Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2003, 12:14
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
is dit nou spinnenangst wat ik heb. echt een fobie?

ik zat net achter de computer, ik kijk naar boven en er zit gewoon zon vette spin. ik gilde, schreeuwde, rende door het huis, zat gewoon te sprijngen en alles zeg maar van 'me af te vege'n' alsof je onder het zand zit. Zo bang ben ik ervoor. nu heb ik heel snel de computer verplaats naar het midden van de kamer, de hele tijd, nu ook kijk ik of ie zich verplaatst. of dat hij loopt. ik ben zo bang! ik moet zeg maar zowat janken en heb t idee dat het hele huis er nu mee vol zit, dat er eentje op me lichaam zit. gatver ik ben zo bang hij beweegt!!!!!! maar dan denk ik, wat moet ik nou? de hele dag dat beest in de gaten houden of gewoon opruimen enzo wat ik had gepland. ik ben bang dat als ik dan in een andere kamer ben geweest, en straks terugkom dat hij dan weg is, oh dat vind ik zó ontzettend eng he! ik walg ervan.

ik ben nog alleen thuis ook, dit klinkt voor sommige mensen ontzettend als aanstellerij, maar ik kan er niks aandoen. ikweet het ik ben groter als dat lullige beestje en hij zou bang moeten zijn voor mij, maar helaas tis omgekeerd. ik scheit in me broek voor hem......

ik dit nou echt zon spinnefobie? iets als arachnafobie? of gewoon een beetje angst? wie kan me helpen want ik vind mezelf een beetje extreem reageren.
Oud 25-02-2003, 12:17
fil
fil is offline
ik heb een beetje het idee dat spinnenangst er met de paplepel ingekiept wordt............ik weet het niet zeker......maar volgens mij zijn mensen banger voor hun eigen voorstelling van spinnen...dan dat ze bang zijn voor die beestjes zelf............Zelfde verhaal met de dood.............De meeste mensen zijn bang van hun eigen voorstelling ervan......maar goed.....nu dwaal ik af...........Ik ga lekker in het zonnetje zitten!.....doei!.....pip...........
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 12:23
Verwijderd
ow damn herkenbaar...dat heb ik ook dat ik niet meer in de buurt van die beesten durf te komen en dat ik alles van me af wil vegen...

geen id of dat echte spinnenfobie is, volgens mij zit je er dan constant aan te denken, ook als er geen spin is, dat je denkt dat ze overal zitten enzo...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 12:26
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
fil schreef:
ik heb een beetje het idee dat spinnenangst er met de paplepel ingekiept wordt............ik weet het niet zeker......maar volgens mij zijn mensen banger voor hun eigen voorstelling van spinnen...dan dat ze bang zijn voor die beestjes zelf............Zelfde verhaal met de dood.............De meeste mensen zijn bang van hun eigen voorstelling ervan......maar goed.....nu dwaal ik af...........Ik ga lekker in het zonnetje zitten!.....doei!.....pip...........
Pff.. dacht dat ik veel puntjes gebruikte..

ontopic:
Vind het wel een beetje tè heftige reactie,
maar kan niet zeggen of het een fobie is..
Ben zelf ook bang voor spinnen,
maar niet zo.. Ga er heel snel met iets hards op slaan..

Citaat:
HelpMePlease schreef:

maar dan denk ik, wat moet ik nou? de hele dag dat beest in de gaten houden of gewoon opruimen enzo wat ik had gepland.
Wat bereik je ermee om 'm telkens in de gaten te houden?
Neem aan dat je hem niet aan durft te raken,
en bewegen zal 'ie sowieso wel doen..
Oud 25-02-2003, 12:36
o0BeKsKuH0o
o0BeKsKuH0o is offline
Ik ben ook heel erg bang van spinnen...
Als ik zon beest zie en mijn computer zou eronder staan, dan zou ik de computer niet eens meer durven te gaan halen.
Ben er echt bang van......

Blehhh, die beesten zijn echt eng.....
Oud 25-02-2003, 12:46
Big Brother
Big Brother is offline
als je echt panisch wordt en rond begint te rennen mag je het wel een fobie noemen ja

ik was vroeger wel bang voor spinnen, maar ik heb mezelf eraf geholpen door ze eens, zoals ik met alle insectjes deed, beet te pakken en te kijken wat ze kunnen (en hoever je de pootjes kan uittrekken etc )
sindsdien nooit mer bang voor geweest, zelfs niet voor die grote dikke
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 12:47
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
ik denk nu de hele tijd dat er overal spinnen zijn en op mijn lichaam en alles stom is dat, dat heb ik ook hee lveel savonds in bed als ik iets voel kriebelen, dan jump ik uit bed, en dan denk ik écht dat er een nest ofzo zit........en gatver dammuh hij beweegt weeeeeeer. nee ik word niet goed hier ik ben helemaal misselijk geworden en heb overal prikkels op me lijf van angst, ik zweet heb t warm/koud en constant zon jank gevoel. hellup, kon iemand m maar weghalen nu ben ik de hele dag bang!
Oud 25-02-2003, 12:47
o0BeKsKuH0o
o0BeKsKuH0o is offline
BAH ik moet er niet aan denken die enge beesten bast te pakken blehhhh, ik ga al over de rooie als ik ze zie

Krijg er gewoon rillingen van nu...
Oud 25-02-2003, 12:49
Wasteland
Wasteland is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef:

ik zat net achter de computer, ik kijk naar boven en er zit gewoon zon vette spin. ik gilde, schreeuwde, rende door het huis, zat gewoon te sprijngen en alles zeg maar van 'me af te vege'n' alsof je onder het zand zit. Zo bang ben ik ervoor. nu heb ik heel snel de computer verplaats naar het midden van de kamer, de hele tijd, nu ook kijk ik of ie zich verplaatst. of dat hij loopt. ik ben zo bang! ik moet zeg maar zowat janken en heb t idee dat het hele huis er nu mee vol zit, dat er eentje op me lichaam zit. gatver ik ben zo bang hij beweegt!!!!!! maar dan denk ik, wat moet ik nou? de hele dag dat beest in de gaten houden of gewoon opruimen enzo wat ik had gepland. ik ben bang dat als ik dan in een andere kamer ben geweest, en straks terugkom dat hij dan weg is, oh dat vind ik zó ontzettend eng he! ik walg ervan.

ik ben nog alleen thuis ook, dit klinkt voor sommige mensen ontzettend als aanstellerij, maar ik kan er niks aandoen. ikweet het ik ben groter als dat lullige beestje en hij zou bang moeten zijn voor mij, maar helaas tis omgekeerd. ik scheit in me broek voor hem......

ik dit nou echt zon spinnefobie? iets als arachnafobie? of gewoon een beetje angst? wie kan me helpen want ik vind mezelf een beetje extreem reageren.
Is jouw angst voor spinnen wel reeel? Een spin doet niets, het enige is dat ie der misschien eng uit ziet. Verder doen die beesten niets.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 12:53
o0BeKsKuH0o
o0BeKsKuH0o is offline
ik vind dat die beesten wle wat doen: ZE MAKEN ME BANG OUWE
Ik SCHIJT gewoon voor die beesten.
Oud 25-02-2003, 13:32
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
even een klein offtopic vraagje,
ben je toevallig niet bang voor muizen?

Iemand zei een keer dat mensen die bang voor spinnen zijn, bijna nooit bang zijn voor muizen. En mensen die bang zijn voor muizen, weer bijna nooit voor spinnen.
En bij de mensen aan wie ik dat tot nu toe heb gevraagd, klopt het vaak nog ook. Vond ik wel opmerkelijk

En wat fil zei zou dan eigenlijk ook niet helemaal kunnen. Het kan wel dat een gedeelte aangepraat wordt, maar waarom zijn er dan zoveel mensen slechts bang voor 1 vd 2? Dan zou het dus eigenlijk niet geheel aangepraat kunnen zijn toch?
hmm nouja, maar dat weet ik ook niet

Laatst gewijzigd op 25-02-2003 om 13:38.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 13:56
Ares
Ares is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef:

Vind je niet dat je hulp zou moeten zoeken als het echt zo erg is?
Kijk, dat je er van griezelt ofzo, OK, maar dat je als een gek door het huis gaat rennen en vervolgens aan niets anders kan denken dan dat, lijkt mij het duidelijk dat je een fobie hebt van de bovenste plank.
Probeer eerst zelf je angst te overwinnnen, en als dat niet lukt zou je een psych (moeten) kunnen inschakelen. Denk je dat je langer zo door kunt gaan?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 14:07
Orsino*
Orsino* is offline
Ik weet niet hoe het er ehm.. nu voor staat, maar heb je geen lieve buren die die spin willen verwijderen? Eigenlijk zou je het zelf moeten doen, is goed, confrontatie. Maar ja, dat is dan wel weer heel eng.. Kun je hem niet met een stok pletten ofzo?
Want het in ieder geval niet prettig om de rest van de dag zo panisch te blijven.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 14:31
Verwijderd
zou best fobie kunnen zijn want jou angst voor spinnen is heel erg zo te horen...
ik heb t ook niet op spinnen... als er een vlakbij me bed zit als ik naar bed ga... moet eerst iemand die spin weghalen...
maar als ik bijv. hier bij de computer zit en ik zie ergens een spin zitten dan heb heb ik zoiets van: laat maar lekker zitten...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 14:51
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
Orsino* schreef:
Ik weet niet hoe het er ehm.. nu voor staat, maar heb je geen lieve buren die die spin willen verwijderen? Eigenlijk zou je het zelf moeten doen, is goed, confrontatie. Maar ja, dat is dan wel weer heel eng.. Kun je hem niet met een stok pletten ofzo?
Want het in ieder geval niet prettig om de rest van de dag zo panisch te blijven.
of nog beter, pak een bakje en een stukje stevig papier
zet het bakje over de spin heen, schuif het papiertje erachter, en gooi hem naar buiten
maar oke, ik snap dat dit waarschijnlijk ieets teveel gevraagd is
Oud 25-02-2003, 15:01
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Ciskaatje schreef:
even een klein offtopic vraagje,
ben je toevallig niet bang voor muizen?

Iemand zei een keer dat mensen die bang voor spinnen zijn, bijna nooit bang zijn voor muizen. En mensen die bang zijn voor muizen, weer bijna nooit voor spinnen.
En bij de mensen aan wie ik dat tot nu toe heb gevraagd, klopt het vaak nog ook. Vond ik wel opmerkelijk

En wat fil zei zou dan eigenlijk ook niet helemaal kunnen. Het kan wel dat een gedeelte aangepraat wordt, maar waarom zijn er dan zoveel mensen slechts bang voor 1 vd 2? Dan zou het dus eigenlijk niet geheel aangepraat kunnen zijn toch?
hmm nouja, maar dat weet ik ook niet

haha, nope niet bang voor muizen, absoluut niet. E mijn moeder die valt zowat dood neer als zij een muis ziet. Vroeger had zij weleens muizen toen ze nog heel klein was dan viel ze flauw, en spinnen slaat ze zo dood.
Oud 25-02-2003, 15:04
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Orsino* schreef:
nou ik zat net dus al van, niks aan de hand loop erheen, hij is bang voor jou dan jij voor hem, doorlopen blijven kijken

zo zat ik, mar ik zweer het. ik kwam niet dichter bij dan 2,5 meter ofzo want dan ja kijk ik heel snel weg en schreeuw ik gewoon in me eentje. Buren zullen denken dat ik gek ben.

en met een stok pletten. getsie ieh nou echt niet dat ik dat doe. ik had me moeder al gebeld naar dr werk, die zei 'pak de stofzuiger en zuig gewoon weg' dat durf ik echt niet, ik ben al de hele dag panisch hier
Oud 25-02-2003, 15:40
potverdorie
potverdorie is offline
ja, geloof me, je heb echt een fobie.
en dit komt me helemaal bekend voor!! ik en me ene zus hebben dit ook.

ok, ik ga niet gillen als ik er een zie, maar ik verstijf helemaal... begin het benauwd te krijgen en me hart gaat harder kloppen enzo, gewoon van angst.
1 keer, ik zal t vertellen: op een dag was ik net van plan om naar school te gaan, en ik was al iets te laat. maar ik moet door de keuken lopen om bij de achterdeur te komen. en dr zat dus een spin in de keuken. ik had nog ongeveer 2 meter om er omheen te lopen, maar ik kon het echt niet! dan ben ik zo bang dat als ik naast hem loop dattie opeens begint te rennen ofzo of de gedachte dat hij in me huis loopt rond te zwerven is echt TE erg! er was verder niemand thuis. ik MOEST dat beest gewoon doodmaken, of in ieder geval zorgen dattie niet weg kon lopen.
dus ik pak een glas (terwijl ik dat beest in de gaten hou natuurlijk) en ik zo, na heel lang niet durven te bewegen, ben ik heel langzaam dichterbij gekomen... ik zweer het, ik trilde als een rietje. en ik was helemaal bang enzo, had het gevoel dat ik moest huilen (stom he).
en uiteindelijk zette ik dat glas er gewoon overheen. MY GOD, ik was zo opgelucht, en ik was ook helemaal overstuur. ik trilde heel erg en ik voelde me zo slap en bleek als een vaatdoek. brrrrrrrrrrr weetje.. volgens mij was ik zo overstuur dat ik me de rest niet meer herinner, het kan best zijn dat ik zelfs nog een papiertie onder dat glas heb gedauwd, dat komt me heel vaag terug in mn herinneringen. maar het kan ook dat ik dat glas heb laten staan, ik weet het echt niet meer. (zeker verdrongen ofzo)

met andere woorden: ik begrijp precies wat je bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 16:20
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
potverdorie schreef:
...............heel verhaal..............

dat komt me heel vaag terug in mn herinneringen. maar het kan ook dat ik dat glas heb laten staan, ik weet het echt niet meer. (zeker verdrongen ofzo)

dat verhaal van jou komt wel heel actievol over, maare, hoe kan in godsnaam verdringen dat je een spin gevangen hebt?
Oud 25-02-2003, 17:37
Orsino*
Orsino* is offline
Ik vind dit wel heel erg actueel, woei. Zit ie er nog steeds?
Op de muur? Want anders kon je net als potverdorie er een glas op proberen te zetten. Met een muur wordt dat lastig.
Kun je niet op een stoel gaan staan met die stofzuigerslang en em dan heel ver van je vandaan houden ofzo? Maar goed, dit is allemaal maar op korte termijn.
Als je echt het idee hebt dat je een ernstige angst/fobie hebt, of je zit er mee.. zou je naar de dokter kunnen gaan, die weet daar wel raad mee en kan je doorverwijzen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 22:40
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Orsino* schreef:
Ik vind dit wel heel erg actueel, woei. Zit ie er nog steeds?
Op de muur? Want anders kon je net als potverdorie er een glas op proberen te zetten. Met een muur wordt dat lastig.
Kun je niet op een stoel gaan staan met die stofzuigerslang en em dan heel ver van je vandaan houden ofzo? Maar goed, dit is allemaal maar op korte termijn.
Als je echt het idee hebt dat je een ernstige angst/fobie hebt, of je zit er mee.. zou je naar de dokter kunnen gaan, die weet daar wel raad mee en kan je doorverwijzen.
mijn moeder heeft m uiteindelijk weggehaald. Ik werd zo bang dat ik naar het dorp was gegaan en daar gewoon rondjes gelopen heb, durfde het huis niet meer in. Was echt bang dat ie op de grond zou lopen ofzo. Mijn moeder heeft m toen we thuis kwamen met de stofzuiger weggehaald.

Een echte angst? ik ben wel heel bang dat wel, en ik ga daar niet naar de dokter voor. Ik weet niet, vind het overdreven hij ziet me aankomen 'dag dokter, ik ben bang voor spinnen'.

hihi
Oud 25-02-2003, 22:47
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef:

Een echte angst? ik ben wel heel bang dat wel, en ik ga daar niet naar de dokter voor. Ik weet niet, vind het overdreven hij ziet me aankomen 'dag dokter, ik ben bang voor spinnen'.

hihi
Nou, een dokter krijgt zoveel dingen in z'n kamer.. Hij heeft dit soort dingen vast al vaak langs zien komen. Voor zoiets moet je je niet schamen, is zeker niet overdreven.
Nu wil ik je niet bang maken ofzo.. Maar ik heb eens een progamma gezien op tv, ging ook over angst over spinnen. Twee meisjes waren echt als de dood voor spinnen, maar ze wouden wel van die angst afkomen. Eén van die meisjes kreeg een steeds grotere spin 'voorgeschoteld' in een potje, wat wel effectief was geloof ik. Op een gegeven moment was die niet bang meer voor kleine spinnetjes. Het andere meisje was aan het eind in dezelfde kamer als 1 spin, wat voor haar dus ook echt een grote stap was.
Nou ja, *blabla* , wat ik hier mee wil zeggen is dat zoiets wel een serieuze zaak is, en het dus niet overdreven is om naar de huisarts te stappen.. Het is toch niet leuk om de rest van je leven zo in angst te zitten?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 23:13
Verwijderd
Ik vind het nogal overdreven en belachelijk overkomend om daarmee naar een dokter te stappen.
Ik ben dus ook heeeel bang voor spinnen, maar er komt stukje bij beetje betering in.
Als kind was ik bang voor vliegen, lieveheersbeestjes...zowat van alles. Nu enkel nog van spinnen.
Slangen, muizen, krokodillen en weet ik wat nog allemaal, daar ben ik totaal niet bang voor, maar voor onze kleine achtpoter wel.
Ik vind het heel belachelijk van mezelf.

Terwijl ik dit hier allemaal zat te lezen zag ik zelfs weer denkbeeldige spinnen over de muur lopen. Ik hoop dat ik nog ga kunnen slapen.

In de zomervakantie werkte ik als au pair, en op een dag was ik alleen thuis. Er zat daar opeens vlak boven de deur van het toilet een reusachtige spin. Ik tierend en rillend en wegvegend achteruitdeinzen. Ik moest toen dringend naar het toilet, maar heb dan nog 3 uur gewacht tot ze thuiskwamen en de spin wegdeden.

Op een dag gingen we met school naar de zoo van Antwerpen. Daar is er een gang met verscheidene vieze insekten in glazen kastjes. In één van die kastjes zaten 2 (of waren het er nu 3) vogelspinnen. Ik liep er nog 4 misschien wel nog 5 meter vandaan, ze zaten in een glazen kastje...ik zag ze en liep tierend de gang uit. Natuurlijk begon iedereen met me mee te lopen (ze dachten dat er een dier uitgebroken was of zo ).

We hebben thuis 2 wc's. In mijn kinderjaren zat er eens een spin in het toilet beneden. Ik durf nog maar een goed jaar terug naar dat toilet gaan. Ik heb dus jaren (10 jaar of zo ) enkel naar het toilet boven durven gaan.

Ik heb eens in een spinnenweb gelopen met mijn gezicht. Dat was in een bos. Sinds toen zwaai ik altijd met een tak of mijn handen voor ik tussen takken loop.

Ik denk niet dat een spinnenfobie echt zo'n grote impact heeft op je leven. Een hondenfobie of pleinvrees of claustrofobie is volgens mij wel erger.

Ah ja, mijn methode om die angst wat te overwinnen:
Heel kleine spinnetjes vastnemen (zo van die spinnetjes kleiner dan een mier, je weet wel, bestaan ook in't rood).
Proberen er naar te kijken. Ik heb al 2 keer 1 dood geslaan. Het waren wel geen zo'n grote, maar toch, ik ben er trots op.
Ken het voorwerp/dier.. waar je bang van bent. Hoe meer je ervan weet, hoe machtiger je bent. Want wat men niet kent, blijft angsten met zich meedragen.

Enneuh, ben niet bang van muizen...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 19:32
o0BeKsKuH0o
o0BeKsKuH0o is offline
ik ben ook niet bang van muizen, heb ze zefls al huisdieren.
maar spinnen??

NO WAY!!!!!!!!!!!
Oud 26-02-2003, 23:20
naam onbekend
naam onbekend is offline
Goh....ben ik dan de enige die NIET bang is voor spinnen? Ik pak ze altijd op (de grotere wel met een wc-papiertje o.i.d.) en zet ze buiten.

HelpMePlease, jouw verhaal klinkt wel als een spinnenfobie. Als je echt zo bang bent dat je je huis ontvlucht...

Ik zou wel professionele hulp gaan zoeken voor je angst. Geen reguliere huisarts natuurlijk, maar een psycholoog of zoiets. Die kan je vast wel van de ergste angsten afhelpen. Voor spinnen hoef je namelijk absoluut niet bang te zijn. Spinnen zijn juist heel nuttig: ze vangen al die vervelende muggen weg! En het is zonde als je dan bang bent voor dat soort praktische beestjes.
Oud 26-02-2003, 23:32
potverdorie
potverdorie is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef:
dat verhaal van jou komt wel heel actievol over, maare, hoe kan in godsnaam verdringen dat je een spin gevangen hebt?
heej, ik heb het nagevraagd aan m'n ma (tis een wonder dat ze het nog herinnerde, want het is al een paar jaar geleden) en ze zei dat toen ze thuis kwam dat ze in de keuken die spin met dat glas erover heen zag. dus uiteindelijk had ik er dus geen papiertie onder gedaan.
tsja, kwas gewoon vergeten wat er daarna gebeurd was.

btw: ik ben ook totaaal niet bang voor muizen. kvin ze lief!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 17:49
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Ik vind dat altijd zo stom he, als mensen bang zijn voor spinnen en andere diertjes. Man, die beestjes kunnen nix doen, een mep en ze zijn ten dode opgeschreven. Ze zijn 100x zo bang voor jou dan dat jij voor hen zou moeten zijn. Ze zien er misschien wel weird uit en al, maar om er daarom bang voor te zijn? Ik weet nog wel dat ik ooit op m'n 7e zo'n vogelspin vasthield toen er in ons dorp iets te doen was. Zo'n kerel ging met die spin langs de kring, allemaal meisjes van 16 enz die helemaal in paniek raakten Ik vroeg of ik em vast mocht houden en dat mocht, en gaaf dat ik dat vond *held is*
ow dat heb ik ook een keer gedaan
een jongen uit mn klas hield zn spreekbeurt erover, en hij had toen zelf ook een vogelspin. En toen had ik ook gevraagd of ik m vast mocht houden

raar eigenlijk, ik vind bv zo'n langpootspin veel enger dan een vogelspin. Maar vroeger was ik er banger voor dan nu. Als ik er nu een zie zitten laat ik hem gewoon zitten/lopen, vroeger moest en zou die worden weggehaald.

maar van die dikke harige spinnen met van die lange harige poten en zo'n dik lijf, die vind ik wel weer dooood eng! die laat ik ook echt absoluut niet zitten!! (hmm ja raar.. want qua uiterlijk zien die beestjes er juist meer als vogelspin uit dan als langpootspin ofzo..)
Oud 27-02-2003, 21:52
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Ik vind dat altijd zo stom he, als mensen bang zijn voor spinnen en andere diertjes. Man, die beestjes kunnen nix doen, een mep en ze zijn ten dode opgeschreven. Ze zijn 100x zo bang voor jou dan dat jij voor hen zou moeten zijn. Ze zien er misschien wel weird uit en al, maar om er daarom bang voor te zijn? Ik weet nog wel dat ik ooit op m'n 7e zo'n vogelspin vasthield toen er in ons dorp iets te doen was. Zo'n kerel ging met die spin langs de kring, allemaal meisjes van 16 enz die helemaal in paniek raakten Ik vroeg of ik em vast mocht houden en dat mocht, en gaaf dat ik dat vond *held is*

ja uh hallo, ik heb ook niet om die angst gevraagd. Ik vind het ook stom! ik weet ook dondersgoed dat ik sterker en machtiger als hun ben. wat denk jij dan? maar daarom heet het angst, je hebt er geen controle over. Waar de een bang voor is, lacht de ander om en omgekeerd. Wat de een vindt, hoeft de ander niet te vinden en daar valt niet over te twisten. net als smaak.
Oud 27-02-2003, 23:09
potverdorie
potverdorie is offline
precies HelpMePlease!
BenchMarc weet niet wat het woord fobie inhoud..
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 15:09
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
je moet eens weten hoe groot ze hier op mijn kamer zijn (ik woon in de kelder) ik heb ook een spinnenfobie. Hier zijn ze zo fucking ranzig groot en harig... gadverdamme.

Letterlijk groter dan een gemmidelde handpalm
Ik zuig ze gewoon altijd op met een stofzuiger, met zon verleng stuk eraan, ik HAAT spinnen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 19:03
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Je bedoelt zo'n hooiwagen of huisspin? Gewoon lange poten, lijfje zelf is superklein. En die grotere zwarte... handpalm is erg overdreven, dan praat je al over een vogelspin. Met poten erbij zo groot als je handpalm kan ik nog wel begrijpen.
Nee geen hooiwagen, ze zijn altijd bruin of zwart. En echt groot. Maar 1 keer was er een grijze, die zat samen met een kleinere zwarte in een web in het hoek tegen mn raam aan. (Aan de buitenkant) En die was echt van het formaat vogelspin. Dikke haren erop, ranzige kutbeesten zijn het ook.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 19:20
Bo
Bo is offline
Volgens mij heb jij een fobie.

Wanneer je angst je normale functioneren zodanig belemmert en je niet in staat bent jezelf en je handelen onder controle te krijgen/houden, spreek je volgens mij van een fobie.

Het vervelende van een fobie vind ik het onbegrip van je omgeving. Mensen vinden je angst vaak ongegrond en begrijpen het niet. Dat kan je ze niet kwalijk nemen, maar is wel erg vervelend.

Met een fobie valt te leven, maar het is prettig om je angst onder controle te krijgen. Dit kan d.m.v. proffesionele hulp en lukt alleen als je er zelf 100 procent achter staat en de confrontatie met je angst aan durft.

Spreekt helaas uit eigen ervaring..
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 19:21
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Ben jij geen ranzig beest dan? =)
niet als ik eenmaal van het spit afkom
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 20:00
Verwijderd
Ik denk wel dat een angst te minderen valt, niet eenvoudig, maar het is wel mogelijk.
Ik zou het eerst zelf proberen vooraleer professionele hulp in te schakelen, zo heb ik het ook een stuk kunnen minderen.
Nou ja, nog veel succes ermee.

KEN uw angst. (en weet er zo veel mogelijk van, bestudeer het...)

Ken uw vijand en ge kunt er veel beter tegen vechten
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 20:21
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
gister nog gedroomd over een jongen die aan het eind van de dag altijd werd opgesloten in een container vol met bruine vogelspinnen, en ik moest er bij hehe
Met citaat reageren
Oud 01-03-2003, 20:49
Verwijderd
Moest je dat nou per se vertellen?
Nu hebben mijn grijze hersencelletjes weer nieuwe griezelinspiratie...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 21:28
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
om dit topic maar weer even te openen zeg maar heb ik een soort mededeling.

ik denk dat ik toch echt wel spinnenangst heb.

ik kwam vanavond uit de douche en zag op overloop bij ons boven iets zwarts op de grond bewegen. stond er 10 cm met me voeten vandaan, ik dacht een vlieg dus ik zwaaien met me voeten, maar hij vloog niet weg. Tot mijn allergrootste schrik was het een spin die begon te lopen nou ik SCHREEUWDE het uit.

ik riep me zusje claudia en me moeder beneden, maar heel lullig ze lieten mi jalleen en kwamen niet. ik ben op me bed gaan staan springen en trillen en die spin kwam langzaam mijn kamer ingelopen. ik riep maar 'mama! clau! laat me hier niet alleen help me ik ben écht bang!' en hun maar roepen 'ja ik ben al bezig, het t al druk, doe t zelluf!!!' en ik stteds banger, op een gegeven moment zat ik helemaal als een klein iets opgerold op; me bed tegen de muur te schreeuwen van een spin haal weg haal weg! maar niemand die kwam

uiteindelijk heb ik de handdoek van me hoofd gehaald (kwam net uide douche) en gooide die erboven op en heb écht staan trillen, toen kwam mijn moeder omdat ze gek wrd van mij geschreeuw met de stofzuiger, maar toen zij de spin zag werd zelfs zij bang.

ik moest de handdoek optillen van haar maar ik durfde niet, ik probeerde en zag wat zwarts, nog nooit maar dan ook nog nooit ben ik zó bang geweest. ik ben echt gaan schreeuwen alsof ik wrd vermoord, ik stortte midden op me bed in, me benen heel slap, ik begon te janken als een klein kind met onwijs veel gesnik en ben gewoon mijn balkon opgestrompeld. me overburen kwamen helemaal kijken (dachten vast dat ik werd vermoord ofzo) en ik schrok van me eigen reactie maar ik kon er niks aandoen dat ik zó bang was. ik stond echt onwijs te huilen, mijn moeder heeft hem opgezogen en ik heb daarna nog half uur staan janken op me balkon.

echt raar, heb daarna me hele kamer gestofzuigd en me hele bed, eronder, in alle hoeken en gaten, ik ben nog steeds bang.

ik ben heel erg geschrokken van mijn eigen reactie, ik wis dat ik er bang voor was, maar dat ik zo zou gaan janken en trillen en gillen had ik nooit verwacht.

i kschaam me dood, ik huil nooit echt nooit voor me moeder of zusje en nu stond ik gewoon ongenegeerd te blerren als een klein kind, me moeder schrok heel erg.

ik moet het onder ogen zien, dit is gewoon spinnenfobie of niet? gatver ik voel nu nog van alles kriebelen en ik wil vanacht echt bij me moeder in bed slapen (me vader zit int buitenland) mensen zullen er vast om lachen of denken dat ik me aanstel, maar dat zou ik ook gedaan hebben, ik snap t zelf ook niet.

ik moest dit gewoon kwijt, ik ben gewoon heel erg geschrokken van mijn eigen reactie.

spinnen.....oooooooh
Oud 21-07-2003, 22:21
Girl87
Girl87 is offline
Dit is echt spinnenfobie. In het begin herkende ik je verhaal nog wel, maar zo heftig als jouw reactie reageer ik niet. En volgens mij wordt het bij jou alleen maar erger? Ik zou op zoek gaan naar iemand (psycholoog, huisarts) die je van je fobie af kan helpen!
Oud 21-07-2003, 22:39
avantasia
avantasia is offline
dat wijf zit jullie echt flink op te fokken hoor. whahahahaha
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 12:23
DeGexxte
DeGexxte is offline
Citaat:
Devilbitchie schreef op 25-02-2003 @ 13:53:
ik vind dat die beesten wle wat doen: ZE MAKEN ME BANG OUWE
Ik SCHIJT gewoon voor die beesten.
Oog in oog met de spin. Onthoud deze dingen:

1- De spin is banger van jou dan jij voor hem
2- De spin kan je helemaal niets doen
3- Jij bent vele miljoenen keren sterker en zwaarder dan hem
4- Jij hoeft maar te blazen en hij beweegt
5- Stel je voor dat jij de spin bent en hij is jouw
6- Jij kan de spin vermorzelen door alleen met je pink op tafel te drukken.
7- Als de spin écht dood moet en je durft niet in de buurt te komen: Spuit met een deo-fles in zijn richting. 90 van die 100 keer is hij na 10 sec. spuiten morsdood
8- Een mug heeft de intensie om jou te prikken, spinnen zijn mensenschuw en zoeken het liefst (donkere) hoekjes op
Oud 22-07-2003, 12:31
lifeafterdeath
lifeafterdeath is offline
Komop zeg ik vind het juis wijs dat ze in mn kamer lopen en spinnenwebben maken enzow
Oud 22-07-2003, 20:39
Verwijderd
Citaat:
DeGexxte schreef op 22-07-2003 @ 13:23:
-4- Jij hoeft maar te blazen en hij beweegt
whehe jah dat is juist zo eng vind ik, die beesten gaan overal heen

ik had er gisteren nog 1 boven mn bed hangen en heb eerst een kwartier nagedacht wat ik moest doen...

en toch begrijp ik mezelf niet hoor, behalve dat ze er eng uitzien doen ze niets
Met citaat reageren
Oud 22-07-2003, 21:11
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
avantasia schreef op 21-07-2003 @ 23:39:
dat wijf zit jullie echt flink op te fokken hoor. whahahahaha
ten eerste: ik ben geen wijf
ten tweede: ik fok niet, het is de waarheid.
Oud 24-07-2003, 00:32
*is gek*
*is gek* is offline
Dit is wel herkenbaar, ja.

Als ik een grote spin zie, begin ik ook als een gek (hoe toepasselijk) rond te springen en dan denk ik steeds dat er overal spinnen op me zitten. En dan zit ik die "denkbeeldige" spinnen van me af te slaan en zo... zelfs een uur daarna, kan ik nog rillingen hebben.

Als de spin zou bewegen zou ik helemaal freaken, gewoon. Die bewegen zo... raar... en... bij van die echt dikke spinnen kan je die tikgeluidjes van die pootjes dan zo horen... *krijgt alweer rillingen*
Doodslaan durf ik al helemaal niet! Dan zijn ze zo helemaal geplet en liggen ze met hun poten gekromd en zo...

Ik zat ooit is op 't toilet (de deur is rechtover de pot) en het was al een uur of elf 's avonds en ik dacht: "wat zei mama ook al weer? dat spinnen vooral tevoorschijn komen als het donker is." En ik begon rond mij te kijken, natuurlijk... de ergste spin van m'n hele leven zat mooi rechtover mij, boven de deur!
Ik zat daar helemaal te rillen op die toilet, dacht de hele tijd: "shit! shit! what the fuck moetek nu doen???"
Ben rechtgestaan en half gebukt 't slot opengeprutst en dan vlug de wc uitgerend terwijl ik steeds maar dacht: "nu springt ze op me! nu springt ze op me!" op de gang nog wat staan freaken. M'n vader gaan halen... Die sufferd slaat er naast!!! Spin verdwijnt, achter de wcpot, nog zo levend als wat!
't Heeft minstens drie weken geduurd eer ik weer op die wc durfde gaan en dan was het nog van: 1. deur opendoen en deur inspecteren 2. naar de muren kijken 3. kop naar binnen steken en boven de deur kijken 4. naar binnen gaan, deur op kier laten vlug m'n behoefte doen en dan weer weg...

En elke keer voor ik ga slapen naar het plafond kijken om te zien of er echt nergens een zit... ('t idee dat een mens spinnen opeet in z'n slaap )

Misschien wel overdreven, maar ik kan er echt niets aandoen gewoon...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 12:29
Greenfly
Greenfly is offline
Citaat:
lifeafterdeath schreef op 22-07-2003 @ 13:31:
Komop zeg ik vind het juis wijs dat ze in mn kamer lopen en spinnenwebben maken enzow

*ontopic*
Ik was eerst ook altijd beetje bang voor die beesten. Toen had ik ook al snel als iemand erover aan het praten was dat ik een kriebel op mijn rug voelde. Tot ik een keer bij een vriend kwam die allemaal grote vogelspinnen had. Die liet hij gewoon over zijn hand en nek lopen zonder dat ze iets deden. Sinds toen ben ik er niet bang meer voor, omdat ik die spin aan heb geraakt, en dat was in mijn ogen de gevaarlijkste spin die ik kende. Nu pak ik de kleine spinnetjes altijd met mn hand op, en ze ze buiten, of zet ze bij mijn moeder in de kamer, want die is er ook vreselijk bang voor (). De wat grote doe ik nog steeds wel met de vliegenmepper, maar verder gewoon met de hand. Ze doen helemaal niks.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 15:21
Verwijderd
Brrrr ik krijg ook altijd de rillingen van die beesten. Ze zijn zo...gluiperig en sneaky en ze bewegen zo snel ieeeeeeh

*rilt*
Met citaat reageren
Oud 24-07-2003, 20:50
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
*is gek* schreef op 24-07-2003 @ 01:32:
Dit is wel herkenbaar, ja.

Als ik een grote spin zie, begin ik ook als een gek (hoe toepasselijk) rond te springen en dan denk ik steeds dat er overal spinnen op me zitten. En dan zit ik die "denkbeeldige" spinnen van me af te slaan en zo... zelfs een uur daarna, kan ik nog rillingen hebben.

Als de spin zou bewegen zou ik helemaal freaken, gewoon. Die bewegen zo... raar... en... bij van die echt dikke spinnen kan je die tikgeluidjes van die pootjes dan zo horen... *krijgt alweer rillingen*
Doodslaan durf ik al helemaal niet! Dan zijn ze zo helemaal geplet en liggen ze met hun poten gekromd en zo...

Ik zat ooit is op 't toilet (de deur is rechtover de pot) en het was al een uur of elf 's avonds en ik dacht: "wat zei mama ook al weer? dat spinnen vooral tevoorschijn komen als het donker is." En ik begon rond mij te kijken, natuurlijk... de ergste spin van m'n hele leven zat mooi rechtover mij, boven de deur!
Ik zat daar helemaal te rillen op die toilet, dacht de hele tijd: "shit! shit! what the fuck moetek nu doen???"
Ben rechtgestaan en half gebukt 't slot opengeprutst en dan vlug de wc uitgerend terwijl ik steeds maar dacht: "nu springt ze op me! nu springt ze op me!" op de gang nog wat staan freaken. M'n vader gaan halen... Die sufferd slaat er naast!!! Spin verdwijnt, achter de wcpot, nog zo levend als wat!
't Heeft minstens drie weken geduurd eer ik weer op die wc durfde gaan en dan was het nog van: 1. deur opendoen en deur inspecteren 2. naar de muren kijken 3. kop naar binnen steken en boven de deur kijken 4. naar binnen gaan, deur op kier laten vlug m'n behoefte doen en dan weer weg...

En elke keer voor ik ga slapen naar het plafond kijken om te zien of er echt nergens een zit... ('t idee dat een mens spinnen opeet in z'n slaap )

Misschien wel overdreven, maar ik kan er echt niets aandoen gewoon...
hahaha die verhaal kan door mij geschreven zijn, echt vaag!

maar wie zegt dit nou weer? dat je spinnen opeet? wil je uitscheien,? nu slaap ik helemaal niet straks, hihi hoe kom je daarbij?
Oud 24-07-2003, 22:08
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 25-02-2003 @ 13:14:

je moet eff probere alles op een rijtje te zetten, dat beestje is als de dood voor jou echt waar. Hij zal jou dus nooit wat aandoen, en dat zou ie ook niet kunnen omdat je veel groter bent als hem, je zou hem zelfs zo kunne platslaan dus....
vroeger was ik ook bang van spinnen, waarom weet ik niet deels wordt het ook aangeleerd zeg maar, omdat spinnen niet als "vriendelijke"dieren worden beschouwd zoals lammetjes enzo. Je moet je gewoon realiseren dat dat beest jou nooit and the never wat kan aandoen, dus waarom zo bang voor dat beestje? In nederland leven trouwens geen giftige spinnen
Oud 24-07-2003, 22:44
*is gek*
*is gek* is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 24-07-2003 @ 21:50:
hahaha die verhaal kan door mij geschreven zijn, echt vaag!

maar wie zegt dit nou weer? dat je spinnen opeet? wil je uitscheien,? nu slaap ik helemaal niet straks, hihi hoe kom je daarbij?

dat is toch algemeen bekend??? een mens eet 10 spinnen per jaar of in zijn hele leven (weet ik niet juist meer) op in z'n slaap... wie weet vallen ze van het plafond recht in je mond (met een beetje geluk), weet ik veel?

't is allessinds bewezen...
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 10:35
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
*is gek* schreef op 24-07-2003 @ 23:44:

dat is toch algemeen bekend??? een mens eet 10 spinnen per jaar of in zijn hele leven (weet ik niet juist meer) op in z'n slaap... wie weet vallen ze van het plafond recht in je mond (met een beetje geluk), weet ik veel?

't is allessinds bewezen...
Volgens mij is dit gewoon een bakerpraatje. Theoretisch is het mogelijk dat je, als je op je rug zou slapen met je mond open, een spin in je mond zou kunnen krijgen, maar daar staat dan weer tegenover dat spinnen niet zomaar van het plafond naar beneden kunnen vallen, aangezien het uitstekende klimmers zijn. Ik heb zelf gezien hoe een spin bij mij in de badkamer tegen de tegels omhoog kroop, en ik kan je verzekeren dat die spin daar, ondanks het gladde oppervlak van zo'n tegel, geen enkel probleem mee had.
Reageren

Regels voor berichten