Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2003, 19:34
Shah of Blah
Shah of Blah is offline
ik denk dat leeftijd iets is wat mensen hebben bedacht waar je teveel op aangekeken word

vooroordelen op grond van leeftijd zijn triest

zovan 'ja meisje je bent 16 je kan nog helemaal niks zeggen daarover'

ik denk dat dat onzin is

ik denk dat het is hoe oud je je voelt, truly..

reageert! en neem ff in mind dat deze topic dus niet gaat over leeftijdsverschil in relaties of whatever want dat is hier al genoeg uitgekauwd naar mijn mening.
Oud 11-06-2003, 19:41
Verwijderd
tja,., ik heb dr wel last van.. mensen nemen je neit serieus als ze weten hoe oud je bent.. je moet je steeds bewijzen terwijl de ouderen dat respect al meteen krijgen.. tja soms is het vermoeiend maare ik zeg mijn leeftijd gwoon niet meteen..
(mede om die rede staat er geen naam bij mijn nick)
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 19:45
Verwijderd
Ik denk dat je wel gelijk hebt.. Oudere mensen doen vaak uit de hoogte tegenover jongere mensen, en zullen ook wel vooroordelen hebben die dan ook lang niet altijd kloppen..
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 19:51
Loezzel
Loezzel is offline
Jah, ik denk dat je gelijk hebt in bepaalde situaties.
Ik heb er ook wel eens last van, maar nu ik ouder word, valt het steeds meer mee (goh... nu ben ik niet meer dat kleine meisje van 16...)
Oud 11-06-2003, 19:54
Verwijderd
Natuurlijk heeft iemand van 20 vrijwel altijd meer levenswijsheid dan iemand van 8 - maar zelfs dat niet altijd. Het heeft ook te maken met hoeveel zelfbeheersing je hebt, hoe intelligent je bent, hoe nieuwsgierig je bent, hoe open je staat (figuurlijk), enzovoort. Je leeftijd geeft alleen maar aan hoeveel volledige banen de aarde rond de zon heeft gemaakt vanaf de dag van je geboorte.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 19:58
Embraced Pale Death
Embraced Pale Death is offline
leeftijd is zeker wel van grote invloed...
vooral de pubertijd kan een obstakel zijn qua relaties
veel mensen van jongere leeftijd weten nog niet precies wat ze willen... hoe ouder je word, hoe meer je weet wat je wilt
denk ik tenminste

maar ik moet ook weer niet generaliseren
Oud 11-06-2003, 20:05
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik denk wel dat je gelijk hebt...

Laatst ook weer, wij waren met zn 8en op vakantie in Spanje, staan we te wachten in de rij voor de lift om onze koffers naar boven te slepen, komen er 4 'oude' (volwassen) mensen aan die ineens voordringen. Dus wij zeggen beleefd dat dat niet zo netjes van ze is en dat wij eerst zijn, krijg je een snauw.. 'Die jeugd van tegenwoordig ook...' Zo frustrerend. Je wordt gewoon niet serieus genomen als je jonger bent.

Bij mijn werk maak ik dat ook heel vaak mee. Als er klanten aan mij vragen of een bepaald product er is en ik zeg: 'Nee dat is er niet', gaan ze evengoed naar de baas om het nog eens voor de zekerheid aan hem na te vragen. GRRRRRR
Oud 11-06-2003, 20:45
Denise84
Denise84 is offline
Ligt eraan waarover het gaat. Iemand van 28 (volwassen) is toch anders dan iemand van 16 (puberteit). Degene van 16 kan zich ouder voelen en zich zo gedragen, maar iemand van 28 blijft toch verder in de ontwikkeling en zal altijd een streepje voor hebben.
Wil niet zeggen dat ze elkaar niet kunnen begrijpen en niet goed met elkaar zouden kunnen opschieten.. En wil ook niet zeggen dat iemand van 16 ergens geen mening over kan hebben of ergens niet vanaf kan weten, terwijl een ouder iemand dat zeker wel zou kunnen.

Maar ik vind dat er toch iets mis is met iemand van 28 als diegene op een meisje van 16 valt. Dan loopt diegene nogal achter imo.
(Maar daar ging het hier niet over)

Laatst gewijzigd op 11-06-2003 om 20:47.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 12:06
Gwinnie
Gwinnie is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 11-06-2003 @ 20:54:
Natuurlijk heeft iemand van 20 vrijwel altijd meer levenswijsheid dan iemand van 8 - maar zelfs dat niet altijd. Het heeft ook te maken met hoeveel zelfbeheersing je hebt, hoe intelligent je bent, hoe nieuwsgierig je bent, hoe open je staat (figuurlijk), enzovoort. Je leeftijd geeft alleen maar aan hoeveel volledige banen de aarde rond de zon heeft gemaakt vanaf de dag van je geboorte.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 12:18
Verwijderd
heeft niks met leeftijd te maken maar met ervaring, en niet hoe oud je je voelt.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 12:54
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
ja idd, als mensen je leeftijd horen dan zeggen ze allemaal van dat soort dingen als dat je der nog nix vanaf kan weten enzo.. maar ik bedoel, sommigen hebben egt al hardsikke veel meegemaakt en anderen zijn nog veel kinderlijker. het gaat erom hoe oud je je gedraagt en voelt..
Oud 13-06-2003, 13:50
Verwijderd
De ouderen van tegenwoordig..
Ze hebben totaal geen respect voor de jongere medemens.

Ze dringen voor, rijden je van je sokken, gaan altijd massaal met de bus als de scholen net uit zijn en als je ze wijst op hun fouten krijg je een preek in de trant van: "Toen ik jong was hadden mensen wel respect voor elkaar. Kut allochtoon."
Met citaat reageren
Oud 13-06-2003, 14:11
bloemkool
bloemkool is offline
het is inderdaad zo dat er bij bepaalde leeftijden een "standaard beeld" bestaat.

op je 16e ben je nog een kind volgens ouderen, naief en eigenwijs, je moet gewoon je bek houden en doen wat je ouders zeggen

dan wordt je 18: je bent ineens volwassen en je mag auto rijlessen volgen

of leeftijdsverschil dan: iemand van 14 met iemand van 20 is "raar" maar iemand van 21 met iemand van 27 niet, terwijl het verschil in beide gevallen 6 jaar is

men denkt dan "ja maar op je 14de ben je nog echt kind, en op je twintigste aardig volwassen."
dat is bij sommigen misschien wel zo, maar lang niet bij iedereen, dat zijn dus voor oordelen.
Oud 13-06-2003, 14:48
Yolcu
Yolcu is offline
Ik vind het erg vreemd dat ik wél serieus genomen wordt, tot mensen naar mijn leeftijd vragen en ik daarop antwoord dat ik 17 ben. Ik ben eerstejaars HBO en ik zit in een klas met een gemiddelde leeftijd van 22. Ik pas hier goed tussen, maar vooral in het begin merkte ik heel erg dat ik minder serieus genomen werd, want ik kwam 'nog maar net van de havo' en ik was 'nog zo jong'.

Ik heb altijd gezegd: 'M'n leeftijd is iets waar ik niets aan kan doen, daar wil ik dan ook niet op beoordeeld worden. Beoordeel me alsjeblieft op m'n gedrag, niet op dat getalletje'. Ik heb al genoeg meegemaakt in m'n leven, tuurlijk heb ik een aantal jaren minder levenservaring, van sommige dingen weet ik minder (autorijden bv), maar van sommige dingen weet ik meer.

Nu, later in het schooljaar, krijg ik complimentjes over hoe serieus ik ben voor m'n leeftijd, hoe veel ik weet voor m'n leeftijd en hoezeer ik door heb hoe de wereld in elkaar zit. Ik krijg voortdurend opmerkingen als 'oh ik had niet verwacht dat iemand van jouw leeftijd dat zou weten', een vriendin van me noemde me zelfs 'slim voor mijn leeftijd'. Op zich vind ik dat natuurlijk best fijn om te horen, maar aan de andere kant, ik ben mezelf. Dat ik toevallig 17 ben, tja daar moeten ze m'n ouders op aankijken, mij niet.

Maar andersom kan ik het me ook heel erg goed voorstellen. Ik ben gemiddeld 5 jaar jonger dan m'n klasgenoten. Als ik iets hoor over iemand van 15 of 16, dan denk ik ook gelijk negatief, terwijl die mensen maar 2 jaar jonger zijn. Dat is waarschijnlijk iets menselijks.
Oud 13-06-2003, 15:22
morlock
morlock is offline
Citaat:
Ik denk dat je wel gelijk hebt.. Oudere mensen doen vaak uit de hoogte tegenover jongere mensen, en zullen ook wel vooroordelen hebben die dan ook lang niet altijd kloppen..
Tja.. dit is inderdaad soms zo, maar ik denk dat dit meer met een verschil in mentaliteit te maken heeft. Vergeet niet dat oudere mensen (ouder dan 50) in een heel andere cultuur zijn opgegroeid, waarin discipline en gehoorzaamheid jegens ouderen nog heel gewoon waren.

Voor de rest... ik denk dat het geheel van de persoon afhangt hoezeer je hem/haar serieus moet nemen. Ik ken mensen van 15 die over allerhande moeiljike onderwerpen met me kunnen discussieren en ik ken mensen van mijn eigen leeftijd die ik totaal niet serieus neem vanwege de manier hoe ze zich gedragen

[Moraal Modus]
maar het belangrijkste is toch wel dat iedereen elkander respecteerd en vooral niet de vooroordelen het denkwerk laat doen. [/Moraal Modus]
Oud 13-06-2003, 15:30
sweet dreams
sweet dreams is offline
Dus jullie hebben geen probleem met het leeftijdsverschil van 22 jaar? (15 en 37)
*maar hij heeft een achterstand van 15 jaar*
*en nee dat is geen excuus voor het leeftijdsverschil*
Reageren

Regels voor berichten