"Comparative advantage: the comparision among producers of a good according to their opportunity cost."
Je kijkt dus naar de opportunity cost. Dat is wat je moet "opgeven" om een bepaald product te maken.
Voorbeeld:
Robinson Crusoe kan per uur 10 kokosnoten vinden of één vis vangen. Zijn vriend Vrijdag kan per uur 30 kokosnoten vinden of 2 vissen vangen.
Wie moet wat produceren om een zo hoog mogelijke welvaart te bereiken?
Bepaal eerst de opportunity costs voor beide partijen:
Robinson: 10 kokosnoten of 1 vis.
Vrijdag: 30 kokosnoten of 2 vissen.
(nb. Vrijdag heeft dus een absoluut voordeel voor beide producten).
De comparatieve kosten zijn echter anders. Robinson moet 10 kokosnoten "opgeven" om 1 vis te vangen. Vrijdag moet 15 kokosnoten opgeven om 1 vis te vangen.
Code:
Opportunity cost:
--------------------------------------------------------------------
1 vis 1 kokosnoot
Robinson 10 kokosnoten 1/10 vis
Vrijdag 15 kokosnoten 1/15 kokosnoot
Robinson gaat dus vissen vangen en Vrijdag gaat kokosnoten zoeken.