Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
On topic: ik weet niet of het normaal is, maar iedereen is toch wel ergens bang voor ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() fo·bie (de ~ (v.), ~ën) 1 irreële, ziekelijke angst voor iets Ze kreeg al tranen in haar ogen bij de gedachte dat ze een kakkerlak op tv ging zien, omdat een kakkerlak totaal niet gevaarlijk is is het al irreël om in het echt bang voor een kakkerlak te zijn. Ik vraag me af hoe bang iemand moet zijn wil het in jouw ogen een fobie zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Plus een fobie is veel meer dan een ziekelijke irrieele angst voor iets. Ontopic: Ikzelf heb niks met insecten maar wel andere overdreven angsten. Vroeger had ik er ook net zo veel last van als jij nu beschrijft bij jouw 'insectenfobie' maar gelukkig werd het bij mij vanzelf minder. (en dat word het bij jou vast ook vanzelf ![]() Laatst gewijzigd op 13-08-2004 om 18:26. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Volgens mijn DSM-IV boekje: Specifieke Fobie A. Duidelijke en aanhoudende angstdie overdreven of onredelijk is, uitgelokt door de aanwezigheid van of het anticiperen op een specifiek voorwerp of situatie (bijv. vliegen, hoogten, dieren, een injectie krijgen, bloed zien). B. Blootstelling aan de fobische prikkel veroorzaakt bijna zonder uitzondering een onmiddelijke angstreactie, die de vorm kan krijgen van een situatie-gebonden of situationeel gepredisponeerde paniekaanval. N.B. Bij kinderen kan de angst naar voren komen in de vorm van huilen, woede-uitbarstingen, verstijven of vastklampen. C. Betrokkene is zich er van bewust dat de angst overdreven of onredelijk is. N.B. Bij kinderen kan dit kenmerk ontbreken. D. De fobische situatie(s) worden vermeden of anders doorstaan met intense angst of lijden. E. De vermijding, de angstige verwachting of het lijden in de gevreesde situatie belemmeren in significante mate de normale routine, het beroepsmatig functioneren (of de studie of school), of sociale activiteiten of relaties met anderen, of er is duidelijk lijden door het hebben van de fobie. F. Bij personen onder de achttien jaar is de duur ten minste 6 maanden. G. De angst, paniekaanvallen of fobische vermijding die samengaat met een specifiek voorwerp of situatie is niet eerder toe te schrijven aan een andere psychische stoornis, zoals obsessieve-compulsieve stoornis (bijv. vrees voor vuil bij iemand met smetvrees), posttraumatischestress-stoornis (bijv vermijden van prikkels die samengaan met een ernstige stressfactor), separatie-angststoornis ( bijv vermijden van school), sociale fobie ( bijv vermijden van gezelschap in verband met de angst in verlegenheid gebracht te worden), paniekstoornis met agorafobie, of agorafobie zonder paniekstoornis in de voorgeschiedenis. Laatst gewijzigd op 13-08-2004 om 18:47. |
![]() |
||
Citaat:
![]() als jij ergens bang voor bent, heb je nog geen fobie. weet je wanneer je een fobie hebt? als je alleen nog maar in een geisoleerde ruimte durft te zijn en je 100% van de buitenwereld afsluit. ofzo ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
E volgens mij niet, maar dat kan ook komen door het gebrek aan kakkerlakken in Nederland F gaat niet op. Ik vind het echter wel een vreemd punt, als iemand aan alle andere punten voldoet maar pas 3 maanden last heeft is het geen fobie en na 6 maanden opeens wel. G weten we niet oftewel: Volgens jouw DSM-IV boekje is het geen fobie en heb ik ongelijk. Ik ben nu wel benieuwd wat een DSM-IV boekje is. ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
en bij F staat niet je moet het minstens 6 maanden hebben, anders gaat het niet op. het duurt vaak ong 6 maanden. al lijkt mij dat het je hele leven duurt, als je geen hulp zoekt. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
bij punt E staat duidelijk dat het in significante mate de normale routine moet beinvloeden, dat weten we niet omdat ze dat niet gezegd heeft de duur van een fobie is volgens punt F minstens 6 maanden, als het nu overgaat was het dus geen fobie, daarom kan je pas na 6 maanden zeggen of het een fobie is |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-08-2004 om 14:52. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik ben het met Gespleten Geest eens: dit is een probleem en daar mag je wat aan doen. En nee, het is niet normaal, want als het normaal was zou iedereen hier gillend rondrennen bij het zien van een insect (en ja, ik blijf het lekker met een c schrijven
![]() Overigens - ik bedoel hiermee dat die gevoelens niet normaal zijn, ik wil hiermee niet direct zeggen dat je niet normaal bent als je een fobie hebt. Over correct doen, DSM-IV erbij halen en de discussie of dit nu wel of niet een fobie is: wat een onzin. Je hoeft het niet met een ander eens te zijn, maar zelfs aan de hand van de criteria 'kan' alleen een psycholoog (of psychiater) een diagnose stellen. En of je nu de woordenboek-definitie erbij haalt of de hele DSM van nummer 1 tot en met 4, die diagnose is er tot nu toe niet en het wordt alleen een vervelende discussie omdat iedereen denkt het beter te weten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En nee, hulp zoeken is helemaal niet erg of raar. Het kan goed helpen.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Als ik voet buiten de deur zet, heb ik meteen het idee dat er allerlei beesten over me heen lopen, met als gevolg zweethanden en een vreselijk paniekerig gevoel. Ik kijk om de twee minuten in autoruiten of er misschien een beestje op me zit, of in m'n haar zonder dat ik het voelde. Ik vind het zelf nogal irritant, en volgens mij ziet het er ook heel vreemd uit, iemand die alleen op straat loopt, en wild om zich heen loopt te slaan en in haar haar zit te voelen de hele tijd
![]()
|
![]() |
Dit soort angst is aangeleerd. En als het echt erg is is het inderdaad erg vervelend. Vooral omdat het zo zinloos is.
Ik zou proberen je angsten te overwinnen.
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
|
![]() |
|
|