Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2003, 21:20
Verwijderd
Ik heb een gedicht geschreven. Wat vinden jullie ervan?

Bijtend op haar jonge lippen,
Gezichtje nat van tranen van verdriet,
Fietst zij naar station Drienerlo,
Want daar stopt de intercity niet.

Ze kon het vast nog wel gaan maken,
In Parijs, in Londen of New York City,
Maar nee, ze fietst naar Drienerlo,
En stort zich voor de intercity.

Ontdaan al van haar leventje,
Als een vlinder, pas net ontpopt,
Ligt ze nu op de rails bij Drienerlo,
Omdat daar de intercity niet stopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2003, 13:46
edgaar5000
edgaar5000 is offline
he, ik vind je gedicht niet mooi of origineel maar het heeft wel iets sarcastisch en daar houd ik wel van.
Ik vind het niet mooi als je verkleinwoordjes gebruikt; gezichtje, leventje, weet ook niet precies waarom, kwestie van smaak ofzo.
Oud 01-07-2003, 13:40
Papier
Papier is offline
-dit is sarahbressers die geen zin heeft om uit te loggen-

Citaat:
edgaar5000 schreef op 30-06-2003 @ 14:46:
he, ik vind je gedicht niet mooi of origineel maar het heeft wel iets sarcastisch en daar houd ik wel van.
Ik vind het niet mooi als je verkleinwoordjes gebruikt; gezichtje, leventje, weet ook niet precies waarom, kwestie van smaak ofzo.
Dank voor uw reactie. Ik vind mijn gedicht zelf ook niet mooi of origineel, en ik heb een ontzettende hekel aan verkleinwoordjes in gedichten. Verder klopt het metrum niet, naja, per regel wel maar het verandert elke regel, het rijm klopt niet (city-city), er staat totale onzin in (als er een trein over je rijdt zie je er niet uit als een pas ontpopte vlinder, dan zie je er uit als een verpletterd en uitgesmeerd lijk), het rijm is geforceerd (wat heeft new york er mee te maken?), de helft van het gedicht is cliche (de eerste twee regels van elke strofe), er staan dingen in die niet in gedichten horen maar in doktersromannetjes (haar jonge lippen), enzovoort.
Ik hoopte allemaal positieve reacties van geëmotioneerde meisjes van veertien te krijgen, maar dat valt dus tegen
Oud 01-07-2003, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Papier schreef op 01-07-2003 @ 14:40:

Dank voor uw reactie. Ik vind mijn gedicht zelf ook niet mooi of origineel, en ik heb een ontzettende hekel aan verkleinwoordjes in gedichten. Verder klopt het metrum niet, naja, per regel wel maar het verandert elke regel, het rijm klopt niet (city-city), er staat totale onzin in (als er een trein over je rijdt zie je er niet uit als een pas ontpopte vlinder, dan zie je er uit als een verpletterd en uitgesmeerd lijk), het rijm is geforceerd (wat heeft new york er mee te maken?), de helft van het gedicht is cliche (de eerste twee regels van elke strofe), er staan dingen in die niet in gedichten horen maar in doktersromannetjes (haar jonge lippen), enzovoort.
Ik hoopte allemaal positieve reacties van geëmotioneerde meisjes van veertien te krijgen, maar dat valt dus tegen
En juist om al die dingen, vind ik hem stiekem wel cool
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 20:57
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
Papier schreef op 01-07-2003 @ 14:40:
-dit is sarahbressers die geen zin heeft om uit te loggen-

whaa ik had hier willen antwoorden dat je op de wet-t-shirt verkiezing vast hogere ogen gooide dan hier op dop, maar heb dat niet gedaan omdat ik dat zielig vond.. ik had het blijkbaar toch best kunnen antwoorden

Genesis
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 21:50
horsepills
horsepills is offline
verkleinwoorden zijn goed, stukje verwerking van de stijlfiguren, het suggereerd ook enige onbezonneheid, doch het 'storten' doet wel enigszins af aan de rest van het gedicht, omdat je haar zo benaderd, misschien is het contrast te groot, verder
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:11
Raeden
Raeden is offline
ik moest lachen om dit gedicht, ik vind het grappig, maar ik heb dan ook een zieke geest.
het metrum klopt van geen kant, maar afgezien daarvan is het best een leuk gedicht, je past herhaling op een goede manier toe en ik vind de rijm ook wel goed. Uitwerking van het thema is inderdaad zeer orgineel
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 18:17
Verwijderd
ik vind het ook wel orgineel, juist. De onromantische plaatsnaam, de grofheid, maakt het mooi. jammer van het metrum.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten