![]() |
|
![]() |
www.erfelijkheid.nl
dan bij ziekten en aandoeningen zoeken naar spina bifida, dan staat er onder aan overerving, lezen, en klikken op wat is dat, staat in het stukje. Snap je het nu beter?? x
|
Volgens mij is het niet erfelijk maar ontstaat het door een 'foutje' bij de vorming van het embryo, het komt meestal door een gebrek aan foliumzuur.
|
Niet folimzuur te veel erbij te betrekken hoor, het komt niet door een tekort eraan, de kans erop is verminderd als je in de eerste 3 maand foliumzuur gebruikt. het is onduidelijk waardoor het ontstaat1
|
![]() |
volgens mij spelen er meerdere factoren een rol, en is het niet helemaal erfelijk bepaald, maar speelt erfelijkheid wel een grote rol.
ik heb ook iets gehoord over verschillende vormen van spina befida, waarin sommige vormen juist wel of juist niet erfelijk (een verhoogd risico op) bepaald waren. |
![]() |
|
![]() |
Uit mijn boek Embryologie - Prof. Dr. K. Devriendt - KUL
Spina bifida occulta: er zijn 2 vormen a) beperkt tot 1 of 2 lumbosacrale wervels, met normale bovenliggende huid. Komt frekwent voor, veroorzaakt meestal geen problemen. Personen die dit vertonen hebben GEEN verhoogd risico op een kind met neuraal buis defect. b) Meer uitgebreid defect met bijkomende afwijkingen van de huid (plukje haar, putje, uitgezette bloedvaten). Dit behoort tot het spectrum van de NBD defecten, en personen die dit vertonen hebben dus WEL een hoger risico op een kind met neuraal buis defect (zoals spina bifida) Dus voor de duidelijkheid : als het geval a is was het een 'ongelukje' tijdens de embryonale ontwikkeling, door bv een tekort aan foliumzuur bij geval b is er een genetisch defect en dit kan erfelijk zijn Als je het helemaal zeker wil weten zou ik er toch eens met je vriendin over praten en eens samen naar de dokter gaan of zo.
||
Citaat:
Hieruit kan ik opmaken dat 50% van de gevallen erfelijkheid is en 50% door ongelukje' tijdens de embryonale ontwikkeling... toch... ![]()
|
![]() |
nee geen 50/50 ! 'geval a' komt veel meer voor.
Maar als er op die plek op haar rug iets te zien is dat een beetje abnormaal is, zoals haar of de bloedvaten die uitgezet zijn op die plaats, is er meer aan de hand en is er een genetisch defect waardoor het ectoderm verkeerd ontwikkeld is.. Het is nogal ingewikkeld allemaal, waarom probeer je niet er eens met haar over te praten.. zij zal dat immers niet erg vinden, dat is een teken dat je jullie relatie ernstig neemt.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Ben ik zwanger of niet? Verwijderd | 21 | 25-04-2012 10:40 | |
Lichaam & Gezondheid |
Navel Stofzuigerslang | 12 | 12-12-2005 21:36 | |
Psychologie |
Het-grote-lucht-je-hart-topic #30 Verwijderd | 489 | 14-06-2005 20:05 | |
Lichaam & Gezondheid |