Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2003, 18:02
Smin
Smin is offline
Ben aan het overwegen om vegetarier te worden, maar stuitte op een probleem: Wat moet ik op m'n brood doen. Ik houd niet van hagelslag, sandwichspread, roomkaas, kaas in het algemeen behalve smeerkaas, chocolade vlokken en pindakaas.
Het beleg moet ook nog een beetje gezond zijn. Wie heeft daar een oplossing voor?
Oud 02-06-2003, 18:17
Verwijderd
Een gezonde boterham met wat tomaat, komkommer en sla.
Ik zou het eigelijk niet weten. Volgens mij moet je vooral veel met groenten doen of toch met die andere dingen proberen.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 18:19
murwari
murwari is offline
Wat eet ik op mijn brood (ik eet niet zo vaak brood, maar ik probeer te varieren)

- philadelphia (roomkaas)
- sla en tomaat
- pindakaas
- lentesla (met wortelen, uitjes, erwpjes enzo)
- appelsellerie
- komkommersalade
- Jam

Mja
Oud 02-06-2003, 18:33
mandarijn
mandarijn is offline
gras
Oud 03-06-2003, 13:42
Verwijderd
Citaat:
Smin schreef op 02-06-2003 @ 19:02:
Ben aan het overwegen om vegetarier te worden, maar stuitte op een probleem: Wat moet ik op m'n brood doen. Ik houd niet van hagelslag, sandwichspread, roomkaas, kaas in het algemeen behalve smeerkaas, chocolade vlokken en pindakaas.
Het beleg moet ook nog een beetje gezond zijn. Wie heeft daar een oplossing voor?
sla, jam, chocopasta, banaan, ...... (en niet tegelijk natuurlijk )
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 16:16
Janey
Janey is offline
Bij een natuurvoedingswinkel kun je ook notenpasta's kopen. Egenlijk net zoiets als pindakaas, maar dan met hazelnoten, of amandelen, of cashewnoten............noem maar op.
Ik vind het erg lekker, en nog gezond ook.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 16:23
Verwijderd
Citaat:
byebye schreef op 03-06-2003 @ 14:42:
jam, chocopasta, banaan, ...... (en niet tegelijk natuurlijk )
En idd, in natuurvoedingswinkels heb je ook zat spullen. En van zonnatura heb je ook vegetarische paté (ook wel van andere merken). Enz. D'r is iig genoeg.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 18:01
Smin
Smin is offline
Bedankt voor uw hulp!
Oud 04-06-2003, 09:34
marieke_temp
marieke_temp is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 03-06-2003 @ 17:23:
En idd, in natuurvoedingswinkels heb je ook zat spullen. En van zonnatura heb je ook vegetarische paté (ook wel van andere merken). Enz. D'r is iig genoeg.
ja tartex heb je in heel veel varianten, ik vind het dan wel niet te eten, maar het schijnt dat er heel veel mensen gek op zijn.
ook lekker: kokosbrood, appelstroop, sla, tomaat, komkommer, gekookt ei, gebakken ei, omelet, er kan zoveel!
Oud 04-06-2003, 11:15
Verwijderd
Citaat:
meriekuh schreef op 04-06-2003 @ 10:34:
ja tartex heb je in heel veel varianten, ik vind het dan wel niet te eten, maar het schijnt dat er heel veel mensen gek op zijn.
Ik vind het ook niet te eten (tartex), maar dat spul van zonnatura is goed te doen. Heb je in champignon, pesto (die heb ik) en nog een variant.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 20:07
miss milano
miss milano is offline
nou, aangezien je toch een btje 'gezond' wilde eten,
moet ik je niet mijn etensstijl aanraden: hagelslag, hagelslag, hagelslag.
maar je kan wel heel lekker roomkaas op brood doen, met tomaat, of komkommer, of italiaanse kruiden erop, of brie. gewoon lekkere hapjes maken...hihi.
Oud 06-06-2003, 17:23
kristalkane
kristalkane is offline
Tartex is echt super lekker, vind ik dan...Je hebt ook nep-ham en gewoon ander nepvlees, bij bijvoorbeeld de AH of Dekamarkt. Is ook errug lekker!!!!
Oud 06-06-2003, 17:33
Verwijderd
Notenpasta is ongelofelijk lekker
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 17:33
Frank
Frank is offline
ik eet op mijn brood

- duo penotti
- kaas
- tomaten beetje kaas en mayo (soms met ei)
- euuh.. die ene soort kruideboter, in een vierkant doosje maar het is rond.. (niet in rode peper smaak die mijn moeder een keer perongeluk kocht en ik daarna 5 liter water dronk :X)

en hebben jullie nog tips?

(pindakaas is vies op bruin brood )
Oud 09-06-2003, 13:51
Pietura
Pietura is offline
Citaat:
~furrie light~ schreef op 02-06-2003 @ 19:33:
gras
Oud 09-06-2003, 16:33
Nieni
Nieni is offline
Een vriendin van mij die vegetarisch is, eet altijd nep-vlees op haar brood...
Misschien is (appel)stroop ook een idee?
Oud 09-06-2003, 21:15
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik eet bijna alleen kaas op m'n brood...

Tartex is ook lekker, maar duur!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2003, 12:12
NevaehSunshine
NevaehSunshine is offline
Er is super veel voor op brood alsnog, maar nepvlees is echt disgusting..
Oud 10-06-2003, 17:50
Smin
Smin is offline
Ik zal eens wat proberen.
Oud 10-06-2003, 18:35
duifeltje
duifeltje is offline
nepsmeerworst is erg lekker, en als je nog wel vis wilt blijven eten kan je dat ook op brood doen. of ei, of kokosbrood
Oud 10-06-2003, 20:44
Balance
Balance is offline
Citaat:
Frank schreef op 06-06-2003 @ 18:33:
(pindakaas is vies op bruin brood )
nee joh, juist op wit brood!
(wit brood is uberhaubt vies )

Ontopic: je eet toch nou ook niet alleen maar vlees op brood (of wel? )
Gewoon de vleesmaaltijden wegdenken en kijken wat je overhoudt. Die dan dus wat meer verspreiden over de week.
Oud 11-06-2003, 10:43
ChinoMoreno666
ChinoMoreno666 is offline
ik ben ook vegetarisch
jaja, en ik heet altijd vegetarische boterhamworst
die heb je in plakjes en gewoon dat andere, hoe heet dat nou ja.
maar vegetarische gerookte ham boterhamworst van de albert heyn kan ik je zeer aanraden
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 16:14
Smin
Smin is offline
Ik eet wel veel vlees op m'n brood, dat is het probleem...
Oud 11-06-2003, 17:21
ChinoMoreno666
ChinoMoreno666 is offline
ja daarom zeg ik toch dat je vegetarisch vlees voor op brood hebt
en dat de gerookte ham, zo heet er een, best naar echt vlees smaakt maar dat dus niet is
dus dan is je probleem opgelost
Met citaat reageren
Oud 11-06-2003, 21:13
Smin
Smin is offline
Ja, sorry ik reageerde eigenlijk op Linda85, had beter even kunnen quoten.
Oud 18-06-2003, 16:37
neobamboom
neobamboom is offline
uhm sandwichspread
Oud 19-06-2003, 16:30
the exploding boy
the exploding boy is offline
vegatarische kaas

tomaat

tartex ( ik vind het best jummie )

honing

aardbeien

banaan

of uit de oven kaas /tomaat / pesto

tosti's

humus ( kikkererwtenpasta )

etc.

je zal denk ik niet verhongeren
Met citaat reageren
Oud 22-06-2003, 12:52
Stevill
Stevill is offline
'k gebruik altijd kaas of smeerkaas gewoon leren eten.
Oud 23-06-2003, 10:33
drama
drama is offline
ik eet meestal tartex op m'n brood, een veganistisch soort pate. Erg lekker, wel duur.
of Hummus, makkelijk zelf te maken van kikkererwten en ook erg lekker. Beetje komkomer en tomaat bij...goeoed.
Oud 23-06-2003, 10:33
drama
drama is offline
Of geprakte, gekruide en gebakken tofu met chilisaus.

goeoeoeoed
Oud 23-06-2003, 10:34
drama
drama is offline
of een zelfgemaakte pizza, met veel groente en keine kase.

beterrrrrrrrrr
Oud 23-06-2003, 10:35
drama
drama is offline
Of pesto met verse groente...oeoeoeh

Offe, broodje Remia Majolijn, de mayonaise die mag
Oud 23-06-2003, 10:38
drama
drama is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-06-2003 @ 12:15:
Ik vind het ook niet te eten (tartex), maar dat spul van zonnatura is goed te doen. Heb je in champignon, pesto (die heb ik) en nog een variant.
Zonnatura Sandwichspul is practisch identiek aan Tartex naturel...alleen goedkoper. De fasjoos hebben het alleen bij ons uit de handel gehaald. Bah. En de kleine pakjes zonnaturaspul zijn duurder dan tartex

Maar Tartex is soms in de aanbieding en dan moet je gewoon een hele doos kopen, is toch lang te bewaren.
Oud 25-06-2003, 17:07
Verwijderd
Je moet de nieuwe vegatarische burgers bij de AH proberen...heten iets van tivall. Je hebt ze in Mexicaans, Indiase en Grieks.
Zijn echt erg lekker, niet zow droog ensow en er zit veel smaak aan

(is dus niet egt voor op brood, maar ik moest het ff kwijt )
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 17:44
MUTS123
MUTS123 is offline
Mexiaance nuggets aaaah zo lekker he
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 21:57
XveganX
XveganX is offline
Tartex pate (erg lekker!), pindakaas, jam, appelstroop, appelmoes/kaneel, komkommer etc.
Natuurlijk kun je ook zelf lekker creatief wezen, bovenstaande is trouwes allemaal 100% veganisties... (tjah als je dan toch al bezig bent ) maar let op want een hoop brood is ook niet vegetarisch, vooral op e471 letten want dat zit erg vaak in brood!
(www.vegetariers.nl voor volledig e-nummer lijstje)
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 10:44
Silver rain
Silver rain is offline
Ik eet vaak cornflakes maar al sik brood heb doe ik er jam op
Oud 15-08-2003, 16:19
Verwijderd
Ga gewoon aan de 'Brinta'
Is nog gezond ook
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 14:26
Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
3307 schreef op 15-08-2003 @ 17:19:
Ga gewoon aan de 'Brinta'
Is nog gezond ook
Dat doe ik ook soms ja

Citaat:
jellerd schreef op 25-06-2003 @ 18:07:
Je moet de nieuwe vegatarische burgers bij de AH proberen...heten iets van tivall. Je hebt ze in Mexicaans, Indiase en Grieks.
Zijn echt erg lekker, niet zow droog ensow en er zit veel smaak aan

(is dus niet egt voor op brood, maar ik moest het ff kwijt )
Ik heb ze gisteren uitgeprobeert toen ik eens rondkeek in de appie. Inderdaad erg lekker!!! Dat is eens wat anders dan de groenteburgers

Laatst gewijzigd op 16-08-2003 om 14:30.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 16:09
Sweet Serenity
Sweet Serenity is offline
Als je nu geen vlees eet maar wel vis ben je dan wel vegetariër?

Vissen worden toch niet zo onmenselijk behandeld als dieren? (of vergis ik me nu helemaal?)
Oud 16-08-2003, 16:18
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sweet Serenity schreef op 16-08-2003 @ 17:09:
Als je nu geen vlees eet maar wel vis ben je dan wel vegetariër?

Nee, dan ben je geen vegetarier. Vegetariers eten geen dierlijk vlees. Dus ook geen vis.
Vegetariers vinden het dan ook absurd dat sommige mensen die wel nog vis eten zich vegetariers noemen. Formeel gesproken zijn het pesco-vegetariers / semi-vegetariers. Of kleiner gezegd Pescotariers.

je hebt o.a.
lacto-vegetariers (geen ei, wel melk)
ovo-vegetariers (geen melk, wel ei)
lacto-ovo-vegetariers (melk en ei)
totaal-vegetariers: geen dierlijke voedingsproducten
De meeste dragen ook geen leer e.d. De totaal-vegetarier ook niet.
Veganisten gebruiken helemaal geen dierlijke producten zover dat mogelijk is. Het is een streven naar het vermijden van elk dierenleed. 100% veganist bestaat niet (tenminste in deze maatschappij)

Citaat:
Vissen worden toch niet zo onmenselijk behandeld als dieren? (of vergis ik me nu helemaal?)
Er is met vissen veel mis. Denk maar aan overbevissing. En de zinlose slachttoffers bij het vissen (de vissen die ze niet gebruiken/dolfijnen in netten, etc).
Je hebt ook nog de kweekvissen. Vissen die niet in de vrije natuur leven, maar in gesloten water (forel).

Laatst gewijzigd op 16-08-2003 om 16:21.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 17:05
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Smin schreef op 02-06-2003 @ 19:02:
bij de ah heb je allemaal soorten nepvlees, die voor op je brood zijn best lekker....
Oud 16-08-2003, 21:57
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 16-08-2003 @ 17:18:
....

Er is met vissen veel mis. Denk maar aan overbevissing. En de zinlose slachttoffers bij het vissen (de vissen die ze niet gebruiken/dolfijnen in netten, etc).
Je hebt ook nog de kweekvissen. Vissen die niet in de vrije natuur leven, maar in gesloten water (forel).
Ja dat klopt wel wat je zegt. Maar ik voel niet echt een 'band' met vissen. Ze leven voor mij in een totaal andere wereld. Met koeien, varkens, kippen, honden, paarden, hamsters, konijnen etc. etc. voel ik wel een bepaalde band, ik zie der elke dag wel een hond overstraat lopen. Elke week zie ik wel een paar koeien enz. Zij staan voor mijn gevoel dichter bij de mens dan vissen, die in het water-achtige wereld leven.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 22:25
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
3307 schreef op 16-08-2003 @ 22:57:
Ja dat klopt wel wat je zegt. Maar ik voel niet echt een 'band' met vissen. Ze leven voor mij in een totaal andere wereld. Met koeien, varkens, kippen, honden, paarden, hamsters, konijnen etc. etc. voel ik wel een bepaalde band, ik zie der elke dag wel een hond overstraat lopen. Elke week zie ik wel een paar koeien enz. Zij staan voor mijn gevoel dichter bij de mens dan vissen, die in het water-achtige wereld leven.
Is dat dan geen discriminatie?

Ik zie ook niet elke dag een verhongerde afrikaan lopen, moet ik ze nu ook niet steunen?

Elk dier is hetzelfde opgebouwd, dus dat vind ik al genoeg om te weten dat dieren met respect en met gelijkheid behandeld moet worden.

Ik heb trouwens amper een varken in mijn leven gezien. Misschien 1 of een paar keer in de dierenboerderijen. Op tv wel genoeg gezien. Je staat er dan ook ver van af, maar ik ben toch nog veganist geworden. Het gaat dus niet om of je er ver van staat.
Je moet niet als een mens kijken, maar als een deel van alles. Een deel van de natuur.
Oud 17-08-2003, 09:31
Sweet Serenity
Sweet Serenity is offline
Hmz ik eet nu zelden vlees -het is de bedoeling om volledig met vlees eten te stoppen wegens gezondheidsredenen- maar vis vind ik ook een heel andere zaak.

Je had het over overbevissing maar er zijn nu via de Europese Unie maatregelen getroffen.

Als ik vis eet (ik eet eigenlijk enkel tonijn ,maar dat is dan ook echt een verslaving ) dan is dat wel dolfijnvriendelijk (dat staat op de verpakking).

Maar goed, even een vraagje: Ik hoor van allerhande bronnen dat het voor een (semi) vegetariër noodzakelijk is om voedingssupplementen in te nemen. Is dat echt zo of moet je gewoon meer van andere voedingswaren eten?

Ik word net (semi)vegetariër omwille van gezondheidsredenen dus dan lijkt het me wat onzinnig dat ik voedingssupplementen moet gaan slikken omdat anders mijn gezondheid op het spel staat.
Oud 17-08-2003, 09:47
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sweet Serenity schreef op 17-08-2003 @ 10:31:
Je had het over overbevissing maar er zijn nu via de Europese Unie maatregelen getroffen.

http://www.vissenbescherming.nl/
onder zeevisserij

Citaat:
Als ik vis eet (ik eet eigenlijk enkel tonijn ,maar dat is dan ook echt een verslaving ) dan is dat wel dolfijnvriendelijk (dat staat op de verpakking).
Dolfijnvriendelijk tonijn is ook wat mis mee. Ik weet niet of je het nog terug kan kijken, maar anders moet je hier eens kijken: kvw.tv
Dat was een programma op nederland 3 een tijd terug. MIsschien komt de herhaling nog eens.
Een vermelding op een verpakking wil ook niet alles zeggen. Er gaat vaak zoveel mis bij zulke dingen dat zo een stukje tekst niet betrouwbaar is.

Citaat:
Maar goed, even een vraagje: Ik hoor van allerhande bronnen dat het voor een (semi) vegetariër noodzakelijk is om voedingssupplementen in te nemen. Is dat echt zo of moet je gewoon meer van andere voedingswaren eten?
Als je gewoon nog ei en melk enzo neemt, dan krijg je b12 binnen dus dat is genoeg.
Verder hebben vegetariers nooit voedingssupplementen nodig, tenzij ze te weinig van dingen eten, maar dat is hetzelfde bij niet-vegetariers.

Citaat:
Ik word net (semi)vegetariër omwille van gezondheidsredenen dus dan lijkt het me wat onzinnig dat ik voedingssupplementen moet gaan slikken omdat anders mijn gezondheid op het spel staat.
De enige die echt moeten bijslikken zijn veganisten omdat b12 voornamelijk in dierlijke producten voorkomt (en deze krijgen het ook weer via binnen).
Oud 17-08-2003, 11:24
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
ik eet zelf tahin (sesampasta heerlijk), boter, mozzarella, tomaat, en roomkaasjes, en geitenkaas op brood, of niks. Mijn tip voor jou is om eens in een natuurwinkel te kijken, daar hebben ze allerlei vreemde belegjes.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 11:25
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
the exploding boy schreef op 19-06-2003 @ 17:30:
vegatarische kaas

tomaat

tartex ( ik vind het best jummie )

honing

aardbeien

banaan

of uit de oven kaas /tomaat / pesto

tosti's

humus ( kikkererwtenpasta )

etc.

je zal denk ik niet verhongeren
hee, waar kun je humus kopen, lijkt me heel lekker!? En wat is tartex?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2003, 11:31
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 17-08-2003 @ 12:25:
Bij de natuurvoedingswinkels. Of je maakt het zelf.
Oud 18-08-2003, 22:20
kees17
kees17 is offline
Citaat:
kaasstaafje schreef op 17-08-2003 @ 12:25:
Humus?, het wordt steeds gekker met die vegatariers, nu denken ze ook al dat ze planten zijn
Reageren

Regels voor berichten