Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2003, 18:33
Fixion XXL
Fixion XXL is offline
Hallo, Mijn vriendin heeft "Spina Bifida" voor de meeste mensen klinkt dit gek in de horen... "Spina Bifida" is de medische term voor: open ruggetje.. je kan dan niet zo goed lopen en je hebt ook allerlei anderen problemen met bv. je blaas. Mijn vraag was: Stel als ik later kinderen met haar zal krijgen hoe groot is de kans dan die kinderen ook Spina Bifida kunnen krijgen (Erfelijkheidsfactor) Ik zou graag van mensen die weten wat deze ziekte inhoud het antwoord willen krijgen..

Groeten, manzondernaam
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 18:40
Fixion XXL
Fixion XXL is offline
Ik heb het er nog nooit met haar over gehad.. beetje verlegen
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 19:14
Souris
Souris is offline
met een "open ruggetje" zijn dus je sommige zenuwen in je rug beschadigt.
in je ruggemerg lopen de zenuwen van je organen naar je hersenen.
als zo n zenuw beschadigt is dan kunnen de signalen niet goed naar de hersenen en dan kan het zijn dat je geen seintje van de hersenen krijgt als je moet plassen
Oud 13-05-2003, 19:22
Verwijderd
bij een open ruggetje is de achterkant van de wervelkolom niet helemaal gesloten, waardoor de zenuwbanen 'uitpuilen'. operatief kan de rug gesloten worden, maar soms kan de persoon niet lopen/?/?/enz

ik dacht dat het niet erfelijk is, maar zeker ben ik niet
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 19:38
Fixion XXL
Fixion XXL is offline
aha.. deze info wist ik eigelijk al.. maar ik zou het niet weten of het erfelijk is...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 19:45
Qimm
Qimm is offline
Het is onduidelijk wat een open ruggetje veroorzaakt. Wat we wel weten is dat de kans sterk verminders als een vrouw (het liefst al vlak voor de zwangerschap) in de eerste 3 maanden van de zwangerschap foliumzuur gebruikt.
Erfelijkheid is dacht ik GEEN factor...
Oud 14-05-2003, 14:54
Fixion XXL
Fixion XXL is offline
Citaat:
Qimm schreef op 13-05-2003 @ 20:45:
Het is onduidelijk wat een open ruggetje veroorzaakt. Wat we wel weten is dat de kans sterk verminders als een vrouw (het liefst al vlak voor de zwangerschap) in de eerste 3 maanden van de zwangerschap foliumzuur gebruikt.
Erfelijkheid is dacht ik GEEN factor...
duz het is niet helemaal duidelijk of het erfelijk is...
Oud 14-05-2003, 17:44
Wilmy
Wilmy is offline
www.erfelijkheid.nl

dan bij ziekten en aandoeningen zoeken naar spina bifida, dan staat er onder aan overerving, lezen, en klikken op wat is dat, staat in het stukje. Snap je het nu beter??

x
Oud 14-05-2003, 17:57
ekki
ekki is offline
volgens mij is het niet erfelijk.
Oud 14-05-2003, 19:49
Easy
Easy is offline
Volgens mij is het ook niet erfelijk. Een open ruggetje onstaat vaak door te kort aan foliumzuur. Daardoor wordt nu ook iedere vrouw geadviseerd om dit te slikken, zodat de kans kleiner wordt. Daarom denk ik dat het niet erfelijk is.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 20:23
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij is het niet erfelijk maar ontstaat het door een 'foutje' bij de vorming van het embryo, het komt meestal door een gebrek aan foliumzuur.
Oud 14-05-2003, 22:30
Fixion XXL
Fixion XXL is offline
ik snap het nu stukke beter bedankt voor de info!
Oud 14-05-2003, 23:40
Qimm
Qimm is offline
Niet folimzuur te veel erbij te betrekken hoor, het komt niet door een tekort eraan, de kans erop is verminderd als je in de eerste 3 maand foliumzuur gebruikt. het is onduidelijk waardoor het ontstaat1
Oud 15-05-2003, 11:36
brynn
brynn is offline
volgens mij spelen er meerdere factoren een rol, en is het niet helemaal erfelijk bepaald, maar speelt erfelijkheid wel een grote rol.

ik heb ook iets gehoord over verschillende vormen van spina befida, waarin sommige vormen juist wel of juist niet erfelijk (een verhoogd risico op) bepaald waren.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 11:53
Super-Eefjuh
Super-Eefjuh is offline
Neej.. tis idd niet erfelijk.... Syndroom van down ook niet..

Tis gewoon een foutj..
Oud 15-05-2003, 14:05
Roos
Roos is offline
Als de vrouw al voordat ze zwanger is, begint met het slikken van foliumzuur, wordt de kans op een open ruggetje aanzienlijk verkleind
Oud 15-05-2003, 14:34
norre
norre is offline
Uit mijn boek Embryologie - Prof. Dr. K. Devriendt - KUL

Spina bifida occulta: er zijn 2 vormen

a) beperkt tot 1 of 2 lumbosacrale wervels, met normale bovenliggende huid. Komt frekwent voor, veroorzaakt meestal geen problemen. Personen die dit vertonen hebben GEEN verhoogd risico op een kind met neuraal buis defect.

b) Meer uitgebreid defect met bijkomende afwijkingen van de huid (plukje haar, putje, uitgezette bloedvaten). Dit behoort tot het spectrum van de NBD defecten, en personen die dit vertonen hebben dus WEL een hoger risico op een kind met neuraal buis defect (zoals spina bifida)

Dus voor de duidelijkheid : als het geval a is was het een 'ongelukje' tijdens de embryonale ontwikkeling, door bv een tekort aan foliumzuur
bij geval b is er een genetisch defect en dit kan erfelijk zijn

Als je het helemaal zeker wil weten zou ik er toch eens met je vriendin over praten en eens samen naar de dokter gaan of zo.
Oud 15-05-2003, 18:05
Fixion XXL
Fixion XXL is offline
Citaat:
norre schreef op 15-05-2003 @ 15:34:
Uit mijn boek Embryologie - Prof. Dr. K. Devriendt - KUL

Spina bifida occulta: er zijn 2 vormen

a) beperkt tot 1 of 2 lumbosacrale wervels, met normale bovenliggende huid. Komt frekwent voor, veroorzaakt meestal geen problemen. Personen die dit vertonen hebben GEEN verhoogd risico op een kind met neuraal buis defect.

b) Meer uitgebreid defect met bijkomende afwijkingen van de huid (plukje haar, putje, uitgezette bloedvaten). Dit behoort tot het spectrum van de NBD defecten, en personen die dit vertonen hebben dus WEL een hoger risico op een kind met neuraal buis defect (zoals spina bifida)

Dus voor de duidelijkheid : als het geval a is was het een 'ongelukje' tijdens de embryonale ontwikkeling, door bv een tekort aan foliumzuur
bij geval b is er een genetisch defect en dit kan erfelijk zijn

Als je het helemaal zeker wil weten zou ik er toch eens met je vriendin over praten en eens samen naar de dokter gaan of zo.

Hieruit kan ik opmaken dat 50% van de gevallen erfelijkheid is en 50% door ongelukje' tijdens de embryonale ontwikkeling... toch...
Oud 15-05-2003, 18:21
brynn
brynn is offline
als de verhoudingen tussen geval 1 en geval 2 50%;50% zou zijn, dan wel ja. maar ik weet niet of dat zo is.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 20:03
norre
norre is offline
nee geen 50/50 ! 'geval a' komt veel meer voor.

Maar als er op die plek op haar rug iets te zien is dat een beetje abnormaal is, zoals haar of de bloedvaten die uitgezet zijn op die plaats, is er meer aan de hand en is er een genetisch defect waardoor het ectoderm verkeerd ontwikkeld is..

Het is nogal ingewikkeld allemaal, waarom probeer je niet er eens met haar over te praten.. zij zal dat immers niet erg vinden, dat is een teken dat je jullie relatie ernstig neemt.

Regels voor berichten