Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-07-2003, 01:35
[Het Engeltje]
[Het Engeltje] is offline
en zoveel mensen hebben problemen. Dat merk je alleen al als je zo'n forum als dit leest. Maar waarom zijn er dan altijd zo weinig mensen die je echt door dik en dun helpen? En waarom zijn er zo weinig mensen die het zelf snappen?
Ikzelf probeer altijd een ander te helpen en krijg stank voor dank terug. Het lijkt wel vanzelfsprekend dat ze geholpen worden, maar een ander helpen doen ze niet. Als het te moeilijk wordt, verbreken ze de vriendschap. Hoe zit dat? *zucht*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2003, 01:49
Tofke_H
Tofke_H is offline
Ik heb ooit geleerd, nouja leren kan je dat niet noemen, tijdens een godsdienst les dat je in je hele leven misschien maar 1 echte vriend gaat hebben. Als ik nu tegen mensen vertel dat ik geen vrienden heb, dan kijken ze me vreemd aan, alleen ik omschrijf het woord vriend hele anders dan ongeveer alle mensen.
Een vriend voor mij is iemand waarop ik een huis kan bouwen, en dat dat huis dan nog blijft rechtstaan.
Dus mensen die een echte vriend hebben in hun leven mogen heel blij zijn.

Waarom er zo weinig mensen zijn die een echte vriend hebben weet ik niet. Maar ik denk dat dat komt omdat vele eerst aan zichzelf denken, en die "problemen" opgelost willen hebben, voordat ze de problemen van een ander er kunnen bij nemen. En iemand die komt zeggen dat hij/zij geen problemen heeft, geloof ik gewoon niet. Dus als het bij hun "vriend" te moeilijk wordt, is het niet meer leuk, en haken ze af. Is niet leuk leven met iemand die niet "leuk" is... Alleen vergeten ze zich af te vragen of die persoon er wel iets aan kan doen.

Daarbij moet je er ook gemaakt voor zijn, en dan bedoel ik de echte problemen. De "zware" gevallen is iets waar je mee moet kunnen helpen, en dan thuis komen en dat volledig langs je kunnen leggen. Ik denk maar aan verpleegsters die zo bij de mensen staan die bijna dood zijn ofzo

Anyway.. Als je een "dank je wel" verwacht bij elke goede daad die je deed, dan woon je jammer genoeg in de verkeerde wereld. Zo is dat jammer genoeg niet, je krijgt alleen het verkeerde/negatieve te horen.
Oud 23-07-2003, 08:21
Riconoscente
Riconoscente is offline
Citaat:
[Het Engeltje] schreef op 23-07-2003 @ 02:35:
en zoveel mensen hebben problemen. Dat merk je alleen al als je zo'n forum als dit leest. Maar waarom zijn er dan altijd zo weinig mensen die je echt door dik en dun helpen? En waarom zijn er zo weinig mensen die het zelf snappen?
Ikzelf probeer altijd een ander te helpen en krijg stank voor dank terug. Het lijkt wel vanzelfsprekend dat ze geholpen worden, maar een ander helpen doen ze niet. Als het te moeilijk wordt, verbreken ze de vriendschap. Hoe zit dat? *zucht*
Mensen die "de vriendschap" verbreken als het moeilijk wordt, zijn geen echte vrienden. Misschien ga je met de verkeerde mensen om?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2003, 11:18
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Maar waarom zijn er dan altijd zo weinig mensen die je echt door dik en dun helpen?
Omdat de meeste mensen toch vooral op hun eigen problemen
ed 'geconcentreerd' (kan het goede woord ff niet vinden) zijn.
Plus dat als het in een vriendschap eens een keertje
wat minder gaat, mensen al snel geneigd zijn
de ander een beetje te laten stikken ed.

Citaat:
En waarom zijn er zo weinig mensen die het zelf snappen?
(is 'het' de problemen van een ander oid?)
Niet iedereen heeft het vermogen om zich in te leven
in een ander (en zijn problemen), of kan dat even goed.
Plus dat mensen vaak heel anders denken over andermans
problemen, en dingen soms heel anders opvatten..

Citaat:
Als het te moeilijk wordt, verbreken ze de vriendschap. Hoe zit dat? *zucht*
Geen zin om er veel moeite oid in te steken?
Het wordt te zwaar? Daar kunnen zoveel redenen voor zijn imo..

Maar goed, nou lijkt het net alsof goede vriendschappen
heel zeldzaam ed, terwijl er heus wel mensen zijn
die je door dik en dun steunen, anderen iig proberen te snappen, anderen helpen, en doorzetten als het eens wat
minder gaat met vriendschappen. (lange zin )
Tuurlijk, er zijn altijd wel mensen op wie je niet echt
kunt bouwen ed, maar vergeet dan niet dat er
ook een boel mensen zijn die echt de moeite waard zijn,
en waar je van op aan kunt ed..
Oud 23-07-2003, 12:16
pienie
idd, veel mensen zijn meer met zichzelf bezig...
of als het even niet goed gaat met jou, de negatieve kanten liever niet willen zien/meemaken...

maarja...er zijn idd ( hoop ik ) nog wel mensen die idd erg de moeite waard zijn...
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 16:14
Slashy
Slashy is offline
Uhm. Egoďsme.

Mijn ervaring is bovendien dat veel mensen niet iemand willen die hen helpt met problemen oplossen, ze willen altijd iemand die ze hun problemen doet vergeten. Lekker grapjes maken, wat een lol, haha, alles wegstoppen & vergeten.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 16:50
Marcade
Marcade is offline
[advocaat van de duivel]

Iedereen hier in dit topic zit dus te zeggen dat het aan de 'ander' ligt dat een vriendschap kapot gaat. Omdat ze te egoistisch zijn; eerst aan zichzelf denken, geen moeite erin willen stoppen.

Maar sorry hoor; *uiteindelijk* ben je nog altijd zelf degene die die problemen moet oplossen. Uiteindelijk ben je zelf degene die hulp moet zoeken, hulp moet accepteren, bepaalde stappen moet nemen, bepaalde denkpatronen moet aanleren of afleren.

Je kan niet verwachten van een vriend of vriendin vind ik, dat ze jou op de eerste plaats zetten en hunzelf op de tweede. (Ik denk dat ik hier vast wel commentaar op krijg). Sommige zullen dat vast wel doen, maar dat zijn ook meestal de mensen die zelf ook problemen hebben .. een minderwaardigheids complex oid.

Je hoort ook *zat* gevallen van die vriendin die al *jaren* zit te huilen en janken over hoe minderwaardig ze zichzelf voelt en dergelijk, en dat ze continue praat met haar vriendinnen en dat haar vriendinnen raad geven "Ja, maar lieverd je moet niet meer zo de slet uithangen en je aan elke jongen vastklampen zodat je vervolgens gebruikt word" .. en gewoon al die raad in de wind slaan .. Sorry maar mensen zijn niet God en kunnen niet *eeuwig* iemand blijven helpen. Dat gaat de keel uithangen.

Ik hoor echt af en toe de meest *ideale* vriendschapomschrijvingen. Maar sorry hoor; we zijn *allemaal* mensen en hebben geen controle over onze eigen gevoelens en behoeftes. Zelf vind ik dat je gewoon niet zo kieskeurig moet zijn met wie wel of niet je vriend is. De een vertrouw je wat meer als de ander, iedereen is uniek. 'vriend' of geen 'vriend' is zo zwart wit. 'Goede vriend' of 'Gewone vriend' .. enzo. Allemaal hokjes stopperij. Boeiend?!?!!
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 16:54
Marcade
Marcade is offline
Misschien, .. mischien .. is echte vriendschap juist dat je *geen* eisen stelt aan iemand. En iemand gewoon accepteert om hoe die is en wat die je wel en niet geeft.

Pff .. trouw .. als of een 'mens' .. 100% trouw kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 17:51
Slashy
Slashy is offline
Marcade, vind je het niet normaal dat als een vriend jouw door een moeilijke periode heeft geholpen, je hem dan op zijn beurt helpt als híj problemen heeft? Of heb je zoiets van nou, eerst lekker aan mezelf denken, *ik* kom op de eerste plaats, en ik heb toevallig geen zin om hem te helpen met zijn problemen dus doe ik het maar niet? Dat is egoďsme.

En natuurlijk moet die vriend zelf hulp zoeken en niet teveel afhankelijk zijn van zijn vrienden. Maar ik vind het vrij normaal dat als jij inziet dat een vriend van je hulp nodig heeft, hem deze ook verschaft, niet omdat hij het van je *verwacht* maar omdat je het zélf wil doen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2003, 18:36
Aileen
Aileen is offline
Citaat:
Marcade schreef op 25-07-2003 @ 17:50:

Je kan niet verwachten van een vriend of vriendin vind ik, dat ze jou op de eerste plaats zetten en hunzelf op de tweede.
Helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 09:00
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Slashy schreef op 25-07-2003 @ 18:51:
Marcade, vind je het niet normaal dat als een vriend jouw door een moeilijke periode heeft geholpen, je hem dan op zijn beurt helpt als híj problemen heeft? Of heb je zoiets van nou, eerst lekker aan mezelf denken, *ik* kom op de eerste plaats, en ik heb toevallig geen zin om hem te helpen met zijn problemen dus doe ik het maar niet? Dat is egoďsme.

En natuurlijk moet die vriend zelf hulp zoeken en niet teveel afhankelijk zijn van zijn vrienden. Maar ik vind het vrij normaal dat als jij inziet dat een vriend van je hulp nodig heeft, hem deze ook verschaft, niet omdat hij het van je *verwacht* maar omdat je het zélf wil doen.
Ik heb ook nergens gezegd dat je geen hulp moet aanbieden/geven.

Ik zeg alleen dat je niet mag verwachten dat een vriend je continue door dik en dun zal helpen zoals eerder beschreven is. Dat je niet mag verwachten dat iemand zijn/haar eigen leven over een andere boeg gooit, alleen maar om dat jij probleempjes hebt ..
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 19:09
Laudate Dominum
Laudate Dominum is offline
true, maar als het een echte vriend/ vriendin is, help ik zeker wel...
Oud 04-08-2003, 19:23
In_stilte
In_stilte is offline
In eerste instantie leeft men voor zichzelf, misschien een egoistische uitspraak maar ik denk dat deze wel voor 90% waar is.
Je kan niet verwachten dat iemand er zelf aan onderdoor gaat, soms kan een mens niet meer verdragen.

Een echte vriendschap betekent dat je er echt voor elkaar bent, maar dat betekent ook dat je niet van de ander kan verwachten dat hij er altijd naast je zijde is. Zolang je elkaar de ruimte geeft, maar toch weet dat je altijd bij ddie persoon terecht kan, mjah dan lijkt t mij goed.

hmmmzz misschien niet echt precies dit topic maar toch.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2003, 19:25
Verwijderd
hmmm ja ik herken het wel maar ik herken ook bij mezelf dat ik vroeger hetzelfde deed.,. Nu doe ik het niet meer en vind ik veel mensen die er echt voor mij zijn, ik denk dat het is omdat ik er ook echt voor hen ben..

verder ben ik t wel met marcade eens (dit spaart mijn arme vingertjes en mijn toetseborrd)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten