Advertentie | |
|
![]() |
|
S chizofrenie, en laat Donnie Darko daar nou ABSOLUUT niet over gaan.
Schizofrenie is een (geestes)ziekte die gekenmerkt wordt door perioden met een verlies van de realiteit, zogenaamde psychotische perioden. Hier is een stuk informatie er over: http://www.autsider.net/spectrum/gel...hizofrenie.htm
||
![]() |
Citaat:
Dr is wel een andere naam voor wanneer je meerdere persoonlijkheden hebt, kan het alleen ff niet vinden...
||
![]() |
Citaat:
Jou beschrijving van Schizofrenie is precies wat er met Donnie gebeurt wanneer hij dat konijn ziet...
||
![]() |
Citaat:
Oke op het einde blijkt dat Donnie toch al op 2oktober is overleden door de vliegtuigmoter, en de helefilm gaat over een tijdreis waarvan je achteraf pas weet dat hij hem heeft gemaakt, maar binnen die tijdreis speelt Frank een hele hele grote rol...
||||||
Citaat:
De film gaat over letterlijke parallele universums. Niet over denkbeeldige. Daarnaast staat op de DVD een aantal verwijderde scene's die aantonen dat de medicijnen die Donnie slikt placebo's zijn. Met andere woorden: Donnie is niet schizofreen. Citaat:
Citaat:
Het is sowieso onlogisch, vooral als je het commentaar [van de regisseur] hoort. Tijdreizen binnen parallele universums. Ietsjes te veel als je het mij vraagt. Daarnaast heeft de film een hele grote paradox: als aan het einde het parallele universum wordt teruggedraaid dan kan de motor nooit in het 'echte' universum zijn beland. Enfin, het is te wazig voor woorden, maar wel een sterk puberdrama met mooie acteerprestaties. En een veelbelovend, origineel debuut. Citaat:
Citaat:
Er zijn genoeg misvattingen op de wereld.
|
Verwijderd
|
A beautiful mind.
Die film gaat er zeer zeker wel over. Donnie Darko is gewoon een beetje vaag ![]() ![]() Every single creature dies alone ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ja ik ken iemand die daar last van heeft gehad en ik gun geen enkel mens door zoiets heen te gaan...en als ik jou was zou ik maar niet zo snel zeggen van "dat wil ik ook weleens meemaken"
![]() Ik ga er niet uitgebreid over uitwijden want daar heb ik weinig behoefte aan, maar ik kan wel kort zeggen dat deze persoon hoe dan ook geen eten wilde aangezien ze in de overtuiging was dat alles wat er voor voorgeschoteld werd, vergiftigd was door mensen die r dood wilde hebben. ![]()
Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 08:42. |
![]() |
||
Citaat:
"You can't die of insomnia" hmmm... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() En met Sithan ben ik het eens, niet zo maar zeggen 'dat wil ik ook wel eens meemaken' want het is niet leuk... verre van... Ik word soms gek van angst, echt gék.. en heb ik maar een soort afleidinkje van schizofrenie... |
![]() |
||
Citaat:
Mij lijkt het erg fascinerend om een keer een dag verlamd te zijn (benen ofzo) gewoon, kijken hoe kansloos je dan bent, en daarmee wil ik niet zeggen dat ik geen respect voor die mensen heb... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je kan natuurlijk, als je erg geïnteresseerd bent, boeken erover lezen.. die zijn er vast wel... ![]() Dit is er bijvoorbeeld eentje: Storm in mijn brein En deze: Stemmenstorm Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 15:15. |
![]() |
|
![]() |
Ik bedoel ook niet dat het me leuk lijkt om te hebben, helemaal niet. Soms wordt ik namelijk wel in mn hoofd geroepen, en dan slaat het angstzweet me al uit. Maar echte stemmen gaan verder, en ik ben gewoon benieuwt hoe ik daar op reageer... en het is van mijn kant niet fair want al zzou ik het voor 1 dag hebben zou ik het weten dat het voor 1 dag is en zou het waarschijnlijk minder angstig zijn...
|
![]() |
ik vind het zo enorm niet van respect getuigen voor de mensen die dag in dag uit met angsten, stemmen en moeilijkheden leven door te zeggen "Wil ik ook wel een dagje"
je weet niet eens hoe je het schrijft!! Je weet zo yotaal NIET wat je wenst dat het echt zielig is. Jij wil eens echt angstig zijn?? Dat valt zo totaal niet te vergelijken met de normale angst de "normale mensen"die hebben dat ik gewoon geen enkele vergelijking kan verzinnen In bepaalde opzichten is deze ziekte erger dan kanker omdat schizofrenie pas ophoudt door zelfmoord en ondertussen alles en iedereen kapot maakt die er maar mee in aanraking komt. kortom Denk eerst eens een beetje na voor je uberhaupt iets zegt hierover
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En schizofrenie hoeft niet pas op te houden door zelfmoord, en ik vin het pas respectloos dat je het vergelijkt met kanker vergelijkt omdat dit zo verschrikkelijk ver uit mekaar ligt, alleen al om het feit dat kanker lichamelijk is en schizofrenie geestelijk, dat is zo verschillend... ik ik beschouw deze opmerking maar als niet geplaats... En ik heb dr heel goed over nagedacht, ik weet dat het niet normaal is, pervers en eng, maar ik ben alleen geintereseerd in wat die mensen meemaken hoe ze zich voelen en hoe ze ermee omgaan. Sorry da tik daarin geintereseerd ben... sorry voor mijn oprechte intresse...
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
(en btw, een meervoudige persoonlijkheidsstoornis is wel degelijk een vorm van schizofrenie, schizofrenie is niet te omschrijven als 1 bepaalde ziekte. Schizofrenie is meer een verzamelnaam voor allerlei vormen van bepaalde geestesziekten) |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
het kan wel dat je totaal in beslag word genomen door meerdere stemmen, het is nml zo dat je soms de stemmen tegen je hoort praten, of over jou hoort praten. Maar meerdere persoonlijkheden is MPS. ik ben zelf *gelukkig* niet schizofreen, maar ben ermee bezig voor een werkstuk en heb dus een aantal boeken gelezen daarover. |
![]() |
||
Citaat:
|
Wat is schizofrenie?
Oorzaak, behandeling en gevolgen Schizofrenie is een ernstige psychiatrische ziekte waaraan bijna een op de honderd mensen lijdt. De ziekte komt voor in alle lagen van de bevolking en treft net zo veel mannen als vrouwen. Meestal openbaart schizofrenie zich voor het eerst in de leeftijd van zestien tot zesentwintig jaar. Schizofrenie heeft niet, zoals nog vaak wordt gedacht, te maken met 'een gespleten persoonlijkheid'. http://www.ypsilon.org/ypsilon/Yps3.htm Staat niks over dat schizofrenie een verzamelnaam is voor verschillende ziektes. En d'r staat wel: 'Schizofrenie heeft niet, zoals nog vaak wordt gedacht, te maken met 'een gespleten persoonlijkheid'.'
|
Verwijderd
|
Ik ken iemand die aan schizofrenie lijdt. Die persoon heeft het hard te verduren, want hij gelooft werkelijk dat er een slot in zijn hoofd zit en dat de sleutel verdwenen is, of dat het kapot is en niet meer te herstellen. Het heeft geen zin hem uit te leggen dat dit onmogelijk is, want hij gelooft er rotsvast in.
Het is heel lastig omgaan met iemand als hem, maar het is wel te doen. En over dat zelfmoord plegen, daarin overdrijf je nu wel een beetje hoor, het is toch ook niet zo dat alle depressieve mensen zelfmoord plegen? en dat alle psychopaten zelfmoord plegen? deze mensen zijn ook op bepaalde vlakken geestesziek é... ah ja, schizofrenie heeft te maken met verwarren van je eigen persoonlijkheid, niet weten wie of wat je nu bent gemengd met waanvoorstellingen, paranoia, angsten e.d. het kan zo zijn dat je meerder personen in je hebt, maar dit is zeeeeer uitzonderlijk en wordt dan ook als hoofdkenmerk in de films geprojecteerd, want wie vindt dit nu niet 'interessant' é? ik wens het niemand toe, zelfs niet voor een 'dagje'. greetz Phensic |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
zelfmoordcijfers onder schizo's ligt op 60% dus groot deel eindigd via zelfmoord
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Tenminste, zo interpreteer ik het ongeveer. En zo zie ik het zelf in ieder geval. O ja, en wat ik nog even wil zeggen is dat als men een vergelijking maakt van kanker met schizofrenie men dit wel als een gebrek aan respect ziet ofzohw...WEIRD... Groeten. Laatst gewijzigd op 31-05-2014 om 14:39. Reden: privacy |
![]() |
|
![]() |
Zeg waarom ziet iedereen schizofrenie als een zware geestesziekte? Volgens DSM (of DMS, maar goed is een boekje waar een paar (naar eigenzeggen) "vooraanstaande" psychologen hun criteria over wanneer iemand schizofreen is geven) valt het redelijk mee. Elke nieuwe versie (we zitten nu onderhand op vier-r toch?) geeft weer een andere definitie. Iets wat ik zelf erg vreemd vind want je kunt hersenen niet in hokjes proppen, laat staan geestesziektes.
|
![]() |
||
Het is mij nooit duidelijk geworden of Donnie Darko nou gestoord is, of dat er echt een tijdsloop bestond. Het is dan denk ik ook de bedoeling van de makers om dit een beetje in het midden te laten.
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Donnie darko gaat over tijdreizen.. niet over schizofrenie. Heb je je eigen topic nog wel gelezen nadat je het had aangemaakt? Haast iedereen zei dat het niet over schizofrenie gaat.
Oh Google! Machtige searchengine! Laat mij de resultaten voor schizofrenie zien! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
oja enne het maakt denk ik niet echt uit wat het hoofdonderwerp is : tijdreizen of de ziekte van Darko. miscchien is t wel allebei maar laat de maker het over aan JOU (jawel jij achter het beeldscherm) waar t nou echt overgaat als je maar weet dat ik me ogen uit me kop heb gejankt om die film!!!!! (zo mooi dan) |
![]() |
||
Citaat:
Schizo = gespleten en fronie = geest maar dan in t Grieks.... Tjah, dat heb ik ook uit een boekkie, ga m'n profielwerstuk erover maken...Moet dit topic dus ff in de gaten houden!
|
MPD
Multiple Personality Disorder. MPS Multiple Personality Syndrome. En DIS is onze allernieuwste ! ![]() Maar laat Donnie Darko nou net mijn lievelingsfilm zijn ! DuSs.. Ik zal eventjes vertellen hoe ik Donnie Darko ervaren heb.. *Kuch* 'Als een mens gestorven is, weet de ziel het niet meteen, het lijkt alsof je ontwaakt en diegene maakt dan een reis vanaf het punt dat hij zich nog kan herinneren , tot het moment waar hij/zij nu is.Dus tot moment van sterfte.Om dit op Donnie toe te passen : Donnie was gestorven op het moment dat Mr.Propellor besloot van 't vliegtuig af te pleuren regelrecht zijn kamer in.Maar de reis die daarná komt.Waar hij supposedly zou ontdekken dat hij gestorven was (Van nu tot moment van besef) die komt door de film door.Ff denken, ben ik nu te ingewikkeld.. Umm Nee. Naja maargoed, Donnie had elementen van de echte wereld nodig om erachter te komen 'what actually happened that day' .. and Frank was born.Als je goed hebt opgelet zie je op het 'Halloweenfeestje' een briefje met : Frank went out , to get beer.(of iets dergelijks..) Dát was dus écht gebeurd , met Halloween vóórdat Donnie gestorven was, en die Frank met het konijnenpak was ook écht op het feestje gekomen.Alleen heeft hij die gebeurtenis zo goed onthouden, dat het 1 van de elementen werd die zijn 'reis' nadat hij gestorven was zo maakte. So what I'm trying to say is : Frank werd Donnie's grootste link.. die hem stukje bij beetje 1 ding liet inzien.Dat hij dood was.En daar was een heel avontuur voor nodig.. ![]() Okee Uhhmm.. Volgens mij heb ik alles uitgelegd ? Ohja, nog ff de kern enzo : Dus op het moment dat alles in elkaar viel ,.. Frank the Bunny ,werd Frank-Who-Runs-Over-DonnieS-Girlfriend .. etc.etc. Snapte Donnie dat het enige dat hij kon doen was : Alles terugdraaien en that would be the end of him.' *buiging* ![]() Snappen jullie het nu ? Sjaa.. Tis briljante film moet ik zeggen en ik heb hem nu ook al ongeveer 24 keer gezien ![]() Maar Oke.. Da's Totally Offtopic.. ![]() Hope this helps.. ![]()
Laatst gewijzigd op 18-06-2003 om 18:20. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|