Advertentie | |
|
![]() |
|
Autisme kent vele gradaties, dus dat is zo niet te zeggen, het kan wellicht een vorm van autisme zijn, bijvoorbeeld het Asperger Syndroom, of PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder, Not Otherwise Specified) (allemaal autisme aanverwante stoornissen).
Kijk eens op www.autsider.net of http://www.autisme-nva.nl misschien dat hier iets op staat, wat je bekend voor komt. Je kunt niet zomaar zeggen over iemand dat hij/zij autisme heeft.
Laatst gewijzigd op 17-08-2003 om 21:22. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb de eerste site al doorgelezen en er zijn zeker een hoop dingen herkenbaar in zijn gedrag, maar een diagnose kan ik nooit maken natuurlijk. Mja, we zullen er binnenkort wel weer eens over praten en kijken of er echt al naar de huisarts gestapt moet worden. |
![]() |
|
Nou weet ik het niet zeker maar het is wel zeer waarschijnlijk dat ik zelf licht autistisch ben. Ik ben er nooit voor gecontroleerd ofzo, maar ik heb ook veel geluk gehad met leraren en docenten op de scholen waar ik op gezeten heb (waren normale scholen trouwens). (en het geduld en inzet van me moeder). Toen ik 7 was zijn m'n ouders gescheiden, alleen dat verliep dus niet vlekkenloos. We moesten er zelfs (200km) voor verhuizen. Nou weet ik er eigenlijk weinig meer van (
![]() Ook nog zoiets, straffen zonder (echt duidelijke) reden is iets waar ik echt niet tegen kon. (ookal gaat het om een straf van niks) Dus em naja ik zou zeggen dat structuur, duidelijkheid, planning/regelmaat, en ook een vorm van vrijheid om dingen in ieder geval een beetje op zijn manier te kunnen doen. En geduld en herhalen. Verder zou ik er nog bij willen zeggen dat ik pas sinds kort ben gaan kijken naar mezelf hoe ik me toen emotioneel voelde. Verder als woorden "ik voel me raar" of "vervelend" "zwaar kut" en vooral veel woede erbij zijn de enigste manieren waarop ik verdriet mee kon/kan uiten eigenlijk. woede en verdriet betekent dan precies hetzelfde, maar dat word niet altijd zo gezien. En em dat onbereikbaar zijn, em laat hem niet te lang dezelfde dingen doen. Of maak heel erg duidelijk als dat als er iets van hem gevraagt of verwacht word dat ie dan even moet opletten. (als je nu even oplet kan je zo verder lezen/tv kijken whatever) En bij ruzie's enzo, of als ie onhandelbaar word ofzo, niks dringt natuurlijk door als ie al geirriteerd is of boos. Dat heeft gewoon geen zin. Maar em ik vraag me af hoe "onhandelbaar" is hij dan? Is ie altijd boos geirriteerd zeg maar of heeft hij af en toe eventjes een (flinke) correctie nodig om het zo maar te zeggen? Oh pokke zo lang alweer, naja ik stop maar, beetje vaag misschien sommige gedeeltes. Het is ook helemaal niet zeker dat ik licht autitisch ben. Maar ik heb alle piont-of-view verhalen (al eerder) gelezen op die autsider.net site (ook wel meer) en daar herkende ik zelf heel veel in en ik heb er laatst uitgebreid met me moeder over gepraat dus zeer waarschijnlijk dus wel. Em nog klein vraagje, is hij slecht in bijv hoofdrekenen en tafels? of heeft ie moeite met spelling, maar is ie weer goed in bijv engels? Beetje vraagje uit mijn nieuwsgierigheid
Laatst gewijzigd op 18-08-2003 om 01:48. |
![]() |
|
![]() |
hey
ik denk dat ik ook een zus heb die lichtjes autistisch is. Ze gaat ook naar een normale school hoor en zo en heeft gewoon vriendinnen. Ze is drie jaar ouder dan me en ik heb een zusje die anderhalf jaar jonger is dan ik. MIJn zusje kijkt naar me op zegt ik haar voorbeeld ben maar mijn voorbeeld is niet echt ideaal. Elke dag is er een paar keer ruzie bij mij thuis. Op een ochtend werd mijn oudere zus compleet hysterisch omdat het een rond brood was en geen blok (balk-vorm dus). Om een tv-programma wordt er geroepen en geschreeuwd, om de stomste dingen. Ik vind het nog meevallen als ze 'maar' zegt tegen me dat ze me keiveel haat. Ik ben het al gewend, het is mijn hele leven zo. Maar de laatste tijd wordt het ook voor mij te veel. Met mijn ouders heb ik nooit een goeie relatie gehad, dus aan hen heb ik helemaal nix. Mijn zus zat dit jaar op kot op haar hogeschool. In de week was het hier dus heel rustig, een normaal gezinnetje. Maar wanneer ze dan in het weekend naar huis komt breekt de hel weer los. Ze sluit zich dus niet af zoals je broertje, maar uit haar woede vanbinnen door te schreeuwen en ons de hele dag door uit te schelden. Ik weet niet wat ik erger zou vinden, dat ze zich zo afsluit en je niet tot haar door kunt dringen of dat ze de hele dag door schreeuwt. Gelukkig heb ik al 17 maand lang een hele goeie vriend en die zorgt goed voor me als er weer eens een keiharde ruzie geweest is. Als je wilt mag je me gerust toevoegen op msn om erover te praten... Ik denk dat als je broertje autistisch is jij er zelf niet veel aan kunt doen. Je kunt hem misschien tonen dat je er voor hem bent of zow ik weet het niet... |
![]() |
|
Wat je kunt doen is boeken over autisme/ aan autisme verwante stoornissen bij de bieb halen en kijken wat het meest overeenkomt met wat je broertje aan symptomen/ kenmerken heeft. Dan kun je voor jezelf een idee vormen.
Echt een stempel plakken van wat ie heeft kan alleen een bevoegd iemand doen. Praat er anders eens met je ouders over om hem te laten testen bij het RIAGG ofzo, deze kunnen een diagnose stellen d.m.v tests en vragenlijsten die je ouders in moeten vullen. Een waarschuwing: een diagnose geeft duidelijkheid, begrip, maar ook een stempel. Het wordt vanaf dan niet alleen meer 'je broertje die wat anders is' maar 'mijn broertje met Asperger' bijv. en heeft waarschijnlijk consequenties voor schoolkeuze/ toekomstplanning e.d Mijn eigen broertje heeft Asperger syndroom. Ik kan je er wel wat over vertellen maar ik denk niet dat ie dat leuk vind want hij zit zelf ook regelmatig op het forum. Hij zit momenteel in een dagbehandeling (09.00-15.30 +-) op het Leo Kannerhuis in Oosterbeek (bij Arnhem). Daar leren ze hem sociale+communicatieve vaardigheden, zelfredzaamheid e.d Hoe ouder je broertje wordt, hoe moeilijker het wordt voor hem om zich staande te houden in de maatschappij als hij echt autisme heeft want er wordt dan steeds meer van hem gevraagd. Als kind heb je nog niet zoveel verantwoordelijkheden maar gaandeweg moet je ineens naar een nieuwe school, vrienden maken, met het andere geslacht conctact maken, zelf je financien uitzoeken, zelf je kamer opruimen, zelf reizen etc. Dat is moeilijker voor deze mensen. Heel veel succes ermee!! Hoop dat je snel iets meer weet. |
![]() |
||
Citaat:
@Dusjcrib: Ik heb zelf het syndroom van Asperger en ben me, zodra dit was vastgesteld, nader in autisme gaan verdiepen. Ik kan je wat dat betreft de volgende boeken van Peter Vermeulen aanbevelen: - Dit is de titel-over autistisch denken Dit gaat over autisme in algemene zin - Brein bedriegt-als autisme niet op autisme lijkt Dit gaat over autisme bij (hoog)begaafde mensen, waarbij ook aandacht wordt besteed aan het syndroom van Asperger. Mocht je naast deze boeken meer wetenschappelijke informatie willen hebben, dan kan ik je Een vreemde wereld van Martine F. Delfos aanraden. Het behandelt niet alleen het klassieke of Kanner-autisme (de term die zij hanteert), maar ook de overige stoornissen in het autistische spectrum, zoals het syndroom van Asperger en PDD-NOS.
Laatst gewijzigd op 19-08-2003 om 19:08. |
![]() |
|
![]() |
Welnu, ik vraag mij af of huilen een uitingsvorm is van autisme? Wat jou opvalt is de routine, maar dat kan bij meerdere stoornissen voorkomen, en ook bij eigenlijk heel gezonde mensen. Is je nog meer opgevallen? Is hij anti-sociaal of sociaal onbegaafd? Ik vraag mij af of je op basis van routine vlak na een toch emotionele gebeurtenis een dergelijke stoornis bij iemand zou mogen constateren. Wellicht is je broertje toch meer aangedaan door de scheiding, de verandering van de dingen die hem bekend en zeker waren, het gelden van andere regels in huis, wellicht, dan je denkt en heeft hij onbewust het idee gekregen dat hij nergens meer van op aan kan. Het kan zijn dat hij dit nu recht probeert te zetten door de dingen te controleren die hij kán controleren, hetgeen snel ontaardt in obsessie routinedrang, angst tot het niet kunnen controleren van het leven. De gebeurtenis met je ouders had hij misschien liever niet zien gebeuren, maar hij kon er niets aan doen.
Op een persoonlijke noot kan ik zelf ook zeggen dat ik hierover mee kan praten: op een moment dat ik van binnen heel ongelukkig en depressief was in mijn leven, en daardoor ook angstig en bang voor dingen als dood en ongeluk, ging ik dingen controleren die ik kon controleren wat ontaardde in obsessieve routine. Als ik iets met links aanraakte, het ook met rechts aan moéten raken, recht zetten en leggen van spullen, dingen naar rechts leggen in plaats van links, alles op precies dezelfde wijze doen als altijd, symmetrie, getallen die ik een belangrijke invloed liet spelen, mijn sociale contact dat afnam. Wellicht allemaal hetgeen op autistisch gedrag kan lijken maar wat het niet was, ik was gewoon diep ongelukkig. Toen mijn geluk zich wat dat betreft bijdraaide, nam ook de obsessie af. Het zit nu nog steeds enigszins in mij: anti-socialiteit, nummertjes, dingen rechts oriënteren (behalve in de politiek ![]() Geef je broertje gewoon veel liefde, en probeer hem zekerheid te geven. Als je meer tekenen gaat opmerken, ga dan eens met hem naar een psycholoog. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het zal er zeker wel verband mee hebben of misschien zelfs de volledige oorzaak zijn. Het gaat me eigenlijk ook niet zozeer om het autisme, ik maak me gewoon zorgen om hem. Ik zie het verergeren, we moeten hem echt met fluwelen handschoenen behandelen om niet elk uur in conflict te liggen.. Hij is zó prikkelbaar.. Het is lastig erachter te komen hoe we er het beste mee om kunnen gaan. Gewoon maar afwachten of het over gaat? Hulp zoeken voor hem? (maar dat lijkt me ook niet verstandig heel snel doordat je dan kans hebt er juist teveel aandacht aan te besteden lijkt mij). De afgelopen maand is het gewoon dubbel zo erg geworden en dat merken we allemaal.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Nee, bij mijn broertje is de diagnose Asperger gesteld, dat weet ik heel zeker. Toen deze diagnose nog niet was gesteld dacht men eerst wel aan PDD-nos ja.
Bedenk wel dat autisme/ autistische stoornissen zich nooit bij iedereen hetzelfde uit. 2 Aspergers kunnen totaal verschillend zijn, ze hebben bijv. meer of mindere symptomen, de symptomen uitten zich anders etc. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarbij wil ik wel in mijn rol van zus blijven. M'n ouders beslissen verder maar of ze hulp voor hem zoeken of niet. Ik ben wel degene die nog het best tot hem door kan dringen, ik kan langer mijn geduld bewaren doordat het minder vaak nodig is en bovendien hoef ik niet 'op te voeden'. Ik kan hem via grapjes en dergelijke weer een beetje met beide benen op de grond zetten, maar ik zou zo graag meer willen doen ![]() |
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Echt straffen doen we zelden omdat het gewoon niets uithaalt. Heel af en toe moet hij naar zn kamer om af te koelen, verder blijft het bij af en toe dreigen.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat is dan dus 1 dag waarbij er al om de kleinste dingen conflicten zijn.. Zo gaat het telkens door en steeds vaker. Hij is er van overtuigd dat de lampenkapjes op zijn kamer zonnetjes waren, wat nooit zo is geweest maar dat kunnen we niet bewijzen. Daarom wordt hij boos op ons en gaat minutenlang op de grond liggen huilen, niets wat we zeggen helpt. Dit zijn allemaal heel kleine dingen, kun je nagaan hoe dat is als er echt iets aan de hand is, dan gaat het helemaal mis.. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat jij vertelt klinkt wel heel herkenbaar, maar dan voor een meisje waar ik een tijdje bevriend mee was. Zij had ook een oudere zus en dat was zo vaak ruzie, die sloeg dingen kapot en schreeuwde om de kleinste dingen. Bij haar kwam het door een bepaalde geestelijke achterstand in sociale ontwikkeling, ze was niet echt gehandicapd maar wel 'anders' ofzo. Ze is uiteindelijk uit huis gegaan en onder begeleiding gaan wonen en later bij haar vriend.. Mja, sterkte ermee! Ik msn eigenlijk nog zelden, dus dat heeft weinig zin.. maar bedankt voor het aanbod ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Toch bedankt ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Hoe gaan jullie met een handicap om die niet zichtbaar is? Egg | 9 | 23-04-2007 02:52 | |
De Kantine |
Mijn zusje gaat uit, gekleed als hoer... Mark Almighty | 262 | 11-04-2005 18:37 | |
Psychologie |
mishandeling ilsaaah | 39 | 13-01-2005 19:25 | |
De Kantine |
Zou jij kinderen willen nemen als je een erfelijke ziekte had? Severus | 50 | 04-08-2004 21:06 | |
Muziek |
De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!] Verwijderd | 12 | 01-04-2003 08:40 | |
Psychologie |
autisme diane | 14 | 12-03-2003 18:01 |