Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2003, 18:56
Verwijderd
Hoe goed zijn jouw manieren? Eet je thuis net zo netjes als in een restaurant? Ken je alle regels en pas je ze ook toe? Of laat je gewoon boeren zonder je te schamen?
En als je ergens te gast bent met eten, blijf je zitten als de tafel afgeruimd wordt en de afwas gedaan moet worden, of help je meteen mee?
Op feesten waar ook nog eten wordt geserveerd.. zit jij als eerste met je bord weer aan tafel, en vul je zes keer bij? Of laat je wel diegenen van wie het feest is voor gaan en eet je bescheiden?
Laat je eten wat je niet lust of niet meer op kunt gewoon staan, of eet je altijd en overal je bord leeg?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2003, 18:58
Verwijderd
Ik ben redelijk netjes opgevoed.
Eet niet met ellebogen op tafel en met mond dicht.
Als ik voor het eerst bij mensen kom ben ik heel bescheiden. Na een paar keer wordt dat wel minder.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 18:59
Verwijderd
tafelmanieren en andere etiquette-regeltjes zijn er bij mij ingeramd. ook qua taalgebruik. ik ben best netjes.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:00
GRRR
GRRR is offline
in het openbaar ben ik een echte heer. thuis gedraag ik me als een zwijn. me pa heeft me goed opgevoed
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:02
the exploding boy
the exploding boy is offline
Ik weet hoe het moet, maar thuis of bij mijn moeder hoef ik me daar echt niet aan te houden.
Met citaat reageren
rodina
rodina is offline
Citaat:
Noé schreef op 06-05-2003 @ 19:58:
Ik ben redelijk netjes opgevoed.
Eet niet met ellebogen op tafel en met mond dicht.
Als ik voor het eerst bij mensen kom ben ik heel bescheiden. Na een paar keer wordt dat wel minder.
J-roen
J-roen is offline
Citaat:
the exploding boy schreef op 06-05-2003 @ 20:02:
Ik weet hoe het moet, maar thuis of bij mijn moeder hoef ik me daar echt niet aan te houden.
Oud 06-05-2003, 19:04
Gadje
Gadje is offline
thuis is het handen en voeten werk maar als ergens anders eet eet ik echt wel netjes. jaja ik KAN t wel al denken me ouders vaak van niet.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:04
Kadaver
Kadaver is offline
Ja

Afhankelijk van waar ik ben is het of de Indonesische of de Nederlandse etiquette. (hier zitten echt verwarrende verschillen tussen )

In een restaurant, zakendiner, bij iemand thuis etc etc zoals het moet, maar met een stel vrienden thuis (ook afhankelijk van welke vrienden) hou ik me er minder aan.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:11
Verwijderd
ik heb thuis zo'n onwijs oud etiquette boek uit de jaren 50, dat is soms wat extreem, maar je zit er nooit naast met dat in je achterhoofd.

Maaruh ik eet thuis echt veel minder net...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:17
Mindfields
Mindfields is offline
Thuis eet ik gewoon hoe het me uit komt, soms gewoon als een Romein

Ergens anders gewoon netjes natuurlijk, mes en vork beiden vast, elleboog niet op tafel.

Oja, ik hou mijn mes altijd links en de vork rechts. Hoort niet, maar ik kan het niet anders.
Oud 06-05-2003, 19:22
Esmée
Esmée is offline
Jaa daar is mijn moeder dol op... mijn zusje en ik zijn allebei qua tafelmanieren echt volgens de etiquette opgevoed.. Mijn ouders hebben ook vaak 'belangrijke mensen' te eten en zo en dan moeten we onze maniertjes voor elkaar hebben. Gewoon thuis zijn ze er toch vaak niet met eten dus dan zitten m'n zusje en ik soms net zo relaxed met bord op schoot voor de tv Ik vond het altijd heel stom dat we dat moesten onthouden allemaal, maar ik zie er nu wel de voordelen van in. Kan alleen maar van pas komen in de toekomst met zakendiners e.d. (als die er tenminste komen )Kan ook echt afknappen op iemand die lomp eet. Etiquette hoeft niet, maar ellebogen op tafel en dat soort dingen, daar stoor ik me echt aan
Oud 06-05-2003, 19:32
strafcorner
strafcorner is offline
Ik acclimatiseer

Laatst gewijzigd op 06-05-2003 om 20:10.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:40
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
ik eet thuis niet echt netjes, maar mijn moeder corrigeert me altijd dus het kan er mee door. In een restaurant let ik echt op hoe ik eet. Boeren of scheten laten aan tafel zal ik nooit doen, dat vind ik normaal al vies. Ik help wel altijd mee met afruimen, afwassen doe ik nooit uit mezelf (thuis) maar mijn moeder of vader dwingt me af en toe
Oud 06-05-2003, 19:41
debieltje nr 1
debieltje nr 1 is offline
op restaurant of bij chique mensen eet ik volledig zoals het moet volgens de etiquette maar thuis altijd voor de TV en vaak met de handen eten ook
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:45
Stevill
Stevill is offline
ik eet bijna alleen maar met bestek met de handen vinnik vies en euhm smakken kan ik ook niet uitstaan en met een volle mond praten al helemaal niet verder is er niks mis met boeren gezien het een natuurlijk proces is en het er niet voor niets is.
Oud 06-05-2003, 19:47
Verwijderd
Neu ik houd me niet aan ' de etiquette ' vind ik zulke onzin. Wel probeer ik me zo netjes te gedragen en als ik ergens eet biedt ik natuurlijk aan om af te wassen etc maar dat vind ik ook vrij normaal. Ik kan me er behoorlijk aan ergeren als iemand dat niet doet.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 19:51
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
~(S-|-)2v!lL~ schreef op 06-05-2003 @ 20:45:
er niks mis met boeren
In Japan wordt boeren gezien als een compliment voor de kok Een van de redenen waarom een vriend van mij een jaar lang zich vreselijk heeft vermaakt daar
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 20:02
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
Kadaver schreef op 06-05-2003 @ 20:51:
In Japan wordt boeren gezien als een compliment voor de kok Een van de redenen waarom een vriend van mij een jaar lang zich vreselijk heeft vermaakt daar
hmm, dan kan ik koks vreselijk blij gaan maken

maargoed, boeren aan tafel vind ik best goor.
Verder eet ik eigenlijk altijd wel met mes en vork, maar ik zal nooit spaghetti o.i.d. richting bestellen in een restaurant, want dat is bij mij vragen om problemen, hoe hard ik het ook probeer
Oud 06-05-2003, 20:08
Verwijderd
Als het moet eet ik wel netjes, maar moestal doe ik dat vanzelf wel. Ik kan alleen moeilijk rechtop zitten, dat vergeet ik altijd.. Ik kan geen boeren laten dus dat is geen probleem.
Als ik te gast ben, doe ik natuurlijk rustig aan met eten en na het eten ruim ik automatisch af (bij andere mensen dan ). Vaak zeggen ze dan: "Nee, niet doen joh, dat doe ik wel" oid.
Op een feest ofzo eet ik wel rustig en wacht of andere mensen nog een keer eten gaan halen en als ik dan wil ga ik wel mee.
Als ik iets krijg wat ik niet lekker vind (wat bijna nooit gebeurd) eet ik het wel voor zo ver mogelijk op. Soms zeg ik het ook wel, bij mn vriend thuis zou ik het wel zeggen. Maar zij weten over het algemeen waar ik niet van hou en ik kom er niet zo vaak eten dus dat levert weinig/geen problemen op.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 20:13
Jules
Jules is offline
Citaat:
PHaRMaCoN schreef op 06-05-2003 @ 21:02:
maargoed, boeren aan tafel vind ik best goor.
Boeren op straat is ook goor. En in bussen. En treinen. Wilbert.

Ontopic: ik weet hoe het hoort. Ik smak niet, praat niet met volle mond (alleen als ik HEEL NODIG iets wil zeggen). Als ik bij iemand anders thuis ben probeer ik wel een beetje te helpen met tafel afruimen e.d, voel me altijd zo lullig als ik gewoon blijf zitten
Oud 06-05-2003, 20:21
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
Sooz schreef op 06-05-2003 @ 21:13:
Boeren op straat is ook goor. En in bussen. En treinen. Wilbert.

Ontopic: ik weet hoe het hoort. Ik smak niet, praat niet met volle mond (alleen als ik HEEL NODIG iets wil zeggen). Als ik bij iemand anders thuis ben probeer ik wel een beetje te helpen met tafel afruimen e.d, voel me altijd zo lullig als ik gewoon blijf zitten
wie liet ook alweer alles op tafel staan de ochtend na een concert....

Oud 06-05-2003, 20:21
Verwijderd
In gezelschap van anderen eet ik netjes. Als ik alleen eet dan eet ik wel vrij 'boers' terwijl ik tv eet. Als ik bij anderen eet krijgen de kinderen altijd te horen: "neem eens een voorbeeld aan Alex, die eet ten minste netjes" Vroeger ergerde me ik er altijd aan als een moeder dat zei, nu ben ik blij dat ik weet hoe het hoort komt omdat mijn ouders daar vroeger ook best wel streng in, als ik en/of mijn broer niet netjes aten moesten we het op onze kamer opeten.

Bij feesten ofzo probeer ik wel om niet te hebberig te zijn enzo en kan me dus redelijk inhouden zodat er voor anderen ook nog wat overblijft

Als ik ergens te gast ben dan gedraag ik me voorbeeldig, help mee met afruimen en afwassen (of ten minste: ik vraag of het nodig is) , de meeste mensen hebben toch een afwasmachine

Eten wat ik echt niet lust eet ik niet op, als ik het niet zo lekker vind dan eet ik het of helemaal op of het grootste gedeelte
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 20:24
Jules
Jules is offline
Citaat:
PHaRMaCoN schreef op 06-05-2003 @ 21:21:
wie liet ook alweer alles op tafel staan de ochtend na een concert....

Ja dat deed je zelf niet natuurlijk hm!
Oud 06-05-2003, 20:25
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Thuis eet ik niet echt sociaal, nouja ik laat geen boeren ofzo. Maar daar eet niemand echt sociaal

bij anderen doe ik wel netjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2003, 20:29
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
Alex schreef op 06-05-2003 @ 21:21:
"neem eens een voorbeeld aan Alex, die eet ten minste netjes"
Herkenbaar , niet eens zozeer met tafelmanieren als wel met andere vormen van gemanierdheid. Veel mensen gedragen zich tegenwoordig als echte horken
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 20:37
Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Kadaver schreef op 06-05-2003 @ 20:51:
dat weet ik en dit is ook een van de tradities waarvan ik vind dat het in nederland ook ingevoerd mag worden.
Oud 06-05-2003, 20:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben heel erg pietluttig en netjes opgevoed en daar is ook nog redelijk wat van overgebleven: met je mond dicht eten, niet met volle mond praten, geen ellebogen op tafel als er nog iemand aan het eten is, mes of lepel in je rechterhand en vork links. Niet voor iemand langs gaan als je iets wilt pakken maar het dan gewoon vragen, niet van tafel tijdens het eten. Niet met je handen onder tafel tijdens het eten maar altijd of je bestek vasthouden of het randje van je bord. Niet boeren. Ook mag ik pas aan het toetje beginnen als iedereen klaar is met eten en mijn broertje en ik moeten dan eerst afruimen voor we aan het toetje mogen beginnen, als je geen huiswerk moet maken of ergens heen moet dan moeten we om en om helpen met de afwas.
Oud 06-05-2003, 20:44
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-05-2003 @ 21:38:
Niet met je handen onder tafel tijdens het eten maar altijd of je bestek vasthouden of het randje van je bord.
Dit begrijp ik niet...
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 20:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Kadaver schreef op 06-05-2003 @ 21:44:
Dit begrijp ik niet...
Ik ook niet, maar het schijnt niet netjes te zijn en misschien dat ze denken dat je onder tafel al je eten aan de hond zit te voeren ofzow . Mijn moeder vind het niets als we dat doen maar ik weet eigenlijk ook niet waarom.
Oud 06-05-2003, 20:48
Floosje
Floosje is offline
Thuis eet ik vrij normaal, niet echt met alle regels ofzo, maar dat doet niemand. Dus geen ellebogen en met volle mond praten ofzo, maar k eet weleens met mn handen of iets dergelijks.
En als ik bij iemand anders eet of in een restaurant ofzo, doe ik vaak wel wat netter.
Oud 06-05-2003, 20:49
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-05-2003 @ 21:45:
Ik ook niet, maar het schijnt niet netjes te zijn en misschien dat ze denken dat je onder tafel al je eten aan de hond zit te voeren ofzow . Mijn moeder vind het niets als we dat doen maar ik weet eigenlijk ook niet waarom.
Nou ik snap dat gedeelte met het bord ook niet helemaal...

Em je hand moet toch wel een keer onder de tafel als je het servet pakt op je bovenbeen om je mond mee schoon te maken alvorens je uit het glas kan drinken??
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 21:06
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Kadaver schreef op 06-05-2003 @ 21:49:
Nou ik snap dat gedeelte met het bord ook niet helemaal...

Em je hand moet toch wel een keer onder de tafel als je het servet pakt op je bovenbeen om je mond mee schoon te maken alvorens je uit het glas kan drinken??
Volgens mij moet je het randje van je bord vasthouden omdat je anders aan iets gaat zitten frutselen of je gaat met je elleboog op tafel zitten of met je hand op schoot en dat is allebei niet netjes dus om dat te voorkomen moet je dan of je bestek vasthouden of het randje van je bord als je bijvoorbeeld alleen met een lepel eet.
Dat met die servet: als we thuis eten dan gebruiken we bijna nooit servetten en als we ze al gebruiken dan liggen ze onder je bord. Als we in een restaurant eten dan mag je best wel even je servet pakken maar het gaat erom dat je niet heel de tijd met je lepel in je bord roert en met je andere hand op schoot zit, snappie?
Oud 06-05-2003, 21:07
Firefly
Firefly is offline
Ik kan nergens netjes eten
Oud 06-05-2003, 21:25
Q
Q is offline
Ja ik eet meestal wel volgens de regeltjes, alleen brood eet ik niet met mes en vork enzo zo ver ga ik niet
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 21:38
Nuck
Nuck is offline
Ik eet wel zoals het hoort, ja. Mijn ouders hebben mij goed opgevoed .
Oud 06-05-2003, 21:39
poesiefox
poesiefox is offline
Mijn moeder hoeft zich niet voor me te schamen, ik eet altijd en overal netjes.

Thuis wat minder, daar smeer ik in de keuken mijn boterham en die eet ik uit het vuistje. Maar elders met mes en vork natuurlijk.

Thuis eten we ook nog wel eens met het bord op schoot, en ook dan gaat alles met mes en vork, hoewel dat soms verrassende effecten oplevert.....
Oud 07-05-2003, 08:29
on the moon
on the moon is offline
ik ben vrij netjes wat tafelmanieren betreft. ik eet thuis niet heel extreem met mijn handen, maar als ik bij iemand anders eet, let ik er wel op om een beetje beschaafd te eten.
als ik ook bij vrienden ben, en er is een feestje geweest, help ik wel vaak met opruimen ofzo. als ik bij anderen eet, help ik ook nog wel is met de afwas, maar de meesten hebben toch een afwasmachine. die hebben wij niet (zielig he)
Oud 07-05-2003, 09:37
Verwijderd
Dat hangt van de situatie af. Ik vind het niet erg om thuis te roeien of met m'n mond vol te praten, dat doet toch iedereen.

In gezelschap hangt het van de samenstelling van het gezelschap af. Als ik met medestudenten uit eten ga maken de manieren ook niets uit, als ik met familie of andere iets nettere gezelschappen uit eten ga gedraag ik me netjes.

Ik heb Van Ditshuyzen, dat lijkt me voldoende, maar het is niet nodig om in álle omstandigheden jezelf extreem volgens de etiquette te gedragen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 09:48
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ligt eraan wat we thuis eten of ik netjes doe.
als het vrijdagavond is, zijn mn ouders altijd laat thuis van hun werk en wordt er nooit uitgebreid gekookt, dus dan eten we meestal gewoon magnetron of afhaal-voedsel voor de tv.

ik ben bijna nooit te gast om ergens te eten. nu ik erover nadenk. maar meestal help ik wel een beetje mee met afruimen en als er afgewassen moet worden vraag ik eerst of het nodig is dat ik help.

ik eet iig met mn mond dicht, niet met mn ellebogen op tafel. boeren doe ik nooit onder het eten, en als ik moet hoesten doe ik dat naast de tafel, en niet recht in iemands gezicht (al hou ik mn hand ervoor, ik vind t nog vies om over tafel te gaan hoesten.)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 09:57
Dominique24!
Dominique24! is offline
Heleboel mensen schrijven hier wel dat ze manieren hebben maar je kunt ze op 1 hand tellen als je om je heen kijkt. Er zijn zeker nog verschilllende gradaties waarin je manieren in kan delen.
Oud 07-05-2003, 10:13
Verwijderd
Mwah, ik eet wel netjes in de zin van: niet boeren, met mond open eten, oid.

Maar ik ken de etiquette eig niet, zoals servet op je schoot leggen en dat soort dingen..ben niet zo netjes opgevoed..ga ook bijna nooit uit eten dus ja.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 10:46
Roos
Roos is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-05-2003 @ 21:38:
Ik ben heel erg pietluttig en netjes opgevoed en daar is ook nog redelijk wat van overgebleven: met je mond dicht eten, niet met volle mond praten, geen ellebogen op tafel als er nog iemand aan het eten is, mes of lepel in je rechterhand en vork links. Niet voor iemand langs gaan als je iets wilt pakken maar het dan gewoon vragen, niet van tafel tijdens het eten. Niet met je handen onder tafel tijdens het eten maar altijd of je bestek vasthouden of het randje van je bord. Niet boeren. Ook mag ik pas aan het toetje beginnen als iedereen klaar is met eten en mijn broertje en ik moeten dan eerst afruimen voor we aan het toetje mogen beginnen, als je geen huiswerk moet maken of ergens heen moet dan moeten we om en om helpen met de afwas.

Dit is toch niet pietluttig? Ik vind het eerder normaal
Oud 07-05-2003, 10:50
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ik heb op zich wel goede manieren. Ik eet met mes en vork, zonder te smakken, wacht tot iedereen begint met eten. Als ik bij anderen thuis ben wacht ik ook na het eten, om te helpen met de afwas. Thuis ga ik, als iedereen klaar is, wel gewoon van tafel.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 10:57
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Wat is er zo erg aan ellebogen op tafel...en als je nu zin hebt om alleen met een vork te eten, dan eet je toch gewoon alleen met je vork dat heb ik nu nooit gesnapt.
Oké dat je niet met je mond vol eten gaat zitten praten, en smakken en slurpen en zitten gillen dat je het niet lust of de krant lezen aan tafel. Maar voor de rest stoor ik me er niet zo aan.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 11:05
vixen
vixen is offline
Mensen die smakken of slurpen ofzo, daar kan ik echt niet tegen, en je mond naar je vork brengen ipv je vork naar je mond, ergerlijk...Ik eet alleen wel meestal alleen met mn vork, omdat ik te lui ben om het mes er bij te pakken, en met een vork gaat het eigenlijk ook prima. Maar als ik bij mn oma ben of in een restaurant ga ik altijd wel uber netjes eten. Owja, bij ons is het altijd zo, degene die gekookt heeft hoeft niet af te wassen, verder helpt iedereen gewoon mee.
Oud 07-05-2003, 11:50
neotrinity
neotrinity is offline
Ik eet thuis heel anders dan ik in een restaurant eet. Ik eet ten eerste zoiezo thuis gewoon voor de TV, dus daar zijn tafelmanieren niet echt nodig. Bij m'n vriend eten we wel aan tafel maar daar letten ze ook niet op tafelmanieren.

Als ik in een restaurant ben merk ik wel eens dat ik stresserig doe over m'n tafelmanieren of het wel goed is enzo. Maar kheb nog nooit klachten gehad en wel een paar complimentjes.

Dus.

Oud 07-05-2003, 11:57
"Beltaine"
"Beltaine" is offline
Citaat:
eXo schreef op 06-05-2003 @ 20:47:
Neu ik houd me niet aan ' de etiquette ' vind ik zulke onzin. Wel probeer ik me zo netjes te gedragen en als ik ergens eet biedt ik natuurlijk aan om af te wassen etc maar dat vind ik ook vrij normaal. Ik kan me er behoorlijk aan ergeren als iemand dat niet doet.
dat is niet goed voor je luiheids punten...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 12:37
Chelsea
Chelsea is offline
ik eet gewoon wel met mes en vork maar verder let ik niet echt op de regels.
Oud 07-05-2003, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 07-05-2003 @ 11:46:
Dit is toch niet pietluttig? Ik vind het eerder normaal
idd!

ook een grote ergernis is mensen die bellen tijdens het eten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten