Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2003, 20:06
mylentje
mylentje is offline
Hai, bij Film en TV staat ookal een stukje over deze film. Maar ik werd wel benieuwd door Donnie naar chizofrenie. Ik vroeg me af of jullie mensen kennen of het zelf hebben (gehad) en hoe dat dan precies werkt...

tis misschien een beetje pervers maar ik ben dr gewoon erg in geintereseerd, en hoewel ik weet dat het heel verwarrend en eng is maar toch zou ik het voor 1 keer ofzo willen meemaken, de angst voelen enzo... Ik kick dr niet op en ik vat het ook niet luchtig op maar ben gewoon benieuwd...

beetje jakkie bah, ik weet het.

toch bedankt...
Oud 20-02-2003, 20:38
legatus
legatus is offline
S chizofrenie, en laat Donnie Darko daar nou ABSOLUUT niet over gaan.

Schizofrenie is een (geestes)ziekte die gekenmerkt wordt door perioden met een verlies van de realiteit, zogenaamde psychotische perioden.

Hier is een stuk informatie er over:

http://www.autsider.net/spectrum/gel...hizofrenie.htm
Oud 20-02-2003, 22:27
Verwijderd
Dat is raar, iedereen denkt altijd dat schizofrenie betekent dat je meerdere persoonlijkheden hebt..maar dat hoeft toch helemaal niet altijd?

Waarom denken zoveel mensen dat, das echt vaag.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 22:27
mylentje
mylentje is offline
ik vin het leuk da tje zegt dat het er niet over zou gaan, echter wordt dit in de film zelf en recensies wel zogenoemt, en het gaat dan ook niet zozeer om welke term je dr aan geeft maar gwn om wat hij meemaakt en ziet...
Oud 20-02-2003, 22:28
Verwijderd
Citaat:
mylentje schreef:
ik vin het leuk da tje zegt dat het er niet over zou gaan, echter wordt dit in de film zelf en recensies wel zogenoemt, en het gaat dan ook niet zozeer om welke term je dr aan geeft maar gwn om wat hij meemaakt en ziet...
Tjaa...verlies van realiteit enzo..het lijkt me ook eig wel van toepassing op hem...

Leg uit
Met citaat reageren
Oud 20-02-2003, 22:30
mylentje
mylentje is offline
Citaat:
freakjuh schreef:
Dat is raar, iedereen denkt altijd dat schizofrenie betekent dat je meerdere persoonlijkheden hebt..maar dat hoeft toch helemaal niet altijd?

Klopt ook, je hoeft helemaal niet meerdere persoonlijkheden te hebben, je kan ook stemmen hebben die zorgen dat je keer op keer anders reageert...

Dr is wel een andere naam voor wanneer je meerdere persoonlijkheden hebt, kan het alleen ff niet vinden...
Oud 20-02-2003, 22:32
mylentje
mylentje is offline
Citaat:
legatus schreef:

Schizofrenie is een (geestes)ziekte die gekenmerkt wordt door perioden met een verlies van de realiteit, zogenaamde psychotische perioden.

Sorry maar wanneer Donnie dat konijn ziet verliest ie ook alle realiteit, en reageert hij heel anders afwezig op zn omgeving...

Jou beschrijving van Schizofrenie is precies wat er met Donnie gebeurt wanneer hij dat konijn ziet...
Oud 20-02-2003, 22:39
mylentje
mylentje is offline
Citaat:
legatus schreef:

Ik zait net te denken, lijkt me ook vreemd maar is echt zo, misschien hebben we het wel over een heel andere film, want ik heb hem nu 2 keer gezien en mn mening blijft er hetzelfde over...

Oke op het einde blijkt dat Donnie toch al op 2oktober is overleden door de vliegtuigmoter, en de helefilm gaat over een tijdreis waarvan je achteraf pas weet dat hij hem heeft gemaakt, maar binnen die tijdreis speelt Frank een hele hele grote rol...
Oud 20-02-2003, 22:51
legatus
legatus is offline
Citaat:
Jou beschrijving van Schizofrenie is precies wat er met Donnie gebeurt wanneer hij dat konijn ziet...

De film gaat over letterlijke parallele universums. Niet over denkbeeldige.

Daarnaast staat op de DVD een aantal verwijderde scene's die aantonen dat de medicijnen die Donnie slikt placebo's zijn. Met andere woorden: Donnie is niet schizofreen.

Citaat:
Oke op het einde blijkt dat Donnie toch al op 2oktober is overleden door de vliegtuigmoter
Hij is niet 'al' overleden op 2 oktober.

Citaat:
maar binnen die tijdreis speelt Frank een hele hele grote rol...
Dit moet op Films & TV. Beweer ik ergens dat Frank niet belangerijk is?

Het is sowieso onlogisch, vooral als je het commentaar [van de regisseur] hoort. Tijdreizen binnen parallele universums. Ietsjes te veel als je het mij vraagt. Daarnaast heeft de film een hele grote paradox: als aan het einde het parallele universum wordt teruggedraaid dan kan de motor nooit in het 'echte' universum zijn beland. Enfin, het is te wazig voor woorden, maar wel een sterk puberdrama met mooie acteerprestaties. En een veelbelovend, origineel debuut.

Citaat:
Dr is wel een andere naam voor wanneer je meerdere persoonlijkheden hebt, kan het alleen ff niet vinden...
DIS.

Citaat:

Misschien vanwege dat zinnetje: Een schizofreen, is nooit alleen.

Er zijn genoeg misvattingen op de wereld.
Oud 21-02-2003, 07:48
Verwijderd
A beautiful mind.

Die film gaat er zeer zeker wel over. Donnie Darko is gewoon een beetje vaag Hij ziet idd dat konijn wat achteraf een vrouw blijkt te zijn enzo. Volgens mij is die hele film gewoon een droom van hem, of beter gezegd toekomstvisioen (timetravel ), net voordat hij echt geknuffeld wordt door dat vliegtuigonderdeel.

Every single creature dies alone
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 08:38
Sithan
Sithan is offline
Ja ik ken iemand die daar last van heeft gehad en ik gun geen enkel mens door zoiets heen te gaan...en als ik jou was zou ik maar niet zo snel zeggen van "dat wil ik ook weleens meemaken"

Ik ga er niet uitgebreid over uitwijden want daar heb ik weinig behoefte aan, maar ik kan wel kort zeggen dat deze persoon hoe dan ook geen eten wilde aangezien ze in de overtuiging was dat alles wat er voor voorgeschoteld werd, vergiftigd was door mensen die r dood wilde hebben. ...hoe dan ook ze is nu redelijk stabiel door zware medicijnen.

Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 08:42.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 14:30
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
mylentje schreef:
In de wereld van film is iemand die tikken heeft al een schizofreen en het wordt ook nogal eens door de war gehaald met autisme... goeie films over schizofrenie: Primal Fear, A Beautiful Mind en Fight Club, en ik ben het op zich wel met mylentje eens dat schizofrenie zwaar interessant is, en ik zou het dus WEL eens mee willen maken.

"You can't die of insomnia" hmmm...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 14:56
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:

Misschien vanwege dat zinnetje: Een schizofreen, is nooit alleen.
Heb ben dan geen schizofreen, maar heb een schizotypische persoonlijkheidsstoornis.. en ik ben ook nooit alleen Niet dat ik meerdere persoonlijkheden heb oid, maar ik heb gewoon altijd iets om me heen, zo voelt dat iig... Dus die uitspraak klopt wel

En met Sithan ben ik het eens, niet zo maar zeggen 'dat wil ik ook wel eens meemaken' want het is niet leuk... verre van... Ik word soms gek van angst, echt gék.. en heb ik maar een soort afleidinkje van schizofrenie...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 15:09
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Heb ben dan geen schizofreen, maar heb een schizotypische persoonlijkheidsstoornis.. en ik ben ook nooit alleen Niet dat ik meerdere persoonlijkheden heb oid, maar ik heb gewoon altijd iets om me heen, zo voelt dat iig... Dus die uitspraak klopt wel

En met Sithan ben ik het eens, niet zo maar zeggen 'dat wil ik ook wel eens meemaken' want het is niet leuk... verre van... Ik word soms gek van angst, echt gék.. en heb ik maar een soort afleidinkje van schizofrenie...
ik snap wel dat je áls je het hebt, je het niet kan begrijpen dat anderen zoiets ergs zouden willen hebben, maar kun je snappen dat de ziekte erg interessant over komt bij mensen die het niet hebben, en dat die het erg interessant lijkt om dat een keer te ervaren.

Mij lijkt het erg fascinerend om een keer een dag verlamd te zijn (benen ofzo) gewoon, kijken hoe kansloos je dan bent, en daarmee wil ik niet zeggen dat ik geen respect voor die mensen heb...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 15:12
Verwijderd
Citaat:
Daangerous schreef:
ik snap wel dat je áls je het hebt, je het niet kan begrijpen dat anderen zoiets ergs zouden willen hebben, maar kun je snappen dat de ziekte erg interessant over komt bij mensen die het niet hebben, en dat die het erg interessant lijkt om dat een keer te ervaren.

Mij lijkt het erg fascinerend om een keer een dag verlamd te zijn (benen ofzo) gewoon, kijken hoe kansloos je dan bent, en daarmee wil ik niet zeggen dat ik geen respect voor die mensen heb...
Nee, ok ik begrijp het wel... maar 't geeft geen kick ofzo hoor, zo klinkt dat een beetje.. dat je het wil doen voor de kick, niet zoiets als een achtbaan ofzo. Voor een dagje is misschien leuk, maar wanneer je niet zonder medicijnen kan en je zelfs dan nog bang bent voor de meest simpele dingen, is het echt niet leuk meer...

Je kan natuurlijk, als je erg geïnteresseerd bent, boeken erover lezen.. die zijn er vast wel...

Dit is er bijvoorbeeld eentje: Storm in mijn brein

En deze: Stemmenstorm

Laatst gewijzigd op 21-02-2003 om 15:15.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 18:19
mylentje
mylentje is offline
Ik bedoel ook niet dat het me leuk lijkt om te hebben, helemaal niet. Soms wordt ik namelijk wel in mn hoofd geroepen, en dan slaat het angstzweet me al uit. Maar echte stemmen gaan verder, en ik ben gewoon benieuwt hoe ik daar op reageer... en het is van mijn kant niet fair want al zzou ik het voor 1 dag hebben zou ik het weten dat het voor 1 dag is en zou het waarschijnlijk minder angstig zijn...
Oud 21-02-2003, 18:41
JJzD
JJzD is offline
ik vind het zo enorm niet van respect getuigen voor de mensen die dag in dag uit met angsten, stemmen en moeilijkheden leven door te zeggen "Wil ik ook wel een dagje"
je weet niet eens hoe je het schrijft!!

Je weet zo yotaal NIET wat je wenst dat het echt zielig is.

Jij wil eens echt angstig zijn??
Dat valt zo totaal niet te vergelijken met de normale angst de "normale mensen"die hebben dat ik gewoon geen enkele vergelijking kan verzinnen

In bepaalde opzichten is deze ziekte erger dan kanker omdat schizofrenie pas ophoudt door zelfmoord en ondertussen alles en iedereen kapot maakt die er maar mee in aanraking komt.

kortom
Denk eerst eens een beetje na voor je uberhaupt iets zegt hierover
Oud 21-02-2003, 18:47
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
In bepaalde opzichten is deze ziekte erger dan kanker omdat schizofrenie pas ophoudt door zelfmoord en ondertussen alles en iedereen kapot maakt die er maar mee in aanraking komt.
Sorry, dat ik het zeg, maar ik vind deze vergelijking nergens op slaan.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2003, 23:33
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Sorry, dat ik het zeg, maar ik vind deze vergelijking nergens op slaan.
aha
Oud 22-02-2003, 00:44
mylentje
mylentje is offline
Citaat:
JJzD schreef:
ik vind het zo enorm niet van respect getuigen voor de mensen die dag in dag uit met angsten, stemmen en moeilijkheden leven door te zeggen "Wil ik ook wel een dagje"
je weet niet eens hoe je het schrijft!!

Je weet zo yotaal NIET wat je wenst dat het echt zielig is.

Jij wil eens echt angstig zijn??
Dat valt zo totaal niet te vergelijken met de normale angst de "normale mensen"die hebben dat ik gewoon geen enkele vergelijking kan verzinnen

kortom
Denk eerst eens een beetje na voor je uberhaupt iets zegt hierover
Voor de 3de keer, tis helemaal niet ik wil ook een dagje, niet uit leukheid of kick, maar uit intresse, en aangezien ik er intresse in heb kan je ook niet zeggen dat ik geen respect heb, aangezien mensen zonder respect voor die mensen die het allemaal meemaken zich absoluut niet interesseren in wat ze meemaken.

En schizofrenie hoeft niet pas op te houden door zelfmoord, en ik vin het pas respectloos dat je het vergelijkt met kanker vergelijkt omdat dit zo verschrikkelijk ver uit mekaar ligt, alleen al om het feit dat kanker lichamelijk is en schizofrenie geestelijk, dat is zo verschillend... ik ik beschouw deze opmerking maar als niet geplaats...

En ik heb dr heel goed over nagedacht, ik weet dat het niet normaal is, pervers en eng, maar ik ben alleen geintereseerd in wat die mensen meemaken hoe ze zich voelen en hoe ze ermee omgaan. Sorry da tik daarin geintereseerd ben... sorry voor mijn oprechte intresse...
Oud 22-02-2003, 09:42
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:
aha
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 11:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
freakjuh schreef:
Sterker nog: dat is nooit zo, aangezien een meervoudige persoonlijkheissstoornis iets heel anders is dan schizofrenie.
Oud 22-02-2003, 11:44
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Sterker nog: dat is nooit zo, aangezien een meervoudige persoonlijkheissstoornis iets heel anders is dan schizofrenie.
een persoonlijkheidsstoornis is een vorm van schizofrenie...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 15:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Daangerous schreef:
een persoonlijkheidsstoornis is een vorm van schizofrenie...
Maar een meervoudige persoonlijkheidsstoornis niet, en dat was het punt waar ik op wees. Er zijn trouwens diverse soorten persoonlijkheidsstoornissen (ik ga ze hier niet allemaal opnoemen) die niet als schizofrenie kunnen worden aangemerkt. Schizofrenie kan als een persoonlijkheidsstoornis worden opgevat, maar niet iedere persoonlijkheidsstoornis kan per definitie als scizofrenie worden beschouwd.
Oud 22-02-2003, 17:55
Daangerous
Daangerous is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Maar een meervoudige persoonlijkheidsstoornis niet, en dat was het punt waar ik op wees. Er zijn trouwens diverse soorten persoonlijkheidsstoornissen (ik ga ze hier niet allemaal opnoemen) die niet als schizofrenie kunnen worden aangemerkt. Schizofrenie kan als een persoonlijkheidsstoornis worden opgevat, maar niet iedere persoonlijkheidsstoornis kan per definitie als scizofrenie worden beschouwd.
maar het is dus wel ooit zo...
(en btw, een meervoudige persoonlijkheidsstoornis is wel degelijk een vorm van schizofrenie, schizofrenie is niet te omschrijven als 1 bepaalde ziekte. Schizofrenie is meer een verzamelnaam voor allerlei vormen van bepaalde geestesziekten)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2003, 18:44
Andora
Andora is offline
Citaat:
Daangerous schreef:
en btw, een meervoudige persoonlijkheidsstoornis is wel degelijk een vorm van schizofrenie,
sorry, dat is niet zo. schizofrenie is een ziekte waarbij je waanbeelden enzo hebt *stemmen horen, dingen ruiken die er niet zijn, dingen voelen die er niet zijn, achtervolgingswaanzin enz.*
het kan wel dat je totaal in beslag word genomen door meerdere stemmen, het is nml zo dat je soms de stemmen tegen je hoort praten, of over jou hoort praten. Maar meerdere persoonlijkheden is MPS.
ik ben zelf *gelukkig* niet schizofreen, maar ben ermee bezig voor een werkstuk en heb dus een aantal boeken gelezen daarover.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 18:45
Juliah
Juliah is offline
Citaat:
Blackdolfin schreef:
Maar meerdere persoonlijkheden is MPS.
DIS (MPS is de oude benaming, DIS de nieuwe.)
Oud 22-02-2003, 18:48
Andora
Andora is offline
Citaat:
Juliah schreef:
DIS (MPS is de oude benaming, DIS de nieuwe.)
ow en waarvoor staat DIS?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2003, 18:50
Juliah
Juliah is offline
Citaat:
Blackdolfin schreef:
ow en waarvoor staat DIS?
Dissociatieve Identiteitsstoornis
Oud 22-02-2003, 18:53
Juliah
Juliah is offline
Citaat:
Daangerous schreef:
(en btw, een meervoudige persoonlijkheidsstoornis is wel degelijk een vorm van schizofrenie, schizofrenie is niet te omschrijven als 1 bepaalde ziekte. Schizofrenie is meer een verzamelnaam voor allerlei vormen van bepaalde geestesziekten)
Waar haal je dat vandaan? Bronnen?
Oud 22-02-2003, 18:56
Juliah
Juliah is offline
Wat is schizofrenie?

Oorzaak, behandeling en gevolgen
Schizofrenie is een ernstige psychiatrische ziekte waaraan bijna een op de honderd mensen lijdt. De ziekte komt voor in alle lagen van de bevolking en treft net zo veel mannen als vrouwen. Meestal openbaart schizofrenie zich voor het eerst in de leeftijd van zestien tot zesentwintig jaar.
Schizofrenie heeft niet, zoals nog vaak wordt gedacht, te maken met 'een gespleten persoonlijkheid'.

http://www.ypsilon.org/ypsilon/Yps3.htm

Staat niks over dat schizofrenie een verzamelnaam is voor verschillende ziektes. En d'r staat wel: 'Schizofrenie heeft niet, zoals nog vaak wordt gedacht, te maken met 'een gespleten persoonlijkheid'.'
Oud 22-02-2003, 20:02
Verwijderd
aha..
Met citaat reageren
Oud 24-02-2003, 23:56
Verwijderd
Ik ken iemand die aan schizofrenie lijdt. Die persoon heeft het hard te verduren, want hij gelooft werkelijk dat er een slot in zijn hoofd zit en dat de sleutel verdwenen is, of dat het kapot is en niet meer te herstellen. Het heeft geen zin hem uit te leggen dat dit onmogelijk is, want hij gelooft er rotsvast in.
Het is heel lastig omgaan met iemand als hem, maar het is wel te doen. En over dat zelfmoord plegen, daarin overdrijf je nu wel een beetje hoor, het is toch ook niet zo dat alle depressieve mensen zelfmoord plegen? en dat alle psychopaten zelfmoord plegen? deze mensen zijn ook op bepaalde vlakken geestesziek é...

ah ja, schizofrenie heeft te maken met verwarren van je eigen persoonlijkheid, niet weten wie of wat je nu bent gemengd met waanvoorstellingen, paranoia, angsten e.d.
het kan zo zijn dat je meerder personen in je hebt, maar dit is zeeeeer uitzonderlijk en wordt dan ook als hoofdkenmerk in de films geprojecteerd, want wie vindt dit nu niet 'interessant' é?

ik wens het niemand toe, zelfs niet voor een 'dagje'.

greetz Phensic
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 12:08
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
mylentje schreef:
En schizofrenie hoeft niet pas op te houden door zelfmoord, en ik vin het pas respectloos dat je het vergelijkt met kanker vergelijkt omdat dit zo verschrikkelijk ver uit mekaar ligt, alleen al om het feit dat kanker lichamelijk is en schizofrenie geestelijk, dat is zo verschillend... ik ik beschouw deze opmerking maar als niet geplaats...
Je kan het echter wel vergelijken op gebied van gevolgen voor de patient en voor de omgeving.
zelfmoordcijfers onder schizo's ligt op 60% dus groot deel eindigd via zelfmoord
Oud 25-02-2003, 12:12
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef:

a.u.b. doe de moeite niet om dit nog te verdedigen, je doet het er niet beter op klinken.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 20:26
Andora
Andora is offline
Citaat:
JJzD schreef:
Je kan het echter wel vergelijken op gebied van gevolgen voor de patient en voor de omgeving.
zelfmoordcijfers onder schizo's ligt op 60% dus groot deel eindigd via zelfmoord
ik vind niet dat je dat met elkaar kan vergelijken, aangezien het bij beide gevallen meestal een lijdensweg is die 'verzwakt'*weet t juiste woord niet* kan worden door medicijnen
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Blackdolfin schreef op 26-02-2003 @ 21:26:
ik vind niet dat je dat met elkaar kan vergelijken, aangezien het bij beide gevallen meestal een lijdensweg is die 'verzwakt'*weet t juiste woord niet* kan worden door medicijnen
Het gaat erom dat JJzD ofzohw duidelijk wil maken dat schizofrenie niet *zomaar* een ziekte is... Als jullie geen dagje kankerpatiënt willen zijn dan willen jullie ook zeker geen dagje schizofreniepatiënt zijn! Hij wil maar zeggen dat schizofrenie dus zeker niet onderdoet voor een ziekte als schizofrenie, en dat je ook voor deze ziekte respect moet hebben, in ieder geval net zoveel als bij kanker het geval is.

Tenminste, zo interpreteer ik het ongeveer. En zo zie ik het zelf in ieder geval.

O ja, en wat ik nog even wil zeggen is dat als men een vergelijking maakt van kanker met schizofrenie men dit wel als een gebrek aan respect ziet ofzohw...WEIRD...

Groeten.

Laatst gewijzigd op 31-05-2014 om 14:39. Reden: privacy
Met citaat reageren
Oud 06-05-2003, 23:19
Tjaslon
Tjaslon is offline
Zeg waarom ziet iedereen schizofrenie als een zware geestesziekte? Volgens DSM (of DMS, maar goed is een boekje waar een paar (naar eigenzeggen) "vooraanstaande" psychologen hun criteria over wanneer iemand schizofreen is geven) valt het redelijk mee. Elke nieuwe versie (we zitten nu onderhand op vier-r toch?) geeft weer een andere definitie. Iets wat ik zelf erg vreemd vind want je kunt hersenen niet in hokjes proppen, laat staan geestesziektes.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 05:01
idmind
idmind is offline
Ik dacht eigenlijk altijd dat MPS (Multiple Personality Syndrome) iets heel anders was als Schizofrenie.
Oud 07-05-2003, 12:22
Psychedelic
Psychedelic is offline
Het is mij nooit duidelijk geworden of Donnie Darko nou gestoord is, of dat er echt een tijdsloop bestond. Het is dan denk ik ook de bedoeling van de makers om dit een beetje in het midden te laten.

Citaat:
Tjaslon schreef:
Zeg waarom ziet iedereen schizofrenie als een zware geestesziekte? Volgens DSM (of DMS, maar goed is een boekje waar een paar (naar eigenzeggen) "vooraanstaande" psychologen hun criteria over wanneer iemand schizofreen is geven) valt het redelijk mee. Elke nieuwe versie (we zitten nu onderhand op vier-r toch?) geeft weer een andere definitie. Iets wat ik zelf erg vreemd vind want je kunt hersenen niet in hokjes proppen, laat staan geestesziektes.
precies, volgens mij is schizofrenie een van de grootste mythes in de wereld van de psychologie. Niemand weet precies wat het is, en meestal geldt het als een definitie voor afwijkend gedrag. Er zijn gewoon te veel verschillende varienten om het simpel weg één ziekte te kunnen noemen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 18:45
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
idmind schreef op 07-05-2003 @ 06:01:
Ik dacht eigenlijk altijd dat MPS (Multiple Personality Syndrome) iets heel anders was als Schizofrenie.
Het zijn ook 2 verschillende dingen. Overigens heb ik daar in mijn eerste reply ook al op gewezen.
Oud 07-05-2003, 18:52
Verwijderd
Donnie darko gaat over tijdreizen.. niet over schizofrenie. Heb je je eigen topic nog wel gelezen nadat je het had aangemaakt? Haast iedereen zei dat het niet over schizofrenie gaat.

Oh Google! Machtige searchengine! Laat mij de resultaten voor schizofrenie zien!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 17:53
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 20-02-2003 @ 23:51:
Daarnaast staat op de DVD een aantal verwijderde scene's die aantonen dat de medicijnen die Donnie slikt placebo's zijn. Met andere woorden: Donnie is niet schizofreen.
de scene is niet voor niets gedelete, misschien wilde de regisseur t toch allemaal schizofreen-ACHTIG laten lijken

oja enne het maakt denk ik niet echt uit wat het hoofdonderwerp is : tijdreizen of de ziekte van Darko.
miscchien is t wel allebei maar laat de maker het over aan JOU (jawel jij achter het beeldscherm) waar t nou echt overgaat

als je maar weet dat ik me ogen uit me kop heb gejankt om die film!!!!! (zo mooi dan)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2003, 23:08
*~vlokje~*
*~vlokje~* is offline
donnie darko lijkt me eerder: dissociatie
Oud 08-06-2003, 23:14
duifeltje
duifeltje is offline
oeoeoeoeoeoeo, ik weet niks over schizofrenie, maar ik weet wel dat die film echt tè eng voor mij was.
Oud 08-06-2003, 23:46
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
zo eng was ie ook weer niet TBH
Met citaat reageren
Oud 12-06-2003, 20:54
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Citaat:
freakjuh schreef op 20-02-2003 @ 23:27:

Dat komt om de naam van de ziekte....

Schizo = gespleten
en
fronie = geest

maar dan in t Grieks....

Tjah, dat heb ik ook uit een boekkie, ga m'n profielwerstuk erover maken...Moet dit topic dus ff in de gaten houden!
Oud 15-06-2003, 11:34
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
me,myself and Irene

ik heb donnie darko een jaartje geleden in de cinema gezien, maar het enige dat ik me er nog van herinner is dat ik op einde van de film zei "wa was da voor ne film?!"
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 18:12
Rhaa.N'eeH
Rhaa.N'eeH is offline
MPD

Multiple Personality Disorder.

MPS

Multiple Personality Syndrome.

En DIS is onze allernieuwste ! Juist ja..

Maar laat Donnie Darko nou net mijn lievelingsfilm zijn !
DuSs.. Ik zal eventjes vertellen hoe ik Donnie Darko ervaren heb..
*Kuch*

'Als een mens gestorven is, weet de ziel het niet meteen, het lijkt alsof je ontwaakt en diegene maakt dan een reis vanaf het punt dat hij zich nog kan herinneren , tot het moment waar hij/zij nu is.Dus tot moment van sterfte.Om dit op Donnie toe te passen :

Donnie was gestorven op het moment dat Mr.Propellor besloot van 't vliegtuig af te pleuren regelrecht zijn kamer in.Maar de reis die daarná komt.Waar hij supposedly zou ontdekken dat hij gestorven was (Van nu tot moment van besef) die komt door de film door.Ff denken, ben ik nu te ingewikkeld.. Umm Nee.

Naja maargoed, Donnie had elementen van de echte wereld nodig om erachter te komen 'what actually happened that day' ..
and Frank was born.Als je goed hebt opgelet zie je op het 'Halloweenfeestje' een briefje met : Frank went out , to get beer.(of iets dergelijks..) Dát was dus écht gebeurd , met Halloween vóórdat Donnie gestorven was, en die Frank met het konijnenpak was ook écht op het feestje gekomen.Alleen heeft hij die gebeurtenis zo goed onthouden, dat het 1 van de elementen werd die zijn 'reis' nadat hij gestorven was zo maakte.

So what I'm trying to say is :
Frank werd Donnie's grootste link.. die hem stukje bij beetje 1 ding liet inzien.Dat hij dood was.En daar was een heel avontuur voor nodig.. lol.. Hihi.

Okee Uhhmm.. Volgens mij heb ik alles uitgelegd ?
Ohja, nog ff de kern enzo : Dus op het moment dat alles in elkaar viel ,.. Frank the Bunny ,werd Frank-Who-Runs-Over-DonnieS-Girlfriend .. etc.etc.
Snapte Donnie dat het enige dat hij kon doen was :
Alles terugdraaien en that would be the end of him.'

*buiging*

Snappen jullie het nu ? Sjaa.. Tis briljante film moet ik zeggen en ik heb hem nu ook al ongeveer 24 keer gezien *grijns*
Maar Oke.. Da's Totally Offtopic..

Hope this helps..

Laatst gewijzigd op 18-06-2003 om 18:20.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2003, 21:08
legatus
legatus is offline
Citaat:
de scene is niet voor niets gedelete, misschien wilde de regisseur t toch allemaal schizofreen-ACHTIG laten lijken
Er wordt nergens gesuggereerd dat hij schizofreen is. Die deleted scene verteld alleen maar dat Donnie placebo's slikt en niet een psychisch probleem heeft.
Reageren

Regels voor berichten