Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2003, 16:06
Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
Eerste aankondiging. Een verbod door de Gemeente Margraten, in overleg met burgemeester Leers van Maastricht (korpsbeheerder), is niet onwaarschijnlijk.

Op zondag 25 mei vindt de jaarlijkse herdenking plaats op de Amerikaanse erebegraafplaats van Margraten, 8 km ten oosten van Maastricht. De herdenking is voor alle Amerikaanse troepen die gevallen zijn bij de 'bevrijding' van Nederland: de begraafplaats is voor soldaten die vielen tussen België en de Rijn, in 1944 en 1945.

Een demonstratie tegen deze herdenking verwijst naar de oorlog in Irak, maar is gericht tegen de ideologie van 'bevrijding', en de gevolgen van deze ideologie voor Europa. De herdenking vertegenwoordigt een visie op de geschiedenis. De Amerikaanse invasies (in Normandië, en eerder in Italie) worden gezien als een 'bevrijding'. De Europese samenlevingen die vanuit de Amerikaanse interventie ontstaan zijn, worden gezien als 'vrij', en het leven in deze samenlevingen wordt gezien als 'vrijheid'. Van de bevolking wordt dankbaarheid verwacht tegenover de Verenigde Staten. Bovendien wordt dit beeld van de geschiedenis als een absolute waarheid behandeld. Het is taboe om te stellen dat de Amerikaanse motieven niet zuiver waren, of het eren van de Amerikaanse doden in twijfel te trekken.

In werkelijkheid verschilde de Normandië-landingen van 1944 niet zoveel van de inval in Irak in 2003, of van de Amerikaanse interventies in Vietnam, of Haïti, of Guatemala, of zoveel andere landen. Het strategisch doel was het uitbreiden van de Amerikaanse macht, en de vestiging in Europa van een staten-orde die voor de VS aanvaardbaar zou zijn. Dat is een orde van liberaal-democratische nationale staten, met de vrije markt als ordenings-principe voor de samenleving. De geopolitiek van de VS valt dan ook samen met het streven van de nationalisten naar een 'Europa van de Nationale Staten', en met het Europees liberalisme. De Amerikaanse invasie was meer een interventie in een burgeroorlog, dan een koloniale verovering. Een deel van de bevolking in Europa ziet de Verenigde Staten juist als een bondgenoot, en steunt de ideologie van het Atlanticisme. Dat deel van de bevolking is in 1945, en in de jaren daarna, door de Amerikanen aan de politieke macht geholpen: vazalstaten worden beheerd door vazallen. Het Atlanticisme, en de slaafse dankbaarheid, zijn de kenmerken van de Europese vazallen.

Het woord 'bevrijding' is dan ook totaal misplaatst. De vrije markt, met alle ongelijkheid van dien, betekent geen vrijheid voor de mens, maar juist de onderwerping aan de wetten van de markt. Het leven in een nationale staat, waar loyaliteit aan een nationale cultuur wordt afgedwongen, is ook geen vrijheid. Het Europa van de Nationale Staten is een Europa van de grenscontroles. Een vazalstaat kan per definitie nooit vrij zijn, en de aanwezigheid van Amerikaanse troepen onderstreept de onvrijheid van landen als Nederland, Duitsland en België. De Amerikaanse soldaten brachten niet de vrijheid, maar de onderwerping van Europa aan een onvrije orde. Dat doen ze ook in Irak.

Met de Holocaust of het anti-fascisme had dat niets te maken, dat is een mythe. De Amerikanen zien zichzelf graag als de 'bevrijders van Auschwitz', unieke strijders tegen het absolute kwaad, die unieke waardering verdienen. In werkelijkheid speelde de moord op de Europese joden geen rol in de strategie van de oorlogspartijen, en Auschwitz werd net als de rest van Silezië door het Sovjet-leger bezet. De Verenigde Staten hebben de Holocaust niet beëindigd, en hun samenleving vormt niet het enige alternatief voor het Nazisme: die versie van de geschiedenis is slechts propaganda.

De demonstratie in Margraten is gericht tegen de Amerikaanse invasie van Europe in 1944-1945, en tegen de aanwezigheid van Amerikaanse troepen in Europa. De demonstratie eist de terugtrekking van die troepen. De demonstratie is ook gericht tegen de soldaten die op Margraten begraven liggen: ze vochten als veroveraars, om Europa aan de Amerikaanse waarden en belangen te onderwerpen. Ze verdienen geen eer, en zeker geen dankbaarheid. Het zou beter zijn, als ze in de VS herbegraven worden.

De demonstratie is tegen het Europa van de Nationale Staten - ondersteund door de Verenigde Staten - en vóór een continentale staatsvorming. Het is gericht tegen het nationalisme en het liberalisme, en tegen het Atlanticisme, die beide ideologieën vermengt met een kritiekloze bewondering voor de VS als model-samenleving. Het is gericht tegen de slaafse houding van de nationale elites in west-Europa, die knielen voor de Amerikaanse vlag, en de Amerikaanse doden ten onrechte eren.
Link: http://www.indymedia.nl/nl/2003/04/11408.shtml

En wat vinden jullie hier nou van???

Ik vind het erg smakeloos...
Oud 23-04-2003, 16:17
Machiavelli
Machiavelli is offline
Heel erg smakeloos, dat je er die mening op nahoud oke, maar ga geen dodenherdenking verstoren.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 16:19
wazzup007
wazzup007 is offline
west side, America .I love my brotha's
Oud 23-04-2003, 16:26
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
wazzup007 schreef op 23-04-2003 @ 17:19:
leuk serieuze reacties en serieuze mensen!

ik vind het belachelijk zon anti demo... maar begrijp de mensen die het doen wel!
Oud 23-04-2003, 16:28
Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 23-04-2003 @ 17:26:
leuk serieuze reacties en serieuze mensen!

ik vind het belachelijk zon anti demo... maar begrijp de mensen die het doen wel!
Oh nee... pas nou op wat je zegt... krijgen we die discussie weer...
Oud 23-04-2003, 16:28
wazzup007
wazzup007 is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 23-04-2003 @ 17:26:
die mensen zijn crazy die daar gaan demonstreren, zero tolerance voor zulke crazy people
Oud 23-04-2003, 16:31
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
wazzup007 schreef op 23-04-2003 @ 17:28:
die mensen zijn crazy die daar gaan demonstreren, zero tolerance voor zulke crazy people
en amerika niet?
zonder reden een oorlog beginnen tegen een weerloos land, denken dat je de beste bent alleen omdat je het grootste werelddeel bent!
zero tolerance voor de VS en Bush!
Oud 23-04-2003, 16:32
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
Kubstudent schreef op 23-04-2003 @ 17:28:
Oh nee... pas nou op wat je zegt... krijgen we die discussie weer...
daar is een forum voor toch
Oud 23-04-2003, 16:33
wazzup007
wazzup007 is offline
chill and listun to your large mam, and go ride the punanni your aminal
Oud 23-04-2003, 16:36
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
wazzup007 schreef op 23-04-2003 @ 17:33:
chill and listun to your large mam, and go ride the punanni your aminal
je posts slaan op je IQ
NUL dus!

Oud 23-04-2003, 16:36
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Than I am ya sistah boy.... Ya DoN't knOw thE GanGsTa YoU aCt LiKe iS Sacha Baron Cohen anD hE iS JeWi$h tOo... BrAdA..
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 16:37
red_and_black
red_and_black is offline
slotje please?
dit topic hoort bij onzin thuis!
Oud 23-04-2003, 16:38
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Daar heb je 100% gelijk in.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 16:39
Kubstudent
Kubstudent is offline
Citaat:
gegennazis schreef op 23-04-2003 @ 17:37:
slotje please?
dit topic hoort bij onzin thuis!
het onderwerp niet, sommige reacties wel...
Oud 23-04-2003, 16:39
red_and_black
red_and_black is offline
Citaat:
Kubstudent schreef op 23-04-2003 @ 17:39:
het onderwerp niet, sommige reacties wel...
ja da bedoel ik ook
Oud 23-04-2003, 16:41
wazzup007
wazzup007 is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 23-04-2003 @ 17:36:
Than I am ya sistah boy.... Ya DoN't knOw thE GanGsTa YoU aCt LiKe iS Sacha Baron Cohen anD hE iS JeWi$h tOo... BrAdA..
YEs yeS, they are nice people
Oud 23-04-2003, 16:45
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Idd vrij kansloos om bij zo'n herdenking te gaan demonstreren...doe het dan ergens anders, en/of op een andere dag.
Oud 23-04-2003, 17:01
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Stumpert, ik durf te wedden dat zo'n zielepoot als jij nog nooit in de achterbuurten in LA bent geweest en het enige Westside dat jij kent van Ali G is.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 17:03
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
even weer een serieuze reactie inbrengen.

Die mensen hebben 100% hun volle recht om te demonstreren tegen Amerika, of je het nou leuk vind of niet.
Ik weet alleen niet wat hun uiteindelijke doel is met deze demonstratie.

Zelf ben ik niet anti amerika, maar ik zie Bush liever gaan dan komen, maar voor de rest heb ik niks tegen amerikanen en het land.
Oud 23-04-2003, 17:19
k28
k28 is offline
Demonstreren mag best, tegen de VS of wat dan ook, maar dat bij zo'n herdenking te doen is inderdaad extreem-smakeloos en uitermate provocerend.
Mensen die daar gaan demonstreren moeten maar eens bij zichzelf nagaan hoe ontzettend kortzichtig ze zijn. Dit soort dingen word ik agressief van..
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 17:21
chris9 tje
chris9 tje is offline
Ze hebben het recht wel, ik vraag me alleen af of ze bereiken wat ze willen bereiken als ze dit doen op een dodenherdenking.

Het komt bij mij nu over als pure provocatie....
"geef aandacht, geef aandacht asjeblieft..."

Het lijkt me dat als je met dit verhaal serieus genomen wilt worden, dat je dan een ander tijdstip en een andere plek uitzoekt....
Oud 23-04-2003, 17:52
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 23-04-2003 @ 18:21:
Ze hebben het recht wel, ik vraag me alleen af of ze bereiken wat ze willen bereiken als ze dit doen op een dodenherdenking.

Het komt bij mij nu over als pure provocatie....
"geef aandacht, geef aandacht asjeblieft..."

Het lijkt me dat als je met dit verhaal serieus genomen wilt worden, dat je dan een ander tijdstip en een andere plek uitzoekt....
Precies.

Ik sta in dit geval voor de volle duizend procent achter de Verenigde Staten. Er wordt dus gesuggereert dat wij niet vrij zijn? Het feit dat ik de motieven van Amerika in twijfel heb kunnen en kan trekken betekent toch wel een grote vorm van vrijheid. En zoals in het artikel over vrijheid wordt gesproken bestaat er geen vrijheid. Anarchie zou dan het enige alternatief zijn (want dat is toch wel de ultieme vorm van vrijheid!) lijkt mij?

En wat zijn dit nou weer voor mensen die gaan demonstreren. Nooit is er iets goed, dat je tegen deze oorlog bent is je recht. Het is zelfs goed een, beargumenteerde, mening te hebben. Maar ga alsjeblieft niet de tweede wereldoorlog bij deze zaak betrekken, het wordt al meer dan vijftig jaar gezien als een bevrijding. En dat zal zo blijven ook. Daarbij is er toch veel goeds gekomen uit de hulp van de VS? Voor de economie bijvoorbeeld, zowel de Amerikaanse als de Europese.

Ik zou het belachelijk vinden als mensen gaan demonstreren op een dodenherdenking, en dan nog wel van gesneuvelde soldaten. Soldaten zijn, in principe, neutraal; zij worden gestuurd door een overheid. En die verdienen dus geen eer, aldus deze mafketels. Nee, echt walgelijk.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 19:49
Verwijderd
Dodenherdenkingen verstoren is niet aardig, maar het brengt je zaak wel onder de aandacht natuurlijk. En daar gaat het deze demonstranten primair om.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 20:14
Martian
Martian is offline
Idioten.
Oud 23-04-2003, 20:16
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Yo man drop tha beat, love my harlem bros, black powah cewl yea... Bob Marley Yo! Rasta tupac man!

whatever

voor de rest nogal zielig om dodenherdenking te gaan verstoren yo man people!

Funk on down!
Oud 23-04-2003, 20:19
McCaine
McCaine is offline
Ahahhha, dit kan niet serieus zijn
Oud 23-04-2003, 20:21
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 23-04-2003 @ 21:19:
Ahahhha, dit kan niet serieus zijn
Funk on down to tha beat man!
Oud 23-04-2003, 20:36
schietgeweer
schietgeweer is offline
Ik vind dit werkelijk schrijnend. Zoiets doe je gewoon niet. Terecht of onterecht, oorlog is oorlog en oorlog is verschrikkelijk, op zo'n lafhartige wijze de gevallenen even belachelijk maken stuit me keihard tegen de borst. En nog iets: ook al vind je dat de Amerikanen als bezetters in Europa kwamen (en ook al vind ik dat lulkoek, maar da's iets anders), de gemiddelde Jan Soldaat uit Maine kwam hier echt niet heen met dat idee, die moest gewoon in dienst. Alleen daarom al is het belachelijk.

Nee, dit is schande. Diepe diepe schande.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 22:39
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-04-2003 @ 20:49:
Dodenherdenkingen verstoren is niet aardig, maar het brengt je zaak wel onder de aandacht natuurlijk. En daar gaat het deze demonstranten primair om.
jah... je brengt het onder de aandacht...
maar da's dan ook alles....

wanneer ze serieus aandacht willen hebben, moeten ze het op een andere plek op een ander tijdstip doen.

Nu gaan mensen denken (Waaronder ikke)

- ze willen alleen maar aandacht, stelletje zielepoten

- wat een respectloze sukkels, moet ik naar deze mensen luisteren?

Niet echt slim van ze dus....

Maar dat kan mij dan weer niet schelen eigenlijk, behalve dan dat ik het vervelend vind voor de mensen die wel graag willen herdenken, omdat ik het eigenlijk een beetje onzin vind....

k vraag me trouwens ook af of ze alleen tegen de amerikanen zijn, of ook tegen de canadezen, russen, en al die andere 'bevrijders'....
Reageren

Regels voor berichten