Advertentie | |
|
![]() |
|
Niet helemaal. Soms verwacht ik veel te veel van mezelf en wil ik alles beter doen dan anderen, maar zo af en toe relativeer ik alles ook en zeg ik tegen mezelf: nou en. Het is niet erg als ik niet beter ben dan de beste.
Maar ik doe wel mijn best om gewoon dingen zo goed te doen als ik (binnen menselijke normen) kan. Dat is denk ik wel een goed streven.
|
Verwijderd
|
Alleen wat sommige dingen betreft. Schoolwerk of het opruimen van mijn kamer bijvoorbeeld, daar doe ik niet bijster perfectionistisch over. Over mijn verhalen en tekeningen weer wel. En over mijn karakter en uiterlijk - bij vlagen. Maar dat is dan wel in overdreven vorm. Ik kan intens gelukkig zijn met hoe ik ben, of intens ongelukkig. In het eerste geval kan niets me schelen, in het tweede ga ik op de kleinste dingetjes letten en me er gigantisch aan ergeren. Meestal probeer ik het allemaal tegelijk te verbeteren, wat uiteraard niet lukt, waarna ik alles maar laat voor wat 't is en me op iets anders richt.
Moodswings, ole. ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
hmm jaah, ik wil graag wel iets goed doen. soms kan ik mezelf echt als nutteloos zien als ik niet alles doe wat ik zou kunnen. Ik vind mezelf nooit echt goed genoeg, ik relativeer altijd met iets wat ik niet kan halen, en als ik eens van mezelf denk dat het goed was, dan vind ik dat ik op moet passen dat ik niet ga denken dat ik geweldig ben, waarna ik me ga vergelijken met iemand die het beter heeft gedaan ofz of ik praat mezelf aan dat het beter had gekund. tsja...vroeger dacht ik dat ik nutteloos was als mens als ik niet de wereld verbeterde en begreep ik niet dat sommige mensen maar 'gewoon' kunnen zijn, niet iets willen betekenen in deze wereld...
ik zie nu ook wel in dat je ook wel voor andere mensen iets kunt betekenen zonder dat je perfect bent of iets geweldigs doet. Op school leer ik niet keihard ofz maar ik ben best goed in engels en dan moet ik ook een 9 halen (wordt verwacht) en bij werkstukken wil ik ook graag iets goeds afleveren, soms doe ik gewoon heel erg mn best als ik de leraar of lerares waardeer om te laten zien dat ik heus wel wat kan terwijl zij er waarschijnlijk niet veel over nadenken. ach...meestal kan ik er wel mee leven maar soms trap ik mezelf helemaal de grond in, lage dunk van mezelf geloof ik, dat vind ik wel vervelend aan mezelf maar altijd als mn eigenwaarde stijgt word ik boos omdat ik bang ben arrogant te worden...heel apart ![]()
||
Citaat:
![]() maargoed, volgens mij is het bij iedereen wel zo dat zodra je iets goed hebt je weer iets nieuws ziet waar je aan wilt werken. Het is de kunst om een tijdje tevreden te zijn over iets dat je hebt bereikt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-06-2003 om 11:35. |
![]() |
||
Citaat:
voor mij is het wel een strijd geweest, want ik ging er zowat onderdoor. dat heb ik wel afgeleerd (tot snachts 4 uur leren, om halfzeven weer opstaan om een 8 ipv een 6 te halen (ik leer niet makkelijk nee)). Dat doe ik dus niet meer...
|
![]() |
ik streef er naar zo te zijn als mijn zus...
-slank -slim -mooi - ik weet niet hoe je dat in 1 woord moet zegge....ma altijd de goede opmerkinge make komt het dichts in de buurt..... tsjah...ik wil graag een vwo kindje zijn...dan kunne mense zien da k WEL nadenk.....ma ja havo is ook nie slech...toch? |
![]() |
|
Het ligt er heel erg aan. Bij bijv werkstukken en verslagen enzow is t heel erg. Ik moet het gewoon perfect hebben, nix met de pen ofzow dr bij. Alles helemaal in orde. Ik print t wel 60x uit, maar dat boeit nie. Kleur altijd en keurig netjes in mapje en soms ook nog plastic hoesjes. Daarentegen ben ik bij andere dingen soms super ernstig het tegenovergesteld
![]()
||
Citaat:
Hoger Aalgemeen Voorbereidend Onderwijs zie je er HOGER in staan, dus het is niet slecht nee, dacht ik zo. en je zus is misschien mooi en slim zoals jij dat noemt. Maar wie zegt dat jij niet mooi bent?! Jij bent vast mooi op je eigen manier. En jij kan vast andere dingen die je zus niet kan?! komop meissie! -xxx-
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-06-2003 om 16:19. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ontzettend... Ik kan alles 20x overdenken of ik juist gehandeld heb, en hoe ik het beter had kunnen doen.
Van anderen eis ik ook wel wat, maar een stuk minder. Ik ben er op de een of andere manier ook nog vrij goed in om anderen te laten inzien dat het niet erg is als niet alles lukt, maar bij mezelf lukt dit dan weer niet... |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mja.. het stomme is dat ik weet dat het me nooit zal lukken. En daarom begin ik er soms liever niet aan dan dat ik het zie mislukken.
Voorbeeld: ik ging dit jaar scheikunde studeren en het leek me ontzettend leuk om allemaal 10-en te gaan halen.. ![]() Het slaat natuurlijk nergens op, maar het leek me gewoon leuk. Dan zouden mensen me eindelijk intelligent vinden enzo. Maargoed, voordat er een tentamen aankwam had ik zoiets van "het zal me toch niet lukken". Dus wou ik er niet hard voor gaan leren, want als ik dan uiteindelijk geen 10 zou halen zou ik me dom voelen. Dus wat deed ik? De dag vantevoren pas beginnen met leren. Want als ik dan een slecht cijfer haal "is het niet erg", dan is het te verklaren en ligt het niet aan "dom zijn". Nou ja, als ik alle colleges volgde en begreep dan haalde ik door een dag vantevoren te beginnen met leren alsnog een 7 of 8. Zo ging dat ook altijd op de middelbare school. En zo gaat het ook met piano spelen enzo.. ik wil er niet echt voor oefenen, want ik zou er niet tegen kunnen als ik dan niet ontzettend goed zou worden. Dus oefen ik maar een beetje en kan ik het ook maar een beetje. |
![]() |
|
@ Alicia Silverstone..
niemand kan in één keer iets helemaal goed doen. mensen zullen je niet stom vinden als je 2 / 3 of 4 dagen voor iets leert en dan een 5 haalt oid. Ze zullen je respecteren om je wilskracht en het feit dat je er iets voor doet. Ik heb meer respect voor iemand die een week ploeterd voor een 6 dan iemand die een halve dag leert voor een 9. Begrijp je wat ik bedoel?! -xxx-
|
ja daar heb ik ook last van. Ik wil alles echt super goed doen en ik stop niet voordat het ook goed is. En dat is best wel vervelend, want daardoor schieten een heleboel andere zaken erbij in. Of ik heb gewoon geen tijd voor mezelf.
Eigenlijk ben ik ook gewoon heel de tijd bezig met leren, want ja anders haal ik het niet ![]() Leuk is anders, maar ik heb er mee leren leven
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Wat ik wel vaak had op de middelbare school: als ik dan een keer iets goed wou leren, dan deed ik er ook echt alles voor. Dan ging ik helemaal samenvattingen maken enzo, hele schriften volschrijven.. Maar wanneer ik niet de kans heb om het echt GOED te leren, vind ik het ook helemaal niet leuk meer om het een beetje te leren. Dat had ik bijvoorbeeld vlak voor m'n eindexamen. Ik liep zo ontzettend veel achter, ik had hele boeken nog nooit aangeraakt ![]() Ik had wel het idee om alles helemaal door te gaan lezen en al die samenvattingen te maken enzo, maar ik wist gewoon dat het niet kon, daar had ik de tijd niet meer voor. Dus leerde ik het helemaal niet. |
![]() |
||
Citaat:
Gelul er zijn gewoon paar mensen lelijk in deze wereld. En dan bedoel ik extreem lelijk. IK bijvoorbeeld |
![]() |
|
Perfectie is een groot woord: niemand is perfect, en zo hoort het ook vind ik. Juist de punten waarop je niet perfect bent, maken je uniek, maar dat betekent niet dat je daar tevreden mee moet zijn... ik ben op bepaalde vlakken erg perfectionistisch, maar op andere weer veel minder. Och, misschien heb je wel de perfectie bereikt als je leert leven met je minder perfecte kanten.
|
Eigenlijk denk ik nogal vaak aan zelfmoord omwille van perfectie...Echte problemen heb ik eigenlijk niet, als je me vergelijkt met sommige andere mensen op het forum...Ik wil gewoon in een perfecte wereld leven waar alles meezit zoals mij dat goed uitkomt, wat eigenlijk zo goed als onmogelijk is...
Ik ben anderszijds nalatig en vergeetachtig...wat me geen barst kan schelen ![]()
|
Streven naar perfectie hoeft geen negatieve gevolgen te hebben, als je maar beseft dat 100% perfectie nooit bereikt zal kunnen worden. Je moet tevreden zijn met de bereikte mate van perfect-zijn.
Ik vind het helaas heel erg moeilijk om mijn 'beperkte' mate van perfect-zijn te relativeren... Bij anderen zie ik goed in dat niemand echt helemaal perfect kan zijn en dat het op een bepaald punt nu eenmaal ophoudt, maar van mezelf eis ik op ontzettend veel vlakken 99,9% perfectie, zo niet 100%. Dit is natuurlijk nooit haalbaar en dan krijg ik alleen maar een grotere hekel aan mezelf, 'want ik kan toch niks'. En zo krijg je een neerwaartse spiraal van negatieve gedachten. |
![]() |
|
jaa echt rampzalig!!! ik ga niet de deur uit voordat mijn haren zitten zoals ik wil dat ze zitten, en niet voordat ik eyeliner, mascara, lipgloss en muh rose oogschaduw op heb.
qua kleren ben ik iets minder, maar ik wil wel met een gave outfit de deur uit het liefst..
|
![]() |
inderdaan, ik ben een perfectionist en dat zit mij vaak tegen. Ik wil hoge cijfers, ik wil een goed uiterlijk, maar ook zo veel mogelijk vrienden. Ik wil dat het goed gaat op mijn werk, in het gezin met mijn vriend, met zijn ouders en ga zo maar door. Daar word je moe van, heel erg.............
|
![]() |
|
Verwijderd
|
wel kijk , ik persoonlijk , wil wel de perfectie maar ik streef er (gelukkig vind ik) niet naar . dat zou voor mij alleen maar leiden tot ergernis en complexen omdat ik die niet bereiken kan . , ik vind het niet erg dat ik geen zo'n snel meiske ben , en dat ik niet super slim ben en dat ik vaak domme opmerkingen maak . het is nou maar menselijk dus
|
![]() |
|
Verwijderd
|
@Alicia Silverstone
Bij mij is het ook zo. Ik ben nu bezig met mijn examens en ik leer dan eerst mijn vakken waarin ik goed ben (want als ik opeens slechte punten zou hebben voor een zogenaamd talent--) 'mijn trots', zou ik toch wel heel achterlijk moeten zijn...). Morgen heb ik ook weer 2 vakken, 1 kan ik goed en het andere niet...denk maar niet dat ik veel zin heb om het tweede (slechte vak) te leren. Want dan ga ik daar zo mijn best voor gedaan hebben en toch geen goede punten halen. Aan de andere kant ben ik wel nogal lui eigenlijk. Ik bereken (maar niet deze keer, andere jaren...) dan hoeveel procent ik nog moet halen om erdoor te zijn en hoeveel procent ik reeds had..en eigenlijk heb ik meer zitten rekenen tijdens die examens dan echt eens te leren... ![]() Ik ben zo perfectionistisch dat ik er lui van wordt. (Voor degenen die het niet vatten: ik span me zo in om iets perfect te doen dat ik er moe van wordt en het niet meer zie zitten om mijn volgende perfectie na te streven en het dan maar helemaal niet doe....) |
![]() |
|
![]() |
ik ben ook heel erg perfectionistisch... en ook ik wordt er idd moe van... niets is zeg maar goed genoeg, en daar ga je je dan ook cker niet beter door voelen.
Maar nu ben ik een keer naar iemand geweest, die dus 'zag' dat ik perfectionistisch was, en hij zei dat ik niet naar perfect moest streven, maar naar optimaal... en daar ben ik nu dan zo ongeveer mee bezig, en ik moet zeggen ik ben wel rustiger geworden, eerst was ik altijd op tijd en dacht ik overal aan en was ik altijd degene die zei en dit moet nog en dit moet nog, en nu merk ik dat ik ook dingen vergeet, en ik kan je zeggen dat het een fijn gevoel is.. het klinkt raar, maar zo is het wel. dus mijn tip: het hoeft niet perfect als het maar goed is (optimaal) groetjes hopefully |
![]() |
||
Citaat:
dat kan ook niet, want iedereens prioriteiten liggen anders. maar je zou deze topic denk moeten opvatten als 'jouw perfectie' dus, hoe het volgens jou goed moet. en met bijvoorbeeld toetsen is er geen twijfel mogelijk. als je alles goed hebt, is het dus perfect (in wat voor'n toets dan ook). maar als het bijvoorbeeld om gedrag gaat kán je niet perfect zijn, omdat iedereen wat anders goed vind. Dan streef je naar wat je zelf perfect vind (of vaak ook, naar wat de grote massa perfect vind... de mode dus) -xxx-
|
![]() |
|
|