Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ja, de Partij bepaalt wat men weten mag he :/
||
![]() |
Citaat:
|
erm...ik ben wel slim genoeg om zelf mn eigen nieuws te kiezen; ik sla zo'n ding....uh...krant open en dan lees ik vervolgens de dingen die ik belangrijk vind. als ik iets (te) subjectiefs lees, zal ik daar ook wel rekening mee houden, zoals ik alles wat ik lees kritisch lees. is iets wel gebaseerd op feiten, hoe betrouwbaar is de bron, etc.
als mensen voor mij gaan bepalen wat belangrijk is en wat niet, mis ik vast dingen die wel belangrijk zijn ennum...over die geweldige manier in china...zou dat misschien niet te maken hebben met het feit dat onwetende mensen minder kritisch zijn en dat de partij in china dat graag heeft? zelfde idee voor bange mensen, die zijn ook wantrouwiger enzo...waarom heeft t anders zolang geduurt voordat er iets over SARS geschreven werd?? nee, petje af voor die objectieve (waar haal je dat nou weer vandaan, alles wordt geschreven door de partij!!) media in china mooi land trouwens, china, ik hou wel van een beetje doodstraf en marteling; liefst zonder proces
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
Little Nemo, dat beeld van China kennen we inmiddels wel; de reden waarom ik erheen ben vertrokken is om nu zelf eens uit te zoeken hoe dat zit. Anders dan ik dacht, zo blijkt.
Niet alles wordt door de partij voorgekauwd, hoewel je wel kunt rekenen op lichte maten van censuur m.b.t. woordkeuzen en graphic material. China heeft in de afgelopen 10 jaar een eeuw afgelegd. Tuurlijk liggen je kansen het best bij de partij, tuurlijk kun je maar beter ja-knikken als een brave conformist. Maar China's jeugd weet niets van de culturele revolutie, en de ouderen wensen er niet over te praten. Het verleden blijft het verleden. Luister, vraag me niet waar ik 'objectieve' vandaan haal, want dat zit zo. Ik heb 18 jaren van mijn leven in Nederland gewoond, dus ik heb me ruimschoots tegoed kunnen doen aan 'vrije' en 'eerlijke' informatie. Nou, 'me reet'. Het objectieve aan de berichtgeving in China ligt in het gebrek aan politieke achtergrond van de media. Het nieuws is er om mensen te vertellen wat er nieuw is, en verder niets. Dat je niet met vuurwerk mag spelen, inclusief rondvliegende ledematen, dat hoor je tijdens de reclamezendtijd. Niet tijdens het nieuws, want dat is al jaren oud. Daar gaat het me om. Nieuws moet nieuws zijn. Zonen van Saddams gedood? Dat is nieuws. Het hoe, waarom, en 'was het wel gerechtvaardigd' gezeik, dat is geen nieuws. Dat is subjectief gezever, wat leuk dienst kan doen als tijdsverdrijf, maar wat niet op televisie moet worden doorgezaagd. Daar ligt het verschil, en dat is wat ik als verfrissend ervaar. |
![]() |
||
Citaat:
en idd, er is een hoop onzin in t nieuws, dat kan ik ook wel zien hoor, maar dr is nog veel meer bullshit op teevee dus om dat nou zo op te blazen ennum....dat gepraat of iets gerechtvaardigd is oid, heet geen nieuws maar achtergrond. als je daar naar kijkt, kan je bijv nieuwe standpunten horen en dingen es anders zien en denk je dus over een onderwerp na...dan zien ze idd liever niet in china
|
Het hele nieuws van de oorlog in Irak is juist dat het op zo'n rare onrechtvaardige manier is gegaan. De oorlog zelf is ook nieuws, maar heeft totaal geen waarde zonder alle achtergronden. Buitengewoon slecht om het nieuws zo oppervlakkig te brengen, het weerhoud de bevolkiing van zelf nadenken. Maar eerlijk gezegt verbaasd me dat niks in China...
Al het nieuws moet bekend gemaakt worden, en niet slechts wat de overheid of de media bepaald wat zij nieuws vinden en wat niet. Maar goed: Heeey die Nate, hoe maakt u het? ![]()
||
Citaat:
Anyway, laat ik het erop houden dat het beeld van 'ignorant, self-centred, censored, and fake' China ontzettend achterhaald is. Het nieuwe China is open, ruimdenkend, welvarend, en no-nonsense. En niet democratisch; maar het doet tenminste ook niet alsof. Daarnaast heb ik sowieso een gruwelijke hekel aan het woord democratie; ik vind het belangrijker dat een land z'n zaakjes goed op orde heeft voordat het er uberhaubt aan denkt om een zgn. democratie te worden. Als elk land zich volgens de same old westerse formule moet ontwikkelen, dan blijven deze landen steken in een stadium van ontwikkelingshulp en politieke onrust. Eerlijk gezegd vind ik één Afrika wel voldoende. |
![]() |
||
Citaat:
Anyway, genoeg. Het is goed hier, daar ook? Cheers ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Hier is t alleen maar komkommertijd:
"man valt van 3 hoog van balkon" "het is weer eens warm vandaag" en: "NS zet bussen in" ![]() Nate, vertel eens meer over China en haar nieuws ![]() Op DSL-TV (zie topic: "links") kon je een chinese zender volgen. Weet niet of dat nog zo is (en heb nu geen zin om dat te testen). ![]() Ik vond de verslaggeving rondom de oorlog op Irak toen wel ok. Alleen de begintune was in ieder geval niet objectief. Over het ander kan ik moeilijk oordelen, want ik betwijfel of onze nieuwsbronnen zelf wel zo objectief en onafhankelijk konden opereren daar. (zeker naar aanleiding van dat verhaal over Van Gogh. ![]() ![]()
||
Citaat:
dat is al een beter beeld dan wat je eerder schetste, maar nogmaals: ik ben dr nooit geweest, maar ik hecht meer waarde aan het VN-rapport dat ik wel gelezen heb dan aan jouw waarnemingen. daarnaast geloof ik wel dat de nieuwsgeving over irak in orde was, maar het binnenlands nieuws is gewoon vet gecensureerd
||
Citaat:
![]() Nee, pseudo-communistische dictatuur zonder enige vorm van mensenrechten, dát is pas een lekker systeem.
|
![]() |
|||
Citaat:
Niet per definitie, maar het is niet uit te sluiten dat een democratie inderdaad tot onrust kan leiden. Het ligt er maar aan wie door de meerderheid van het volk gekozen wordt. Waarom denk je dat het westen liever het koningshuis aan de macht heeft in Saoedi Arabie dan een ware democratie? Citaat:
Zoals een advocate zei in zomergasten en ik citeer even vrij: "in Zuid-Afrika begonnen we aan een schets over hoe het land nu moest gaan uitzien. Daarbij veroordeelde ik lijfstraffen ten strengste en wilde dat graag verwijderd zien. Het is namelijk in strijd met de rechten van de mens. Waarop geantwoord werd door een paar Zuid-Afrikanen dat ze liever lijfstraffen kregen dan jaren lang opgesloten te zitten." En dat zet je toch aan het denken ![]() ![]()
|
"in Zuid-Afrika begonnen we aan een schets over hoe het land nu moest gaan uitzien. Daarbij veroordeelde ik lijfstraffen ten strengste en wilde dat graag verwijderd zien. Het is namelijk in strijd met de rechten van de mens. Waarop geantwoord werd door een paar Zuid-Afrikanen dat ze liever lijfstraffen kregen dan jaren lang opgesloten te zitten."
En dat zet je toch aan het denken daardoor zou je juist denken dat de westerse normen NIET de rechten van de mens moeten zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Ten tweede moet je je realizeren dat mensen niet anders zijn in Chili of de Filipijnen dan hier, in de kern; alle stadia van gedachten en legale theorie die ze nu daar doormaken hebben wij ook doorgemaakt, en wij zijn na eeuwen van strijd en gedoe uiteindelijk (om Fukuyama even te parafraseren) op déze mensenrechten en deze liberale democratie uitgekomen. Dat is niet zomaar een willekeurig moreel stelsel, noch zijn wij op enige wijze beter in het vaststellen wat goed is dan enig ander volk; maar wij lopen eenvoudigweg enige stappen voor, omdat de geschiedenis ons die gelegenheid gegeven heeft en wij die gegrepen hebben, met alle goede en kwade gevolgen van dien (die hier even niet relevant zijn).
||
Citaat:
hoe kun je nou zeggen wij lopen enige stappen voor en toch zeggen ik vind niet dingen beter of slechter? dan betekent dat dus dat je vind dat als een cultuur lang bestaat en veranderd dat het beter is ofzo?? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Jarenlange opsluiting (zoals in de VS bv. het geval is) is misschien verkeerd. Wellicht dat het Europese systeem t mildst is voor mensen die misdaden hebben begaan: geen lichamelijk leed, maar ook niet al te veel geestelijk leed. Da's de bedoeling althans.
|||
Citaat:
Als de meerderheid van het volk dat wil, wel ![]() Citaat:
Waaruit maak je dat op? Hoe contstateer je dat?
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Sowieso, al was er een dergelijke ladder, ik denk dat we even vergeten hoeveel jaren deze 'westerse ubercultuur' al telt. Zelfs als we optimaal rekenen en de industiele revolutie als startpunt nemen, kunnen we pas van zo'n 120 jaar 'westen' spreken. Dat heeft dus totaal niets met 'natuurlijke ontwikkeling van het beste' ofwel evolutie te maken, omdat evolutie zich simpelweg niet zo snel afspeelt. Persoonlijk vind ik eeuwenoude kennis en traditie veel significanter dan de losgeslagen ideeen van duizenden wetenschappers. Science will get you only so far.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben all for vooruitgang, maar niet gepaard met een gevoel van superieuriteit en een drang om al het andere op eenzelfde lijn te leggen. So what als een andere cultuur het zgn. 'slechter' of 'minder' heeft dan de jouwe, ik voel me persoonlijk totaal niet verplicht om het een ander evengoed te laten hebben als ikzelf, en hoewel onlogisch, denk ik dat met een dergelijke visie de culturen in kwestie veel beter af zijn. En dan nog iets, het beeld dat Chinezen van het westen hebben is voornamelijk ernstig verknipt. Ik mag dagelijks aan vreemden uitleggen dat in het westen wonen niet gelijk staat aan rijk en welvarend zijn, dat alles in Nederland ongeveer 10 tot 20 maal duurder is, en dat honderden landgenoten al hebben gefaald in hun quest for glory. Maar enfin. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 08-08-2003 om 15:25. |
![]() |
||||
Citaat:
Ten tweede mis je de point; wetenschap heeft hier niets mee te maken, want onze huidige liberale democratie is juist gebaseerd op "eeuwenoude kennis en traditie". Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Iemand voor de saaien werpen #227 Verwijderd | 501 | 02-06-2008 22:15 | |
De Kantine |
Jouw dag! #2 TopDrop | 500 | 18-08-2007 20:39 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het referendum hoort niet bindend te zijn ook al leven we in een democratie suus19 | 106 | 21-12-2004 10:04 | |
Beleidszaken |
De softe approach op dit forum Prime Evil | 136 | 30-08-2004 16:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nederlandse Militair gedood in Irak Odin | 104 | 20-08-2004 20:39 | |
Software & Hardware |
Daar is-ie weer! De IRC-funnies! Verwijderd | 40 | 28-06-2002 07:48 |