Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() "Hun goat noar huus." Zoiets. En - volgens mij kun je hun ook zeggen als het 'aan hen' is. "Hij gaf hun een kaart." Maar dat weet ik niet helemaal zeker, kan beinvloed zijn door de spreektaal ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Zeggen we hiero ook hoor..
||
Citaat:
hij gaf (aan) hem een kaart. dus dan zou het bij 'hen' alsvolgt moeten zijn: hij gaf (aan) hen een kaart. in het eerste geval mag je namelijk ook niet het bezittelijke voornaamwoord 'zijn' gebruiken ('hij gaf zijn een kaart' klinkt ook niet), dus volgens mij is het dan de tweede zin hetzelfde. Maar ik weet het niet helemaal zeker hoor.
||
Citaat:
![]() Wie het, vooral in geschreven taal, toch maar correct wil doen kan zich aan de volgende regeltjes houden: hun gebruik je voor een meewerkend voorwerp (zonder voorzetsel), hen gebruik je voor een lijdend voorwerp, hen gebruik je na een voorzetsel. Verder mag je altijd ze gebruiken zolang er geen accent op valt. De volgende zinnen zijn dus goed: Ik geef het boek liever aan hen. Je hebt hen gekleineerd. Je hebt ze gekleineerd. Ik heb hun het boek gegeven. (bron: Taalthuis) (Die laatste zin vind ik een beetje raar met dat hun erin maar zo mag t dus ook.) |
![]() |
||
Citaat:
Je kunt in spreektaal altijd ze gebruiken ipv hun of hen als meew vw of lvw., en in schrijftaal in de meeste gevallen ook wel. Niemand schrijft: "Ik zoek mijn pennen, heb je hen gezien?". Alleen als het om personen in schrijftaal kun je beter hun en hen gebruiken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom geloof jij? DBZ | 88 | 07-08-2009 17:32 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De bijbel, interpretatie van controversiële verzen LB06 | 43 | 07-08-2007 16:17 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[NL] betoog oorlog tegen irak: [kan iemand aub nakijken] halilo | 14 | 05-01-2006 21:10 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Yasser Arafat overleden hhendrikxx | 500 | 19-11-2004 00:40 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Rekenfout desastreus voor Nederland, KLM en Schiphol' Atje85 | 44 | 23-08-2003 13:28 | |
Drugs & Alcohol |
De serie Drugs en Drank in De gelderlander Isa | 3 | 20-03-2003 21:20 |