Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
2 niets toe te voegen 3 Aan/voor wie gebeurt iets bv Ik geef een boek aan jou 4. Het voorzetselvoorwerp is een zinsdeel dat wordt ingeleid met een vast voorzetsel, d.w.z. een voorzetsel dat een vaste verbinding vormt met het werkwoord. Het gaat om een soort figuurlijke betekenis en als je het voorzetsel vervangt door een ander krijg je een heel andere betekenis. Een VZV duidt bovendien nooit plaats of tijd aan. Wij wachten op een seintje - De atleten streven naar betere prestaties bron: http://www.e-klas.net/ia/zin/ontl5.htm 5 ...de bepalingen van gesteldheid, die gekarakteriseerd kunnen worden als zinsdelen die een extra bijzonderheid over het onderwerp of het lijdend voorwerp van de zin meedelen. bron: http://fdlwww.kub.nl/~broekhui/taken...tica_les_9.htm 6. De verzameling bijwoorden die overblijft en idd antwoord geeft op die vragen die MW noemt. 7.Alle bijvoeglijke naamwoorden en andere bepalingen die een karakterisering geven van bepaalde zelfstandige naamwoorden, dus ook bezittelijke voornaamwoorden en bijvoeglijke bijzinnen Dit dacht ik er tenminste van. Hoop dat t wat helpt En.. correct me if I'm wrong , heb ik er zelf ook weer wat aan |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik doe het ook nog maar een keertje dan..
Het werkwoordelijk gezegde zijn alle werkwoorden in een zin, maar wat is het naamwoordelijk gezegde? Een zin met een naamwoordelijk gezegde is een zin met een koppelwerktwoord. Bijvoorbeeld: ik was blij. Hoe vind je het lijdend voorwerp? Je zoekt eerst het onderwerp en de persoonvorm bijvoorbeeld: ik lees een boek onderwerp: ik pv + gez: lees dan vraag je: wat/wie lees ik? dan krijg je als antwoord: boek. Let wel op: een lijdend voorwerp begint nooit met een voorzetsel en komt niet voor met een naamwoorlijk gezegde Hoe vind je het meewerkend voorwerp? Als je ergens aan of voor voor kan zetten of als het er al staat, dan is het een meewerkend voorwerp. Bijvoorbeeld: Hij vraagt aan mij of hij mijn boek mag lenen. Wat is het voorzetselvoorwerp? Ehm, weet ik wel, maar kan ik niet echt uitleggen..Sorry ![]() Wat is de bepaling van gesteldheid? De man loopt dronken op straat. Dronken is dan een bepaling van gesteldheid. Wat zijn bijwoordelijke bepalingen? Vind je door hoe/wanneer/waar te vragen. En de bijvoegelijke bepalingen? Zeggen iets over een zelfstandig naamwoord zeg maar, ik snap dat zelf ook niet helemaal.
|
![]() |
|
|