Advertentie | |
|
![]() |
|
Uiteindelijk leer je toch het meeste door het te doen. Je kan beter op school op je bek gaan dan dat je dat later bij een presentatie voor je bedrijf of bij een sollicitatiegesprek doet. NU maakt het niet zoveel uit als het misgaat, later hangt er veel meer van af.
Het zou mooi zijn als je les kon krijgen over hoe je een mondelinge presentatie moet houden, maar er valt weinig aan te leren, enkel de ervaring leert het je. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
__________________
Geiz ist Geil!
|
![]() |
||
Citaat:
mensen met faalangst worden (vaak) niet alleen nerveus met schriftelijke toetsen maar ook (vooral) met mondelingen. Ook hiervoor worden trainingen gegeven. kus! Wendy
__________________
Dit is een coole sig.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() maar het rare is: ik zit al 4 jaar op een theaterschool en heb geen enkele moeite met het optreden voor vreemden en/of bekenden... maar voor zo'n klas staan of één op één met een docent... ![]() en misschien went het idd bij sommigen wel na verloop van tijd, maar goed, ik zit nu in de 5e en zou het dan onderhand wel moeten kunnen. (normaal ben ik overigens verbaal sterker als schriftelijk, dus ook dat gaat bij mij niet op. of ik ben een uitzondering ![]()
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Mondelingen zijn goed omdat je gewoon ook moet leren hoe je in het openbaar spreekt. Als je daar slecht voor scoort moet je er dus aan werken.
Bovendien is een mondeling geschikter om snel veel verschillende kennis te toetsen. Een schriftelijk wordt dan al gauw gefragmenteerd. Ik ben een groot voorstander van mondelingen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Ik vind het net omgekeerd. Tijdens een mondeling vragen ze maar enkele deeltjes en als je nu net de pech hebt een slechte vraag te trekken... Natuurlijk heb ik net meestal geluk met mijn vraag. Zo trok ik vorig jaar een vraag waarop ik perfect kon antwoorden, gevolg prachtig resultaat ![]() - Ik ben voorstander, maar voor sommige vakken is het wel beter een schriftelijke te krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
Nu zit ik in de 4e en wordt je gewoon geacht het te kunnen. Doordat ik zelf de eerste 3 jaar op een andere school heb gezeten weet ik niet zeker of ze het op deze school ook hebben geoefend. Bovendien vind ik het zelf erg belangrijk dat men deze vaardigheden bezit. Naar mijn idee kun je dat overal wel gebruiken later, hoe je toekomst er ook uit gaat zien
__________________
♥
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() wij hebben in de 1e een presentatie gehad (waarbij ik een black-out had en dus eigenlijk niet eens gepresenteerd héb ![]() en met mondelingen begonnen we in de 4e (2x frans, 2x duits). Citaat:
maar zouden ze het net zo goed begeleiden als op jouw vorige school, dan zou ik het wel goed vinden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
|
![]() |
|
![]() |
Tsja, misschien zouden ze het de leerlingen beter moeten leren, maar je leert het juist door het te doen...! Ik vond het altijd vreselijk, maar ik merk echt dat je door de jaren heen steeds minder zenuwachtig wordt en je bent dan gewoon rielekster...
Ik vind het nog steeds rot om voor een groep mensen te spreken, maar ik ben toch zeker blij dat ik altijd spreekbeurten, presentaties en mondelingen had... Op de Uni of je opleiding wordt er vanuit gegaan dat je kan presenteren (das bij bijna elke opleiding zo..) en dan ist nog veel erger als je dat nooit gedaan hebt... Achteraf vallen die mondelingen en spreekbeurten ook best mee...! Ik ben dus niet voor afschaffing, omdat het uiteindelijk écht goed is voor je ontwikkeling...! |
![]() |
||
Citaat:
(maar ik weet niet of dit bij jou het verschil is?) -xxx- Wendy
__________________
Dit is een coole sig.
|
![]() |
|
Ik heb echt een gruwelijke hekel aan mondelinge dingen op school. Gelukkig hebben wij bijna geen toetsen/overhoringen gehad voor frans en duits. Ik ben daar echt zo slecht in. Maar ook presenteren en debatteren kan ik niet.
Toch vind ik het wel belangrijk dat we het moeten doen. Hoewel ik niet echt het gevoel heb dat ik veel vooruit ga, kan ik toch in ieder geval wennen aan het gevoel. Stel: je komt op een universiteit en je moet ineens presenteren terwijl je dat nog nooit hebt gedaan. Lijkt me niet prettig. OK, het lijkt me sowieso niet prettig, maar dan ben ik denk ik toch wel blij dat ik toch nog een beetje ervaring heb. Maar mondelinge dingen heb je eigenlijk overal nodig. Je praat voortdurend met mensen die je misschien niet zo goed kent en waarbij je je niet echt speciaal op je gemak voelt. Dan is het toch belangrijk dat je je een beetje kunt redden. Bovendien vind ik het argument dat het zielig is voor kindjes die slecht zijn in mondelingen een beetje slecht. Er zijn ook mensen die veel slechter zijn in schriftelijke toetsen. De een is ook beter in leren dan de ander en daarom haalt diegene hogere punten. Leren leren is best moeilijk, net als in het openbaar spreken. Leren ook maar afschaffen dan? Tuurlijk niet. Wat ik wel met je eens ben is dat het natuurlijk wel goed moet worden onderwezen, maar zelfs al is het dat niet, dan nog ben ik niet per se voor afschaffing. Want misschien heb je het dan niet zo goed geleerd, je hebt in ieder geval wel wat ervaring. En die kun je later denk ik heel goed gebruiken.
__________________
Mommy, that salesman's on TV!
|
![]() |
||
Citaat:
Doordat je zoveel presentaties en zo moet houden tegenwoordig op school, went het wel, en dat lijkt me wel goed, alhoewel ik voor mn mondeling in de zesde wel een 3,5 had
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Mondelingen zijn juist erg goed en zeker bij talen. Waar is het anders een taal voor: om het te (leren) spreken/schrijven. Vandaar dat je ook mondelingen moet doen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Mondelingen kan je eigenlijk ook niet leren, je moet er mee om leren te gaan door ze te hebben. Ik was ook altijd heel zenuwachtig voor spreekbeurten, betogen, discussies en mondelinge overhoringen... maar ja, 't hoort er bij. Op een gegeven moment leer je beter om te gaan met je zenuwen, dat heb ik ook gemerkt dit jaar; ik doe staatsexamen en moet dus voor 7 vakken een mondeling doen, allemaal afgenomen door vreemden. Ik was super zenuwachtig, dat kostte me ook veel punten... maar ja, ik ben ermee doorgegaan ook al ging ik er haast aan onderdoor (ik ben ongelofelijk verlegen en onzeker, ik kreeg door die mondelingen telkens een tik en werd zo zenuwachtig dat ik achteraf altijd alles wat ik binnen had kunnen krijgen uitkotste) en nu voel ik me echt sterker; ik ben er door heen gekomen.
Op HBO en universiteit moet je ook veel presentaties doen. Je krijgt daar dan wel meer les in, maar niet zozeer in het onderdrukken van zenuwen. Je moet het gewoon doen. Door veelt te oefenen raak je er aan gewend, dat is gewoon het beste. Mijns inziens mogen ze op middelbare scholen wel wat meer mondelingen doen (bv meer spreekbeurten, niet alleen voor talen maar ook voor andere vakken, bijvoorbeeld het presenteren van een werkstuk). Je moet er gewoon echt mee om leren te gaan, zoiets leer je niet uit boeken, zoiets leer je van ervaringen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind het juist goed dat spreekbeurten al op de middelbare scholen gehouden worden. Op je vervolgopleiding zal je ze ook moeten houden en dan veelvuldig en van goede kwaliteit.
Wil je dan liever niet oefenen op de middelbare school en op je 20e met een mond vol tanden voor de klas staan? In plaats van het mondeling te zien als een kans om je spreekvaardigheden te verbeteren, wil je ze afschaffen zodat je er niets meer mee te maken hebt. Dat werkt alleen maar in jouw nadeel omdat je later veel meer moeite hebt met in het openbaar spreken. Het mondeling zoals je dat nu hebt is een oefening voor later. |
![]() |
|
Mondelingen horen nou eenmaal bij school. Het is natuurlijk niet voor iedereen leuk, maar ik vind het een deel van vakken als Nederlands, Frans, Duits en Engels. Voor andere vakken ben ik tegen, maar in de taal-vakken hoor je goed te kunnen spreken en dus ook spreekbeurten ed doen.
Bij ons op school oefenden we overigens wel mondelingen voor Engels enzo, kun je ook zelf aangeven of dit zou kunnen. En betogen ed, dat word toch ook goed voorbereid en geoefend?? Hier wel daarom.
__________________
I like to say what I want to say
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Ben er wel voorstander van. Op het hbo en uni zul je ook veel moeten presenteren. En dan sta je ook voor de klas. Je zal dan ook vanalles moeten uitleggen aan die klas+ aan de leraren die het beoordelen. En later is het misschien erg belangrijk. Stel je voor. Je moet een project presenteren van een bedrijf waardoor ze een opdracht kunnen binnen slepen. Dan speelt de manier van presenteren een hele belangrijke rol. Daar zul je op worden afgerekend. Een goed idee, dat slecht word gepresenteerd, zal het verliezen van een minder goed idee, dat zeer goed word gepresenteerd. En presenteren kan je leren. Hoe meer je het doet hoe meer je er routine in zal vinden. Misschien moeten ze het inderdaad wel meer doen op de middelbare school
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Worden gelovigen voorgetrokken? Gatara | 120 | 15-02-2007 11:55 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
engels... vertalen :S Barbietjuh | 6 | 06-02-2004 07:14 | |
De Kantine |
Wat staat er onder jouw CTRL - V part II Bruut | 500 | 14-12-2003 15:56 | |
Algemene schoolzaken |
juryvoorstelling Junpei | 32 | 28-06-2003 21:03 | |
Verhalen & Gedichten |
betoog van Nederlands halve gare | 5 | 10-01-2003 07:36 |