Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2003, 16:18
Alpha #1
Alpha #1 is offline
Ik geloof wel in Jezus maar niet in God. Ik ben Katholiek opgevoed maar ik sta dus helemaal niet achter mijn geloof. Als er nou een geloof was die niet in God geloofde en wel in Jezus, tja, dan had ik mijn klubbie gevonden! haha

Maar goed, bestaat er zo'n geloof? Ik denk het niet he.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2003, 16:21
thunder110
thunder110 is offline
Wat houdt jouw geloof in Jezus dan in?
Wat valt er eigenlijk te geloven?
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 16:27
Green Day
Green Day is offline
Hm, Bij mijn weten bestaat zo'n geloof niet, maar er zal vast wel een of andere vage sekte zijn die deze ideeën ondersteund en dat alles onder het motto "Je hebt overal mensen voor"

In principe geloof ik wel in Jesus en niet in God. Alleen zie ik Jesus als normale sterveling, een filosoof met bepaalde paranormale gaven die later door de vertellers van de bijbel wat verfraaid zijn. Ik heb zelfs hele theorieën hierover, maar die zal ik maar niet op je loslaten

In ieder geval denk ik dat het niet geloven in God, maar wel in Jesus ( en in zijn leer) eerder een levensfilosofie is. Zoals het Boedisme, wat ook geen god heeft, maar wel haar grondlegger Gautama Buddha eert.

Namen zeggen uiteindelijk ook niet alles, want Jesus is een Latijnse naam ( God Red) en geloof maar niet dat 2 hebreeuwse ouders hun kind een naam mee geven die afkomstig is uit de cultuur van het rijk ( Romeinse) dat zij zo haten
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 16:31
Alpha #1
Alpha #1 is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 13-04-2003 @ 17:21:
Wat houdt jouw geloof in Jezus dan in?
Wat valt er eigenlijk te geloven?
Zoals Green D@y ook zegt. Het is bewezen dat er iemand als Jezus heeft bestaan. Een mens die veel wonderen heeft verricht. Maar zo iemand is Jomanda ook. (om een voorbeeld te noemen) en misschien is wel zo dat hij al toen hij jong was opviel in de menigte en dat er daarom zoveel over hem verteld is. Ik weet het niet.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 16:35
Joël
Joël is offline
Je gelooft toch gewoon je eigen geloof? Daarvoor hoef je je echt niet bij anderen aan te sluiten.
Oud 13-04-2003, 16:39
Green Day
Green Day is offline
Er zijn juist erg weinig verhalen over hem bekent van toen hij jong was. Dus het kan best dat hij de eerste 30 jaar van zijn leven, maar wat aangerommeld heeft. Misschien was hij wel timmerman zoals zijn vader.

Er waren in die tijd 1000den reizende filosofen en pseudo-priesters in Judea en omgeving, die hun eigen god(en) hadden en hun woord verkondigden. Hij was de enigste die dat kracht bij kon zetten d.m.v zijn gaven en dat trok aardig de aandacht. Denk dat hij het zelf ook niet kon verklaren en toen tot de conclusie kwam dat het niet anders kon, of hij was de zoon van zijn God. Als je er van uit gaat dat hij de bedenker is van deze god, dan is hij dus eigelijk de "geestelijk" vader van god. Best wel apart te noemen.

Maar ja, dit denk ik er dus over.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 16:40
Green Day
Green Day is offline
Citaat:
Joël schreef op 13-04-2003 @ 17:35:
Je gelooft toch gewoon je eigen geloof? Daarvoor hoef je je echt niet bij anderen aan te sluiten.
Lijkt me eigelijk ook wel, maar misschien vind ze het fijn haar ideeën met iemand te kunnen delen. Vooral wanneer de rest van je omgeving Katholiek is.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 16:46
Alpha #1
Alpha #1 is offline
Citaat:
Joël schreef op 13-04-2003 @ 17:35:
Nee klopt. Maar ik vroeg het me af. Ik denk ook niet dat ik me ergens zou aansluiten ofzo hoor! Maar ik denk dat ik me over een tijdje wel uit de kerk ga schrijven.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Alpha #1 schreef op 13-04-2003 @ 17:31:
Zoals Green D@y ook zegt. Het is bewezen dat er iemand als Jezus heeft bestaan. Een mens die veel wonderen heeft verricht. Maar zo iemand is Jomanda ook. (om een voorbeeld te noemen) en misschien is wel zo dat hij al toen hij jong was opviel in de menigte en dat er daarom zoveel over hem verteld is. Ik weet het niet.
Mja, maar Jomanda is dan ook een charlatan
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 21:28
leonkorn
leonkorn is offline
Ik neem aan dat jij in Jezus uit de Bijbel geloofd ?? Hoe zou je Hem anders kunnen leren kennen ?? Jezus vertelde steeds dat Hij alles deed wat de Vader ook deed, oftewel Hij was de Zoon van God, die ons liet zien hoe God werkelijk is. Dus als jij in Jezus geloofd, geloof je ook automatisch in God.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2003, 22:23
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 13-04-2003 @ 22:28:
Ik neem aan dat jij in Jezus uit de Bijbel geloofd ?? Hoe zou je Hem anders kunnen leren kennen ?? Jezus vertelde steeds dat Hij alles deed wat de Vader ook deed, oftewel Hij was de Zoon van God, die ons liet zien hoe God werkelijk is. Dus als jij in Jezus geloofd, geloof je ook automatisch in God.
Dat is jouw redenatie. Maar je kunt best geloven dat Jezus bestaan heeft zonder dat je in god gelooft...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 10:31
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Morgan schreef op 13-04-2003 @ 23:23:
Dat is jouw redenatie. Maar je kunt best geloven dat Jezus bestaan heeft zonder dat je in god gelooft...
Jazeker als je gelooft dat Jezus niet meer dan een mens was wel. Maar als je gelooft in Jezus (de) Christus, moet je wel in God geloven
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 13:08
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Alpha #1 schreef op 13-04-2003 @ 17:18:
Ik geloof wel in Jezus maar niet in God. Ik ben Katholiek opgevoed maar ik sta dus helemaal niet achter mijn geloof. Als er nou een geloof was die niet in God geloofde en wel in Jezus, tja, dan had ik mijn klubbie gevonden! haha

Maar hoe verklaar je dan de onverklaarbare dingen die Jezus schijnt te hebben gedaan? En wat te denken van alles dat is gebeurd voordat Jezus ten tonele verscheen: hoe is de aarde bijvoorbeeld ontstaan? God heeft 'm dan volgens jouw geloof niet geschapen, toch?
Oud 14-04-2003, 21:43
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Alpha #1 schreef op 13-04-2003 @ 17:18:

Voor zover ik weet niet. Er zijn wel omgekeerde clubs: God bestaat maar Jezus niet(Joden, Islam), maar dit niet. Ik vind het wel vaag, want de Bijbel zegt duidelijk dat je die twee niet los moet koppelen. Als de Katholieken een kruisje slaan, dan is het Vader, Zoon en Geest. Loskoppeling is dus, volgens de bijbel raar. En ik snap ook niet hoe je erbij komt. Want, ga maar na: God heeft Jezus naar de wereld gezonden, dat zegt Hij zelf, om voor ons te lijden en sterven. God heeft hem ook de kracht gegeven om op te staan. Ik zie niet hoe Jezus anders is ontstaan.
Oud 15-04-2003, 00:15
Green Day
Green Day is offline
Citaat:
rene-gn schreef op 14-04-2003 @ 22:43:
Ik zie niet hoe Jezus anders is ontstaan.
Er bestaat een fenomeen op aarde dat voortplanting heet....
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 00:20
Green Day
Green Day is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 14-04-2003 @ 11:31:
Jazeker als je gelooft dat Jezus niet meer dan een mens was wel. Maar als je gelooft in Jezus (de) Christus, moet je wel in God geloven
Nuanceverschil denk ik, Jouw Jezus is Jezus de zoon van god. haar Jezus niet. Dus in feite heb je een punt. Jezus de zoon van God refereert meteen naar het feit dat er een god is. Jezus de doodnormale sterveling die filosofie bedreef en daarop verkettert werd ( zoals in Griekenland Socrates) niet per se.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 09:57
Toemoesh
Toemoesh is offline
Hoe kun je nu niet in een God geloven en wel in Jezus. Als je in Jezus gelooft neem ik aan dat je ook gelooft in wat hij gezegd heeft. Hij heeft niets anders gezegd dan dingen over zijn Vader, God...
Oud 15-04-2003, 11:02
leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Green D@y schreef op 15-04-2003 @ 01:20:
Nuanceverschil denk ik, Jouw Jezus is Jezus de zoon van god. haar Jezus niet. Dus in feite heb je een punt. Jezus de zoon van God refereert meteen naar het feit dat er een god is. Jezus de doodnormale sterveling die filosofie bedreef en daarop verkettert werd ( zoals in Griekenland Socrates) niet per se.
Jezus en zijn filosofie was dat in HEM de Weg de Waarheid en het Leven is, in zijn persoon. Dus dan kan hij al geen doodnormaal mens meer zijn, maar of een grote gek of wie Hij beweert te zijn n.l. de Zoon van God.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 12:01
Mardrax
Mardrax is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 14-04-2003 @ 11:31:
en als je dan gelooft dat Jezus een van de mensen was die leed onder de massale collectieve illusie die God genoemt wordt, terwijl je wel gelooft in de richtlijnen om te leven die hij toen geprobeerd heeft (opnieuw) in te voeren? De christelijke hoofd levensrichtlijnen zijn niet abnormaal ofzo, eigenlijk denk ik dat bijna iedereen hier wel achter staat, hoe atheistisch ook.

Citaat:
*Burning water* schreef op 14-04-2003 @ 14:08:
Maar hoe verklaar je dan de onverklaarbare dingen die Jezus schijnt te hebben gedaan? En wat te denken van alles dat is gebeurd voordat Jezus ten tonele verscheen: hoe is de aarde bijvoorbeeld ontstaan? God heeft 'm dan volgens jouw geloof niet geschapen, toch?
zou het misplaatst zijn de opmerking te plaatsen dat er in die tijd in het midden oosten belachelijk veel cannabis sativa werd verbouwd? en dat was echt niet alleen maar om papier, zeil, kleren en medicijnen (jezus zelf schijnt het als medicijn gebruikt te hebben) van te maken. ook zijn er hopen schilderijen uit die tijd gevonden waar mandjes met mysterieuze paddestoelen op staan.... daarnaast kan je toch niet echt zeggen dat bijvoorbeeld de oerknal-theorie nou echt nieuw is ofzo...

Citaat:
rene-gn schreef op 14-04-2003 @ 22:43:
Voor zover ik weet niet. Er zijn wel omgekeerde clubs: God bestaat maar Jezus niet(Joden, Islam), maar dit niet. Ik vind het wel vaag, want de Bijbel zegt duidelijk dat je die twee niet los moet koppelen. Als de Katholieken een kruisje slaan, dan is het Vader, Zoon en Geest. Loskoppeling is dus, volgens de bijbel raar. En ik snap ook niet hoe je erbij komt. Want, ga maar na: God heeft Jezus naar de wereld gezonden, dat zegt Hij zelf, om voor ons te lijden en sterven. God heeft hem ook de kracht gegeven om op te staan. Ik zie niet hoe Jezus anders is ontstaan.
de bijbel zegt niks over jezus, het nieuwe testament zegt iets over jezus, en voor het jodendom en de islam hoort het nieuwe testament niet bij de bijbel, ook al erkennen allebei dat de persoon jezus van nazareth bestaan heeft

Citaat:
Toemoesh schreef op 15-04-2003 @ 10:57:
Hoe kun je nu niet in een God geloven en wel in Jezus. Als je in Jezus gelooft neem ik aan dat je ook gelooft in wat hij gezegd heeft. Hij heeft niets anders gezegd dan dingen over zijn Vader, God...
it's all a matter of perspective and interpretation... (zie ook commentaar op eerste quote)

Citaat:
leonkorn schreef op 15-04-2003 @ 12:02:
Jezus en zijn filosofie was dat in HEM de Weg de Waarheid en het Leven is, in zijn persoon. Dus dan kan hij al geen doodnormaal mens meer zijn, maar of een grote gek of wie Hij beweert te zijn n.l. de Zoon van God.
of een grote gek die last heeft van waanvoorstellingen waardoor hij denkt dat er een wezen als god bestaat...
Oud 15-04-2003, 15:20
Joël
Joël is offline
Citaat:
Mardrax schreef op 15-04-2003 @ 13:01:
of een grote gek die last heeft van waanvoorstellingen waardoor hij denkt dat er een wezen als god bestaat...
Er zijn alleen zoveel gekken die van alles en nogwat beweren, alleen ik ken er geeneen die tevens als stichter van een wereldgodsdienst wordt beschouwd. Het lijkt mij een beetje vreemd om aan te nemen dat een gek met waanvoorstellingen zoveel invloed zou hebben gehad.
Oud 15-04-2003, 16:17
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Green D@y schreef op 15-04-2003 @ 01:15:
Er bestaat een fenomeen op aarde dat voortplanting heet....
Maar als we het over Jezus hebben, hebben we het over een Zoon van God, die door de Geest verwekt is! Dus als je alleen in Jezus gelooft, dan kan hij dus nergens vandaan komen.

Citaat:
de bijbel zegt niks over jezus, het nieuwe testament zegt iets over jezus, en voor het jodendom en de islam hoort het nieuwe testament niet bij de bijbel, ook al erkennen allebei dat de persoon jezus van nazareth bestaan heeft
Ja, leuk verhaal, klopt ook wel, maar wat wil je hier nu mee zeggen? Ik zeg: De bijbel van de christenen zegt duidelijk dat Jezus de Zoon van God is, Hij zegt het zelf! Dus als je zegt dat de bijbel er duidelijk over is, dan ga je uit van de situatie dat Jezus bestaat zoals hij door de kerken verkondigd wordt, en dat is dus volgens het nieuwe testament.
Oud 15-04-2003, 16:43
Mardrax
Mardrax is offline
je noemt "de kerken" alsof alleen de christelijke kerk telt hoewel andere kerken ook de persoon jezus van nazareth beschrijven, trouwens, voor zover ik weet heeft jezus nooit verkondigt DE zoon van god te zijn

en joel, charisma is een krachtig gereedschap, pim fortuyn als voornaamste recente voorbeeld. daarnaast heb ik het niet over een gek in de traditionele zin van het woord maar een gek omdat hij in het bestaan van een god geloofde, wat hij in principe was, in de ogen van een atheist. der was verder echt niks mis in zn hoofd hoor, als je denkt dat ik dat bedoel
Oud 15-04-2003, 16:52
Green Day
Green Day is offline
Citaat:
rene-gn schreef op 15-04-2003 @ 17:17:
Maar als we het over Jezus hebben, hebben we het over een Zoon van God, die door de Geest verwekt is! Dus als je alleen in Jezus gelooft, dan kan hij dus nergens vandaan komen.

Herstel: Als jullie Christenen het over Jezus hebben, dan hebben JULLIE het over de zoon van god. Als ik het over Jezus heb, dan heb ik het over de zoon van Maria en Jozef de timmerman. Dat is het verschil. Jouw Jezus is de creatie van God, Mijn Jezus is de creërder van God. Dat is het grote verschil. WIJ zouden in principe nooit samen een gesprek kunnen hebben over Jezus, aangezien we het dan eerst eens zouden moeten worden over een definitie voor het fenomeen "Jezus". Dat zie ik niet gebeuren, en dus zou ieder gesprek tussen mij en een hardcore-Christen uitmonden in een discussie. Niet dat dat erg is, het houdt het leven boeiend.

Laatst gewijzigd op 15-04-2003 om 16:55.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 20:05
Mardrax
Mardrax is offline
het fenomeen "god" bestond al een tijdje voor jezus hoor
Oud 15-04-2003, 21:56
rene-gn
rene-gn is offline
Citaat:
Mardrax schreef op 15-04-2003 @ 17:43:
je noemt "de kerken" alsof alleen de christelijke kerk telt hoewel andere kerken ook de persoon jezus van nazareth beschrijven, trouwens, voor zover ik weet heeft jezus nooit verkondigt DE zoon van god te zijn

en joel, charisma is een krachtig gereedschap, pim fortuyn als voornaamste recente voorbeeld. daarnaast heb ik het niet over een gek in de traditionele zin van het woord maar een gek omdat hij in het bestaan van een god geloofde, wat hij in principe was, in de ogen van een atheist. der was verder echt niks mis in zn hoofd hoor, als je denkt dat ik dat bedoel
De Christelijke kerk is de enige kerk die Jezus als zoon van God ziet. Dat is gewoon een feit. Christelijk betekent ook "aanhanger van Christus". Jezus heeft het ook wel gezegd: er wordt steeds in het oude testament over Messias, en Verlosser gesproken, en Jezus zegt zelf, desgevraagd: "Ik ben het!"(joh.4:25). Of, in Joh.5 geeft hij een getuigenis over De Vader en De Zoon, en later zegt hij: wie mijn woord hoort, en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft.
Oud 16-04-2003, 08:43
Joël
Joël is offline
Citaat:
Mardrax schreef op 15-04-2003 @ 17:43:
Zoals je het forumleerde kwam het ff op me over alsof je dacht dat Jezus een gestoorde, geestelijk niet helemaal gezonde man was, die maar wat zei en daarmee een wereldgodsdienst stichtte.
Reageren

Regels voor berichten