Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2003, 18:26
kleine wicca
kleine wicca is offline
joehoe, ik heb een nijlgans gespot!!!!
maarjah ik weet bij god niet hoe dat beest hier komt; iemand verstand van nijlganzen?

gegroet door het zussie van kleine wicca (duifeltje)
die nu even geen zin heeft om zich met haar eigen naam aan te melden......
Oud 30-03-2003, 21:20
Boogie
Boogie is offline
Die heb ik ook wel eens gezien. Ik geloof dat die zijn ontsnapt en daarna verwilderd, dus ze zijn niet 'echt'.
Oud 31-03-2003, 18:53
kees17
kees17 is offline
Die nijlganzen hebben we hier genoeg van het sterft hier namelijk van de beesten. Ik heb geen zin om een hele verhaal over de nijlgans op te schrijven. Maar ik heb wel even een stuk van de site van WBE Susteren/Graetheide over de nijlgans gehaalt:

De Nijlgans wordt een steeds vaker voorkomende verschijning in de Nederlandse fauna. Er is geen houden aan; de soort plant zich gemakkelijk voort, soms ten koste van andere watervogels. Ook als jachtvogel krijgt de Nijlgans aanzienlijke betekenis.

De Nijlgans (Alopochen aegyptiacus, en ook wel vosgans genoemd) is een blijvertje. Overal in het land kunnen paartjes Nijlgansen worden waargenomen. Buiten broedtijd leven ze ook in troepen, van rond een dozijn vogels tot en met grote concentraties. Wie bijvoorbeeld langs de maasplassen in Midden Limburg fietst, ziet in de weilanden en op de plassen soms honderden Nijlgansen en verbasterde Grauwe Gansen bij elkaar zitten. In veel stadsparken en singels zitten Nijlgansen. Ze zijn verspreid over het gehele land, in feite over heel Europa.

De Nijlgans is geen echte gans, maar eigenlijk een gansachtige eend, verwant aan de Bergeend. Het is een prachtige vogel, met een verenkleed dat verloopt van lichte grijs-groentinten naar rood en oker. Ze hebben een donkerbruine vlek op de onderborst. Om hun hals hebben ze een eveneens donkerbruine kraag. De iris is rood van kleur, de poten en snavel zijn roze. Kenmerkend is ook de roodachtige “bril” rond de ogen. Tijdens de vlucht vallen vooral de witte bovenste vleugeldelen op. Er zijn ook al enkele kleurvarianten gezien: heel lichte (blonde) vogels en zelfs geheel witte dieren. De lengte van de vogel is rond de 70 cm, het gewicht meestal iets meer dan 2 kilo.

De nijlgans is een uit Afrika afkomstige soort. De huidige populatie is ontstaan door ontsnappingen uit particuliere watervogelcollecties.

In 2000 was de Limburgse populatie gegroeid tot circa 100 tot 150 paar. De afgelopen jaren is er sprake van een verdere groei en daarmee gepaard gaande verdringing van inheemse fauna. Waarnemingen van groepen van honderden exemplaren in onze jachtvelden zijn geen uitzondering meer.

Aanleiding bestrijding: conform vrijstelling provincie Limburg 39-2002, voorkomen van landbouwschade en bescherming fauna.

Hoewel inmiddels standvogel, zijn Nijlgansen in Nederland niet inheems. De vogel komt oorspronkelijk uit het stroomgebied van de Nijl. Al in de zeventiende eeuw werden ze in Europa ingevoerd om als siervogel te worden gehouden. Sinds ongeveer een kwart eeuw komen ze bij ons ook in de vrije natuur voor. Het gaat om dieren die uit particuliere vogelcollecties zijn ontsnapt, en zich op hun vrije vestigingsadressen succesvol hebben voortgeplant.

Goede overlevers

Ondanks de afkomst uit zeer warme streken, blijkt de Nijlgans zeer goed te gedijen in ons redelijk milde klimaat. Ze overleven zelfs de strengste winters, voor zover deze tenminste nog voorkomen. De voortplanting verloopt eveneens voorspoedig. Het vrouwtje legt tussen de zes en acht eieren. De pullen brengen het vrijwel altijd alle tot volledige wasdom; de Nijlgans-ouders beschermen hen met een aan fanatisme grenzende agressie.Agressie is trouwens toch het handelsmerk van de Nijlgans. Ze “kraken” nesten van andere watervogels en zelfs van kraaien in hoge bomen zijn voor hun geen probleem. Ik heb zelf waargenomen dat ze in een hoge boom +/- 20 meter hoog broeden. De pullen laten zich gewoon omlaag vallen en overleven dit zonder verwondingen.Veel nesten van de inheemse Grauwe Ganzen worden het liefste gekraakt en ze jagen de oorspronkelijk bewoners op de vlucht. Eenden en meerkoeten, toch ook geen lieverdjes, worden zonder pardon aangevallen. Pullen van ander eend- en gansachtigen zijn evenmin veilig. Nijlgansen hakken met hun sterke snavels op de jonge vogels in, net zo lang totdat ze verdrinken. Het zijn ware killers, vooral in broedtijd en in de periode dat ze zelf kuikens hebben. Daarbuiten worden ze wel eens in gezelschap van andere ganzensoorten gezien.

De Nijlgans wordt nu ook als diersoort belangrijker als wildsoort voor de consumptie. De vogel kan worden bejaagd op grond van de artikels 67 en 68 van de Flora- en faunawet en artikel 4 van het daaraan gekoppelde Besluit beheer en schadebestrijding dieren, tenminste als Gedeputeerde Staten van de provincies daartoe een zogeheten “aanwijzing” geven. Artikel 67 is te vergelijken met artikel 54 van de voormalige Jachtwet. Dit houdt in dat de Nijlgans het gehele jaar met het geweer bejaagd mag worden, uiteraard door de houders van een jachtakte, op terreinen die voldoen aan de eisen die aan jachtvelden worden gesteld. Maar nogmaals: het mag alleen als er een provinciale aanwijzing is zoals deze ook in Limburg is afgegeven conform vrijstelling provincie Limburg 39-2002, .
De Jacht

De Jacht op nijlgansen wordt bij ons alleen maar gedaan voor de schade bestrijding en de ganzenbuit geldt meestal als “bijvangst” op een reguliere jachtdag.

Is de kans op een Nijlgans louter een toevalstreffer? Dat hoeft niet, er kan ook gericht op ze worden gejaagd. Net als bij veel andere vogelsoorten, vertoont het gedrag van Nijlgansen een redelijk vast patroon. Ze hebben hun favoriete foerageerplaatsen, routes om naar open water te vliegen, plekken waar ze graag rusten, en zo meer. Wie dat patroon ontdekt en doorziet, kan “op de trek” gaan staan. Daarbij kunnen reeds geschoten Nijlgansen, al is het er maar één, uitstekend als lokker dienen. Leg de geschoten vogel(s) met gespreide vleugels, zodat de witte vleugeldelen goed zichtbaar zijn, op het land of het gras en de kans is groot dat de overvliegende ganzen er op trekken. De jager moet zich daarbij wel goed weghouden, want Nijlgansen zijn soms (niet altijd) bijzonder ril. Dit spel kan ook worden beoefend met plastic lokganzen, waarop met verf of witkalk de witte vleugeldelen zijn gemarkeerd.

Hoe krijg je de ganzen op de wieken? Dat is niet zo moeilijk. Het is voldoende dat één “medestander” met een omtrekkende beweging achter de in het weiland rustende vogels langsloopt. Ze zullen dan vanzelf opvliegen, wellicht in de richting van waar de geweren zich met hun lokmiddelen hebben opgesteld. Hoe beter het gedragspatroon van de dieren in het veld wordt doorzien, hoe vaker men ze in de vliegroute zal kunnen bejagen.

Harde vogels met dicht verenpak

Voor Nijlgansen geldt het credo “schiet niet als je niet zeker weet dat je een dodelijk schot kunt afgeven” met stip. Het zijn harde vogels, met een zeer dicht verenpak. Eigenlijk is het enige goede schot een kopschot. Dat kan –en mag- overigens ook met de .22 kogelbuks. In sommige gevallen is het mogelijk de dieren met zo’n buks aan te bersen en met een kopschot te pakken. In dit geval liggen schoten met een afstand van maximaal circa 100 meter binnen het bereik, tegen maximaal 30 meter bij schoten met hagelgeweren.

Aangeschoten Nijlgansen hebben de neiging om naar het dichtstbijzijnde open water te trekken. Daar kunnen ze vaak alsnog worden bemachtigd.

Wildbraad

De jager, die thuiskomt met een geschoten Nijlgans, mag met reden hartelijk worden begroet. De borstfilets van deze vogels vormen fijn wildbraad en zijn uitgesproken lekker van smaak. Het beste is om ze als dikke biefstukken te behandelen: aanschroeien in uitgebruiste boter en dan nog een paar keer om en om in de pan. Reken op tussen zes tot negen minuten per kant. De binnenkant moet rosé blijven. Het vlees is dicht van structuur, reden waarom het evenmin een slecht idee is om de borstdelen in twee dunnere plakken te snijden en deze als biefstuk te bakken. Combineer het vlees met een saus en/of bijgerecht waarin vooral vruchten een rol spelen: bessen, frambozen, vlierbessen, appels, sinaasappels, pruimen, abrikozen. De borstfilets kunnen ook heel goed worden gerookt. Tevens kunnen ze prima als suddervlees worden bereid. In blokken snijden, peper en zout er op, even door de bloem, aanbakken, runderbouillon of een Belgisch biertje plus kruiden (laurier, peper, jeneverbes) erbij, en dan urenlang laten sudderen op het allerlaagste pitje.

In navolging van Nijlgansen worden de laatste tijd ook steeds meer Canadese ganzen en Casarca eenden gesignaleerd in het vrije veld, zeer waarschijnlijk ook afkomstig uit particuliere vogelcollecties. Deze dieren voelen zich hier eveneens kennelijk goed thuis, en planten zich voort. Er is ook al een broedgeval bekend van een paartje bestaande uit een Canadese gans en een Grauwe gans…
Oud 31-03-2003, 18:56
kees17
kees17 is offline
Oud 31-03-2003, 20:18
rooddraakje
rooddraakje is offline
Ik zie ze echt dagelijks. Vind t maar saaie beesten...
Oud 01-04-2003, 16:49
duifeltje
duifeltje is offline
ja, kan wel zijn, maar ik heb ze hier nog nooit gezien.
ik vond het dus wel leuk om ze te zien, (weer eens wat anders dan die eenden die je hier altijd ziet, en misschien heb je die eenden dan weer niet bij jou)
maar weet er iemand hoe die beesten broeden want me ma heeft ook ganzen in bomen zien zitten en die waren een beetje dezelfde kleur.
Oud 02-04-2003, 17:03
snarl
snarl is offline
nijlganzen zijn stomme rotbeesten, ook nog eens exoten, bah.

(bij vogels discrimineer ik wel )
Oud 02-04-2003, 18:40
kees17
kees17 is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 01-04-2003 @ 17:49:
ja, kan wel zijn, maar ik heb ze hier nog nooit gezien.
ik vond het dus wel leuk om ze te zien, (weer eens wat anders dan die eenden die je hier altijd ziet, en misschien heb je die eenden dan weer niet bij jou)
maar weet er iemand hoe die beesten broeden want me ma heeft ook ganzen in bomen zien zitten en die waren een beetje dezelfde kleur.
In dat stuk teks dat ik gepost hebt stond dat ze soms in de bomen broeden, ik zelfs heb dit nog nooit gezien. Vorig jaar liep ik stage bij It Fryske Gea(een natuurbeheerorganisatie in Friesland). We waren toen op een dag aan het aalschovernesten intariviseren, het gebied waar die nesten bevonden zaten ook tientallen nijlganzen en er waren ook nesten van de nijlgans te vinden. Ze lagen gewoon op de grond(net als alle andere ganzen) op een soort 'boomwal' in het water. Nijlgaznen zijn in het algemeen grondbroeders. Maar nu heb ik ook even een vraagje voor jou waar heb jij die nijlgans gezien, de plaatsnaam en waar het precies was; in de weilanden of in het dorp/stad. Bij ons in de omg(tussen leeuwarden en Drachten in)komen ze veel voor, vooral nu kan je ze makkelijk herkennen, omdat het mannetje en vrouwtje nu bij elkaar zijn. Soms bij een jachtpartij schieten we soms een nijlgans, aleen het is moeilijk om deze dieren met een hagelbuks te doden, dit vanwege het dikke verenpak. Ik zelfs heb ook weleens een stuk nijlgansvlees gehad, het is een lekker stukje vlees.
Oud 04-04-2003, 10:49
kleine wicca
kleine wicca is offline
het waren er wel twee (was'k ff vergeten te zeggen)
wij wonen in beusichem en ik heb ze in het weilend zien lopen maar m'n moeder heeft ze dus in de boom zien zitten (als dat dezelfde waren)
(beusichem is aan lek bij Culemborg )

groeten van het kleine grote zusje duifeltje
Oud 04-04-2003, 19:15
kees17
kees17 is offline
Citaat:
kleine wicca schreef op 04-04-2003 @ 11:49:
het waren er wel twee (was'k ff vergeten te zeggen)
wij wonen in beusichem en ik heb ze in het weilend zien lopen maar m'n moeder heeft ze dus in de boom zien zitten (als dat dezelfde waren)
(beusichem is aan lek bij Culemborg )

groeten van het kleine grote zusje duifeltje
>Bij ons zijn ze ook met zijn tweeen(vooral nu in de lente) of ze zijn in grotere groepen. Ben vandaag eventjes te eizoeken geweest en ben onderweg wel meer dan 10 nijlganzen tegen gekomen.(die beesten worden hier nog eens een pest, omdat bij ons veel natuurgebieden zijn waar niet gejaagt mag worden). Het kan best zo wezen dat ze in bomen zitten, maar dit heb ik zelfs nog nooit gezien. vorig jaar om deze tijd(was nog vroeg in het voorjaar) zagen we al een nijlgans met jongen.
Oud 06-04-2003, 15:05
Verwijderd
Ik zie ze vaak in parkjes bij water. Wel grappig tussen al die andere eenden en ganzen.
Oud 06-04-2003, 17:05
snarl
snarl is offline
ganzen in BOMEN???

volgens mij kan dat dus echt helemal niet..
Oud 07-04-2003, 18:29
kees17
kees17 is offline
Citaat:
mithril schreef op 06-04-2003 @ 18:05:
ganzen in BOMEN???

volgens mij kan dat dus echt helemal niet..
Nijlganzen zitten soms(bijna nooit) in bomen. Nog een weetje aalschovers en reigers broeden gewoon in de boom.
Oud 09-04-2003, 18:50
martooh
martooh is offline
wij hebben zelf ook nijlganzen gehad en ze komen ook wel in het wild voor in Nederland. dus het kan best dat je er 1 gezien hebt!!
die van ons zijn trouwens ontsnapt en weggevlogen!
xx martooh
Oud 09-04-2003, 19:00
kees17
kees17 is offline
Citaat:
martooh schreef op 09-04-2003 @ 19:50:
wij hebben zelf ook nijlganzen gehad en ze komen ook wel in het wild voor in Nederland. dus het kan best dat je er 1 gezien hebt!!
die van ons zijn trouwens ontsnapt en weggevlogen!
xx martooh
En zo zijn de Nijlganzen in Nederland gekomen.
Oud 13-04-2003, 18:29
martooh
martooh is offline
ja, maar toen ze nog niet waren ontsnapt. vlogen er ook al wilde nijlganzen over ons heen dussssss....
xx martooh
Oud 13-04-2003, 19:36
kees17
kees17 is offline
Citaat:
martooh schreef op 13-04-2003 @ 19:29:
ja, maar toen ze nog niet waren ontsnapt. vlogen er ook al wilde nijlganzen over ons heen dussssss....
xx martooh
Die wilde Nijlganzen zijn ook afstammelingen van Nijlganzen die ooit hier in gevangenschap zaten.
Oud 15-04-2003, 16:28
Kupu
Kupu is offline
Ik zie ze ook vrij regelmatig hier in het noorden. Die beesten zijn imho nergens goed voor. Ze horen hier niet en ze pikken alles kaal wat in de buurt van hun nest komt.
Oud 19-04-2003, 15:09
kees17
kees17 is offline
Citaat:
Kupu schreef op 15-04-2003 @ 17:28:
Ik zie ze ook vrij regelmatig hier in het noorden. Die beesten zijn imho nergens goed voor. Ze horen hier niet en ze pikken alles kaal wat in de buurt van hun nest komt.
Moet je maar een richting Ernewoude gaan daar zijn genoeg van die krengen.
Oud 30-04-2003, 13:23
duifeltje
duifeltje is offline
ja, eigenlijk zitten er hier meer dan ik dacht!
ergens op een meer zit ook een paartje met kleintjes dat ziet er schattig uit
Oud 30-04-2003, 16:55
Upke
Upke is offline
Nijlgans. Die hoort dan eigenlijk in de Nijl of nie?
Oud 01-05-2003, 18:11
kees17
kees17 is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 30-04-2003 @ 14:23:
ja, eigenlijk zitten er hier meer dan ik dacht!
ergens op een meer zit ook een paartje met kleintjes dat ziet er schattig uit
Maar die kleintjes worden oud.
Oud 01-05-2003, 20:53
duifeltje
duifeltje is offline
ja, maar nú zijn ze nog wél schattig en dat mag ik toch wel even leuk vinden?
ze zien er gewoon leuk uit, en zulke rotbeetsen lijken me die ganzen niet want in verhouding met mensen zijn ze poeslief.
mensen maken meer dood dan zij ooit dood zouden kunnen maken. die beetsen willen toch ook leven, en als er te veel komen schiet m'n buurman ze gewoon dood.
Oud 02-05-2003, 19:38
kees17
kees17 is offline
Het zijn echt rotdieren, ze zijn heel agressief tegen andere vogels. Veel vogels durfen niet eens bij hun in de buurt te komen, alleen andere ganzen. Kun je bij ons duidelijk zien op een stuk weiland zitten maar twee Nijlganzen en geen enkele andere inheemse vogel, terwijl Nijlganzen uitheems zijn. Vossen vernielen ook veel(daarom moet daar ook wat van afgeschoten worden, maar niet allemaal), maar deze dieren horen in Nederland. Nijlganzen horen in Egypte en daarom moeten ze worden bestreden, want dit gaat tenkoste van onze eigen flora en fauna.

Even nog een stukje van de tekts die ik laast gepost hebt over de Nijlgans:Agressie is trouwens toch het handelsmerk van de Nijlgans. Ze “kraken” nesten van andere watervogels en zelfs van kraaien in hoge bomen zijn voor hun geen probleem. Ik heb zelf waargenomen dat ze in een hoge boom +/- 20 meter hoog broeden. De pullen laten zich gewoon omlaag vallen en overleven dit zonder verwondingen.Veel nesten van de inheemse Grauwe Ganzen worden het liefste gekraakt en ze jagen de oorspronkelijk bewoners op de vlucht. Eenden en meerkoeten, toch ook geen lieverdjes, worden zonder pardon aangevallen. Pullen van ander eend- en gansachtigen zijn evenmin veilig. Nijlgansen hakken met hun sterke snavels op de jonge vogels in, net zo lang totdat ze verdrinken. Het zijn ware killers, vooral in broedtijd en in de periode dat ze zelf kuikens hebben. Daarbuiten worden ze wel eens in gezelschap van andere ganzensoorten gezien.

Btw is je buurman jager?
Oud 04-05-2003, 21:58
duifeltje
duifeltje is offline
NOU EN al die uitheemse mensen die hier wonen; slachten die dan geen Nederlandse beesten op gruwelijke wijze????
zo gaat dat nu eenmaal, hoe dacht je anders dat de mens zo tot een bijna onuitroeibaar ras is uitgergroeid, WIJ SLACHTEN BEESTEN OOK OP GRUWELIJKE WIJZE!!!!!
denk eens aan de bio-industrie! nee hoor dat is niet erg want die beesten die zitten de hele dag in hokjes opgepropt , vergaan van de stress, pikken elkaar kapot, leven maar precies tot de tijd dat ze geslacht kunnen worden en die weken dat ze leven moeten ze achter mekaar eieren leggen (bij kippen dan want koeien moeten zo veel mogelijk melk geven).

en weet je hoe ganzenlever vaak gemaakt wordt zodat ie lekker groot is????
zal ik eens even uitleggen: trechter in ganzenbek->maïs in trechter->maïs komt in ganzenmaag->gans stikt net niet-> lever wordt gigantisch->gans wordt met al z'n hokgenoten geslacht............. neehoor dan vin ik niet dat je kunt zeggen dat nijlganzen agressief zijn..
zooow, 'k ben een beetje pissig dat veel mensen natuur-dingen zielig vinden: "agossie, neeeee moehoehoehoe, een klein konijntje dat gepakt wordt door een vos whaaaa wat sieluuuuug"
daar heb ik een ontzettende pishekel aan!!!!!!!
maarja, zo ben je nou eenmaal geboren hé?

oja, m'n buurman jaagt ja.
Oud 05-05-2003, 19:32
duifeltje
duifeltje is offline
zo? nog iets te zeggen??????
Oud 06-05-2003, 19:48
kees17
kees17 is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 04-05-2003 @ 22:58:
NOU EN al die uitheemse mensen die hier wonen; slachten die dan geen Nederlandse beesten op gruwelijke wijze????
zo gaat dat nu eenmaal, hoe dacht je anders dat de mens zo tot een bijna onuitroeibaar ras is uitgergroeid, WIJ SLACHTEN BEESTEN OOK OP GRUWELIJKE WIJZE!!!!!
denk eens aan de bio-industrie! nee hoor dat is niet erg want die beesten die zitten de hele dag in hokjes opgepropt , vergaan van de stress, pikken elkaar kapot, leven maar precies tot de tijd dat ze geslacht kunnen worden en die weken dat ze leven moeten ze achter mekaar eieren leggen (bij kippen dan want koeien moeten zo veel mogelijk melk geven).

en weet je hoe ganzenlever vaak gemaakt wordt zodat ie lekker groot is????
zal ik eens even uitleggen: trechter in ganzenbek->maïs in trechter->maïs komt in ganzenmaag->gans stikt net niet-> lever wordt gigantisch->gans wordt met al z'n hokgenoten geslacht............. neehoor dan vin ik niet dat je kunt zeggen dat nijlganzen agressief zijn..
zooow, 'k ben een beetje pissig dat veel mensen natuur-dingen zielig vinden: "agossie, neeeee moehoehoehoe, een klein konijntje dat gepakt wordt door een vos whaaaa wat sieluuuuug"
daar heb ik een ontzettende pishekel aan!!!!!!!
maarja, zo ben je nou eenmaal geboren hé?

oja, m'n buurman jaagt ja.
Ok, maar wat heeft dit met faunabeheer te maken? Als een konijntje gepakt wordt door een vos vind ik het niet zielig, maar stel dat die zelfde vos in het broedseizoen bijna alle weidevogelsnesten op vreet, waar door de weidevogelpopulatie een vlinke knoei krijgt, dan vind ik dat er in moet worden gegrepen door die vos dood te schieten(ik vind dat op weidevogelbescherminggebieden helemaal geen vossen mogen leven, en ga niet gelijk te janken die vossen horen ook bij de natuur, er is nog genoeg natuurgebieden over in nederland waar de vos kan leven. Die weidevogelbeschermingsgebieden zijn er om meer weidevogels te krijgen, er is een verhoogt waterpeil en een andere maaibeheer. De vos zal hier ook op afkomen, maar het dier moet bestreden worden, want anders is het verspeelde moeite.

Ken jij de muskusrat? dit dier wordt bestreden door alle waterschappen die er maar in Nederland zijn, (hij is ook niet inheems), Hij is hier niet welkom, omdat hij allemaal gaten en hollen graaf in de slootskant. Dit heeft weer verzakking tot gevolg, maar ook het vee kan zijn poten in z'n gat breken en landbouwmachines kunnen er in vast raken en het kan zelfs overstromingen van komen. Zo bezorgt de Nijlgans ook voor overlast, maar dan bij de inheemse fauna. Je kan ook niks doen en gewoon toe kijken en over een paar jaar kun je het wel merken, er zijn veel Nijlganzen bij gekomen, maar er zijn veel weiniger andere watervogelssoorten(en zeg nou zelfs, heb je nu liever alleen maar van die buitenlandse Nijlganzen of wil je ook nog wel eens een eend of een meerkoet langs zien zwemmen.

Btw nog een ding je kan de wilde fauna in ons land niet vergelijken met dieren die in fokkerijen leven.

Fijn om te horen dat je buurman ook een jager is.
Oud 09-05-2003, 20:39
kees17
kees17 is offline
Zo en heb jij nu nog wat te zeggen??????
Oud 11-05-2003, 15:18
duifeltje
duifeltje is offline
ja, er zitten hier genoeg meerkoeten (overal eigenlijk), en 2 ganzen dus als er te weinig meerkoeten komen schiet ik die ganzen zelf wel dood.
Oud 13-05-2003, 20:25
kees17
kees17 is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 11-05-2003 @ 16:18:
ja, er zitten hier genoeg meerkoeten (overal eigenlijk), en 2 ganzen dus als er te weinig meerkoeten komen schiet ik die ganzen zelf wel dood.
Bij ons zijn ook genoeg meerkoeten, maar niet alleen meerkoeten hebben last van Nijlganzen, maar alle grondbroeders(en meestal hebben de meerkoeten hun nest op drijvende plantenresten tussen het riet in de sloot/wal). Het zijn nu nog twee Nijlganzen, maar ze krijgen jongen en die krijgen weer jongen, enz. Terwijl er bijna nooit een nijlgans dood gaat door predatie(soms een vos, maar dan houdt het ook op). Dus afschot is wel noodzakelijk.

Met wat voor wapen wil jij dan die Nijlganzen dood schieten? een luchtbuks het je niks aan, of je moet de loop tegen hun kop aan houden, maar zo dicht kom je nooit bij een Nijlgans in de buurt. Een hagelgeweer heb je al wat meer aan, maar de afstand tussen jou en de nijlgans moet niet meer zijn dan ong.20-25 mtr. maar Meestal zien die nijlganzen je eerder en gang er dan vandoor. De meeste succes zou je hebben met een licht kaliber vuurbuks. Voor het gebruik hagelgeweer en vuurbuks moet je in het bezit zijn van een jacht/wapen vergunning. En voor het doden van een Nijlgans heb je ook een jachtvergunning nodig. En daarbij komt dat je alleen mag jagen in jou eigen jachtveld, of je moet toe stemming hebben van de eigenaar van dat andere perceel.
Oud 16-05-2003, 18:01
duifeltje
duifeltje is offline
ja, het was ook niet serieus bedoeld dat ik die ganzen aelf dood ging schieten, ik zei het allen om te laten weten, dat ik zoiets echt niet zieleg ofzo vind, (naja niet aardig natuurlijk maarja)
en anders ga je ook denken dat ik het stom vind dat m'n buurman jaagt.

maar trouwens, m'n buurman heeft er al twee doodgeschoten dus er kan geen nestje meer komen (wel irri dat ie ze in het land laat liggen want nou lopen onze honden de hele tijd met vleugels te sjouwen) er is er nu nog één of geen een meer.
maja we zien wel wannneer er weer eens één komt opduiken...
Oud 16-05-2003, 18:56
kees17
kees17 is offline
Citaat:
duifeltje schreef op 16-05-2003 @ 19:01:
ja, het was ook niet serieus bedoeld dat ik die ganzen aelf dood ging schieten, ik zei het allen om te laten weten, dat ik zoiets echt niet zieleg ofzo vind, (naja niet aardig natuurlijk maarja)
en anders ga je ook denken dat ik het stom vind dat m'n buurman jaagt.

Het maakt mij niks uit dat je voor/tegen de jacht bent.

maar trouwens, m'n buurman heeft er al twee doodgeschoten dus er kan geen nestje meer komen (wel irri dat ie ze in het land laat liggen want nou lopen onze honden de hele tijd met vleugels te sjouwen) er is er nu nog één of geen een meer.
maja we zien wel wannneer er weer eens één komt opduiken...
Dom van je buurman om die Nijlganzen in het land achter te laten. Want Nijlgans is echt een lekker stukje vlees
Oud 18-05-2003, 13:19
duifeltje
duifeltje is offline
onze honden zijn het zwaar met je eens
Oud 18-05-2003, 15:57
kees17
kees17 is offline
Dat wil ik wel geloven.
Oud 25-05-2005, 21:11
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
kleine wicca schreef op 30-03-2003 @ 19:26 :
joehoe, ik heb een nijlgans gespot!!!!
maarjah ik weet bij god niet hoe dat beest hier komt; iemand verstand van nijlganzen?

gegroet door het zussie van kleine wicca (duifeltje)
die nu even geen zin heeft om zich met haar eigen naam aan te melden......
Ja, ik zie je ook zat! Zijn wel schuchter meer dan gans/zwaan.
Oud 25-05-2005, 23:08
AngelLena
AngelLena is offline
dan maar op de harde manier. Kom over 2 dagen weer ens terug

Regels voor berichten