Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2003, 20:41
Verwijderd
Op Nu.nl:

Bezuinigingsdrift treft ook sportbonden

Uitgegeven: 22 september 2003 16:31

DEN HAAG - Ook de sportbonden in Nederland ontkomen niet aan de bezuinigingsdrift van het kabinet. Het ministerie van VWS beeïndigt alle subsidies voor het algemeen functioneren van de bonden. Het gaat om 56 sportbonden die voortaan zelf hun broek moeten ophouden. De bedragen lopen uiteen van enkele tienduizenden euro's voor de kleine tot honderdduizenden euro's voor de grote bonden.

Andere aan sport gerelateerde organisaties worden ook gekort. De NEBAS, de Nederlandse sportkoepel voor mensen met een handicap, ziet bijvoorbeeld 10 procent verdwijnen van de 1,18 miljoen euro subsidie. Ook het Nederlands Centrum voor Dopingvraagstukken(NeCeDo) en Stichting Dopingcontrole Nederland (Doconed) leveren 10 procent in, wat neerkomt op enkele tienduizenden euro's.

Leunen

Staatssecretaris Ross is het met haar minister Hoogervorst eens dat de sportbonden voor hun bestaan voortaan niet langer kunnen leunen op de overheid. "Bonden moeten zelf maar kijken hoe ze het gat dichten. Ik denk dat in veel gevallen een contributieverhoging niet noodzakelijk is", zei Ross maandag in een toelichting. "Maar ik heb het wel laten doorrekenen. Het varieert natuurlijk per bond, maar de verhoging schommelt tussen de 88 eurocent en 10 euro per lid. Dat kan geen echte belemmering zijn, lijkt me."

Subsidies

Ross benadrukte dat VWS wel degelijk de sport blijft steunen. "Het enige dat we niet meer doen is bonden instandhouden. Dan blijft er nog heel veel over. De helft van het geld dat we inhouden, keert overigens terug naar de sport in de vorm van projectsubsidies; geld voor concrete doeleinden."

De sportbonden die in geld het zwaarst worden getroffen zijn: Koninklijke Nederlandse Gymnastiek Unie (1.345.569 euro), Koninklijke Nederlandse Zwembond (887.505 euro), Koninklijke Nederlandse Hockeybond (638.689 euro), Watersportverbond (663.297 euro), Koninklijke Nederlandse Atletiek Unie (578.225) en de Nederlandse Ski Vereniging (555.405 euro). De subsidies worden in twee jaar afgebouwd om de bonden ruim de tijd te geven oplossingen te zoeken.

Toch wel jammer, op die manier gaat de hele Nederlandse amateursport eraan. Als ik meer contributie moet betalen wil ik dat nog wel doen, maar dat kan niet eeuwig doorgaan natuuriljk. Wat vinden jullie ervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2003, 21:02
Kirk22
Kirk22 is offline
Al het geld wat ze denken te besparen zal later terug komen in de vorm van extra ziektekosten.

Hele, hele domme actie dit. "meedoen" was toch het creto van dit kabinet? Ga je haar kammen.
Oud 22-09-2003, 21:12
Verwijderd
Tsja, het is op zich niet vreemd dat er ook op sport bezuinigd wordt in deze periode, maar het is natuurlijk nooit leuk. Het is dat ik nu al bij een club zit waar de contributie laag is en de kantine goede omzet draait, anders had ik ook misschien een aardig bedrag op kunnen hoesten.

Hieruit kun je ook zien dat de staatsschuld best iets omhoog mag. Probeer de mensen juist te stimuleren door bijvoorbeeld te sporten (en daardoor geld uit te geven). Op deze manier zullen mensen juist nog minder uit geven en dan kom je in een negatieve spiraal te recht...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 21:27
Mitros
Mitros is offline
Het is heel jammer dat voor vrijwel iedereen de subsidie verdwijnt, een mindere subsidie met verhoging van contributie was slimmer geweest.
En het is helemaal jammer dat minderbedeelden geen subsidie voor sport kunnen krijgen iedereen moet kunnen sporten, ookal heb je niet zo'n goede baan.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Mitros schreef op 22-09-2003 @ 22:27:
iedereen moet kunnen sporten, ookal heb je niet zo'n goede baan.
Iedereen die contributie kon betalen, kan een stel sportschoenen en een trainingspak aanschaffen. Als tennis of hockey te duur is, zoek je maar andere oplossingen.

Bovendien hebben kinderen gymnastieklessen op school (van de kleuterklassen tot en met de examenklas van de middelbare school). En lang niet iedereen die buiten school niet (veel) sport, is ongezond. Denk zelfs dat dat niet veel hoger ligt dan het aantal kinderen dat wél sport en ongezond is.

Volwassen moeten niet zeuren; zij zijn daadkrachtig, serieus en vermogend genoeg om te kunnen sporten.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 15:17
Verwijderd
Aan gym op school heb je echt niet genoeg om in conditie te blijven hoor. Het is daar een keer in de week een beetje voetballen/basketballen en af en toe iets speciaals. Je kan het vaak ook zien (op school) wie er niet of weinig aan sport doen. Doen we een conditie test, dan liggen deze er al na 5 minuutjes uit. En vaak zijn deze mensen ook iets 'gezetter'.

Daarbij is sport niet alleen goed voor je conditie, maar ook voor je sociale contacten. Sommige mensen leven van de bijstand en kunnen het echt niet ophoesten om op voetbal oid te gaan. Niet alleen de contributie moet je betalen, maar ook voetbalschoenen, scheenbeschermers en vaak ook nog eens wasgeld (bij andere sporten zijn er weer andere kosten). Deze mensen hebben dus veel minder mogelijkheden om te sporten. Natuurlijk kan je wandelen, fietsen, hardlopen, gewichtheffen (met wat voor voorwerpen dan ook), situps en pushups doen, maar dan heb je geen sociale contacten die bij sport toch erg belangrijk zijn imo.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 16:15
*carmen*
*carmen* is offline
En waar is de NEVOBO in dit plaatje? Denk gewoon logisch na over welke sportbond het meeste geld krijgt! Juist: de NEVOBO.
Nou daar gaat zoveel geld in om, dat kunnen ze echt wel zonder steun van Nederland.
Nu kun je gaan zeggen: Ze vertegenwoordigen Nederland. Ja en? Ze snappen echt wel dat het slecht gaat met 'hun' land, dus bezuinigingen kunnen echt wel!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 18:24
Verwijderd
BELACHELIJK!

En dan willen ze dat mensen gezonder leven enzo.. tss... zoals al gezegd: dit zie je uiteindelijk in de ziektekosten.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 08:06
Tofke_H
Tofke_H is offline
LoL

Nu gaat Belgie (Vlaanderen) in nog meer sporten boven Nederland uitkomen.

Ik hoorde vanmorgen op Nederland 2 (?) bij het ontbijtjournaal wat gesprekken over hoe de informatie-gesprekken van te maandag zijn verlopen. Uiteraard is het jammer dat de bezuinigingen ook de sport treft, maar het lijkt me logisch dat alles en iedereen meewerkt aan de bezuinigingen, dus ook de sport.
Oud 24-09-2003, 08:54
Verwijderd
Citaat:
Tofke_H schreef op 24-09-2003 @ 09:06:
LoL

Nu gaat Belgie (Vlaanderen) in nog meer sporten boven Nederland uitkomen.

Ik hoorde vanmorgen op Nederland 2 (?) bij het ontbijtjournaal wat gesprekken over hoe de informatie-gesprekken van te maandag zijn verlopen. Uiteraard is het jammer dat de bezuinigingen ook de sport treft, maar het lijkt me logisch dat alles en iedereen meewerkt aan de bezuinigingen, dus ook de sport.
Viva la Hollanda!!!!

Ik ben benieuwd wat de gevolgen zijn van deze bezuigingen, welke bonden het erg moeilijk krijgen en vooral wat voor invloed dit zal hebben op de leden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten