Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2004, 20:59
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Wie heeft er hier allemaal een (extreme) fobie voor insekt(en)??

Ik wel, voor kakkerlakken. Ik ben dit jaar op vakantie geweest naar Zuid-Spanje en daar heb ik de fobie ''opgelopen''. Ik liep s'avonds met mijn ouders terug naar het apartement en ik zag echt een grote kakkerlak (je hebt daar alleen maar grote) voor me langs op straat lopen, toen begon ik al bijna te janken terwijl ik daarvoor nog nooit last had van dat soort dingen. De volgende dag zag me moeder er één in de badkamer en zat ik bijna te janken en s'avonds op de bank zat ik echt te janken en te trillen, omdat ik zo bang was en ik niet slapen, ik was helemaal bezweet en me hart ging tekeer als een gek. Een paar dagen later toen we naar het strand wouden gaan en ons apartement uit liepen zagen we twee mensen in de hoek van een muur spuiten in de hal en toen zagen we dat ze op een kakkerlak spoten (met gif om ze te doden) en ik was weer helemaal in paniek en ik bleef staan waar ik stond en ik wou niet verder lopen. Toen liep de kakkerlak weg over de muur in mijn richting, dus raakte ik nog erger in paniek. Toen die dood was durfde ik er nog niet langs, ik deed me ogen dicht en liep er langs, ik d8 dat ik doodging.
Weken weer terug in Nederland was er een programma op TV en toen hadden ze t over vieze huizen en begonnen ze over kakkerlakken en ik wist dat ik er één te zien zou krijgen, al voor ik er één op het beeld zag schoot ik al vol.

Is dit wel normaal?
Oud 12-08-2004, 21:06
laura
laura is offline
of het normaal is weet niet..wanneer is iets eigenlijk precies een fobie?
ik zelf heb denk ik geen fobie, al ben ik wel panisch voor spinnen zegt mijn moeder
Oud 12-08-2004, 21:08
Verwijderd
Mijn zusje heeft dat. Nogal extreem de laatste tijd is dat uit gaan pakken. Ze krijst de boel bij elkaar als er ook maar een miniscuul spinnetje zit. Of als er een wesp op 10 meter afstand vliegt. Ik erger me er dood aan, maargoed.

Ow, of het normaal is weet ik niet eigenlijk. Iedereen zal wel zoiets hebben waar hij extreem bang voor is, toch?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 21:11
Verwijderd
Normaal?
Ja vind ik wel. Het is in ieder geval niet abnormaal.

Ik heb het ook zo erg als jij gehad, maar dan zo ongeveer met alle insecten.
Het is nu iets minder geworden, soms.

Dus overgaan kan het ook weer.

Misschien is het een idee je te bedenken waar je precies bang voor bent aan die kakkerlak? Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 21:22
Love_Fulfilled
Citaat:
Rhea schreef op 12-08-2004 @ 22:11 :
Normaal?
Ja vind ik wel. Het is in ieder geval niet abnormaal.

Ik heb het ook zo erg als jij gehad, maar dan zo ongeveer met alle insecten.
Het is nu iets minder geworden, soms.

Dus overgaan kan het ook weer.

Misschien is het een idee je te bedenken waar je precies bang voor bent aan die kakkerlak? Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Het is dat beest zelf.. ik weet zelf natuurlijk ook wel dat die beesten geen ene flikker doen, maar ze zijn zo vies en zien er zo eng uit. Net zoals mensen bang zijn voor spinnen, terwijl de spinnen hier in Nederland niks doen..
Oud 12-08-2004, 21:23
Love_Fulfilled
Citaat:
Mushu schreef op 12-08-2004 @ 22:08 :
Mijn zusje heeft dat. Nogal extreem de laatste tijd is dat uit gaan pakken. Ze krijst de boel bij elkaar als er ook maar een miniscuul spinnetje zit. Of als er een wesp op 10 meter afstand vliegt. Ik erger me er dood aan, maargoed.

Ow, of het normaal is weet ik niet eigenlijk. Iedereen zal wel zoiets hebben waar hij extreem bang voor is, toch?
Misschien is het aanstellerij.. als die wesp 10 m van haar vandaan is vind ik haar reactie wel erg overdreven.
Oud 12-08-2004, 22:31
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Ilsetjuhh schreef op 12-08-2004 @ 22:23 :
Misschien is het aanstellerij.. als die wesp 10 m van haar vandaan is vind ik haar reactie wel erg overdreven.
Zo is mijn zusje ook, wordt ik wakker gemaakt omdat er "BEEST" rond vliegt in haar kamer, blijkt het een klein motje te zijn. Ik mocht niet gaan slapen voordat de mot dood was geslagen. Ik heb net gedaan alsof die dood was, en hem de volgende morgen naar buiten gebracht.

On topic: ik weet niet of het normaal is, maar iedereen is toch wel ergens bang voor .
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 23:40
Love_Fulfilled
Citaat:
TheRedArrow schreef op 12-08-2004 @ 23:31 :
Zo is mijn zusje ook, wordt ik wakker gemaakt omdat er "BEEST" rond vliegt in haar kamer, blijkt het een klein motje te zijn. Ik mocht niet gaan slapen voordat de mot dood was geslagen. Ik heb net gedaan alsof die dood was, en hem de volgende morgen naar buiten gebracht.

On topic: ik weet niet of het normaal is, maar iedereen is toch wel ergens bang voor .
Ja, maar dat van TV.. dat is toch ab-normaal. Je zag er gen en ik kreeg al tranen in me ogen.
Oud 13-08-2004, 02:08
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Ik vind het erg apart dat ik de eerste bent die toegeeft dat dit duidelijk abnormaal is. Er zijn zéér weinig mensen die zouden reageren zoals zij omschrijft en dat maakt het abnormaal.

Het lijkt me ook zeker iets dat vaak genoeg problemen op kan leveren om de therapie meer dan waard te zijn. Of je moet gewoon nooit meer naar (sub)tropische landen gaan en geen documentaires meer kijken waar kakkerlakken in voorkomen, maar dat lijkt me zwaar overdreven als je er ook gewoon vanaf geholpen kan worden. Dus ga op zoek naar fobietherapie!

even mierenneuken : het is insecten niet insekten, een fobie is een extreme angst en een extreme fobie bestaat volgens mij niet
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 13:16
nl2suzy
nl2suzy is offline
Uhh.. ik hou ook niet van die insecten toestand, en in Polen daar waar ik op vakantie ben geweest.. uhh waren de wespen en muggen ook niet gering.. en ik sprong bij elke wesp toch wel op.. Niet dat ik gillend wegrende.. maar toch het was geen pretje..

Ik denk dat het niet echt een fobie is.. ik denk dat je er mee moet leren omgaan.. want er zijn ook "reserve" wespen.. dat zijn die zweefvliegen die op wespen lijken..
Oud 13-08-2004, 14:24
SonataGirl
SonataGirl is offline
Ik ken het wel, maar niet zo erg.

Ik laat het ook aan niemand merken omdat ik bang ben dat ze me uitlachen enzo. Als ik een spin of wesp zie krijg ik al een zenuwinzinking, ik vind alleen pissebedden en vliegen niet zo eng. Ik ben ook eerder bang voor knaagdieren, ik houd bij de hokken altijd min. 1M. afstand
Oud 13-08-2004, 14:30
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
volgens mij heb jij geen fobie. en al helemaal geen extreme fobie.
wat jij hebt is gewoon grote angst voor een bepaald beest. kakkerlakken dus. dat is best begrijpellijk. ik heb het ook met wespen, helemaal sinds er 1 onder mn shirt zat en maar steken . als ze in de buurt staan, moet ik wel opstaan en weglopen. probeer kakkerlakken te mijden, maar ga daar ook niet te ver in. anders wordt het wel een fobie.
verder zou ik het ook niet weten. en nu je thuis bent, zitten er in jullie huis ook kakkerlakken? ik hoop het niet . nee, in nederland heb je ze zelden in huizen. ik heb er iig nog nooit 1 gezien en bij ons is het zo schoon niet.

succes iig
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 15:13
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 13-08-2004 @ 15:30 :
wat jij hebt is gewoon grote angst voor een bepaald beest.

fo·bie (de ~ (v.), ~ën)
1 irreële, ziekelijke angst voor iets

Ze kreeg al tranen in haar ogen bij de gedachte dat ze een kakkerlak op tv ging zien, omdat een kakkerlak totaal niet gevaarlijk is is het al irreël om in het echt bang voor een kakkerlak te zijn.

Ik vraag me af hoe bang iemand moet zijn wil het in jouw ogen een fobie zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 18:19
dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 13-08-2004 @ 16:13 :

fo·bie (de ~ (v.), ~ën)

Ze kreeg al tranen in haar ogen bij de gedachte dat ze een kakkerlak op tv ging zien, omdat een kakkerlak totaal niet gevaarlijk is is het al irreël om in het echt bang voor een kakkerlak te zijn.

Ben jij een psychiater die kan bepalen wanneer iets ziekelijk is?

Plus een fobie is veel meer dan een ziekelijke irrieele angst voor iets.

Ontopic: Ikzelf heb niks met insecten maar wel andere overdreven angsten. Vroeger had ik er ook net zo veel last van als jij nu beschrijft bij jouw 'insectenfobie' maar gelukkig werd het bij mij vanzelf minder. (en dat word het bij jou vast ook vanzelf)

Laatst gewijzigd op 13-08-2004 om 18:26.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 18:26
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 13-08-2004 @ 19:19 :
Ben jij een psychiater die kan bepalen wanneer iets ziekelijk is?
Ben jij iemand die denkt dat je na de opleiding tot psychiatrie alles weet op dit gebied en zonder die opleiding maar gewoon je mond moet houden omdat je het niet zou kunnen weten?

Citaat:
dyfusica schreef op 13-08-2004 @ 19:19 :
Plus een fobie is veel meer dan een ziekelijke irrieele angst voor iets.
Oh ja? Wat nog meer?

Citaat:
zou je hier antwoord op willen geven?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 18:44
dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 13-08-2004 @ 19:26 :
Ben jij iemand die denkt dat je na de opleiding tot psychiatrie alles weet op dit gebied en zonder die opleiding maar gewoon je mond moet houden omdat je het niet zou kunnen weten?

Oh ja? Wat nog meer?

zou je hier antwoord op willen geven?
Nee. Ik ben iemand die er als buitenstaander evenveel vanaf weet als jij. (hoe zij het ervaart bedoel ik. niet hoeveel we van het onderwerp afweten)
Volgens mijn DSM-IV boekje:
Specifieke Fobie

A. Duidelijke en aanhoudende angstdie overdreven of onredelijk is, uitgelokt door de aanwezigheid van of het anticiperen op een specifiek voorwerp of situatie (bijv. vliegen, hoogten, dieren, een injectie krijgen, bloed zien).
B. Blootstelling aan de fobische prikkel veroorzaakt bijna zonder uitzondering een onmiddelijke angstreactie, die de vorm kan krijgen van een situatie-gebonden of situationeel gepredisponeerde paniekaanval. N.B. Bij kinderen kan de angst naar voren komen in de vorm van huilen, woede-uitbarstingen, verstijven of vastklampen.
C. Betrokkene is zich er van bewust dat de angst overdreven of onredelijk is. N.B. Bij kinderen kan dit kenmerk ontbreken.
D. De fobische situatie(s) worden vermeden of anders doorstaan met intense angst of lijden.
E. De vermijding, de angstige verwachting of het lijden in de gevreesde situatie belemmeren in significante mate de normale routine, het beroepsmatig functioneren (of de studie of school), of sociale activiteiten of relaties met anderen, of er is duidelijk lijden door het hebben van de fobie.
F. Bij personen onder de achttien jaar is de duur ten minste 6 maanden.
G. De angst, paniekaanvallen of fobische vermijding die samengaat met een specifiek voorwerp of situatie is niet eerder toe te schrijven aan een andere psychische stoornis, zoals obsessieve-compulsieve stoornis (bijv. vrees voor vuil bij iemand met smetvrees), posttraumatischestress-stoornis (bijv vermijden van prikkels die samengaan met een ernstige stressfactor), separatie-angststoornis ( bijv vermijden van school), sociale fobie ( bijv vermijden van gezelschap in verband met de angst in verlegenheid gebracht te worden), paniekstoornis met agorafobie, of agorafobie zonder paniekstoornis in de voorgeschiedenis.

Laatst gewijzigd op 13-08-2004 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 18:58
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:

fo·bie (de ~ (v.), ~ën)

altijd rustig blijven en neit gelijk zo overdreven chagrijnig reageren. kan ik ook

als jij ergens bang voor bent, heb je nog geen fobie. weet je wanneer je een fobie hebt? als je alleen nog maar in een geisoleerde ruimte durft te zijn en je 100% van de buitenwereld afsluit. ofzo . en dat komt voor jonge man
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 19:29
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 13-08-2004 @ 19:44 :
Nee. Ik ben iemand die er als buitenstaander evenveel vanaf weet als jij. (hoe zij het ervaart bedoel ik. niet hoeveel we van het onderwerp afweten)
Volgens mijn DSM-IV boekje:
Specifieke Fobie

A. Duidelijke en aanhoudende angstdie overdreven of onredelijk is, uitgelokt door de aanwezigheid van of het anticiperen op een specifiek voorwerp of situatie (bijv. vliegen, hoogten, dieren, een injectie krijgen, bloed zien).
B. Blootstelling aan de fobische prikkel veroorzaakt bijna zonder uitzondering een onmiddelijke angstreactie, die de vorm kan krijgen van een situatie-gebonden of situationeel gepredisponeerde paniekaanval. N.B. Bij kinderen kan de angst naar voren komen in de vorm van huilen, woede-uitbarstingen, verstijven of vastklampen.
C. Betrokkene is zich er van bewust dat de angst overdreven of onredelijk is. N.B. Bij kinderen kan dit kenmerk ontbreken.
D. De fobische situatie(s) worden vermeden of anders doorstaan met intense angst of lijden.
E. De vermijding, de angstige verwachting of het lijden in de gevreesde situatie belemmeren in significante mate de normale routine, het beroepsmatig functioneren (of de studie of school), of sociale activiteiten of relaties met anderen, of er is duidelijk lijden door het hebben van de fobie.
F. Bij personen onder de achttien jaar is de duur ten minste 6 maanden.
G. De angst, paniekaanvallen of fobische vermijding die samengaat met een specifiek voorwerp of situatie is niet eerder toe te schrijven aan een andere psychische stoornis, zoals obsessieve-compulsieve stoornis (bijv. vrees voor vuil bij iemand met smetvrees), posttraumatischestress-stoornis (bijv vermijden van prikkels die samengaan met een ernstige stressfactor), separatie-angststoornis ( bijv vermijden van school), sociale fobie ( bijv vermijden van gezelschap in verband met de angst in verlegenheid gebracht te worden), paniekstoornis met agorafobie, of agorafobie zonder paniekstoornis in de voorgeschiedenis.
A, B, C en D gaan op
E volgens mij niet, maar dat kan ook komen door het gebrek aan kakkerlakken in Nederland
F gaat niet op. Ik vind het echter wel een vreemd punt, als iemand aan alle andere punten voldoet maar pas 3 maanden last heeft is het geen fobie en na 6 maanden opeens wel.
G weten we niet

oftewel: Volgens jouw DSM-IV boekje is het geen fobie en heb ik ongelijk. Ik ben nu wel benieuwd wat een DSM-IV boekje is.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 19:38
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 13-08-2004 @ 19:58 :
altijd rustig blijven en neit gelijk zo overdreven chagrijnig reageren. kan ik ook

als jij ergens bang voor bent, heb je nog geen fobie. weet je wanneer je een fobie hebt? als je alleen nog maar in een geisoleerde ruimte durft te zijn en je 100% van de buitenwereld afsluit. ofzo . en dat komt voor jonge man
Ik was niet chagrijnig, ik vond het gewoon een nogal domme opmerking. Zonder enige fundering zeg je dat iemand geen fobie heeft maar gewoon een grote angst. Terwijl een grote angst toch een van de belangrijkere kenmerken van een fobie is.

Citaat:
als jij ergens bang voor bent, heb je nog geen fobie. weet je wanneer je een fobie hebt? als je alleen nog maar in een geisoleerde ruimte durft te zijn en je 100% van de buitenwereld afsluit. ofzo .
Dat hangt er natuurlijk wel vanaf waarvoor je fobisch bent. (kan je dat zo zeggen?)

Citaat:
en dat komt voor jonge man
Gezien je weinige argumenten tot nu toe ben je niet echt in de positie om mij te denigreren.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 20:40
ILUsion
ILUsion is offline
Die F in die regeltjes is gewoon om aan te geven dat het niet gewoon eventjes een weekje bang zijn van spinnetjes mag zijn.
Mijn zus heeft dit ook (gelukkig maakt ze me niet wakker voor elke mot in haar kamer). Echt als fobie beschouw ik het niet, eerder aanstellerij.
Oud 13-08-2004, 21:28
Verwijderd
"Bijna janken", trillen, hart dat als een gek tekeer gaat...lijkt me toch wel een aantal belangrijke kenmerken van een fobie. Ook gezien de punten van de DSM IV denk ik dat dit inderdaad een fobie is. Maar ik ben natuurlijk geen psychiater

Verder denk ik dat de woorden "ziekelijk" en "abnormaal" voor velen een negatieve lading heeft, wat misschien de felle reacties verklaart. Ikzelf vind het ook niet leuk om als "ziekelijk" bestempeld te worden. Dan kan men dit beter anders verwoorden.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 21:29
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 13-08-2004 @ 21:40 :
Die F in die regeltjes is gewoon om aan te geven dat het niet gewoon eventjes een weekje bang zijn van spinnetjes mag zijn.
Mijn zus heeft dit ook (gelukkig maakt ze me niet wakker voor elke mot in haar kamer). Echt als fobie beschouw ik het niet, eerder aanstellerij.
Ja, ik denk dat die angst wel over gaat als ze ouder is.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Mushu schreef op 12-08-2004 @ 22:08 :

Ach, je kan het ook breder zien. Iedereen heeft wel iets abnormaals, anders ben je niet normaal
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 01:38
Bludjinni
Bludjinni is offline
Mierenneuken: Tegenwoordig is het insekten. De c en de q probeert men voorgoed uit ons alfabet te bannen.

M'n zusje heeft last van arachnafobie, spinnenangst. Als we van vakantie terugkomen komt ze het huis niet in voordat elke spin uit het huis is weggehaald en het zou niet de eerste keer zijn dat ze m'n naam brult en wijst dat ik die spin per direct weg moet halen.

Zelf ben ik ook niet al te dol op insekten. Fobie, nee, maar ik ben er niet gek op. Wespen was het ergst, maar ik ben deze zomer zo vaak gestoken dat mijn angst er een stuk minder op geworden is (kortom: confronteer je angst, dat werkt het beste!). Waar ik wel als de dood voor ben is insekten in mijn bed. Elke avond voor ik ga slapen controleer ik mijn bed - behalve bij mijn vriend, al sla me dood, ik weet niet waarom - of er geen beesten inzitten. Als de angst wat erger is dan normaal pak ik er zelfs een zaklamp bij, zoals in ons oude en vochtige huis in frankrijk (vocht trekt beesten aan... *shiver*). Voor het licht uit gaat een laatste controlecheck. Als ik dat niet doe begint alles te kriebelen en te jeuken en word ik bang. Ze kunnen overal in en tussen kruipen... Een keer vond ik twee dode, geplette insekten in mn boek die ik lekker in bed lag te lezen, ws aangetrokken door het vocht (ja, was in frankrijk). Ik heb die avond samen met mijn zusje in haar bed geslapen.

Het punt met insekten is dat ze meestal razendsnel zijn, (vrij) klein, en dus moeilijk te vangen zijn. Met insekten heb je nooit echt de situatie onder controle. Je weet bovendien nooit wat je aan ze hebt - steken ze, zijn ze giftig... Hetzelfde gaat voor spinnen. Ik begrijp mensen met een insekten of spinnenangst dan ook heel goed. Vieze beesten. Iew bah. Alleen mieren zijn lief.

Wat betreft je kakkerlakfobie - als ik jou was zou ik daar echt wat aan proberen te doen. Ik wil je niet bang maken, maar kakkerlakken vind je bijna overal en is net zoals pleinvrees of arachnafobie een hele storende fobie, vooral in ernstige mate zoals bij jou. Uiteindelijk zou het zelfs je hele leven kunnen gaan beheersen ("Zou ik nou wel naar Persoon X gaan? Misschien zijn er kakkerlakken" of "Zo'n reisje naar afrika lijkt me heerlijk, maar er zijn kakkerlakken dus ga ik niet", etc). Waag het erop, kwaad kan het niet. En probeer je angst te confronteren; benader er een. Ik zeg niet dat je hem meteen moet opeten ofzo, gewoon benaderen. Desnoods samen met iemand die je vertrouwt. Probeer de pracht van het beestje in te zien (vast heel moeilijk, maar er is altijd wel iets wat een beetje mooi is aan een dier).

Succes!
Oud 14-08-2004, 05:19
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 13-08-2004 @ 20:29 :
A, B, C en D gaan op
E volgens mij niet, maar dat kan ook komen door het gebrek aan kakkerlakken in Nederland
F gaat niet op. Ik vind het echter wel een vreemd punt, als iemand aan alle andere punten voldoet maar pas 3 maanden last heeft is het geen fobie en na 6 maanden opeens wel.
G weten we niet

oftewel: Volgens jouw DSM-IV boekje is het geen fobie en heb ik ongelijk. Ik ben nu wel benieuwd wat een DSM-IV boekje is.
waarom gaan A, B, C en D niet op?! en E gaat toch ook op. het gaaat toch ook om haar fobie in Spanje?
en bij F staat niet je moet het minstens 6 maanden hebben, anders gaat het niet op. het duurt vaak ong 6 maanden. al lijkt mij dat het je hele leven duurt, als je geen hulp zoekt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2004, 10:04
ilse
ilse is offline
Citaat:
laura schreef op 12-08-2004 @ 22:06 :
of het normaal is weet niet..wanneer is iets eigenlijk precies een fobie?
ik zelf heb denk ik geen fobie, al ben ik wel panisch voor spinnen zegt mijn moeder
Oud 14-08-2004, 11:10
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 14-08-2004 @ 06:19 :
waarom gaan A, B, C en D niet op?! en E gaat toch ook op. het gaaat toch ook om haar fobie in Spanje?
en bij F staat niet je moet het minstens 6 maanden hebben, anders gaat het niet op. het duurt vaak ong 6 maanden. al lijkt mij dat het je hele leven duurt, als je geen hulp zoekt.
beter lezen, ik zei dat A, B, C en D wel opgaan

bij punt E staat duidelijk dat het in significante mate de normale routine moet beinvloeden, dat weten we niet omdat ze dat niet gezegd heeft

de duur van een fobie is volgens punt F minstens 6 maanden, als het nu overgaat was het dus geen fobie, daarom kan je pas na 6 maanden zeggen of het een fobie is
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:03
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 14-08-2004 @ 12:10 :
beter lezen, ik zei dat A, B, C en D wel opgaan

bij punt E staat duidelijk dat het in significante mate de normale routine moet beinvloeden, dat weten we niet omdat ze dat niet gezegd heeft

de duur van een fobie is volgens punt F minstens 6 maanden, als het nu overgaat was het dus geen fobie, daarom kan je pas na 6 maanden zeggen of het een fobie is
je hebt gelijk . sorry.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 13-08-2004 @ 20:29 :
Ik ben nu wel benieuwd wat een DSM-IV boekje is.
DSM-IV staat voor de vierde editie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Zie http://mysite.verizon.net/res7oqx1/index.html voor een overzicht van de DSM-IV.

Laatst gewijzigd op 14-08-2004 om 14:52.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:21
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 14-08-2004 @ 13:03 :
je hebt gelijk . sorry.
no problem

Citaat:
mathfreak schreef op 14-08-2004 @ 15:45 :
DSM-IV staat voor de vierde editie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Zie http://mysite.verizon.net/res7oqx1/index.html voor een overzicht van de DSM-IV.
bedankt
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:50
Love_Fulfilled
Citaat:
Wat betreft je kakkerlakfobie - als ik jou was zou ik daar echt wat aan proberen te doen. Ik wil je niet bang maken, maar kakkerlakken vind je bijna overal en is net zoals pleinvrees of arachnafobie een hele storende fobie, vooral in ernstige mate zoals bij jou. Uiteindelijk zou het zelfs je hele leven kunnen gaan beheersen ("Zou ik nou wel naar Persoon X gaan? Misschien zijn er kakkerlakken" of "Zo'n reisje naar afrika lijkt me heerlijk, maar er zijn kakkerlakken dus ga ik niet", etc). Waag het erop, kwaad kan het niet. En probeer je angst te confronteren; benader er een. Ik zeg niet dat je hem meteen moet opeten ofzo, gewoon benaderen. Desnoods samen met iemand die je vertrouwt. Probeer de pracht van het beestje in te zien (vast heel moeilijk, maar er is altijd wel iets wat een beetje mooi is aan een dier)
Ik denk dat dat confronteren niet de optie is, want ik stap niet op zo'n beest af, hoe graag ik het zou willen, ik zou het niet kunnen denk ik, je las hoe panish ik werd in Spanje...
Oud 14-08-2004, 16:57
Love_Fulfilled
Citaat:
GanzenVeer schreef op 13-08-2004 @ 15:30 :
wat jij hebt is gewoon grote angst voor een bepaald beest. kakkerlakken dus. dat is best begrijpellijk. ik heb het ook met wespen, helemaal sinds er 1 onder mn shirt zat en maar steken . als ze in de buurt staan, moet ik wel opstaan en weglopen. probeer kakkerlakken te mijden, maar ga daar ook niet te ver in. anders wordt het wel een fobie.
verder zou ik het ook niet weten. en nu je thuis bent, zitten er in jullie huis ook kakkerlakken? ik hoop het niet . nee, in nederland heb je ze zelden in huizen. ik heb er iig nog nooit 1 gezien en bij ons is het zo schoon niet.

succes iig
nee, gelukkig zitten er in dit huis geen kakkerlakken, in ons oude huis wel, toen werd ik wel gek en paniekerig, maar toen was het nog niet zo erg.
Oud 14-08-2004, 19:00
Nona
Nona is offline
Ik ben het met Gespleten Geest eens: dit is een probleem en daar mag je wat aan doen. En nee, het is niet normaal, want als het normaal was zou iedereen hier gillend rondrennen bij het zien van een insect (en ja, ik blijf het lekker met een c schrijven ).
Overigens - ik bedoel hiermee dat die gevoelens niet normaal zijn, ik wil hiermee niet direct zeggen dat je niet normaal bent als je een fobie hebt.

Over correct doen, DSM-IV erbij halen en de discussie of dit nu wel of niet een fobie is: wat een onzin. Je hoeft het niet met een ander eens te zijn, maar zelfs aan de hand van de criteria 'kan' alleen een psycholoog (of psychiater) een diagnose stellen. En of je nu de woordenboek-definitie erbij haalt of de hele DSM van nummer 1 tot en met 4, die diagnose is er tot nu toe niet en het wordt alleen een vervelende discussie omdat iedereen denkt het beter te weten.
Oud 14-08-2004, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Ilsetjuhh schreef op 14-08-2004 @ 17:50 :
Ik denk dat dat confronteren niet de optie is, want ik stap niet op zo'n beest af, hoe graag ik het zou willen, ik zou het niet kunnen denk ik, je las hoe panish ik werd in Spanje...
Een andere manier om er van af te komen is onder hypnose gaan. Lijkt me wel de meest makkelijke oplossing.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 19:14
Nona
Nona is offline
Citaat:
12Trix schreef op 14-08-2004 @ 20:05 :
Een andere manier om er van af te komen is onder hypnose gaan. Lijkt me wel de meest makkelijke oplossing.
Hm, redelijk dubieus zou ik eerder zeggen... Maar goed, ieder zijn voorkeur.
Oud 14-08-2004, 20:32
Love_Fulfilled
Ik wil wel naar een therapeut ofzo, maar me moeder komt al met de opmerking ''nouja'' toen ik meldde dat een aantal van jullie mij als advies gaven om naar een therapr
eut te gaan.
Oud 14-08-2004, 20:40
Nona
Nona is offline
Citaat:
Ilsetjuhh schreef op 14-08-2004 @ 21:32 :
Ik wil wel naar een therapeut ofzo, maar me moeder komt al met de opmerking ''nouja'' toen ik meldde dat een aantal van jullie mij als advies gaven om naar een therapr
eut te gaan.
Dat moet je dan ook zelf beslissen. Hindert het jou genoeg om de moeite te nemen er wat aan te gaan doen?
En nee, hulp zoeken is helemaal niet erg of raar. Het kan goed helpen.
Oud 14-08-2004, 20:53
Love_Fulfilled
Citaat:
Kruimel schreef op 14-08-2004 @ 21:40 :
Dat moet je dan ook zelf beslissen. Hindert het jou genoeg om de moeite te nemen er wat aan te gaan doen?
En nee, hulp zoeken is helemaal niet erg of raar. Het kan goed helpen.
Jah, op dit moment hindert het me natuurlijk niet, er zitten geen kakkerlakken in huis en ik zit niet in een warm land zoals Spanje.. maja ik wil later wel graag naar Spanje veel en dan kom ik ze toch tegen.
Oud 14-08-2004, 23:24
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 14-08-2004 @ 20:14 :
Hm, redelijk dubieus zou ik eerder zeggen... Maar goed, ieder zijn voorkeur.
Ik meen het serieus, ik heb het een keer op Discovery channel gezien!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 01:32
Elevator Music
Elevator Music is offline
Als ik voet buiten de deur zet, heb ik meteen het idee dat er allerlei beesten over me heen lopen, met als gevolg zweethanden en een vreselijk paniekerig gevoel. Ik kijk om de twee minuten in autoruiten of er misschien een beestje op me zit, of in m'n haar zonder dat ik het voelde. Ik vind het zelf nogal irritant, en volgens mij ziet het er ook heel vreemd uit, iemand die alleen op straat loopt, en wild om zich heen loopt te slaan en in haar haar zit te voelen de hele tijd
Oud 15-08-2004, 01:45
Daevrem
Daevrem is offline
Dit soort angst is aangeleerd. En als het echt erg is is het inderdaad erg vervelend. Vooral omdat het zo zinloos is.

Ik zou proberen je angsten te overwinnen.
Oud 16-08-2004, 15:11
metallica
metallica is offline
me_blackrose weet daar wel iets over te vertellen
al heeft ze het zelf niet hoor
Oud 16-08-2004, 22:23
Nona
Nona is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 15-08-2004 @ 02:45 :
Dit soort angst is aangeleerd.
*grin* Daar zijn psychologen het nog niet over eens. Maar jij weet het al?
Reageren

Regels voor berichten