Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2003, 09:55
iamcj
iamcj is offline
Ik ben klaar met school dus heb lekker de tijd om een beetje te klooien en ik zat in de richting van Linux te denken. Nu heb ik een dagje een beetje rond zitten lezen, maar ik kan niet vinden wat ik zoek.

Is het volgende juist? Je hebt Linux from scratch en verschillende distributies. Als je Linux from scratch uitvoert, maak je in principe je eigen distributie.

Linux from scratch is te moelijk, maar ik wil ook niet zo'n ditributie van 5 cd's met 1000 verschillende utilities. Ik wil eigenlijk een soort kale linux met alleen een office een windowmanager, een browser en wat basic dingen als een rekenmachine om het te leren. Het liefst zet ik het zelf op, of is dat te moeilijk?

Wat is jullie advies? Ik heb een redelijke kennis van dos en win 95/98/2000

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 10:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2003, 10:06
Koen
Koen is offline
Wil je zelf je Window Manager ed installeren, of moet dat vanzelf gaan? Dát is namelijk waar bijvb het grote verschil ligt tussen iets als Mandrake en Debian. Bij Mandrake wordt dit allemaal voor je gedaan, met als resultaat dat je ook veel zooi krijgt die je niet wilt hebben, bij Debian moet je het zelf doen, kan je zelf alles kiezen; maar is het wel iets moeilijker.

Dat is de keus waar je voor staat. Ik kies dan persoonlijk voor Debian, maar dat is dus aan jou...

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 14:09.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 10:42
iamcj
iamcj is offline
Ik wil het zelf installeren en ik neem aan dat je dan debian bedoeld, ik ga kijken. Thanks
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 10:45
Manuzhai
Manuzhai is offline
Gentoo is geiler dan Debian.
Oud 05-07-2003, 12:57
Koen
Koen is offline
Citaat:
Manuzhai schreef op 05-07-2003 @ 11:45:
Gentoo is geiler dan Debian.
Naja ook dat is weer persoonlijk. Gentoo kost je meer werk. Ik blijf een groot voorstander van het dpkg en apt systeem, want in geen enkele andere distributie zo fijn werkt als in Debian.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 13:04
ekki
ekki is offline
Citaat:
iamcj schreef op 05-07-2003 @ 11:42:
Ik wil het zelf installeren en ik neem aan dat je dan debian bedoeld, ik ga kijken. Thanks
http://www.debian.org (voor als je 'm nog niet had gevonden).

verstandig dat je niet kiest voor 'voorgebakken' linux. ik persoonlijk vind bijvoorbeeld suse en redhat erg traag, debian is een stuk sneller.

[edit]hangt er natuurlijk wel vanaf wat en hoe je 't installeert enzo...[/edit]
Oud 05-07-2003, 14:02
Everdarkgreen
Everdarkgreen is offline
Citaat:
Koen schreef op 05-07-2003 @ 11:06:
Bij Debian wordt dit allemaal voor je gedaan, met als resultaat dat je ook veel zooi krijgt die je niet wilt hebben, bij Debian moet je het zelf doen, kan je zelf alles kiezen; maar is het wel iets moeilijker.
Ik geloof dat je hier een klein foutje hebt gemaakt

Maareh, is het niet zo dat zowel Mandrake als Debian gebruik maken van een package-manager (RPM en dselect/apt-get respectievelijk)... In beide gevallen is het dus niet zo dat je echt zelf veel werk uit moet voeren, afgezien van even aangeven wat je wilt installeren...

Het apt-get en dselect-systeem werkt inderdaad fantastisch... zelf gebruik ik geen Debian, maar gebruik ik wel apt-get/dselect met Fink om Unix-software te draaien onder Mac OS X.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 14:10
Koen
Koen is offline
Citaat:
Everdarkgreen schreef op 05-07-2003 @ 15:02:
Ik geloof dat je hier een klein foutje hebt gemaakt
Oops, gefixt.

Citaat:

Maareh, is het niet zo dat zowel Mandrake als Debian gebruik maken van een package-manager (RPM en dselect/apt-get respectievelijk)... In beide gevallen is het dus niet zo dat je echt zelf veel werk uit moet voeren, afgezien van even aangeven wat je wilt installeren...

Het apt-get en dselect-systeem werkt inderdaad fantastisch... zelf gebruik ik geen Debian, maar gebruik ik wel apt-get/dselect met Fink om Unix-software te draaien onder Mac OS X.
Ja dat is waar. Maar iets als apt-get bestaat er niet voor Mandrake. Een systeem waarbij dependencies meteen worden gedownload als je die nog niet hebt, die alle pakketten na kan lopen op updates, etc. Echt geweldig systeem.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 14:28
pimomes1987
pimomes1987 is offline
Slackware is een distributie die onder de linuxexperts in trek is. Het is snel, stabiel en right to the point. Alleen moet je wel zelf klooien met commandopromts en de hele rataplan om het systeem te configureren.
Oud 05-07-2003, 15:46
zazzie
zazzie is offline
Citaat:
Koen schreef op 05-07-2003 @ 15:10:
Ja dat is waar. Maar iets als apt-get bestaat er niet voor Mandrake. Een systeem waarbij dependencies meteen worden gedownload als je die nog niet hebt, die alle pakketten na kan lopen op updates, etc. Echt geweldig systeem.
je hebt voor mandrake zowel urpmi (werkt perfect qua depencies, hij download alles namelijk) en wordt door mandrake standaard gebruikt en je hebt ook apt-rpm wat hetzelfde werkt als apt-get maar dan voor rpm based distro's is..

beide systemen werken met source-lists netzoals debian's apt dat doet (alleen kent urpmi geen apt-get upgrade tegenhanger afaik)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:23
iamcj
iamcj is offline
Voor dat ik verder ga (met debian), ik zit op internet via een USB-bridge, wordt dat ondersteund?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 16:27
ekki
ekki is offline
Citaat:
iamcj schreef op 05-07-2003 @ 17:23:
Voor dat ik verder ga (met debian), ik zit op internet via een USB-bridge, wordt dat ondersteund?
ja, hoor.
Oud 05-07-2003, 16:36
Enlightenment
Enlightenment is offline
En FreeBSD heeft het ports systeem.

Debian's APT-get nooit gezien, maar denk dat het zoiets is, superhandig om progs te installeren of te updaten.
Oud 05-07-2003, 16:38
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
ekki schreef op 05-07-2003 @ 17:27:
ja, hoor.
Zijn jullie nou thuis, want ik bel net aan om de trackball terug te brengen?
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 19:15
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Koen schreef op 05-07-2003 @ 13:57:
Naja ook dat is weer persoonlijk. Gentoo kost je meer werk. Ik blijf een groot voorstander van het dpkg en apt systeem, want in geen enkele andere distributie zo fijn werkt als in Debian.
Portage is ongeveer net zo simpel in het gebruik als apt-get (ik heb ze allebei wel gebruikt), alleen duurt het wat langer omdat je zelf moet compileren. Dat heeft echter ook tot gevolg dat je geoptimaliseerde binaries gebruikt, waardoor je toch een leuke performance-winst kan meepakken. Verder zou ik niet weten waarom Gentoo je meer werk kost, en de installatie is beter gedocumenteerd bij Gentoo (dus makkelijker voor Linux-n00bs).
Oud 05-07-2003, 19:29
dystopia
dystopia is offline
http://news.independent.co.uk/digita...p?story=420948
Oud 06-07-2003, 05:39
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
dystopia schreef op 05-07-2003 @ 20:29:
http://news.independent.co.uk/digita...p?story=420948
Typisch iemand die geen gebruiksaanwijzing leest
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 13:48
ekki
ekki is offline
Citaat:
iamcj schreef op 05-07-2003 @ 17:38:
Zijn jullie nou thuis, want ik bel net aan om de trackball terug te brengen?
Nee, we zijn niet thuis .
Reageren

Regels voor berichten