Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
peter. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Weliswaar weten we nu dat het rationeel bezien beter is om erover te praten. Dan is de kans dat je op latere leeftijd psychische klachten krijgt omdat je het niet goed verwerkt hebt veel kleiner. Maarja, op het moment zélf moet je door de zure gevoelsappel heen bijten. En dat lukt veel mensen niet. |
![]() |
||
Citaat:
Dit is wat ik er persoonlijk van vind: Ik denk dat als je lichamelijk dicht bij elkaar komt, dat je dan ook geestelijk dicht bij elkaar komt. Je komt in elkaars sfeer, je voelt elkaar. Dat roept gevoelens op, en normaal gesproken gaat er veel tijd overheen voor mensen zo dicht bij elkaars gevoel komen. Er is een natuurlijk tempo voor, dan kun je je eigen gevoelens bijhouden, en die van de ander ook. En dan kan er gepraat worden. Maar zeker als mensen met meer mensen sex hebben, dan gaat er denk ik iets anders meespelen. Dan komen er fijne (lichamelijke) gevoelens bij, en die worden belangrijk. Dan gaan mensen vaker met elkaar vrijen dan hun natuurlijke tempo is. Dan komen ze dicht bij elkaars gevoel, zonder dat ze dat écht willen. Want ze doen het voor het fijne (lekkere) gevoel. Dan komen er dus ook meer gevoelens, van 2 kanten. Dan kunnen ze hun eigen gevoelens minder goed bijhouden en verwerken, maar die van de ander ook minder goed. Dan komt de ander té snel dicht bij je, je wilt dan snel je gevoel verbergen voor de ander. Want er is nog geen tijd geweest om vertrouwen te krijgen tussen elkaar. Ik denk dat de meesten dat niet eens in de gaten hebben, omdat ze met hun aandacht liever bij de leuke gevoelens zijn, het sexuele genot. Maar op die manier zal het gaan volgens mij, dat ze hun gevoelens niet kunnen verwerken en pijnlijke dingen meemaken. Lichamelijk kontakt is denk ik alleen gezond, als er liefde (veel gevoel voor elkaar) bij komt. Als je als verliefde vrijt, heb je minder problemen dan bijv. (het andere uiterste) een verkrachter met het slachtoffer. Maar er zit heel veel tussenin. Mensen gaan soms met elkaar vrijen niet omdat het van binnenuit komt, vanuit hun eigen gevoel, maar omdat het zo’n fijne gevoelens geeft, en je je eigen problemen zo weer kunt vergeten. Of ze gaan vrijen om een dreigende ruzie te voorkomen. Of “om het weer goed te maken”. Gevoel voor iemand hebben is iets, wat meestal inspanning kost. Je moet er je best voor doen, iets voor de ander over hebben. Maar als je gaat vrijen, dan krijg je meer (sexuele) energie, je voelt je dan goed, en je kunt dan veel makkelijker van iemand houden. Geen kunst aan, lijkt het. Maar de volgende dag merk je dan, dat je tóch niet meer zoveel van die persoon houdt als gisteravond. Nu moet je je weer inspannen, eerlijk leven dus. En dan laten mensen het vaak zitten, omdat het veel moeilijker is. Dat geeft dan een dubbele houding: je zegt dat je van iemand houdt, maar ergens anders in je geest hou je niet van die persoon. Ook zijn mensen vaak niet eerlijk voor elkaar, omdat ze graag willen vrijen. Een vrouw doet of ze de man erg aardig vindt, of andersom. Om maar te kunnen vrijen. Vooral als mensen vaker vrijen en “de smaak te pakken hebben gekregen” heb je dit nogal snel volgens mij. Dan moet je ook vaker aan je eigen onechtheid denken, als je aan vrijen denkt. En zo krijg je sneller problemen. Om met elkaar te praten, heb je respect voor elkaar nodig. Dat is er automatisch als je liefde voor elkaar voelt. Maar als je vrijt om je lekker te kunnen voelen, dan heb je in wezen geen respect voor de ander en zul je dus niet willen (en durven!) praten met de ander. Je wilt alleen liefde of sex KRIJGEN. Liefde GEVEN is dan veel moeilijker. En dat hoort er volgens mij toch echt bij, als je wilt praten om te verwerken of om pijnlijke ervaringen in de toekomst te vermijden. Maar ja, als je alleen gaat vrijen om je goed te voelen in plaats van omdat je van de ander houdt, dan zat je volgens mij al veel eerder met verwerkingsproblemen. Anders ga je toch praten in plaats van vrijen? peter. |
![]() |
|
![]() |
Schaamte is een onderdeel van het geloof. En zelfs de ongelovige heeft er "last" van. Misschien handig om een soort van Sodom en Gomorra te voorkomen maar je kan het ook overdrijven waardoor je kinderen denken dat ze door de ooievaar gebracht zijn. Er is een groot verschil tussen openheid en schaamteloosheid, het is een kwestie van de juiste balans vinden.
|
![]() |
|
Ik denk dat mensen liever niet over dingen praten die te intiem of te persoonlijk zijn. Ik hoef mijn sexleven ook niet met anderen te delen. Ik geloof namelijk dat sex van nature bedoeld is om twéé mensen als één te maken. Dus daar hoeven omstanders niets van te weten.
Niet praten over je inkomen? Ik bazuin dat ook niet rond. Dat komt denk ik omdat mensen zo snel in hokjes worden gepropt. Inkomen staat symbool voor waar je je geld aan (moet) besteed(en), dus je manier van leven |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Waarom mensen zich schamen voor seks? Het zal wel zijn omdat we diep van binnen beseffen wat voor walgelijke mormels we hiermee op de wereld zetten terwijl we er stiekem van genieten.
|
[QUOTE]Lotte schreef op 05-07-2003 @ 13:50:
Kinderen mogen bijv. alleen maar het jeugdjournaal zien, waarbij het hoogtepunt een pasgeboren kalfje is, ipv van dat ze zien wat er allemaal in de wereld gebeurt en waar ze uiteindelijk toch mee moeten leven. Wie zegt er ingodsnaam dat die kinderen dat begrijpen? Dat het hen intereseerd.. geef ze alsjeblieft nog een beetje kindsheid. Er zijn zoveel taboe's. En opzich is daar toch niets mis mee? Mensen kunnen zich vanaf heden anoniem op het internet botvieren. Ik hoef niet te weten wie het met wie doet, wie wat doet en waarom. En zijn zoveel taboe's in de wereld, sommige slecht, andere goed. Je moet het verschil kunnen uitwijzen.
||
[QUOTE]Lyra schreef op 06-07-2003 @ 16:43:
Citaat:
Ik vind het ook niet echt interessant om van anderen te weten wat ze allemaal doen e.d. maar het zou makkelijker en beter zijn als mensen gewoon zouden kunnen praten over sex zonder zich daar ongemakkelijk bij te voelen. Dan heb ik het niet over dat je verteld met wie je het hebt gedaan maar meer dat je praat over sex zodat de ander er iets aan kan hebben wat hij wil hebben. Dat je er iets van kan leren of vervelende situaties kan voorkomen. |
![]() |
||
Citaat:
Als iedereen open zou moeten staan betekent dat een grote inbreuk op je privé-leven. Het klinkt heel idealistisch wereldverbeterend, maar naasten kunnen wel schade ondervinden van de kennis van anderen over jou. Stel je eens voor dat je vader vroeger in een inrichting zat omdat hij pedofiel was, ga je dan ook over straat lopen en het tegen iedereen roepen? Ik denk van niet, want doordat ze het niet weten kunnen ze jou ook niet verkeerd negatief beoordelen. Een ander voorbeeld is het bruine verleden van veel Vlaamse families. Velen hebben met de nazi's geheuld in de hoop een autonoom Vlaanderen te krijgen. Hitler heeft hen echter gebruikt en letterlijk laten stikken aan het Oostfront, maar dit terzijde, de nakomelingen zijn niet trots op dat verleden, net zoals de overlevenden. Zij willen niet aan de buitenwereld tonen dat ze een verkeerde beslissing hadden genomen uit angst om genegeerd te worden. (Tip: lees Marcel van Mortier.) Wat taboes over geld betreft, ook hier leeft weer angst om uitgesloten te worden door de gemeenschap indien je inkomen niet gemiddeld is. Mag ik je daarnaast nog verzoeken om op een volwassen manier te discussiën? Je schijnt 18 te zijn, maar de topicstartster reageert volwassener.
Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 16:44. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ze kunnen dan helemaal geen beeld vormen, ik zou het schokkend vinden als mijn babysit kindje zou zeggen dat ze de aanslagen gezien heeft. Die mensen die uit ramen springen. Wat moet je daar dan op zeggen als ze vraagt ' waarom doen die mensen dat?' Moet ik dan uitleggen aan een 8-jarige dat die mensen anders levend verbrand zouden worden? Dat die mensen wanhopig dachte te overleven? Zou ze het snappen waarom de terroristen dat gedaan hebben? Ik denk het niet, zo zou bang zijn, en denken dat het haar vader ook zal gebeuren. Kinderen moeten kinderen blijven. Je moet niemand met iets in contact brengen als ze het niet begrijpen. Het onbegrip is zo al erg genoeg. Je wilt ook niet dat de kinderen gevoelloos worden? Niet meer geraakt worden door de beelden, louter omdat ze het al kennen van hun 8ste? En ik denk niet dat een kind van 8 op nieuws zit te wachten. Die willen spelen en ravotten. ( ik zeg niet dat kinderen niets mogen weten, maar je moet ze nog niet de gruwels van de volwassen wereld laten ervaren. Als ze iets willen weten, dan leg je dat uit in 'kindertaal') Ik denk wel dat mensen over seks kunnen praten. Sterker nog, dat de meeste Nederlanders daar geen probleem van maken. Maar het is gewoon geen alledaags onderwerp. Er bestaan genoeg bronnen waar ze desnoods ook informatie kunnen verschaffen over de taboe's. Seks is trouwens niet echt een taboe meer lijkt me.
Laatst gewijzigd op 06-07-2003 om 16:50. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En ik hoefde helemaal niet te begrijpen waarom mensen uit het raam sprongen. Mijn vader zal wel hebben gezegt dat ze een andere dood wouden hebben dan levend verbrand worden. Want vluchten is nou echt een logische verklaring hoor ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Offtopic: Iemand van 18 hoeft niet perse beter te zijn in dingen dat iemand van 14. Al is het meestal wel zo hoor ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat kinderen al zeer veel wilden worden toen ze klein waren. Remedie's tegen ziekten vinden, honger uit de wereld helpen, alle dieren redden..etc ect. Maar dat zijn ook dingen die je in het jeugdjournaal kunt zien. Het is speciaal aangepast voor de kinderen. Tuurlijk wou je het vroeger zien, iedereen wilt in een verbodvrucht bijten.. ![]() Ik vind dat kinderen het mogen zijn, maar ik vind dat het jeugdjournaal een perfect alternatief is daarvoor. Het nieuws is op 'leeftijd' gemaakt, en kinderen behoren gewoon niet tot die doelgroep. Zoals REIE zei zijn bepaalde taboe's goed. De "taboe's " waar jij het over hebt zijn bijna geen taboe's meer. Mijn leerkrachten, ouders, kennisen vertellen graag wat ze verdienen. ( nu ja, niet graag, maar ze zouden het wel vertellen.) Opzich vind ik taboe's iets goed voor de mens. We hebben ze altijd gehad, en hebben ze ook weer kwijtgespeeld voor andere taboe's. ( niet dat alle taboe's goed zijn.. maar het geeft een cultuur aan..)
||
Citaat:
Dat je mensen niet kunt vertrouwen is niet waar. Je moet gewoon leren welke wel en welke niet te vertrouwen. Je moet ook kijken hoeveel belang je aan je geheim hecht. Maar volgens mij heeft iedereen wel zoiets meegemaakt i.v.m. vertrouwen als jij. Maar je maakt er zelf ook wel een taboe van. Je had het net zo goed aan iedereen kunnen vertellen.
||
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
IK vraag me echt af in wat voor een ongemakkelijke situatie komt als je het gewoon over, wedde, seks of status hebt.. offtopic: mocht jij toen je 5 à 6 was om half negen gaan slapen? ![]()
||
Citaat:
Het is ook niet echt een aanrader om mensen je zwakheden te vertellen. Je kunt ook niet al je geheimen zomaar aan iemand gaan vertellen. ![]()
||
Citaat:
Ik merk dat ik zelf af en toe ongemakkelijk word bij die onderwerpen. Mijn ouders ook. Vrienden en vriendinnen ook, dan zie je gewoon dat ze zich er ongemakkelijk bij voelen. offtopic: Nee, waar heeft dat trouwens mee te maken? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
discussie taboe op mannenmishandeling breaktaboos | 0 | 06-01-2017 10:49 | |