Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2003, 21:34
Orion16
Orion16 is offline
Hoi,

Ik heb vandaag bij de pc van m'n vriendin een Windows XP Professional installatie gedaan en ze had zelf een backup van haar bestanden gemaakt. Echter, die was niet volledig (oa. snelkoppeling naar loze map) en is ze dus een paar errug belangrijke bestanden (belastingdienst) kwijt. Eerst stond er Win 98 SE op, nu XP Professional NTFS geformatteerd.

Hoe kun je de formattering zegmaar ongedaan maken, bestaat er software waarmee je de data kunt herstellen? Dacht dat dit ook al in de Computer Idee stond, weet alleen nie meer welke
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2003, 21:38
Martin
Martin is offline
Het zou best kunnen, maar mij lijkt het nogal sterk. Als je je HDD formatteert ben je alle data kwijt en lijkt het me dat je dat niet terug kan krijgen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 21:43
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Martin schreef op 30-05-2003 @ 22:38:
Het zou best kunnen, maar mij lijkt het nogal sterk. Als je je HDD formatteert ben je alle data kwijt en lijkt het me dat je dat niet terug kan krijgen.
Wel. Waarom zouden sommige mensen hun hdd dan laten vernietigen als er erg belangrijke data opstaat? Een hdd heeft een soort index-tabel , stel als je je oude bestanden weggooit dan zijn ze er nog wel maar je kunt gewoon nieuwe bestanden over de oude bestanden heenschrijven. Met behulp van slimme software schijn je het terug te kunnen krijgen. Ik weet alleen niet of dat zo eenvoudig is

Enlightenment legt dit beter uit, maargoed het komt er wel op neer..
Met citaat reageren
Oud 30-05-2003, 22:45
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 30-05-2003 @ 22:43:
Wel. Waarom zouden sommige mensen hun hdd dan laten vernietigen als er erg belangrijke data opstaat? Een hdd heeft een soort index-tabel , stel als je je oude bestanden weggooit dan zijn ze er nog wel maar je kunt gewoon nieuwe bestanden over de oude bestanden heenschrijven. Met behulp van slimme software schijn je het terug te kunnen krijgen. Ik weet alleen niet of dat zo eenvoudig is

Enlightenment legt dit beter uit, maargoed het komt er wel op neer..
format = gone forever
Oud 30-05-2003, 23:09
Enlightenment
Enlightenment is offline
Je hebt twee soorten formats:

Quick format: alleen de partitie tabel wordt aangemaakt, duurt 15 seconden.

Long format: alle sectoren worden met nullen beschreven, alle data gaat verloren.

In het eerste geval kun je met recovery tools de data recoveren. In het tweede geval is dit niet mogelijk. Het is vaak nog steeds mogelijk om te recoveren, maar dat betekent dat je een professioneel bedrijf de data op de platters moet gaan reconstrueren. Ik weet niet hoe duur dit is, maar goedkoper dan €100.000 lijkt me niet.
Oud 30-05-2003, 23:11
iamcj
iamcj is offline
http://download.com.com/3302-2248_4-10118664.html

Al formateer je schijf 3 x, er is altijd nog data te vinden.

Het probleem is meer, dat je als je schijf opnieuw opzet, je weer over bestanden heen schrijft. Dan vind het recovery programma wel het bestand, maar niet de inhoud. Ik heb meerdere malen nog aardig wat terug gevonden. (na een long fomat)

De enige manier om je schijf helemaal leeg te maken is om hem te vernietigen of heel veel maal met 000 beschrijven.

Bedrijven doen dit voor een paar 1000 euro hoor, kijk maar op inet.

Easy recovery is ook een goede, maar die zal je via kazaa ed moeten dl.

Met unformat na een long format, krijg je hele schrijf weer terug, ook na 3 keer.

Laatst gewijzigd op 31-05-2003 om 08:30.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 07:31
Verwijderd
Wat voor format heb je gedaan? Bij een Quick Format kun je misschien nog het 1 en ander achterhalen. Al is de kans wel groot dat je XP installatie aardig wat sectoren overschreven heeft (bye bye data).

Les: altijd eerst je backup controleren op volledigheid.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 14:57
Orion16
Orion16 is offline
Longformat, geen quickformat, hij deed er wel een tijdje over, zeker geen 15 sec!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 15:31
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
iamcj schreef op 31-05-2003 @ 00:11:
http://download.com.com/3302-2248_4-10118664.html
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 18:34
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
iamcj schreef op 31-05-2003 @ 16:31:
Werkt 't progje ook na een grondige format, en zelfs conversie naar NTFS wat ik had gedaan?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 18:38
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
en format is lang niet het einde, pas als je je disk wiped is er geen data meer uit terug te halen
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 23:54
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Als je van FAT naar NTFS bent gegaan lijkt het me onmogenlijk om het terug te krijgen, je FAT en z'n backup zijn volledig verdwenen en die krijg je ook niet terug.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 00:23
p-chez
p-chez is offline
Echt heel erg nodig is een format trouwens niet als je XP installeert terwijl er eerst 98SE op stond.
't Enige wat je hoeft te doen is de XP CD erin, en installeren maar. Zet ie XP gewoon over 98 heen, of update bepaalde gedeelten. Kost je backup-tijd en moeite.

Maargoed, een antwoord op je vraag heb ik verder niet.
Oud 01-06-2003, 06:50
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 31-05-2003 @ 19:34:
Werkt 't progje ook na een grondige format, en zelfs conversie naar NTFS wat ik had gedaan?
There's only one way to find out.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 10:26
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Citaat:
Black Rainbow schreef op 01-06-2003 @ 00:54:
Als je van FAT naar NTFS bent gegaan lijkt het me onmogenlijk om het terug te krijgen, je FAT en z'n backup zijn volledig verdwenen en die krijg je ook niet terug.
dat is wel waar, dus ik denk dat het heel moeilijk wordt om je data terug te krijgen, FAT en NTFS zijn hele andere bestandssystemen. Ik meen dat bij FAT data in de volgende volgorde werd opgeslagen 135x246 oid, k weet niet meer precies, en bij NTFS was dat 123x456. Alles wordt dus echt gewist, herstel is volgensmij onmogelijk. Bijna onmogelijk
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 10:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
FAT en NTFS zijn alleen de partitie tabellen, een soort inhoudsopgave wat er op de hardeschijf staat.

Die kun je overschrijven, en toch nog steeds de eigenlijke data opvragen, deze staan gewoon op de sectoren. Een recovery tooltje kijkt dan niet naar de partitie tabel, maar probeert de data zelf te reconstrueren, waarbij soms de bestandsnaam verloren is gegaan. Maar de data zelf kun je vaak wel recoveren, na een quick format / herpartitionering.
Oud 01-06-2003, 10:59
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
In DOS zat nog een leuk tootje genaamd unformat , en k heb het een keer nodig gehad maar hij deed het niet
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 16:24
weirdone666
weirdone666 is offline
R-Studio FAT, heeft bij mij nog heel veel teruggevonden na een format.
Oud 01-06-2003, 18:25
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 01-06-2003 @ 11:57:
FAT en NTFS zijn alleen de partitie tabellen, een soort inhoudsopgave wat er op de hardeschijf staat.

Die kun je overschrijven, en toch nog steeds de eigenlijke data opvragen, deze staan gewoon op de sectoren. Een recovery tooltje kijkt dan niet naar de partitie tabel, maar probeert de data zelf te reconstrueren, waarbij soms de bestandsnaam verloren is gegaan. Maar de data zelf kun je vaak wel recoveren, na een quick format / herpartitionering.
idd, maar als je van fat naar ntfs gaat word de hele HD opnieuw ingedeeld, en volgends mij gaat ie dan ook alle sectoren opnieuw aanmaken, en dus de andere wissen.

i could be wrong though
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten