Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2003, 14:26
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik ben hier nu bezig met de multi-user functie in te stellen voor win XP en ik wil dat m'n broertje niet overal bij kan. Ik weet dat je alles via de standaard private folder kunt beveiligen, maar nu wil ik dat ook op m'n andere partities kunnen. Het lijkt er alleen op dat dat niet lukt.

Ik wil dus eigenlijk zorgen dat m'n broertje bepaalde games, partities en programma's niet kan gebruiken zonder deze naar m'n private op c:\ te hoeven verplaatsen...

Ikzelf ben er nog niet achter gekomen hoe...
Oud 08-08-2003, 14:27
Manuzhai
Manuzhai is offline
Rechtsklikken op de map en dan kijken op de "Delen"-tab.
Oud 08-08-2003, 14:29
Gimme more beer
Die had ik ook gevonden, maar ik kan de keuze "make this folder private" niet selecteren, dus misschien weet iemand waar dit aan ligt?
Oud 08-08-2003, 14:29
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
permissions veranderen. rechtermuisklik op een .exe bestand, dan naar properties, dan naar security, dan op Users (computernaam\users) en dan Read & Execute uitvinken.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 14:31
Gimme more beer
Citaat:
Crystal Method schreef op 08-08-2003 @ 15:29:
permissions veranderen. rechtermuisklik op een .exe bestand, dan naar properties, dan naar security, dan op Users (computernaam\users) en dan Read & Execute uitvinken.
Moet ik hier eerst meerdere users voor instellen? Want een probleempje is dat ik nog even niet genoeg schijfruimte heb om meerdere users in te stellen.

Dan ga ik dat eerst even doen
Oud 08-08-2003, 14:32
Screaming Slave
als je je broertje bepaalde toegang wil ontzeggen, zal hij toch onder een andere naam moeten inloggen ja. zorg dat je broertje een gewone User is (evt Power User)

(kneem aan dat jij zelf Administrator privileges hebt)
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 14:33
Gimme more beer
Citaat:
Crystal Method schreef op 08-08-2003 @ 15:32:
als je je broertje bepaalde toegang wil ontzeggen, zal hij toch onder een andere naam moeten inloggen ja. zorg dat je broertje een gewone User is (evt Power User)

(kneem aan dat jij zelf Administrator privileges hebt)
Daar had ik allemaal aan gedacht , maar ik wilde eerst weten of het zo ook kon, voordat ik m'n broertje een user account geef (ivm diskspace), nu werk ik met een guest account, maar daar heb ik vrij weinig aan...
Oud 08-08-2003, 14:35
Gimme more beer
Bedankt in elk geval, ik ga partitionmagic maar eens laden.

Mijn c:\ is nu 2.4 GB groot en ik heb er ALLEEN win XP op staan (zelfs geen program files van andere programma's)
Oud 08-08-2003, 14:35
Screaming Slave
en hij is vol? minder
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 15:43
Gimme more beer
Citaat:
Crystal Method schreef op 08-08-2003 @ 15:35:
en hij is vol? minder
Anyway, ik heb nou dus de extra user ingesteld en deze kan niks veranderen aan dingen door mij geinstalleerd, maar ik kan nog steeds niet zorgen dat hij niet bij de mappen kan. Bij sharing kan ik dat private ding nog steeds niet activeren...
Oud 08-08-2003, 20:40
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-08-2003 @ 16:43:
Anyway, ik heb nou dus de extra user ingesteld en deze kan niks veranderen aan dingen door mij geinstalleerd, maar ik kan nog steeds niet zorgen dat hij niet bij de mappen kan. Bij sharing kan ik dat private ding nog steeds niet activeren...
Is het wel een NTFS partitie? Dat is volgens mij ook redelijk essentieel voor de beveiliging, FAT32 heeft dat niet.
Oud 08-08-2003, 21:22
Gimme more beer
Citaat:
Manuzhai schreef op 08-08-2003 @ 21:40:
Is het wel een NTFS partitie? Dat is volgens mij ook redelijk essentieel voor de beveiliging, FAT32 heeft dat niet.
Uiteraard, dat soort dingen let ik wel op...
Oud 09-08-2003, 02:22
Screaming Slave
gwoon zelfde menuutje (rechtermuisklik -> security) op een map die je wil beveiligen, dan Users en dan List folder contents disablen..
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 03:20
Chieltjuh
Chieltjuh is offline
Cursusje Microsoft nodig

Als syeteem-goeroe is t eerste wat in me opkomt: 'policies' Maar ja, hoe leg je dat uit in 3 zinnen.... niet dus... M.a.w. een afdoende antwoord op je vraag is niet in 1 topic uit te leggen.

Wellicht is 't 't makkelijkst om de te restricteren user iedere toegang tot de 'program files'' map te ontzeggen middels NTFS permissies. (er van uitgaande dat je die hebt en dus geen FAT32)

Ietwat gracieuzer is het om een ACL (Acces Control List) aan te maken op basis wat een bepaals UserObject aan Programma's mag draaien. Dit reguleer je middels Group Policies.

Ga eens naar Start>>Run en type: 'gpedit.msc' zonder '' met de nodige inspiratie, onderzoeksdrift en google moet je echt een heel eind komen.! succes!!!
Oud 09-08-2003, 07:49
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat je kunt doen:

De privé dingen in je eigen dir plaatsen en password op je account gooien + files private maken. Dan kan hij niet in de documents & settings/jouwnickname/ map, waarin dus ook jouw My Documents staat.

Of je maakt een Samba fileserver waarmee je een account voor je broertje en jezelf maakt. Via symbolic links wijs je naar de directories die elk van jullie mogen 'zien'.
Oud 09-08-2003, 08:40
LB06
LB06 is offline
Moet je geen NTFS hebben voor permissions? Verder weet ik er eigenlijk niet zoveel van af.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 09:25
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
LB06 schreef op 09-08-2003 @ 09:40:
Moet je geen NTFS hebben voor permissions? Verder weet ik er eigenlijk niet zoveel van af.
Voor een lokaal filesystem wel ja.
Oud 09-08-2003, 09:35
Gimme more beer
Citaat:
Chieltjuh schreef op 09-08-2003 @ 04:20:
Cursusje Microsoft nodig

Als syeteem-goeroe is t eerste wat in me opkomt: 'policies' Maar ja, hoe leg je dat uit in 3 zinnen.... niet dus... M.a.w. een afdoende antwoord op je vraag is niet in 1 topic uit te leggen.

Wellicht is 't 't makkelijkst om de te restricteren user iedere toegang tot de 'program files'' map te ontzeggen middels NTFS permissies. (er van uitgaande dat je die hebt en dus geen FAT32)

Ietwat gracieuzer is het om een ACL (Acces Control List) aan te maken op basis wat een bepaals UserObject aan Programma's mag draaien. Dit reguleer je middels Group Policies.

Ga eens naar Start>>Run en type: 'gpedit.msc' zonder '' met de nodige inspiratie, onderzoeksdrift en google moet je echt een heel eind komen.! succes!!!
Cursusje microsoft had ik niet nodig, ik wist alleen niet waarom ik bij mij die dingen niet kon activeren, ben er nu achter. Je kunt het niet doen als je alleen een admin en een guest hebt, blijkbaar (ook niet handig...)

Een ACL is ook wel een goed idee, ik wist niet dat dit met xp kon...

Trouwens, je bedoelt geen "policies", je bedoelt permissies...
Oud 09-08-2003, 09:47
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-08-2003 @ 08:49:
Wat je kunt doen:

De privé dingen in je eigen dir plaatsen en password op je account gooien + files private maken. Dan kan hij niet in de documents & settings/jouwnickname/ map, waarin dus ook jouw My Documents staat.

Of je maakt een Samba fileserver waarmee je een account voor je broertje en jezelf maakt. Via symbolic links wijs je naar de directories die elk van jullie mogen 'zien'.
Dat eerste is dus niet aan de orde, aangezien er ongeveer voor 270 GB aan files beveiligd moet worden...

Dat tweede is ook niet echt wat ik wil.
Oud 09-08-2003, 09:50
Gimme more beer
Citaat:
Crystal Method schreef op 09-08-2003 @ 03:22:
gwoon zelfde menuutje (rechtermuisklik -> security) op een map die je wil beveiligen, dan Users en dan List folder contents disablen..
Ok, nogmaals, ik kan met de rechtermuisknop op mappen klikken wat ik wil, maar alles wat ik krijg is "sharing and security" en daar kan ik alleen klikken op share on network...

De rest is niet te selecteren (make private en een of andere network optie)
Oud 09-08-2003, 09:57
Gimme more beer
Wacht, ik denk dat ik hem al snap, jullie zeggen gewoon dat ik read-only moet instellen op bepaalde mappen... Kan ik er zelf dan nog wel bij? Als ik admin rechten heb wel ofzo???

Maar ehhm... Ik wil niet dat hij read-only rechten heeft, ik wil dat hij geen rechten heeft. Hidden lijkt me niet de bedoeling of wel?

EDIT: Laat deze post maar zitten, ik weet bijna zeker dat jullie dit niet bedoelen, ik kan echter nog steeds geen rechten instellen (en ja, ik heb wel ntfs... Ik heb zelfs nergens meer fat32 op deze pc)

Laatst gewijzigd op 09-08-2003 om 10:03.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 09:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 09-08-2003 @ 10:47:
Dat tweede is ook niet echt wat ik wil.
Indien je meerdere desktop computers gebruikt, zou je kunnen overwegen (in de toekomst) om ál je bestanden op een dedicated fileserver te zetten, waarbij je uiteraard de beveiliging kan instellen zoals je wilt. Linux of UNIX; Samba werkt beter dan Windows 2000/XP filesharing. Ook zou je software RAID kunnen gebruiken, of iets als een nightly backup.

Maar dat is allemaal niet erg interessant als je maar één desktop hebt.
Oud 09-08-2003, 10:01
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-08-2003 @ 10:57:
Indien je meerdere desktop computers gebruikt, zou je kunnen overwegen (in de toekomst) om ál je bestanden op een dedicated fileserver te zetten, waarbij je uiteraard de beveiliging kan instellen zoals je wilt. Linux of UNIX; Samba werkt beter dan Windows 2000/XP filesharing. Ook zou je software RAID kunnen gebruiken, of iets als een nightly backup.

Maar dat is allemaal niet erg interessant als je maar één desktop hebt.
Ik gebruik inderdaad meerdere desktops, maar deze hebben allemaal een andere OS en functionaliteit. Ik draai al een netwerk en voor die 200 MB aan files die elkaar overlappen op alle PC's, ga ik geen fileserver installeren.
Oud 09-08-2003, 10:08
Gimme more beer
Ik geloof dat ik al zie wat ik niet kan doen. Ik zie alleen een "sharing" tab in mijn folder properties, geen security... Waar kan dit aan liggen? Windows help verwijst me daar namelijk ook naar...
Oud 09-08-2003, 10:08
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oki
Oud 09-08-2003, 10:19
Gimme more beer
Citaat:
Crystal Method schreef op 09-08-2003 @ 03:22:
Hier gaat het dus mis... Dit kan ik niet zien of doen...

En ja, nogmaals, ntfs=ja, admin=ja etc.
Oud 09-08-2003, 10:55
Gimme more beer
Ik heb het eindelijk gevonden, het was gewoon een setting in de folder options (van simple naar advanced)...

Deze is dus afgesloten...
Oud 09-08-2003, 11:01
Enlightenment
Enlightenment is offline
Simple Filesharing bedoel je ?
Oud 09-08-2003, 11:07
Gimme more beer
Citaat:
Enlightenment schreef op 09-08-2003 @ 12:01:
Simple Filesharing bedoel je ?
Yep....