Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2003, 07:33
ine17
ine17 is offline
hey, ik heb eens zitten nadenken over waarom mensen nou eigenlijk verliefd worden en zou wel eens willen weten wat jullie hier van denken want ik kom er niet echt uit. Is het echt zoiets magisch zoals de meeste zeggen? of is het gewoon een soort biologisch proces dat dit gevoel geeft met hormonen? En wat is de invloed van verliefdheid nou eigenlijk in je verdere leven?
hopelijk kunnen jullie mij hier een antwoord op geven.
groetjes ine
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2003, 08:33
Jordi
Jordi is offline
Biologisch: Als mensen niet verliefd zouden worden, zouden ze niet voortplanten, dan sterft de soort uit. Ik denk dat het dus dient tot instandhouding van de soort. Verder is het denk ik veiliger om met z'n tweeën te zijn. De man beschermt de vrouw ofzo (ik heb het dus over heeeel vroeger). En het is natuurlijk handiger, want dan kun je een taakverdeling maken.

Verder vinden de meeste mensen het fijn om altijd bij iemand terecht te kunnen en willen ze zich geliefd voelen. Dat voelt gewoon fijn. Waarom? Ik zou het niet weten. Dus dan blijf ik maar bij die biologische reden hierboven, hoewel ik ervan overtuigd ben dat er wel meer is.
Oud 16-04-2003, 14:25
ZwaarMetaal
ZwaarMetaal is offline
tja.. biologisch, chemische reakties in je hersenen..

en het bestaat om je voort te planten.. verder niets..
Oud 16-04-2003, 19:49
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Verliefdheid lijkt voort te komen uit gevoelens maar is volgens een recent onderzoek is het inderdaad pure chemie. Je 'snuift'iemands chemie op en als die klikt met jouwe wordt je verliefd.
Oud 17-04-2003, 16:14
leerling2549
leerling2549 is offline

Verliefdheid: magisch gevoel biologisch bepaald?

Het wordt natuurlijk gestuurd door je hormonen, maar ik denk dat het gevoel dat je krijgt bij de persoon waarop je verliefd bent bepalend is voor de verliefdheid.

Dit gevoel stuurt je, pas als echt blijkt dat die persoon niets is haak je af.

Liefde maakt immers (tijdelijk) blind!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 20:53
Angeloes
Angeloes is offline
je lichaam maakt een bepaalde stof aan, waardoor jij verliefd wordt op iemand, na 2 maanden gaat die stof weer weg.
Dan blijf je bij die gene voor affectie( ofso) voor beminning, dat soort dingen, pas veel later hou je van iemand.

zoiets was het, dachtik

loes
Met citaat reageren
Oud 18-04-2003, 21:46
Hardcore
Hardcore is offline
Als je verliefd word, is je kans op voortplanten groter.
Oud 19-04-2003, 12:12
McCaine
McCaine is offline
Ik denk dat verliefdheid te maken heeft met een combinatie van een grote hoeveelheid factoren, waarvan er veel nauwelijks te pinpointen zijn, daarom zullen we er vermoedelijk ook voorlopig niet achter komen. Met voortplanting heeft het gegarandeerd niets te maken, iig. Dat is simpelweg empirisch vast te stellen.
Oud 19-04-2003, 12:52
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
McCaine schreef op 19-04-2003 @ 13:12:
Met voortplanting heeft het gegarandeerd niets te maken, iig. Dat is simpelweg empirisch vast te stellen.
Verliefdheid geeft wel dat gevoel van "ik wil graag heeeeel dichtbij je zijn", en daar komen best wel snel kindjes van.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 13:19
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 19-04-2003 @ 13:52:
Verliefdheid geeft wel dat gevoel van "ik wil graag heeeeel dichtbij je zijn", en daar komen best wel snel kindjes van.
Oh ja? En hoe stel jij je voor dat ik dan kindjes zou krijgen met degene op wie ik verliefd ben? Even nadenken svp.
Oud 19-04-2003, 13:28
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
McCaine schreef op 19-04-2003 @ 14:19:
Oh ja? En hoe stel jij je voor dat ik dan kindjes zou krijgen met degene op wie ik verliefd ben? Even nadenken svp.
Nou stel: Er is geen verliefdheid meer -> De drang om heel dichtbij iemand te zijn is minder -> Heel dichtbij iemand zijn komt minder vaak voor -> Kans op voortplanting wordt kleiner.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 14:10
Verwijderd
Citaat:
kissangel schreef op 18-04-2003 @ 21:53:
je lichaam maakt een bepaalde stof aan, waardoor jij verliefd wordt op iemand, na 2 maanden gaat die stof weer weg.
Dan blijf je bij die gene voor affectie( ofso) voor beminning, dat soort dingen, pas veel later hou je van iemand.

zoiets was het, dachtik

loes

2 maanden? Hmm lijkt me erg sterk, hoe kom je hierbij als ik vragen mag.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 14:57
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 19-04-2003 @ 14:28:
Nou stel: Er is geen verliefdheid meer -> De drang om heel dichtbij iemand te zijn is minder -> Heel dichtbij iemand zijn komt minder vaak voor -> Kans op voortplanting wordt kleiner.
Of ik nou dichtbij of ver weg van mijn vriend ben, kinderen zal ik niet krijgen.
Oud 19-04-2003, 15:43
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
McCaine schreef op 19-04-2003 @ 15:57:
Of ik nou dichtbij of ver weg van mijn vriend ben, kinderen zal ik niet krijgen.
Ah daar zag ik een klein detail over het hoofd. Maar dan nog kan het daar wel oorspronkelijk van zijn afgeleid, of stel je voor dat het andersom is dat verliefdheid iets was dat juist functioneel was bij homosexualiteit en dat het zich per ongeluk ook bij hetero's heeft gemanifesteerd.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 15:54
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 19-04-2003 @ 16:43:
Ah daar zag ik een klein detail over het hoofd.
Dat dacht ik wel

Citaat:
Maar dan nog kan het daar wel oorspronkelijk van zijn afgeleid, of stel je voor dat het andersom is dat verliefdheid iets was dat juist functioneel was bij homosexualiteit en dat het zich per ongeluk ook bij hetero's heeft gemanifesteerd.
Huh? Hoe zou het dan bij homo's functioneel zijn, in de zin die jij eraan geeft?
Oud 19-04-2003, 16:02
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
McCaine schreef op 19-04-2003 @ 16:54:
Huh? Hoe zou het dan bij homo's functioneel zijn, in de zin die jij eraan geeft?
Daar heb ik niet een heel compleet beeld van, maar ik stel me zo voor dat als je de leider van de stam weet te plezieren dat dat weer andere voordelen kan hebben, maar als hetero kom je niet zo snel op dat idee, tenzij je flink verliefd wordt ofzo.

Of misschien is verliefdheid een middel om te zorgen dat (hetero) mensen die niet knap genoeg zijn om seks met elkaar te hebben toch maar aan het paren slaan?

Dit zijn eigenlijk allemaal maar halve ideeën.

Laatst gewijzigd op 19-04-2003 om 16:05.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 16:07
leonkorn
leonkorn is offline
Volgens mij is verliefdheid een gevoel en karakteriseert liefde zich door keuzes (ander trouw blijven) en daden...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 18:54
Ik > Jij
Ik > Jij is offline
Verliefdheid is het gevolg van feromonen (een geurstof die aangemaakt wordt in het lichaam en via de porien het lichaam verlaat. Bij mannen voornamelijk in combinatie met het zweet en bij vrouwen bij het hoofdhaar... ). Het is bedoeld om een ander aan te trekken.

Het is een gevolg op een goede geur...

Verder is het duidelijk dat mensen op symmetrie vallen... we worden eerder verliefd op iemand met een symmetrisch gezicht dan op iemand waarbij dat niet het geval is.

Symmetrie en een goede lichaamsgeur... daar komt verliefdheid op neer... bedoeld om voor nakomelingen te zorgen... symmetrie en geur duid op een goede, gezonde partner...

Het klinkt een beetje dierlijk, maar zo is het wel...

Verliefdheid is dus geen Liefde ( met hoofdletter "L" ) !!!
Oud 19-04-2003, 20:58
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 19-04-2003 @ 17:02:
Daar heb ik niet een heel compleet beeld van, maar ik stel me zo voor dat als je de leider van de stam weet te plezieren dat dat weer andere voordelen kan hebben, maar als hetero kom je niet zo snel op dat idee, tenzij je flink verliefd wordt ofzo.
Beetje Bonobo-achtig, misschien. Maar de leider van de stam plezieren kan een vrouw ook zonder daarvoor extra hulp nodig te hebben, behalve anaal dan.

Citaat:
Of misschien is verliefdheid een middel om te zorgen dat (hetero) mensen die niet knap genoeg zijn om seks met elkaar te hebben toch maar aan het paren slaan?
Nou, dank je wel

Citaat:
Dit zijn eigenlijk allemaal maar halve ideeën.
Dat geloof ik ook ja. Jouw stelling is niet echt vol te houden.
Oud 19-04-2003, 21:00
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
McCaine schreef op 19-04-2003 @ 21:58:
Nou, dank je wel
En ik had nog wel zo geprobeerd om het te nuanceren; ik bedoelde dus niet dat ze dan maar homo worden ofzo, maar dat ze het ondanks alles toch met elkaar uithouden.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 21:05
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 19-04-2003 @ 22:00:
En ik had nog wel zo geprobeerd om het te nuanceren; ik bedoelde dus niet dat ze dan maar homo worden ofzo, maar dat ze het ondanks alles toch met elkaar uithouden.
Bovendien zijn de meeste extreem nerdy types en zo helemaal niet homo, en besides, het schoonheidsideaal is zeer wisselend. Dus die redenatie kan ook objectief niet opgaan.
Oud 19-04-2003, 21:18
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
McCaine schreef op 19-04-2003 @ 22:05:
Bovendien zijn de meeste extreem nerdy types en zo helemaal niet homo, en besides, het schoonheidsideaal is zeer wisselend. Dus die redenatie kan ook objectief niet opgaan.
Ik neem mezelf niet serieus hoor, zonde dat ik er al 3 posts aan wijd, maar ik bedoelde dus dat als de mooie/machtige hetero's op zijn, dat de lelijke/machteloze hetero's lekker thuis met zichzelf zouden gaan zitten spelen en uitsterven als ze niet stapelverliefd zouden worden op een andere kansloze hetero waarmee ze alsnog nageslacht gaan produceren. maarja, vergeet dat maar weer.

Laatst gewijzigd op 19-04-2003 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 21:30
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Just Johan schreef op 19-04-2003 @ 22:18:
Ik neem mezelf niet serieus hoor, zonde dat ik er al 3 posts aan wijd, maar ik bedoelde dus dat als de mooie/machtige hetero's op zijn, dat de lelijke/machteloze hetero's lekker thuis met zichzelf zouden gaan zitten spelen en uitsterven als ze niet stapelverliefd zouden worden op een andere kansloze hetero waarmee ze alsnog nageslacht gaan produceren. maarja, vergeet dat maar weer.
Oh, zo... maar dat is idd ook niet waar.

Anyway, interessanter is om te kijken wat er voor mogelijkheden overblijven nu de (voor een drogreden veel te vaak genoemde) voortplantingstheorie niet opgaat.
Zelf denk ik eigenlijk dat het meer te maken heeft met een gelukkige combinatie van psycholgische, chemische en toevallige factoren die er voor zorgen dat je op iemand verliefd wordt, en dat de verliefdheid zelf geen enkele evolutionaire waarde of betekenis heeft. Mensen vergeten nogal eens dat evolutie op macro-schaal werkt, en dus niet alles er iets mee te maken hoeft te hebben.
Oud 20-04-2003, 23:08
Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Joshua_Love schreef op 19-04-2003 @ 19:54:
Verliefdheid is het gevolg van feromonen (een geurstof die aangemaakt wordt in het lichaam en via de porien het lichaam verlaat. Bij mannen voornamelijk in combinatie met het zweet en bij vrouwen bij het hoofdhaar... ). Het is bedoeld om een ander aan te trekken.

Het is een gevolg op een goede geur...

Verder is het duidelijk dat mensen op symmetrie vallen... we worden eerder verliefd op iemand met een symmetrisch gezicht dan op iemand waarbij dat niet het geval is.

Symmetrie en een goede lichaamsgeur... daar komt verliefdheid op neer... bedoeld om voor nakomelingen te zorgen... symmetrie en geur duid op een goede, gezonde partner...

Het klinkt een beetje dierlijk, maar zo is het wel...

Verliefdheid is dus geen Liefde ( met hoofdletter "L" ) !!!
Maar er zijn toch ook mensen met een scheve neus en die stinken die een relatie hebben? Ik kan me echt heeeel moeilijk voorstellen dat het alleen daarom draait. En trouwens, er zijn toch ook mensen die verliefd worden over msn ofzo. Die weten helemaal niet hoe die andere persoon ruikt en hoe hij/zij eruit ziet. En blinde mensen kunnen trouwens ook verliefd worden en ik weet niet of er ook mensen zijn die niet kunnen ruiken, maar die kunnen dat vast ook wel.

Verder heb ik er ook een beetje moeite mee om een mens en zijn gevoelens te reduceren tot een hoopje moleculen die wel of niet met elkaar reageren en die dan een verliefd gevoel veroorzaken. Het zal misschien wel zo zijn, maar ik vind het niet echt een fijne manier om gevoelens te verklaren.
Stel: iemand is depressief ofzo. Dan ga je toch niet tegen die persoon zeggen: "Ooh, dat zijn maar een stel moleculen die met elkaar reageren, niets boeiends." Ik denk niet dat die persoon zich dan veel beter voelt, terwijl als je iemand vertelt waarom hij zich (sociaal gezien) zo voelt, gaat het misschien wel weer wat beter met die persoon. Dit is volgens mij wat psychologen doen. (ik kan het fout hebben...)

Citaat:
Ine17 schreef:En wat is de invloed van verliefdheid nou eigenlijk in je verdere leven?
Ehm, het kan natuurlijk een hele grote invloed hebben. Als je met iemand gaat samenwonen en/of trouwen, dan lijkt het me een redelijk grote invloed. Als je echter een crush van 2 weken hebt, dan denk ik niet dat dat je verdere leven echt heel veel beïnvloed. Als je echter een beetje een serieuze relatie hebt gehad, dan heeft dat misschien wel invloed op je toekomst, op hoe je over dingen en mensen denkt ofzo.
Verliefdheid heeft misschien niet altijd heel veel invloed op je verdere leven, maar wel op je huidige leven. Je voelt je anders en daardoor ga je ook anders doen, én je probeert over het algemeen alles te doen om de aandacht van je crush te trekken en indruk te maken.
Reageren

Regels voor berichten