![]() |
|
Verwijderd
|
Mn ratje Madeliefje is net bevallen van 12 rittens, het zijn er zeker meer dan ik had verwacht.. Daarom zoek ik nog een goed tehuis voor wat rittentjes (kunnen over ca 5 weken opgehaald worden). Als je interesse hebt zul je om de zoveel dagen digitale foto's krijgen zodat je ze ziet opgroeien
![]() Mail maar als je interesse hebt ![]() Oh ja, als je nog geen ratjes hebt gaan ze alleeen per 2 weg. als dit op V&A is mag hij verplaatst worden, maar ik verweacht hier meer (serieuze) reacties babies -1 dag oud babies 1 dag oud Laatst gewijzigd op 28-02-2003 om 23:17. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
een vriendin van me heeft ook een nestje gehad daar krijg ik er nu al 1 van. anders had ik er zeker 1 van je genomen.
vraagje: je doet ze alleen per 2 weeg omdat dat verstandig is???? hoezo moet dat pe 2 kan het niet in hun eentje. ik heb zelf al 4 ratten gehad steeds per 2 vrouwtjes alleen ze vraten elkaar op ![]() btw. hele mooie foto's van het nestje met jonge ratjes ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
precies, heel mooi uitgelegd hierboven!
ratten zijn sociale beesten en hebben net zoals mensen een ander nodig anders zwijjken ze weg (zie de film Castawat). Stel je voor dat je op een onbewoond eiland zit en alleen met een grote hand die je eten geeft. Zou je dan ook niet met een amder mens willen zijn? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar toen ik een ratje kreeg toen ik 10 was had ik echt totaal geen idee.. Dat ratje heeft trouwens wel ontzettend lang geleefd en was heel erg tam en lief.. en die daarna (ook in haar eentje dus) ook.. die was ontzettend aan me gehecht (volgde me door het hele huis en ging dan in mn nek slapen).. Maar over dat 2 ratjes veel beter is zeiden ze in de dierenwinkel dus helemaal niks.. ja, ruiken kon ik het ook niet.. Nu zijn ze wel saampjes ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
(de eerste kon trouwens niet anders bedenk ik me nu weer want die had al een huis gehad alleen ging dat niet goed dus was hij weer terug gebracht.. die konden we dan moeilijk ineens wel bij een andere rat zetten) |
![]() |
|
Hoewel... ik kom op mijn opmerking terug, winkeliers kunnen ook bang zijn dat als ze zeggen "je moet twee ratten nemen", de klant dan maar besluit om van de hele koop af te zien... Het is moeilijk, maar één ding is zeker: dierenwinkels moeten betere voorlchting geven (hoewel klanten natuurlijk van te voren boekjes en dergelijke moeten lezen...)
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar dus kennelijk geen goed boekje 1 van deze ratten mist overigens nu een heel stuk van d'r staart, ik heb geen idee wat er precies gebeurd is.. ik weet alleen dat ik dr op iets raars zag knagen, ik het pakte en het heel kleverig was.. en ik vervolgens een stuk rattenstaart aan een lange witte kleverige sliert (ik denk een pees) had.. Mn broertje heeft haar een rare tuimeling zien maken waarbij ze een aantal rondjes achter zichzelf aanrende.. ik denk dat ze is gevallen ofzo en haar staart is blijven hangen of beschadigd of weet ik wat, en dat ze hem er toen verder zelf af heeft getrokken.. Ik maak me best wel zorgen om haar maar kan de dierenarts nu niet meer bellen, maar een stuk staart missen is niet dodelijk ofzo toch? Ik bel morgen zodra ik kan in ieder geval even de dierenarts en kijk elk uur even hoe het met haar gaat.. Ze heeft wel wat druppeltjes bloed verloren maar niet ontzettend veel, en gelukkig heeft ze een lief zusje die telkens tegen haar aankruipt ![]() |
![]() |
|
Een rat kan verder leven zonder staart, alleen kan 'ie misschien minder goed klimmen enpringen omdat z'n staart voor het evenwicht bedoeld was, maar ik zou toch even naar de dierenarts gaan, zodat hij het kan ontsmetten en kan controleren of het niet ontstoken is. Dan kan 'ie ook kijken of je rat geen andere (inwendige) verwondingen heeft opgelopen tijdens z'n ongelukje.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nare is alleen dak nu weer 2 dagen bij mn vader ben en dus niet kan kijken, maar mn moeder zal dr zeker weten ook heel goed in de gaten houden gelukkig ![]() Maar ze doet verder gewoon helemaal normaal, ontsteking ontstaat toch iets later? Kga het goed in de gaten houden in ieder geval, maar wel bedankt ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Hey, even een vraagje: Ik had 3 jaar geleden een "laatste" rat uit een dierenzaak gehaald, een man, van zo'n 4 maanden. 3 dagen later kocht ik er een jong mannetje bij. (5 weken) Alles ging goed, ze speelden samen en konden het goed vinden, sliepen samen enzenz. Tot het moment dat de jongste 7 maanden werd. Ze gingen vreselijk knokken, steeds vaker en tot bloedens toe. Op aanraden van een fokker heb ik ze toen maar uit elkaar gezet, en bij de oudste kon er gewoon een nieuwe rat bij, maar bij die jongere dus niet. Ik heb het nog wel een paar keer geprobeerd met een jong ratje, met een vrouwtjesrat, met een oudere rat (echt oud, sliep alleen nog en at) maar hij kon het met geen van allen vinden en ik heb hem sindsdien alleen gehouden. Hij werd veel tammer, maar bleef super agressief tegen andere ratten. Ze deelden een kooi van 110/60/60, tralie met meerdere verdiepingen, speelhuisjes, rolletjes, klimtouwen enz. Ik heb er zelfs verschillende voerplaatsen en waterflesjes in gehangen, omdat het kon zijn dat ze een rangorde probleem hadden. Maar toen ik uiteindelijk moest kiezen of ik ze elkaar af wilde laten maken of dat ik ze uit elkaar haalde, heb ik voor het laatste gekozen. Is dit dan ook zielig? (dit is een normale vraag, zie dit niet als aanval op wat dan ook aub) Want momenteel heb ik weer zo'n ratje, en ze is sinds 4 weken terug alleen omdat ze met alles knokt.
||
Citaat:
- ontsmet de kooi, en alle speeltjes. Zorg dat alles brandschoon is. ratten hebben de gewoonte om hun territirium af te bakenen, en de "indringer" zal zich niet op zijn/haar (met vrouwtjes gaat het makkelijker) gemak voelen als ze (ik neem even een vrouwtje anders blijf ik aan de gang met die slashtoets) opeens word overwelmd met een vijandelijke geur. - het bovenstaande werkt nóg beter als je van te voren de ratten in een vreemde omgeving (op de grond, in een andere kooi...) laat kennismaken. Zorg in alle gevallen dat beide ratten zich kunnen verstoppen als ze er genoeg van hebben. - als ze gaan stoeien, houd het in de gaten. als ze gewoon een beetje meppen en piepen is het waarschijnlijk gewoon een kwestie van laten merken wie er de baas is, als ze gaan bloeden kun je het beter een andere keer opnieuw proberen - het klinkt vreemd, maar het kan helpen als je ratten hetzelfde ruiken als ze elkaar ontmoeten (eerst zonder proberen, meer een laatste redmiddel want of het echt helpt is niet zeker maar fokkers hebben er soms goede ervaringen mee). ga je ratten niet met flessen parfum en douchegel te lijf, want dat stellen ze niet op prijs, maar doe bij elk een druppeltje valille extract (van die druppeltjes, van Baukje) op de vacht. Dan ruiken ze niet "vijandelijk" en wil het soms lukken. succes! P.S.: www.ratten.nl ga naar artikelen, introduceren en je vind er een helenoel tips.
Laatst gewijzigd op 08-03-2003 om 18:05. |
![]() |
||
Citaat:
![]() de bruine rat (de voorouder van de tamme rat), ![]() of de muskusrat (die eigenlijk geen famillie van de rat is) ![]()
Laatst gewijzigd op 08-03-2003 om 18:05. |
![]() |
|
Ik hou ook niet van die beesten. Ik woon aan de sloot, en in de lente stikt het van die beesten, dan zie je steeds jonge eendjes kopje ondergaan en niet meer bovenkomen...
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
normaal mocht ik altijd zelfs als ze aan t voedden waren aan ze komen. maar dit ratje had ik net een week voor ze beviel (??), dus die kent me nog helemala niet en heeft me idd gebeten. ik lok dr gewoon weg. Ik haal ze zeker 3 keer per dag eruit om met ze te spelen |
![]() |
||
Citaat:
|
Ja... maar je schrikt je wel kapot als je aan het terasje ligt te zonnen en er opeens allemaal water omhoog spat en je nog net een staart ziet wegschieten (een soort van Jaws-act, maar dan met muskusratten...)
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Flora & Fauna |
Algemeen Namen Topic rodina | 499 | 13-11-2007 08:53 | |
Flora & Fauna |
Tip-Topic duifeltje | 22 | 08-04-2004 12:26 |