Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb hier nog nooit serieus over nagedacht, maar vind het fantastisch gevonden. Ik ben niet minder dan andere mensen, maar zij zijn ook zeker niet meer. We zijn gewoon allemaal gelijk.
Dat je alleen U zou zeggen tegen onbekenden zou dan alleen kunnen gelden voor de oudere generatie. Wie zegt er nou U tegen iemand van 16? Normaal zeg ik vrij vaak U tegen oudere, maar vanaf nu zal ik er eens op letten om gewoon je te zeggen. Het zal in het begin wel even wennen zijn denk ik. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Ik denk dat het op zich wel 'ingeburgerd' is om een oudere generatie met 'u' aan te spreken.
Eigenlijk sprak ik tot voor kort niemand aan met 'u'. (dat doe ik nu zo'n drie of vier jaar wel) Simpelweg omdat ik vond dat het niet klonk, zeker niet uit mijn mond. Dit klinkt nu wel een beetje arrogant, als ik dat zo overlees, maar ik begreep inderdaad niet waarom de één wel 'u' is en de ander niet. Toen ik op de middelbare school kwam, begon ik mijn docenten aan te spreken met 'u'. Dat was gewoon zo... Zoiets went ook wel. ![]() Volgens mij duurt het nog wel een tijdje voordat iedereen 'je' tegen elkaar zegt. Ik weet ook niet of het ooit zover zal komen. Tenzij we hier Engels gaan praten...dan is het gewoon 'you'. Het lijkt mij dat 'de oudere generatie' moeilijk gaat doen als ze aangesproken worden met 'je'... Of ben ík hier degene met verouderde ideeën? ![]()
|
Verwijderd
|
Ik vind dit maar onzinnig, omdat het aanspreken van mensen niet zoveel te maken heeft met respect voor die mensen. Respect (ik zeg liever waardering, dat is een normaal Nederlands woord) verdien je, dat krijg je niet automatisch. Als ik voor iemand geen waardering heb zal ik die persoon echter nog steeds met U aanspreken omdat de aanspreekvormen in Nederland nu éénmaal zo zijn. Ik denk niet dat je het 'respect' voor iemand direct terug kunt vinden in de aanspreekvorm voor die persoon
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat het gewoon een kwestie van beleefdheid is.
Je staat je plaats toch ook af aan een ouder iemand? Alhoewel, nu dat ik er eens bij stil sta... Ik zeg altijd 'ge' tegen iedereen. Ik zeg wel meneer, mevrouw en zo, maar 'u'gebruik ik eigenlijk niet....hmm eigenlijk spreek ik mezelf nu wel tegen... ![]() En dan toch.. je zegt toch ook meneer, mevrouw enz.? Dit is toch ook een kwestie van beleefdheid en niet van hiërarchie of zo? |
![]() |
|
![]() |
Ik denk ook dat het meer een kwestie van beleefdheid is. Het heeft niet zozeer met respect te maken. Beleefdheid en respect zijn namelijk twee verschillende dingen. Ik bedoel, ik kan iemand met U aanspreken en toch, zonder vuile woorden, respectloos tegen diegene praten.
Het is ook in onze cultuur gegroeid. Al zouden we dat opeens veranderen zou alles opeens onbeleefd klinken. |
![]() |
|
Verwijderd
|
ik zou geen U zeggen tegen mensen die dat eisen, zoals sommige ouderen die vinden dat de jeugd waardeloos is. die mogen lekker staan in de bus.
[jeugdherinnering] er was eens een oudere man waarvoor ik wel wou gaan staan in de bus maar die zei: Blief moor lekker zittn mien jong, ik bun nog moor 79! ![]() hoe leip was die man ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb het niet over waardering maar over respect. Het lukt lang niet iedereen om een heel volk achter zich te krijgen en een land uit een economische crisisch te sleuren. Hij is niet goed en ik ben ronduit tegen zijn ideeën en zijn manier van handelen. Maar ik heb wel respect voor de manier HOE hij die verschrikkelijke dingen gedaan kreeg. Je moet me niet verkeerd gaan begrijpen, 'hij' is slecht, weet 'k ook wel. Maar de dingen die die man hoe dan ook gedaan heeft is iets om 'u' tegen te zegge. Ik draag respect uit naar iedereen die ik op dat bepaalde ogenblik ontmoet. Ik vind dat dat moet. Dat wil ik ook wederzijds. Ik spreek ook mensen die boven mij staan ook aan met u, gelijken en andere met je. Zo maakt je een duidelijk onderscheid. Maar het is niet omdat ik u zeg dat ik over me heen laat lopen. Maar het is prettiger om het op de beleefdheids vorm te houden, dat tast je minder aan vind ik. Als een 'je' mij kwetst voel ik me dieper gekrengt dan dat een 'u' dat doet. De mensen waar ik je tegen zeg weten ook of ik ze respecteer of niet. Maar ik vind (blijkbaar als enige) dat u nog een vereiste is van leerling tegen over leerkracht, arbeider of bediende tegenover werkgever. Zij zijn wel degene die gezag hebben. Ook deze personen, als ze waardigheid hebben zullen je ook wel u gaan noemen dan. En anders weet je wat voor mensen dat dat zijn. De meeste mensen zeggen ook meestal dat je mag tutoyeren..
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ik weet niet of ik de hypocrisie zou kunnen opbrengen om hem met 'u' aan de spreken. Bij mij weten mensen ook wanneer ik respect voor hen opbreng, en dit uit zich niet door hen met 'u' aan te spreken. Maar ik vind ook dat je leerkrachten e.d. met u moet aanspreken, niet dat ik het altijd doe (ga er es op letten), maar allé... (dus je bent niet de enige) |
![]() |
|
![]() |
Ik heb respect voor Hitler, maar alleen voor het feit dat hij zo'n groot man is geworden. Niet voor z'n daden en hoe hij het gedaan heeft, want voor dat laatste is het alleen waardering.
Maar het feit dat ik respect voor iemand heb, hoef nog niet te betekenen dat ik diegene gelijk met U aanspreek. Ik snap eigenlijk het probleem niet, want als je iemand met U aanspreek, heeft diegene echt niet meteen van; oh diegene respecteert mij, maar meer zoiets van: zo die is beleefd. En daar heeft respect echt niets mee te maken. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Op mijn werk word ik dikwijls ook met U aangesproken. Op zich vind ik dat wel irritant; ik kan mij niet voorstellen dat iemand het prettiger vind om met U aangesproken te worden. Ik ben trouwens een 16-jarige vakkenvuller. |
![]() |
|
Als ik in een winkel sta en ik werk dan wens ik door u aangesproken te worden door de klanten.
In België is dat trouwens eerder een gewoonte. Ik vind het echt niet klinken wanneer iemand zegt : 'Weet je waar de groente staan?' als dat iemand is die je kent, okeej. Maar niet iemand die ik niet ken. Dan ben ik minder snel geneigd om deze te helpen.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik spreek oudere en onbekende mensen aan met u. Als ik ze met je aan zou spreken zou ik waarschijnlijk evenveel respect voor ze hebben, maar het zit in deze cultuur dat mensen die je niet kent met u aangesproken moeten worden. Die mensen voelen zich als ik ze met u aanspreek waarschijnlijk ook meer gewaardeerd, al is het alleen maar om de gebruiken in de Nederlandse cultuur. Ik vind het ook niet erg om iemand met u aan te moeten spreken, alleen is het soms wel moeilijk om de grens te bepalen.
Ik zou het persoonlijk geheel niet onbeleefd vinden om iemand, of je hem nou goed kent of niet, met je aan te spreken. Het woord u heeft voor mij niet echt waarde. Maar dat vinden andere mensen wel, dus zodoende... Als ik iemand waarvan ik weet dat hij met u aangesproken wil worden met je aanspreek heeft die persoon waarschijnlijk iets heel fouts gedaan. Op dat moment kan je iemand door een plotselinge verandering in je taalgebruik laten merken dat je voor bepaalde dingen geen respect hebt. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() (zie mijn andere reply en daarbij: dit is schrijven, da's heel wat anders, dan ben ik eigenlijk eerder geneigd de 'u'-vorm te gebruiken) |
![]() |
|
Ik denk dat het om de intentie gaat waarmee je u of jij zegt... Het verschil zit hem in de achterliggende bedoeling, als je uit respect u zegt tegen iemand, prima, als je jij zegt met het gevoel dichter bij de persoon te staan (of jonger te laten voelen) ook goed. Listen to your heart
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|
ouderen spreken mij vaak genoeg met u aan hoor. Ik zou het trouwens niet eens voor elkaar kunnen krijgen om je tegen een ouder iemand te zeggen. Ik vind dat het juist van respect getuigt dat je laat zien dat iemand ouder is enzo.
Trouwens ieder mens is gelijkwaardig maar niet gelijk! |
![]() |
|
Ik denk niet dat respect hebben voor mensen het in het aanspreken van die persoon zit. of je nou iemand met U of met Jij aanspreekt. Volgens mij maakt dat niets uit. De regel om een oudere generatie of een onbekend persoon met U aan te spreken is er nu eenmaal. je kunt erover nadenken je kunt er tegen protesteren maar het veranderd toch niet. Respect hebben voor mensen zit hem denk ik in kleine dingen. Iemand waarderen om wie hij is en wat hij doet. Iemand niet belachelijk maken maar respecteren wat hij zegt en vind.
Nog even terugkomen op het aanspreken van mensen: een leraar van mij, erg slimme, wijze man. Wil persé met U worden aangesproken, en vraagt dit niet alleen aan de leerlingen maar ook aan zijn collega's. Voor zo iemand, verlies ik mijn respect wel een beetje. Ga geen mensen dwingen, zeker geen mensen van dezelfde generatie. Het is en blijven mensen, hoe je ze ook aanspreekt. Respect is wel wederzijds. Iemand die jouw altijd belachelijk maakt, hoef je geen respect voor te hebben. Maar laat die persoon dan voor wat hij/zij is. |
![]() |
|
ik vind niet dat dat met respect heeft te maken het is een norm dat je oudere mensen met 'u' aanspreekt.
dat je opstaat voor een ouder iemand in de trein/bus/verjaardag/ enz. maar zo kan ik nog wel een heel rijtje dingen opnoemen. het is maar net wat voor waarde jij hecht aan die "normen"
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
respect voor iedereen? Verwijderd | 74 | 21-01-2006 16:50 | |
Verhalen & Gedichten |
[Columnwedstrijd] Respect 2 all, met hun mooie oranje kleur… Verwijderd | 0 | 03-06-2005 16:45 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Respect Hannibal | 7 | 02-05-2002 18:50 | |
Psychologie |
Respect Verwijderd | 8 | 23-01-2002 22:38 | |
ARTistiek |
Respect Hannibal | 6 | 13-09-2001 17:00 | |
Verhalen & Gedichten |
een gedicht over respect | 12 | 03-09-2001 22:18 |