Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2003, 14:01
Verwijderd
Een artikel over de US lezend kwam deze vraag in me op, waarom zijn die Amerikanen zo ontzettend arrogant? Waarom zouden ze zich ook maar een greintje beter voelen dan de rest van de wereld? Door deze arrogantie ontstaan er alleen maar problemen, als ze naar de VN hadden geluisterd was er nooit een oorlog gekomen, en nu hebben ze alweer plannen om Syrië, Iran etc. aan te vallen. Waar zijn we mee bezig?

Aanvankelijk vroeg ik me dit af door de US, maar het geldt natuurlijk voor iedereen. Waarom zouden anderen minder dan zijn dan jij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-04-2003, 14:11
Medea
Medea is offline
't Is eigenlijk erg simpel:
anderen zijn anderen en ik ben ik
en ik voel alleen maar ik en ben slechts ik
daarom heb ik heel graag dat het met mij
heel goed gaat.
Tot daar denk ik dat je mag gaan,
dat is een gezonde redenering, maar:
daartegenover zijn er 6 miljard anderen
die elk voor zich ik zijn en graag hebben dat
het heel goed met hem gaat.
Alleen hebben sommige mensen meer middelen
dan de anderen en schamen er zich niet voor
om op de rug van anderen alleen aan hun eigen persoontje
te denken.
Er is geen reden om je meer of minder te voelen dan anderen.
Maar sommigen hebben er de middelen toe en zijn zodanig beïnvloed door die 'ikke-ikke-ikkecultuur' dat ze zich gedragen
zoals bvb. de V.S. doet.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 15:29
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Fraggle! schreef op 19-04-2003 @ 15:01:
Aanvankelijk vroeg ik me dit af door de US, maar het geldt natuurlijk voor iedereen. Waarom zouden anderen minder dan zijn dan jij?
Hoe het met Amerika ed zit, bemoei ik me niet mee,
weet er ws te weinig vanaf om er
echt iets nuttigs over te kunnen zeggen.

Wat mezelf betreft..
Bij mij komt arrogantie uit pure onzekerheid,
en het willen verbergen ervan.
Oud 19-04-2003, 15:37
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Betamethason schreef op 19-04-2003 @ 16:29:
Hoe het met Amerika ed zit, bemoei ik me niet mee,
weet er ws te weinig vanaf om er
echt iets nuttigs over te kunnen zeggen.

Wat mezelf betreft..
Bij mij komt arrogantie uit pure onzekerheid,
en het willen verbergen ervan.
Dat is een optie.
Je hebt ook de vorm van arrogantie dat mensen zichzelf beter voelen. En dat laten merken door anderen verder onderuit te halen en zichzelf zo nog superieurer te laten lijken.
Oud 19-04-2003, 15:39
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 19-04-2003 @ 16:37:
Dat is een optie.
Je hebt ook de vorm van arrogantie dat mensen zichzelf beter voelen. En dat laten merken door anderen verder onderuit te halen en zichzelf zo nog superieurer te laten lijken.
Er zullen wel 100-en-1 redenen zijn
waardoor iemand arrogant doet/is.
Gaf 't alleen aan voor mezelf..
Oud 19-04-2003, 18:17
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
anderen zijn niet minder dan mij.
ik ben minder dan anderen.
vanuit mijn standpunt dan.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 18:20
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
dat wil trouwens niet zeggen dat ik niet "arrogant kan doen", wat Betamethason (mooie sig trouwens, meis) al zei, je kan ook arrogant doen uit onzekerheid. dat heb ik ook. ik wil me niet laten kennen en / of kwetsbaar opstellen tegenover mensen.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 21:27
Last Resort
Last Resort is offline
Ik weet van mezelf dat ik weles arrogant doe...., en eigenlijk doe ik dat heel bewust. Op de een of andere manier voel ik me daar wel goed bij. Maar over het algemeen sta ik niet bekend als arrogant hoor, het is meer in mijn manier van denken, niet zozeer mijn manier van doen

Laatst gewijzigd op 19-04-2003 om 21:30.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2003, 21:29
Verwijderd
Amerika is 1.groot en 2.machtig

concurrerende landen hebben maar 1 van deze aspecten
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 04:29
idmind
idmind is offline
Bekijk eens de documentaire "Bowling for Columbine". Daar wordt heel veel in duidelijk gemaakt.

Voor wie deze wil downloaden PM me of type achter mijn website: /bowling.avi (zie info knopje)

Volgens mij is het onderliggende gevoel voor arrogantie: angst.

Als je uit gaat van "nemen" als hoofd doel in je leven en niet van "geven & ontvangen" ontstaat een gronisch gevoel van altijd te kort hebben aan iets. Dat gevoel leidt weer tot angst. De angst dat je nooit ergens genoeg van hebt kan weer leiden tot hebzucht, oorlogen, hervormingen van anders denkenden, overbevolking en colonisatie. Het past allemaal zo mooi in elkaar.

Als je uitgaat van "Geven & Ontvangen" leef je vanuit een gevoel van overvloedt. Geven doe je uit liefde en niet vanuit angst. Je bent niet bang dat je iets wordt ontnomen omdat je het toch al geeft. Dit kan leiden tot vrede, zorgzaamheid, vriendschap, naasteliefde, wereldgezondheid, zelfstandigheid, oplossing voor voedsel tekort in derde wereld landen en meer...

Aan ieder inteligent levend wezen de schone keuze.... take it or leave it...

Laatst gewijzigd op 20-04-2003 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 12:58
Verwijderd
Citaat:
ReV3rEnD schreef op 19-04-2003 @ 22:29:
Amerika is 1.groot en 2.machtig

concurrerende landen hebben maar 1 van deze aspecten
Kan aan mij liggen hoor.. Maar ik vind dat geen reden om arrogant te zijn.. Groot.. nouja.. Does size matter?

En het feit dat ze machtig zijn, maakt ze niet beter dan welk land dan ook. Dat ze toevallig veel geld hebben.. tja.. meevallertje lijkt mij zo.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2003, 13:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fraggle! schreef op 20-04-2003 @ 13:58:
Kan aan mij liggen hoor.. Maar ik vind dat geen reden om arrogant te zijn.. Groot.. nouja.. Does size matter?
Ik denk ook dat de grootte van een land niet zo zeer ter zake doet. Ik denk dat het meer een misplaatst gevoel van overheersend zijn is dat aan die arrogantie ten grondslag ligt. Een mooi voorbeeld van de arrogantie van de V.S. vind je in de manier waarop ze naar de wetenschap kijken zoals die bij hen wordt bedreven. Zoals je misschien weet zijn er tijdens de Tweede Wereldoorlog diverse geleerden uit Europa naar de V.S. gevlucht, waarbij een aantal van hen hun wetenschappelijke talent aanwendden om aan de ontwikkeling van de eerste atoombom mee te werken. Anderen hielpen mee om het wetenschappelijk onderwijs in de V.S. op een hoger peil te brengen. Dit gaf de Amerikanen het idee dat niemand hun peil van wetenschapsbeoefening zou kunnen evenaren, totdat de Russen met de ontwikkeling en de lancering van de Spoetnik het tegendeel daarvan aan wisten te tonen.

Citaat:
Fraggle! schreef op 20-04-2003 @ 13:58:
En het feit dat ze machtig zijn, maakt ze niet beter dan welk land dan ook.
Dat ben ik met je eens, maar juist vanwege hun arrogantie menen ze (helaas) dat dat wel zo is. Iets vergelijkbaars was aan te treffen in Nazi-Duitsland toen de Duitsers zich als superieur ten opzichte van andere volkeren waanden. Uit de geschiedenis weten we helaas maar al te goed waar dat toe heeft geleid.
Oud 22-04-2003, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Fraggle! schreef op 19-04-2003 @ 15:01:
Een artikel over de US lezend kwam deze vraag in me op, waarom zijn die Amerikanen zo ontzettend arrogant? Waarom zouden ze zich ook maar een greintje beter voelen dan de rest van de wereld? Door deze arrogantie ontstaan er alleen maar problemen, als ze naar de VN hadden geluisterd was er nooit een oorlog gekomen, en nu hebben ze alweer plannen om Syrië, Iran etc. aan te vallen. Waar zijn we mee bezig?

Toevallig in Vrij Nederland? Ook daar bleef een echt antwoord uit, maar wat wel telkens terugkeerde was die eigen identiteit. Een positief gevoel over het door hun "opgebouwde" land: "dat hebben we toch maar mooi gedaan".

Wellicht komt het doordat de eerste Amerikanen (naar Westers model zal ik maar zeggen) uit Europa afkomstig waren. Omdat ze een nieuwe leven wilden opbouwen (eigen identiteit) of omdat ze verstoten waren. Zo zijn veel Engelsen toch om geloofsredenen naar de VS vertrokken? Wellicht dat ze daardoor gezamenlijk een soort arrogantie zijn gaan ontwikkelen jegens andere volkeren. Omdat ze alles, naar hun mening, in een keer goed deden?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 15:41
Verwijderd
Citaat:
idmind schreef op 20-04-2003 @ 05:29:
Voor wie deze wil downloaden PM me of type achter mijn website: /bowling.avi (zie info knopje)
OT:

hey vet bedankt man, ik was daar al best wel lang naar op zoek... ff 700 mb downloaden

thanx
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 15:57
Verwijderd
"Because Americans have the biggest penises in the universe!"
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 10:43
Bahamut
Bahamut is offline
Mensen zijn van nature arrogant, dit is al te zien in de gehele evolutie van mens. Wij geven om onszelf en om ons nageslacht, en wij zullen alles doen om ons en ons nageslacht te laten overleven. De Amerikanen hebben een cultuur opgebouwd die veel meer gaat om het individualistische dan om het collectieve. Dit is te zien aan de manier van consumeren van de Amerikanen. ZIj consumeren veel meer dan nodig is, dat te zien is aan het aantal auto's en het aantal voedsel dat zij nuttigen. Als het gaat om milieu problemen hebben de meeste Amerikanen het idee dat het niet zo belangrijk is, immers die problemen zijn pas echt belangrijk als wij dood zijn (wat heel erg tegenstrijdig is met het geven om je eigen nageslacht) en dan hebben wij er geen last meer van. De verkiezingen in de Verenigde Staten draaien ook meer om de verlaging van de belastingen dan om het aanpakken van de milieuproblemen. Het laatste wat ik hoorde was dat bush het ook niet meer eens was met het verlagen van de CO2 emissies in de VS. En als het gaat om deze oorlog(en) dan heb ik alleen maar het idee dat Bush dit doet om bekend te worden en in de geschiedenis boeken te komen. Immers iedereen wil wat nalaten op deze wereld waar hij/zei trots op kan zijn!
Oud 24-04-2003, 10:49
pienie
Citaat:
Medea schreef op 19-04-2003 @ 15:11:
't Is eigenlijk erg simpel:
anderen zijn anderen en ik ben ik
en ik voel alleen maar ik en ben slechts ik
daarom heb ik heel graag dat het met mij
heel goed gaat.
Tot daar denk ik dat je mag gaan,
dat is een gezonde redenering, maar:
daartegenover zijn er 6 miljard anderen
die elk voor zich ik zijn en graag hebben dat
het heel goed met hem gaat.
Alleen hebben sommige mensen meer middelen
dan de anderen en schamen er zich niet voor
om op de rug van anderen alleen aan hun eigen persoontje
te denken.
Er is geen reden om je meer of minder te voelen dan anderen.
Maar sommigen hebben er de middelen toe en zijn zodanig beïnvloed door die 'ikke-ikke-ikkecultuur' dat ze zich gedragen
zoals bvb. de V.S. doet.
amen...
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 12:06
Verwijderd
ik ben mezelf en moet met mezelf leven en voor mezelf zorgen..
anderen zijn anderen, moeten hun eigen leven regelen

tja sorry, maatr als ik kan kiezen ben ik liever zelf gelukkig dan een ander. ik laat mezelf voorgaan.. ben ik dan egoistisch??? misschien, ik zie het niet als egoisme.. ik gun iedereen alles van de wereld maar ik gun het mezelf ook..
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 12:11
Verwijderd
ik weet niet..
vind niet dat ik arrogant ben.
kan wel zo kijken... zeggen ze tenminste.. maar dat doe ik dan beetje expres..
ik denk dat t een houding is om je onzekerheid en misschien ook wel zwakte te verbergen...
vaak zie ik ook dat arrogante mensen vaak problemen thuis hebben... eigenlijk is t voor hun denk ik een manier van overleven.. het niet tonen van je zwakke punten?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten