Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2002, 00:35
Kirk22
Kirk22 is offline
ik heb anders nog nooit een dier een kruis zien slaan voor het eten.
Oud 25-03-2002, 06:24
Not for Sale
Not for Sale is offline
een kruis slaan is zeker weten een verzinsel van de mens, de rest van je vraag is discutabel maar kijk voor mijn mening in de topic van Oen
Oud 25-03-2002, 07:13
jenny13
jenny13 is offline
Ik denk dat als het een verzinsel is (dat doe ik ook) het bedoelt is om een of andere reden...
Voor alles is een reden dus ook voor God

Als mensen dit hebben bedacht, is het misschien iets van hoop, waar zij in geloven
Het onverklaarbare proberen te verklaren

verder kom ik niet

kuz
Oud 25-03-2002, 08:28
Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:

als dat je enige argument is kan er beter een slotjuh komen. Ik heb namelijk ook nog nooit een dier zien fietsen, patat zien bakken en naar de kerk zien gaan. Ten eerste zijn hier trouwens al een paar (lees: de halve pagina) onderwerpen over, ten tweede is je argument niet echt geniaal.

Slotjuh.
Oud 25-03-2002, 13:06
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Internationalist schreef:
als dat je enige argument is kan er beter een slotjuh komen. Ik heb namelijk ook nog nooit een dier zien fietsen, patat zien bakken en naar de kerk zien gaan. Ten eerste zijn hier trouwens al een paar (lees: de halve pagina) onderwerpen over, ten tweede is je argument niet echt geniaal.

Slotjuh.

dat je god dus eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Het is een opvulling van een zelfbedacht gat.
Je gaat naar de hel als je er niet in gelooft (= bedacht) dus geloof ik erin.

Oud 25-03-2002, 13:22
legatus
legatus is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:
In een andere post maakt je nog de opmerking 'kortzichtig'.

Als dieren een besef hadden en zelfbewust waren deden ze het wellicht ook.
Oud 25-03-2002, 14:07
woefke
woefke is offline
ik denk het wel ! Ik denk dat het gewoon iets is warop je kan steunen als je niemand hebt om op te steunen ! als je niemand hebt zal je geest toch iemand zoeken en dat is dan volgens mij God die je zoekt maja mijn mening !
Oud 29-03-2002, 14:28
crucified butterfly
crucified butterfly is offline
ik denk ook dat god een verzinzel van de mens is,maar veel mensen lijken steun te hebben aan het idee dat er een god is en een hemel.Ik den juist dat de hemel verzonnen is omdat de mensen bang zijn voor wat er na de dood komt....nix
Oud 29-03-2002, 16:58
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Verzinsel, mensen konden dingen niet verklaren en hebben god(en) verzonnen...

Later is god gebruikt door machtsgeile types om de rest van de bevolking eronder te houden.
Oud 29-03-2002, 17:27
Verwijderd
jah,
niemand kan ooit bewijzen dat die bestaat..

en als ie zou bestaan, leg dan eens oorlog enz uit..
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 17:33
Krayzie
Krayzie is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Verzinsel, mensen konden dingen niet verklaren en hebben god(en) verzonnen...

Later is god gebruikt door machtsgeile types om de rest van de bevolking eronder te houden.

Ben ik het helemaal mee eens, maar als mensen rust vinden in hun geloof moeten ze vooral in god geloven.

Citaat:
Internationalist schreef:
Ik heb namelijk ook nog nooit een dier zien fietsen, patat zien bakken en naar de kerk zien gaan.
Nou dat zijn toch ook verzinselen van de mens, dus je spreekt jezelf tegen!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 18:11
drama
drama is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:

Religie is een verzinsel van de mens. Welke religie ook, je kunt nooit aantonen dat het de absolute waarheid is.

Zelfde geldt voor god...je kunt niet met zekerheid zeggen dat god wel of niet bestaat, en wat voor iets het is.

Oud 29-03-2002, 18:12
drama
drama is offline
Citaat:
McLaren schreef:

Stel, god bestaat, dan is het nog maar de vraag of het controle heeft over ons. WIJ voeren oorlog, god niet.

Oud 29-03-2002, 18:14
drama
drama is offline
Citaat:
legatus schreef:
Als dieren een besef hadden en zelfbewust waren deden ze het wellicht ook.
Toon eerst maar eens waterdicht aan dat dieren geen zelfbewustzijn hebben.
Oud 29-03-2002, 18:27
legatus
legatus is offline
Citaat:
drama schreef;
[b]Toon eerst maar eens waterdicht aan dat dieren geen zelfbewustzijn hebben.[b]
A number of years ago I began to study whether primates could recognize themselves in a mirror. Most animals react to their images as if confronted by another animal. But chimpanzees, orangutans and, of course, humans learn that the reflections are representations of themselves--these creatures are objects of their own attention and are aware of their own existence. In the past three decades, I and other researchers have used the mirror test in various ways to explore self-awareness in animals. I conclude that not only are some animals aware of themselves but that such self-awareness enables these animals to infer the mental states of others. In other words, species that pass the mirror test are also able to sympathize, empathize and attribute intent and emotions in others--abilities that some might consider the exclusive domain of humans.

But how do you think another unrelated dog witnessing this transaction would respond? Pet owners may be surprised to learn--and any veterinarian can tell you--that dogs are empathetically oblivious to pain and suffering in other, unrelated dogs. I suspect that dogs experience pain in much the same way that we do, but because they cannot conceive of themselves, dogs cannot use their experience with pain to model painful experiences in other creatures. (They might, of course, react to the yelping.)

[ bron : http://www.sciam.com/1998/1198intell...198gallup.html ]
Oud 29-03-2002, 19:47
Verwijderd
Dolfijnen en alle mensapen hebben wel zelfbewustzijn en die hebben we ook nooit een kruisje zien slaan.
Voila, theorie voltooid

Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 19:47
Verwijderd
Dat wil niet zeggen dat ik het niet met de stelling eens ben, trouwens. Ik ben er vast van overtuigd dat God een menselijk verzinsel is
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 09:48
legatus
legatus is offline
Citaat:
Predjuh brabbelt:
een dier is nog altijd zelfbewust :-)
Volhouden, he.

Zie mijn reactie eerder.
Oud 01-04-2002, 23:23
moenbase
moenbase is offline
misschien dat dieren in (een?) God geloven, maar dan op hun mannier. alhoewel het me sterk lijkt.

Maar daarentegen denk ik (ook) het volgende:
Adam en Eva zijn naar zijn evenbeeld geschapen, niet de dieren. De mensen zijn daarom ook verder ontwikkeld, kwa inteligentie. Dieren niet, althands, minder. Daarom zullen zij ook niet geloven in God.
Oud 02-04-2002, 08:34
Verwijderd
Adam en Eva....

Het is verwonderlijk hoe sommige mensen, met zulke waterdichte theorieën, nog steeds vast blijven houden aan de theorieën van duizenden jaren geleden, toen de mensen niet beter konden weten...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2002, 11:32
Verwijderd
Citaat:
drama schreef:
Stel, god bestaat, dan is het nog maar de vraag of het controle heeft over ons. WIJ voeren oorlog, god niet.

Als god geen controle over ons hefet, warom noemen we 'm dan god en niet gewoon "wolk".

Aangezien hij dan toch niks kan en betekend

Met citaat reageren
Oud 03-04-2002, 13:27
fr34k
fr34k is offline
Vandale:

bovenmenselijk, machtig en aanbiddelijk wezen

Maar ook:

het Opperwezen, de Schepper, de Geest waardoor en waarin alles is, zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd wordt

Oftewel: als Hij zou bestaan, zou Hij volgens het *geloof* van de mens almachtig zijn.

Aangezien de bijbel al een keer herschreven is, en mensen voor God nog diverse andere goden aanboden (zonnegod, god van de liefde, god van oorlog en weet ik wat allemaal wel niet) geloof ik er geen snars van.

Verzinsel van de mens in mijn optiek.

[Dit bericht is aangepast door fr34k (03-04-2002).]
Oud 03-04-2002, 20:08
ashleydoubleyou
ashleydoubleyou is offline
tuurlijk,
het leven op aarde is zo saai, de mens verzint er gewoon iets op om het mooier te maken. Net zo als leven na de dood, joh als je dood bent ga je gewoon 6 voet de grond in en that's it!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2002, 05:09
Verwijderd
Zinloze discussie. We weten zolangzamerhand allemaal de argumenten die vóór het bestaan van God pleiten, en ook de argumenten tégen de beste man.

Niemand kan concreet en duidelijk 'bewijzen' dat-ie niet bestaat, maar ook niet dat-ie wél bestaat.

Ikzelf ga er niet vanuit dat er wel een God is. En als-ie er wel is, wil ik 'm niet als zodanig erkennen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 14:00
almere_girl
almere_girl is offline
god kan er wel wezen maar isalsnog bedacht door de mens. ofwel de mens heeft het verhaal opgeschreven. on over die dieren, de meeste kunnen niet eens recht op staan om ff een kruis te slaan! maar god is iets maar wat het is weten we nog niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2002, 17:42
AGH
AGH is offline
Er zal ongetwijfeld wel iets meer bestaan tussen hemel een aarde dan alleen een aangetaste ozonlaag.

Naar mijn mening is de bijbel alleen totaal verkeerd vertaald en het grootste probleem van de kerken op dit moment is, dat de bijbel niet met haar tijd mee gaat.
Homo’s worden nog steeds niet getolereerd, ook al claimen de kerken dit uiteraard wel.
Natuurlijk is er nooit een Jezus geweest die na zijn dood een kei, waar Obelix trots op zou zijn geweest, simpelweg aan de kant heeft geschoven.
Waarschijnlijk zijn er gewoon profeten geweest die aan dit verhaal een diepere betekenis wilden hangen.
Net zoals het getal ‘7’ zogenaamd overal in terug moet keren.
Zodra 7 mensen sex hebben in de caravan van Bassie en Adriaan zit er weer een diepere betekenis achter, als Jezus van 1 brood heel Duitsland eten kan geven is dat de normaalste zaak van de wereld en als Klein Duimpje kon vliegen was het een sprookje geweest.

Teksten in de bijbel maken het geloof vaak ontzettend hypocriet.
Ik ben geen lieverdje, ik ben geen engeltje en dat wil ik waarschijnlijk ook helemaal niet. Ik ben gewoon mezelf en ik heb soms het idee dat veel kerkgangers zichzelf niet zijn, maar dat zijn hun persoonlijkheid opgedragen hebben gekregen door de omgeving.

Is geloof niet de hoofdoorzaak van de oorlogen op deze wereld?
Iets wat overigens niet geheel onbegrijpelijk is.
Overal waar een geloof in is, is ook altijd een tegenpool.
Of dat nu geloof in het christendom, het katholieke geloof, Lingo of Boggle is.
Maar feit is wel dat alle geloven pleiten voor een geweldloze samenleving en het ergste is nog wel dat ze allen beamen daar ook voor in te staan, terwijl ze elkaar toch stiekem de hersens in blijven slaan.

Prima dat mensen geloven, maar ik heb er een hekel aan als mensen zich beter voor doen dan dat ze zijn.
Op een verjaardag in Urk achter gesloten deuren en ramen uitspraken doen over homo’s is exact hetzelfde als een homo in zijn gezicht uitschelden.

Allebei is verkeerd, maar niemand op deze wereld leeft voor de volle 100% volgens de manier waarop dat moet.
Omdat niemand weet wat die manier is, ook de bijbel niet.
Iedereen heeft zo zijn eigen manier......
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 21:04
vegeta girl
vegeta girl is offline
Citaat:
McLaren schreef:
jah,
niemand kan ooit bewijzen dat die bestaat..

Nee, duh.
Zoiets kun je ook niej bewijzuh, maar er zijn meer dingen die je niej kan zien en toch bestaat het.

bij de weg, oorlog verklaar ik als puur iets van mensen.
Dat doet God niej, dat doen wij!
Oud 05-04-2002, 21:52
Floef
Floef is offline
Alles is een verzinsel. De hele wereld is 1 groot fopfestijn---
Oud 06-04-2002, 09:54
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
AGH schreef:
Er zal ongetwijfeld wel iets meer bestaan tussen hemel een aarde dan alleen een aangetaste ozonlaag.
Oh?
Oud 06-04-2002, 15:20
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Floef schreef:
Alles is een verzinsel. De hele wereld is 1 groot fopfestijn---
Jaja, je bent een dromende vlinder die droomt dattie een mens is...
Oud 06-04-2002, 15:21
Kirk22
Kirk22 is offline
Nu ff serieus over dat god een verzinsel is:

Als dieren zouden kunnen praten, zouden ze ons dan niet hartelijk uitlachen als wij over zoiets vaags als 'God' beginnen? Of denk je in dat we gesprekken hebben met 'buitenaardsen'. Ze zouden werkelijk niet begrijpen dat wij zulke toeren uithalen voor iets waarvan we niet eens weten of het wel bestaat.
Oud 06-04-2002, 19:15
bambykill
bambykill is offline
Mischien zijn wij wel een verzinsel van god
Oud 06-04-2002, 20:54
Diablos
Diablos is offline
god is een verzinsel van de mensen, iets om zich aan vast te klampen en onverklaarbare dingen te verklaren...
geloven zoals het christendom en islam en noem ze allemaal maar op zijn helemaal verzonnen door de mens, dat is vroeger verzonnen door slimme mensen om het volk te onderdrukken..
Met citaat reageren
Oud 07-04-2002, 08:43
Not for Sale
Not for Sale is offline
Verzinsels zijn Goden voor de Mens

Verzinsels van Mensen voor God

Mensen verzinnen God

Mensen hebben zich laten verzinnen door God

God verzint (maar waarom?) de mens

God en de mens verzinnen

Leuke permutaties/combinaties joh en allemaal even diepzinnig

Oud 07-04-2002, 17:54
The Holy Terror
The Holy Terror is offline
bedoel je
1) heeft de mensheid god bedacht
2) hebben de mensen EN NIET de dieren god bedacht...

..de mensheid heeft god tuurlijk bedacht...als hij er gewoon zou geweest zijn zou er geen twijfel over bestaan of hij bestond of niet

2....je kan nooit weten of dieren ook geloven in een hogere macht...
Oud 07-04-2002, 19:38
The Senna Fan
The Senna Fan is offline
Citaat:
The Holy Terror schreef:
bedoel je
1) heeft de mensheid god bedacht
2) hebben de mensen EN NIET de dieren god bedacht...

..de mensheid heeft god tuurlijk bedacht...als hij er gewoon zou geweest zijn zou er geen twijfel over bestaan of hij bestond of niet

2....je kan nooit weten of dieren ook geloven in een hogere macht...

Well said, alhoewel ik niet in God geloof geloof ik wel in iets bovennatuurlijks, iets zonder reden vatbaar. Weet je wat ik bedoel.
Oud 07-04-2002, 22:29
Floef
Floef is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
Verzinsels zijn Goden voor de Mens

Verzinsels van Mensen voor God

Mensen verzinnen God

Mensen hebben zich laten verzinnen door God

God verzint (maar waarom?) de mens

God en de mens verzinnen

Hehe. Ja. Het moet denkik toch ooit begonnen zijn met ideeen, verzinsels. Anders was alles er altijd al.
Oud 08-04-2002, 20:37
Verwijderd
Citaat:
The Senna Fan schreef:

zonder reden vatbaar.
Leuke woordspeling, hoewel waarschijnlijk niet zo bedoeld.

Ik ben het eens met die gast hierboven - als God echt zou bestaan, was er geen twijfel mogelijk. Dan wisten we het wel.

Mensen willen gewoon geloven omdat ze bang zijn voor het onbekende...
Met citaat reageren
Oud 08-04-2002, 20:45
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Morgan schreef:

Leuke woordspeling, hoewel waarschijnlijk niet zo bedoeld.

Ik ben het eens met die gast hierboven - als God echt zou bestaan, was er geen twijfel mogelijk. Dan wisten we het wel.

Mensen willen gewoon geloven omdat ze bang zijn voor het onbekende...
Christelijke God geef ik je gelijk. Islamitische God idem. Wat voor een religieuse God dan ook: idem.

Maar een hogere macht, een schepper: Dat weet je niet.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 21:15
Suerte Donna
Suerte Donna is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:

Ik denk dat veel gebruiken wel "verzonnen" zijn..
ik weet het niet, of god een verzinsel is..
als dat zo was, is het wel heeeeel goed verzonnen want de gehele mensheid houd zich al jaren met soort gelijke vragen bezig...
Ik weet het echt niet....
Oud 12-04-2002, 22:09
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Zie hiervoor de werken van Nietzsche "God is dead and we killed him."

Uitleg (zoniet dan is het een nieuwe filosofie van mij )
De mens kon zelf geen doel voor zichzelf verzinnen en bedacht daarom god enz... Toen de mensen eigen doelen gingen verzinnen 'doden' ze God dus, beëindigden ze hun fantasie.

En nu wat heldere argumenten vs. God
- hij is alleen maar verzonnen omdat we dingen wilden verklaren
- zijn aanzwezigheid zou merkbaar moeten zijn
- en als hij bestond en onze gebeden kon verhoren dan zou hij ook onze gedachten moeten kunnen lezen. En als hij dat zou doen zou hij ons dan nog genade of whatever verlenen?

En als hij bestond zou dat nog geen reden zijn om hem te aanbidden dus deze discussie is nu al gewonnen door de atheïsten... (note: ik heb wel respect voor mensen die gelovig zijn)
Oud 12-04-2002, 22:33
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Is de mens misschien een verzinsel van God?
Zijn beiden verzinselen van een energinetisch deeltje?
Zijn beiden een illusie van de illusie, die weer een illusie is van de illusie,
Met citaat reageren
Oud 12-04-2002, 22:55
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Begin nou niet over 'echte waarheid' die is namelijk helemaal niet relevant
Oud 19-04-2002, 11:28
A|bahaca
A|bahaca is offline
''Is god een verzinsel van de mens?"

Ja.

Wat niet wil zeggen dat er niets anders is.

Laatst gewijzigd op 19-04-2002 om 11:30.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 00:50
Spila
Spila is offline
Misschien een domme vraag, maar wat heeft een kruis slaan met god te maken?!
Ik zelf ben een Christen, en ik heb nergens in de bijbel gelezen dat je een kruis moet slaan?!
Verder heb ik WEL gelezen, dat Christenen geen symbolen mogen gebruiken voor hun aanbieding..
Oud 20-04-2002, 10:31
REIE
REIE is offline
idd, spila, wat die christenen doen is vaak in strijd met hun eigen religie, en vooral katholieken, met hun sintenverering.
God is een oplossing van de mens voor allerlei problemen.

REIE
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 10:34
REIE
REIE is offline
Dieren doen niet aan religie omdat ze te doem zijn om er over na te denken, en er niet bewust van zijn of er al dan niet een god is.

REIE
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 10:38
Verwijderd
Dieren zien zichzelf, terecht, als God.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 11:18
#lamelodiadelmare#
#lamelodiadelmare# is offline
hahaha.......oke........
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 11:24
lady_x
lady_x is offline
Het geloof is een uitvinding omdat het een troost, een steun is voor 'zwakkere' mensen.
*amen*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten