Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik ben eingelijk best wel benieuwd hoe dat eraan toe gaat op zon kostschool. |
![]() |
||
Citaat:
Hieronder alvast de dagindeling: Opstaan om 6.45 Wassen 6.45-7.10 Eten en vrije tijd 7.10-8.00 School 8.00-12.15 Eten, vrije tijd 12.15-13.00 School 13.00-16.30 Vrije tijd 16.30-17.00 Eten en samen opwassen 17.00-17.45 Vrije tijd 17.45-21.30 Op dinsdag en donderdag: 17.45-19.30 Gym 19.30-21.30 Vrije tijd 22.00 Slapen
Laatst gewijzigd op 31-05-2003 om 15:49. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar vooral de vraag waarom je naar een kostschool gaat. loopt dat erg uiteen tussen de mensen die er zitten? (ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat je er zoal mag doen in je vrije tijd ben ik ook wel benieuwd naar... En hoe je kamer er uit ziet, met hoeveel mensen je een kamer deelt enzo... |
![]() |
|
Ik heb ook vijf jaar en half doorgebracht op internaat.
Op de meeste internaten (in belgie zit het zo): Algemeen: De school begint maandag iets later en is vrijdag veel vroeger gedaan omdat er mensen van nogal ver moeten komen, zo kwamen er ook een pak Nederlanders bij ons op school. (nuja..5 ofzo ![]() Dus de maandag tussen 10 en 12 kwamen alle kinderen zo'n beetje binnenstromen met enorme tassen en hopen voedsel. Het gevolg van de kortere maandag en vrijdag was dat we de woensdag (in tegenstelling tot gans Belgie) geen halve dag hadden.. elke dag les dus tot.. 18h30. Opstaan is om 7h, meteen ontbijten, 5 minuten rooktijd en de les in. Meestal hadden we s middags een uur of half uurtje pauze (in mn eerste school was dat een uur sporten, mn tweede een half uurtje niksen) en s'avonds was er een principe van 'ben je klaar met je werk dan mag je de studiezaal verlaten' maar mn school was nogal streng en je was niet snel klaar ![]() Waarom ik er zat: Mn eerste school was een katholieke kostschool met een goeie reputatie, en het was daar ook heel leuk, enorme bossen, voetbalvelden etc, ik keek er wel van op. Mijn tweede kostschool was een privéschool die me hielp met het snel halen van mn diploma. Weekends: Iedereen gaat naar huis, er bestond wel een soort strafstudie van zaterdag in de studiezaal nog wat te komen werken :/ Bezoek: Ik heb nog nooit iemand bezoek zien krijgen op een kostschool zal wel not done zijn ofzo. Dit is eerder iets voor de Engelse kostscholen waar veel kinderen soms een half jaar weg van huis zijn denk ik, in Belgie en Nederland heb je dat helemaal niet meer, je bent altijd minstens een dag vd week thuis, Zondag, de meesten gewoon het hele weekend. Vrije tijd: De meeste kostscholen zoals ik ze ken in Belgie willen dat je zoveel mogelijk sport doet. Bij ons had je de keuze: of je maakt gebruik van de faciliteiten van de school zelf, of je gaat in de stad zwemmen, squashen enz.. Kostscholen hebben meestal veel geld en dus ook tennisvelden, voetbal, sportzalen enz.. Vaak ook in competitie tegen andere scholen, in Belgie heb je bv zo een enorm bekende rugbycompetitie van internaten onder elkaar, ging er fel aan toe ![]() Ik heb iig nooit iets anders mogen doen. In veel scholen krijgen de laatstejaars echter wel soms de kans om eens woensdagnamiddag of avond eens wat te drinken. Vaak krijg je ook cultuur ingelepeld en ging de school veel naar de schouwburg enz. Kledij: Uniform. Dit was altijd zo'n nette deftige broek, en dan had je van die typische kleren van de school met het embleem erop en daarvan ook een sportversie. Je ging ook je tentamens vanaf je 4e jaar netjes afleggen in das enzo. Al bij al vond ik het onze redelijk mooi. Op mijn tweede school was er geen uniform, aangezien kostscholen nogal duur zie je dan vooral veel snobs. (wat er ook voor zorgt dat in Belgie automatisch Frans naast Nederlands wordt gesproken op een internaat) Kamer: Meisjes en jongens zitten uiteraard in apparte gebouwen. Meisjes krijgen ook meestal meteen een leuke ruime kamer voor de 6 jaar die ze er gaan doorbrengen normaalgezien. Bij de jongens lagen we het eerste jaar op een slaapzaal, de twee jaar daarna op een chambrette, dat is nog steeds een soort zaal, maar dan eerder een gang met allemaal kamertjes met een gordijntje. En dan hang het af per school maar vanaf het vierde jaar kreeg je in de meeste gevallen een (vaak ruime) kamer alleen, in sommige gevallen moet je delen met een persoon, op de privéschool was dat echter met twee tot drie man op één kamer, erg kut was dat. Leraars/begeleiding: Je hebt gewoon leraars die zoals op elke andere school s morgens toestromen en s avonds weer verdwenen zijn. Je hebt ook één directeur die meestal wel altijd aanwezig is. De begeleiding bestaat uit 'opvoeders' die staan in om je van sport te voorzien, en zitten in de studie s avonds op je vingers te kijken. Ze hebben een kamertje op de slaapzaal/school en verblijven er dus ook. Veel valt er niet over te zeggen, het zijn meestal mensen met een diploma lichamelijke opvoeding die het niet verder hebben geschopt en iedereen maakt er ruzie mee ![]() Ik vind kostschool ondanks een pak nare zaken een positieve ervaring. Kheb zo enorm veel mensen leren kennen, een goeie vwo-basis gekregen maar vooral..op mezelf en in groep leren werken. Misschien is niemand er van onder de indruk maar vanaf je 12e elke week vol op school doorbrengen is toch iets bijzonders en je leert snel functioneren in groep enzo.
|
Sorry lang nie geschreven , heb geen modem meer thuis , kapot door de omweer.
Ik zit in een ander gebouw als me school, eten we daar in de kantine , op een school 100 meter vederop, waar ik ook slaap. De jongens zitte apart van de meisjes. Ik zit in een kamer met 4 meide, 2 domme dozen en 1 goeie vriendin. We hebbe geen tv en het ergste geen muziek Ons internaat is in 4 etages gedeeld, en hebbe allemaal begeleiders, mijn etage word bewaakt ddor een meid van 24, maar zij is dom en kinderachtig, ook een doos Ga meestal even bij me zus langs die is begeleider op de 2e etage , zij is 24 . Mocht niet bij haar op de etage, want daar zit een andere school. In ons internaat zitte 2 verschillende scholen. Meestal hebbe we woensdag middag vrij, dat is wel fijn Wat wel vervelend is, is dat we maar 4 douchen hebbe voor 32 leerlinge, en 3 plees, dus moet je lang wachte. Veder zit ik nu al 6 jaar in een internaat, en ben 1 van de oudste daar, zit in 1 van de hoogte klas. Das ook wel jammer. Bezoek moge we nie krijge dus zie me vrienden en me zussen alleen in het weekend Gellukig moet ik nog maar 1 jaar dan ben ik klaar jippiiie!!! Nou ik hou jullie op de hoogte ![]() ![]()
|
Nou toen ik 16 was vond ik het wel leuk, had je geen gezeur van je ouders aan je kop enzo, en was ik met veel vrienden , dus wel gezellig, en was me zus an 20 ook hier op school , maar die is er nu niet meer , die werkt en woont weer thuis .
Nu heb ik het veel leuker thuis met me zussen en in het weekend heb ik geen zin om Maandag weer hier heen te gaan. Nu zitte me vrienden allemaal nie meer op school, en verveel ik me echt vreselijk Wat wel cool is dat we van 5 tot 7 en woendag naar onze bieb moge en daar kunne internette gratis zoveel we wille. Dan hou ik een beetje contact met NL Nou ga er weer vandoor kusjes
|
Ik heb nooit ergens last van gehad en heb er toch lang genoeg gezeten (oke, in Engeland dan, maar toch)
![]() Nou zal het best verschillen per school, maar ik wil maar even zeggen dat het geen ramp hoeft te zijn ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Patty op Kostschool jansepansekever | 6 | 24-03-2006 20:39 |