Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
werkelijkheid, by Van Dale:
wer·ke·lijk·heid (de ~ (v.), -heden) 1 dat wat werkelijk is => het hier en nu, realiteit wer·ke·lijk·heids·be·sef (het ~) 1 werkelijkheidszin wer·ke·lijk·heids·zin (de ~ (m.)) 1 het vermogen of de gesteldheid waardoor men zijn houding laat bepalen door hetgeen werkelijk is => werkelijkheidsbesef realiteit: re·a·li·teit (de ~ (v.), ~en) 1 het werkelijk bestaan van iets => feitelijkheid 2 [wisk.] eigenschap die door het reëel zijn van getallen wordt uitgedrukt 3 werkelijkheid ... ![]()
|
blistex,ik een maat van me zitten daar zo lang over na te denken .
het zou zo inderdaad kunnen zijn dat de realiteit een droom is en dromen de realiteit is. je weet maar nooit. ![]()
|
Dat we tijd anders gaan beleven in bepaalde situaties, ligt puur aan onze hersenen: hoe die dat gaan interpreteren volgens mij...
Ik valt idd moeilijk te bewijzen of dat wat we waarnemen ook echt is. Wanneer je droomt weet je pas vaak wanneer je terug wakker word, dat je dan gedroomd hebt... Precies alsof je nu ieder moment uit je leven zou kunnen ontwaken. ![]()
|
In een droom kan ik het leven overdag niet evalueren, sterker nog, ik weet van het bestaan ervan niet eens af. Dan nog kwestie zintuigen en ruimte: In mijn dromen neem ik waar zonder mijn zintuigen te gebruiken en bevind ik me steeds op dezelfde plek (mijn bed)terwijl ik denk dat ik ergens ander ben. Er gebeuren dingen die, b.v gezien de bouw ons lichaam, onmogelijk zijn en er zit geen logica in mijn dromen.
Nu is logica ook maar betrekkelijk natuurlijk. Maar aangezien deze discussie in een droom onmogelijk zou zijn accepteer ik dit maar als realiteit. Laatst gewijzigd op 31-07-2003 om 18:01. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Met je hoofd ben je in je droom ergens anders ja, maar ik geloof dat je je ergens anders bevindt als je hele lichaam daar is en dat je die omgeving kun waarnemen met je zintuigen (en dus niet met hersenspinsels). Je kunt natuurlijk alles in twijfel trekken maar ik denk dat je je zintuigen hebt gekregen om je omgeving waar te nemen, ervan te genieten, of ergens voor uit te kijken. Als de realiteit zich in ons hoofd afspeelt wat doen we dan met onze ogen? En onze oren? Als die onnodig zijn allemaal zou de mens er heel anders uitzien. Als we in ons hoofd leven zeg maar, dan is de aarde+ons lichaam overbodig. Ik denk gewoon ouderwets dat je je in je slaap ontspant en dat de restjes van je dag dan even uit je geheugen komen en zich mengen met dingen waar je naar uitkijkt of waar je mee zit. En die substantie is je droom. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() Jah maare wie zegt dat je in je slaap niet daar bent.. btw waar ben je eigenlijk ![]() ![]() ![]() Onze zintuigen kunnen eigenlijk niets zonder onze hersenen misschien hebben wij de informatie die we al hebben opgeslagen daar tot beschikking waardoor ze wel overbodig worden.. ![]() ![]() Je bent btw wel erg ouderwets ja! ![]()
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
de realiteit in dromen kan niet vergeleken worden met de werkelijkheid.
Het is net zoals in een boek: niet alles wordt er verteld maar toch heb je het gevoel dat je 1 week, of een jaar of zelfs langer,'hebt meegemaakt. Hetzelfde is in dromen. Een periode van 2 uur kan zich afspelen in 2 minuten, maar ook andersom. Ik heb weleens nachtmerries gehad waarin de tijd juist langzamer ging dan de tijd in de werkelijkheid. Een moment van 2 minuten werd leek het herhaald en uitgerekt . ( ik weet dit door mjn 'sluimertoestand')
||
Citaat:
Wat ook zou kunnen is dat dromen een totaal andere dimensie zijn, waarin tijd een andere fase in kan gaan. Het kan ook gewoon zijn dat tijd niet bestaat ![]()
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
ik moet eigenlijk ook zeggen dat ik zoiets ooit ook wel heb gedacht, misschien zijn onze dromen de werkelijkheid en is wat wij nu meemaken schijn.. maar ik heb dit nog niet helemaal overdacht en uitgewerkt..
||
![]() |
Citaat:
Persoonlijk vind ik het nonsins, al was het enkel om het feit dat dromen zich herhalen, soms elkaar compleet tegen spreken en erg bizar zijn. ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Lucide Dromen Dave2006 | 23 | 01-07-2007 23:49 | |
Psychologie |
Hoogtevrees in dromen. Alexanchez | 4 | 11-02-2006 16:27 | |
Verhalen & Gedichten |
Aanbieding: Dromen zonder bedrog, nu: 1 halen 2 betalen! dark*dizzie* | 2 | 28-09-2005 16:07 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhaal: Droom Verwijderd | 7 | 12-01-2004 00:15 | |
Muziek |
je liefde uitgedrukt in een songtekst... MissBi@tch | 108 | 01-03-2003 09:32 | |
Psychologie |
ik droom van pretparken met mankementen Verwijderd | 9 | 05-08-2002 19:57 |