Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2003, 07:29
lovetear
lovetear is offline
In een ander topic hadden mensen het erover dat het moeilijker is om de "gecompliceerde" mens gelukkig te maken. Wat houdt gecompliceerd zijn eigenlijk precies in? Word je zo geboren? En zoniet, wat bezielt je ouders dan om je tot gecompliceerde mens te maken als geluk met de dommen is? En als je wel zo geboren wordt, waarom is dat dan? Is het toeval, heb je dan gewoon pech?

Hier zou ik graag wat meer duidelijkheid over krijgen.
Oud 16-08-2003, 07:49
Optima
Optima is offline
de gecompliceerde mens valt gelukkig te maken met eenvoud en simpliciteit, dus in zekere zin is geluk ook met de domme. Geluk heeft ook een bepaalde mate van tevredenheid nodig. Mensen met hoge eisen aan zichzelf en aan de wereld zullen dit niet snel kunnen bereiken.
Oud 16-08-2003, 07:59
lovetear
lovetear is offline
Dus hoe hoger de eisen zijn die je stelt, hoe gecompliceerder je bent?
Oud 16-08-2003, 10:21
fil
fil is offline
Citaat:
lovetear schreef op 16-08-2003 @ 08:29:
En zoniet, wat bezielt je ouders dan om je tot gecompliceerde mens te maken als geluk met de dommen is? En als je wel zo geboren wordt, waarom is dat dan? Is het toeval, heb je dan gewoon pech?
Het ontwikkelen van een persoonlijkheid is niet zo eenvoudig terug te voeren op het kleien van ouders óf aangeboren. Er zijn gigantisch veel factoren die allemaal invloed hebben op het vormen van een persoonlijkheid. En in zekere zin heeft iedereen een complexe persoonlijkheid. Dus de vragen die je stelt zijn ietwat vertekenend wanneer je persoonlijkheid wilt gaan onderzoeken.

Wat betreft de uitspraak van, ik geloof Nare Man, over armen en rijken van geest in verhouding tot het gelukkig voelen.
Wanneer je in het verleden kijkt naar mensen die je zou kunnen rekenen tot 'de grote denkers en genieën', dan is het opmerkelijk om te zien dat veruit het grootste deel daarvan vrij pessimistisch was over de gang van zaken in de wereld en over de toekomst.
Einstein, Nietzsche, Schopenhauer, Pirsig, Darwin, Heraclitus, Lyotard, Derrida, Sidis, James, Montaigne, Hegel, enzovoorts.

Wanneer je dan bij voorbeeld gaat kijken naar mensen met 47 chromosomen, dan zie je vaak dat dit erg blije mensen zijn.
Er is dus blijkbaar een verband tussen zicht hebben en gelukkig zijn. Dat is. vermoed ik, wat Nare Man bedoelde met "gecompliceerd".
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 12:39
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
fil schreef op 16-08-2003 @ 11:21:
[B]Het ontwikkelen van een persoonlijkheid is niet zo eenvoudig terug te voeren op het kleien van ouders óf aangeboren.
Het is zelden of-of, het is, vooral in dit soort psychologische gevallen, een combinatie van beide, maar dat terzijde.
Citaat:
En in zekere zin heeft iedereen een complexe persoonlijkheid.
Sorry, maar in welke zin heeft iemand geen complexe persoonlijkheid?
Citaat:
Wanneer je dan bij voorbeeld gaat kijken naar mensen met 47 chromosomen, dan zie je vaak dat dit erg blije mensen zijn.
Waaruit leidt je dit af?

Ps over de grote genieen volgt later.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 16:11
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Ik wilde even zeggen dat ik sinds een 5 maanden gelukkig ben. Ik was de hond aan het uitlaten, hij kwam naar me toe huppelen en de ochtendzon verlichte zijn pluisige bont. Vanaf dat moment heb ik het gevoel, dat niemand mij meer kan afnemen, dat wat er ook gebeurt, ik gelukkig blijf. Al mijn geliefden kunnen dood gaan, er kunnen oorlogen uitbreken, ik kan door groot verdriet getroffen worden, maar ik zal altijd gelukkig blijven.
En ik ben niet dom mag ik wel van mezelf zeggen.

Sommige mensen noemen dit een mystieke ervaring, voor sommigen zal dit ook zo zijn maar ik zie het niet zo.

Dus geluk is niet alleen voor de dommen. (Hoewel die vaak minder zorgen hebben.)
Oud 18-08-2003, 09:32
Tupac A. Shakur
Tupac A. Shakur is offline
I created happyness from the heart and my bliss consists in doing what is my mission and what I'm here for, I begged and said 'dear lord gimme ma prophecy soon, I smook a pound a weed a day can't keep it up much longer' and then he gave me the chances I needed to become what I am today, Tupac Amaru Shakur, the icon, idol, thug in its illest form, I am what rap is and created words like hollar and I taught some of the baddest outlawz how to make money on they one
then I got sent to jail and became makaveli have the rap game notice nigga and I got shot 4 times, lay in a coma for 7 days died on september the 13th on 4-0-fucking-3 and now I am back because it still ain't over
my mission wasn't over and I told myself never let go before it's been completed so now I'm back to complete it, sleeping 3 to 4 hours a day still feeling fit and blissful because the lord give me strength and energy, and that's how it is
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 16:16
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Tupac A. Shakur schreef op 18-08-2003 @ 10:32:
I created happyness from the heart and my bliss consists in doing what is my mission and what I'm here for, I begged and said 'dear lord gimme ma prophecy soon, I smook a pound a weed a day can't keep it up much longer' and then he gave me the chances I needed to become what I am today, Tupac Amaru Shakur, the icon, idol, thug in its illest form, I am what rap is and created words like hollar and I taught some of the baddest outlawz how to make money on they one
then I got sent to jail and became makaveli have the rap game notice nigga and I got shot 4 times, lay in a coma for 7 days died on september the 13th on 4-0-fucking-3 and now I am back because it still ain't over
my mission wasn't over and I told myself never let go before it's been completed so now I'm back to complete it, sleeping 3 to 4 hours a day still feeling fit and blissful because the lord give me strength and energy, and that's how it is
Kappen nu a.u.b met dat nikker-gelul van je.
Oud 20-08-2003, 10:01
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 19-08-2003 @ 17:16:
Kappen nu a.u.b met dat nikker-gelul van je.
Dit soort taal gebruik is evenmin gewenst.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2003, 16:44
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 17-08-2003 @ 17:11:
Ik wilde even zeggen dat ik sinds een 5 maanden gelukkig ben. Ik was de hond aan het uitlaten, hij kwam naar me toe huppelen en de ochtendzon verlichte zijn pluisige bont. Vanaf dat moment heb ik het gevoel, dat niemand mij meer kan afnemen, dat wat er ook gebeurt, ik gelukkig blijf. Al mijn geliefden kunnen dood gaan, er kunnen oorlogen uitbreken, ik kan door groot verdriet getroffen worden, maar ik zal altijd gelukkig blijven.
En ik ben niet dom mag ik wel van mezelf zeggen.

Sommige mensen noemen dit een mystieke ervaring, voor sommigen zal dit ook zo zijn maar ik zie het niet zo.

Dus geluk is niet alleen voor de dommen. (Hoewel die vaak minder zorgen hebben.)
Dat klinkt echt magisch, heb je misschien enig idee waardoor het zou kunnen komen dat je je zo voelt?
Oud 20-08-2003, 20:18
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Misschien heb ik een soort van openbaring gehad (in de zo min mogelijk bijbelse betekenis van het woord), misschien snap ik het nu. Plotseling kon ik verder kijken dan mijn eerste emotie, en zag mijn laatste.

Ik weet het niet precies, het is moeilijk te beschrijven, maar het is zo. gelukkig.
Oud 22-08-2003, 10:21
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
hamer&sikkel schreef op 20-08-2003 @ 21:18:
Misschien heb ik een soort van openbaring gehad (in de zo min mogelijk bijbelse betekenis van het woord), misschien snap ik het nu. Plotseling kon ik verder kijken dan mijn eerste emotie, en zag mijn laatste.

Ik weet het niet precies, het is moeilijk te beschrijven, maar het is zo. gelukkig.
Wat wil je nu dan nog met je leven? Waarom zou je je uberhaupt nog bewegen in gevallen waarin bewegen niet van levensbelang is?
Oud 22-08-2003, 11:23
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Nee, je begrijpt het niet.

Ik heb ontdekt hoe mooi het leven kan zijn, als je het wíl zien. Dus wat wil ik met mijn leven?: Leven! Genieten!
Reageren

Regels voor berichten