Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Post traumatic stress disorder.
Voor het eerst ontdekt en benoemd als shell-shock, een kwaal waar veel loopgraven veteranen in de eerste wereldoorlog aan leden. Sommigen waren helemaal nergens meer toe in staat, gek geworden van de angst. Verlamming, blindheid, niet meer kunnen spreken, dat waren de ergste gevallen. Bijna alle veteranen hebben er in meerdere of mindere mate last van, uit alle oorlogen. Vietnam was ook erg. De concentratiekampen hebben enorm veel PTSD opgeleverd, die vaak zelfs aan de volgende generatie werden doorgegeven. Inmiddels word de term gebruikt voor alle gevallen waarin een persoon iets naars heeft meegemaakt, en nadien langdurig niet goed kan functioneren in het dagelijks leven. Hoe langer de nare ervaring heeft geduurd, hoe erger de verschijnselen. De ernst van de ervaring heeft een wonderlijk genoeg een minder grote invloed. Wel een hele belangrijke factor is de emotionele draagkracht van de persoon zelf. Ook van belang is, hoe men er direct na of tijdens de ervaring is begeleid en opgevangen. Dit kan de nadelige effecten van het trauma bijna geheel teniet doen.
||
Citaat:
1 september 2002 ben ik aangerand. en 8 maanden later werd er een heftige reactie ge "triggered" doordat vrienden voor de grap ongewenste intimiteiten/sex onder dwang na speelden zeg maar.. Ik weet dat het nep was ensow.. maar schoot me geheel verkeerd, kwam veels te dichtbij.. ik wilde er echt bij weg. Niet iedereen daar wist het ook van me.. en ik heb iemand die naar me toe kwam om me een knuffel te geven ook weg gestuurd.. denk dat ik helemaal was gaan flippen als iemand me op dat moment aanhad geraakt. @poesiefox.. Toen het gebeurde was ik mijn leven net weer op orde aan het krijgen.. alles ging weer eens een keer lekker na een klote tijd in 2001. Voordeel was dat ik toen beter wist hoe ik met narigheid om moet gaan en alles zelf op te lossen. Misschien dat door 2001 mijn emotionele reserves vrij laag waren. Dat gevoel heb ik wel vaak.. Ik kan dingen die fout gaan soms moeilijk opvangen. Ik ben emotioneel en daardoor lichamelijk en geestelijk geheel uitgeput waardoor ik niet normaal functioneer zoals men dat van me verwacht. Dat bedoel je neem ik aan met emotionele draag kracht. Begeleiding of opvang heb ik nooit echt gehad. Ik los alles zelf op en praat met vrienden.. loop beetje tegen ze aan te zeiken over wat me dwarszit en door het dan onder woorden te brengen orden ik mijn gedachten. Echt hulp vragen ben ik denk ik te trots voor.. Als ik tegen mensen heb lopen zeiken voel ik me vaak beetje schuldig.. nu begint ook al een soort gevoel van spijt me te bekruipen dat ik hier een post over ben begonnen.. en ik heb al een stuk of 8 keer mijn excuses aangeboden aan de mensen die erbij waren toen ik overstuur raakte. Ik zie mezelf dus niet naar een therapeut o.i.d. stappen. Dan nog liever ontkennen dat ik issues heb en lekker vrolijk (spelen te) zijn.
Laatst gewijzigd op 02-06-2003 om 14:33. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ik ben jaren geleden verkr**** geweest. had het er eerst moeilijk mee, daarna ging het een tijd beter. tot enkele maanden geleden.... sterkte met alles!!!!!
||
Citaat:
dat is ook het hele idee van een trauma ![]()
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het heel normaal is dat er bij bepaalde gebeurtenissen weer even heel nare gevoelens naar boven komen.. zulke dingen kunnen dan altijd wat gevoeliger liggen dan bij anderen.. Met de tijd zul je er wel minder heftig op reageren en het makkelijker an je af kunnen zetten, maar ik denk dat wanneer je na het verwerken voor het eerste zo direct er weer mee wordt geconfronteerd het heel normaal is even te 'flippen'.
Het lijkt me het beste te accepteren dat het een gevoelig onderwerp is voor jou, en om dan af en toe maar even te flippen. Je zult er meer aan gewend raken en er beter mee om kunnen gaan, maar gebeurd is gebeurd en dat stukje draag je toch ook met je mee.. Ikzelf heb nooit iets echt heftigs meegemaakt op dat gebied, maar het ligt toch gevoelig.. Om maar iets stoms te noemen, ik keek met een vriendin de film Costa waarin een meisje bijna wordt verkracht.. Ik was kotsmisselijk daarna, en ben dat de hele avond gebleven.. Terwijl die film slecht geacteerd is enzovoorts, ik kan het gewoon niet hebben. Moet kunnen toch? |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
vragentopic Verwijderd | 13 | 12-07-2009 22:47 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
moord voor een moord Verwijderd | 90 | 08-02-2002 10:26 |