een bepaalde manier reageren, en dat zal je een bepaalde richting opsturen, en dat zal je pad worden. Maar; er zullen natuurlijk altijd onverwachte dingen gebeuren waar je geen invloed op hebt. En je zal voor een deel misschien ook wel van persoonlijkheid veranderen. Dit zal je op een andere plek doen uitkomen dan wat de bedoeling (je lot) was. Echter; door de basis van je persoonlijkheid zal je ook op die dingen op zo'n manier reageren dat je uiteindelijk toch weer zo dicht mogelijk in de buurt van je oorspronkelijke punt (je lot) uitkomt. Het lot zie ik dan ook niet als één punt waar je terechtkomt dat vastligt, maar als een punt waar je het waarschijnlijkst zal uitkomen. De kans bestaat dat je totaal ergens anders zal uitkomen, maar hoe dichter bij dat punt, hoe groter de kans is dat je daar terechtkomt.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik ben het er niet mee eens. Volgens mij kun je wel degelijk zelf keuzen maken, zelf je leven als het ware sturen, en ben je niet compleet afhankelijk van toeval.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Toeval bestaat niet in de zin dat het niet toevallig is als je naar de stad gaat en zomaar een vriend tegenkomt, omdat die vriend op dat moment daar in die stad liep. Het is dus geen toeval dat je elkaar precies dan ziet. Aan de andere kant staat het idee dat alles voorbestemd is (helemaal als het ook nog door de een of andere god zou zijn) me verschrikkelijk tegen. Ik wil niet geloven dat ik zelf geen keus heb. Maar er zijn maar weinig dingen die echt een keus voor je zijn. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Je zou kunnen zeggen dat het maken van de keuzes van ons al vaststaat. Je maakt die keuzes immers bewust, op grond van afwegingen, dus dat zou vast KUNNEN staan...
Stel, ik kan kiezen tussen links of rechts, en ik kies rechts, dan kan dat de gebeurtenis dat ik rechts kies, in principe al vastgelegd zijn. Maar we zullen nooit weten of het allemaal vaststaat, dus voorlopig is het wel verstandiger om te zeggen dat alles berust op toeval... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Alleen: waarom is het verstandiger te zeggen dat alles berust op toeval? Dat verandert toch eigenlijk niets aan het maken van de keuzes die we moeten maken...
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Na lange discussies met meerdere personen zijn we tot de conclusie gekomen dat 'toeval' inderdaad niet bestaat en alleen een woord is dat wij hebben voor onverwachte gebeurtenissen.
Als ik naar de stad ga en een vriendin tegenkom zonder met haar afgesproken te hebben, dan noemen we dat 'toevallig'. Maar het is niet toevallig, want zij liep op dat moment in de stad en ik ook, dus we konden niet anders dan elkaar tegenkomen. Ook het idee om naar de stad te gaan is niet toevallig, want ik was een nieuwe broek nodig en zij moest nog een kadootje halen voor haar moeder. In die zin is niets toeval. Het punt is gewoon dat je niet verwácht dat zoiets gaat gebeuren, en daar gebruiken wij dit woord voor. In die zin geloof ik dus niet in toeval. Ik geloof echter ook niet dat iemand, een entiteit, een godheid heeft bepaald hoe onze levens gaan verlopen... |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Van de andere kant is het ook van mijn vriendin logisch, want ook zij kon op dit tijdstip. Zij is liep bijvoorbeeld direct naar de boekenwinkel omdat ze het nieuwste boek van een schrijver voor haar moeder wilde halen. Op die manier heeft alles een reden en bestaat toeval dus niet. Ik geloof alleen niet dat Iets of Iemand dit allemaal vastgesteld heeft. En kan iemand dit allemaal even helder en duidelijk weerleggen, want ik hou helemaal niet van predestinatie en geen vrijheid van keuze ^_^; |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Dit kan beide kanten opgaan. En is onbewijsbaar..
Maar wat ik er van denk is : Als jij een keuze maakt stond dat al vast...Je kan wel zogenaamd denken dat jij een keuze maakt. Maar..Je kan eigenlijk geen andere keuze maken...Het is zo bedoeld. En waarom ik denk dat het zo gaat is omdat ik een aantal dromen heb gehad over de toekomst...die uitgekomen zijn ook...dat geeft je echt een raar gevoel. Als je in je droom denkt van ik doe het niet...Onthouden!..En als je op het punt uitkomt waar je die keuze moet maken..Maak als je alsnog de verkeerde keuze.
||
![]() |
Citaat:
Niet dat dat wil zeggen dat je dan niet op zoek moet gaan naar een reden van je geloof...
||
Citaat:
Waarom heb je dan geen reden om voor hetgeen je gelooft een reden te bedenken...
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
In het geval van arme kindertjes die op jonge leeftijd mee naar de kerk worden gesleept, hebben als reden: "omdat mijn ouders dat willen" Ze hebben dan geen argument, zoals bijvoorbeeld: "Ik geloof omdat ik God ervaren heb tijdens het bidden". Soms kan het wel zijn dat reden en argument elkaar overlappen/aansluiten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
...misschien heeft dan iedereen toch een argument of reden om te geloven. Dat wil niet zeggen, dat ze geloven op grond van een goed argument.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Liefde & de Bijbel MissyE | 126 | 01-01-2005 20:02 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
alles wat gebeurt staat al vast tempestas | 32 | 21-04-2003 14:37 |