Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Je hebt twee soorten formats:
Quick format: alleen de partitie tabel wordt aangemaakt, duurt 15 seconden. Long format: alle sectoren worden met nullen beschreven, alle data gaat verloren. In het eerste geval kun je met recovery tools de data recoveren. In het tweede geval is dit niet mogelijk. Het is vaak nog steeds mogelijk om te recoveren, maar dat betekent dat je een professioneel bedrijf de data op de platters moet gaan reconstrueren. Ik weet niet hoe duur dit is, maar goedkoper dan €100.000 lijkt me niet.
|
http://download.com.com/3302-2248_4-10118664.html
Al formateer je schijf 3 x, er is altijd nog data te vinden. Het probleem is meer, dat je als je schijf opnieuw opzet, je weer over bestanden heen schrijft. Dan vind het recovery programma wel het bestand, maar niet de inhoud. Ik heb meerdere malen nog aardig wat terug gevonden. (na een long fomat) De enige manier om je schijf helemaal leeg te maken is om hem te vernietigen of heel veel maal met 000 beschrijven. Bedrijven doen dit voor een paar 1000 euro hoor, kijk maar op inet. Easy recovery is ook een goede, maar die zal je via kazaa ed moeten dl. Met unformat na een long format, krijg je hele schrijf weer terug, ook na 3 keer. Laatst gewijzigd op 31-05-2003 om 08:30. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Echt heel erg nodig is een format trouwens niet als je XP installeert terwijl er eerst 98SE op stond.
't Enige wat je hoeft te doen is de XP CD erin, en installeren maar. Zet ie XP gewoon over 98 heen, of update bepaalde gedeelten. Kost je backup-tijd en moeite. Maargoed, een antwoord op je vraag heb ik verder niet. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
FAT en NTFS zijn alleen de partitie tabellen, een soort inhoudsopgave wat er op de hardeschijf staat.
Die kun je overschrijven, en toch nog steeds de eigenlijke data opvragen, deze staan gewoon op de sectoren. Een recovery tooltje kijkt dan niet naar de partitie tabel, maar probeert de data zelf te reconstrueren, waarbij soms de bestandsnaam verloren is gegaan. Maar de data zelf kun je vaak wel recoveren, na een quick format / herpartitionering.
||
Citaat:
i could be wrong though ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|