Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2002, 14:26
FLH
FLH is offline
een stelling:

Als Frank de Grave opstapt vanwege zijn politieke verantwoordelijkheid voor wat zijn voorganger Voorhoeve heeft gedaan of gelaten, dan moeten Pronk, Kok en alle andere directbetrokken politici ook opstappen.

Wat is jullie mening?
Advertentie
Oud 13-04-2002, 14:36
PFP
PFP is offline
Mee eens De grave heeft er eigenlijk weinig mee te maken en dan zou hij op moeten stappen??? Laat Kok maar opstappen!
Oud 13-04-2002, 15:03
Verwijderd
Niet mee eens.

Als een minister dreigt met ontslag, dan heeft dat een reden. De eerste reden kan zijn, dat die minister een wetsvoorstel heeft ingediend waar hij zijn ontslag aan verbindt. Dus als het niet wordt aangenomen, biedt hij zijn ontslag aan omdat hij dat voorstel zo belangrijk vindt.
De tweede reden is aan de orde wanneer door gebeurtenissen in de politieke sfeer (zoals Srebrenica) de betrokken minister zodanig onder vuur is komen liggen dat hij wel moet opstappen, omdat men geen vertrouwen meer in hem heeft.
Als De Grave het gevoel heeft dat men het vertrouwen in hem heeft verloren, dan moet hij opstappen. Dat is zijn keuze. Als Kok en andere ministers vinden dat zij geen vertrouwensprobleem hebben, dan zie ik geen reden voor hun om mee te gaan in het besluit van De Grave.
Oud 14-04-2002, 13:14
FLH
FLH is offline
Citaat:
nare man schreef:
Niet mee eens.
Als De Grave het gevoel heeft dat men het vertrouwen in hem heeft verloren, dan moet hij opstappen.
Het probleem is alleen voor De Grave dat hij het vertrouwen nog wel heeft, maar dat hij staatsrechtelijk verantwoordelijk is voor de doofpotcultuur binnen de defensiestaf, die onder bewind van zijn voorganger Voorhoeve is ontstaan over Srebrenica.

Van een vertrouwenskwestie is dus helemaal geen sprake.
Oud 14-04-2002, 20:40
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
FLH schreef:
een stelling:

Als Frank de Grave opstapt vanwege zijn politieke verantwoordelijkheid voor wat zijn voorganger Voorhoeve heeft gedaan of gelaten, dan moeten Pronk, Kok en alle andere directbetrokken politici ook opstappen.

Wat is jullie mening?

Ik zie het verband niet, politici zijn geen schapen die dom elkaar na doen ofzo, wat de grave doet moet ie lekker zelf weten, maar het slaat nergens op dat kok, pronk enz hem na zouden moeten doen.
Oud 14-04-2002, 20:51
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
autodropje schreef:

Ik zie het verband niet, politici zijn geen schapen die dom elkaar na doen ofzo, wat de grave doet moet ie lekker zelf weten, maar het slaat nergens op dat kok, pronk enz hem na zouden moeten doen.

Idd, dat vroeg ik me ook al af ja..
Oud 15-04-2002, 10:14
FLH
FLH is offline
ff uitlegen dan:

De Grave is, formeel, verantwoordelijk voor wat Voorhoeve, zijn voorganger, hem heeft nagelaten. De Grave is dus alleen indirect verantwoordelijk.

Maar Kok en Pronk en al die anderen zijn direct betrokken en dus ook direct verantwoordelijk.

Als De Grave nu opstapt, alleen omdat hij staatsrechtelijk verantwoordelijk is, kunnen de anderen toch niet achterblijven?

Stel: De Grave gaat weg vanwege een papieren verantwoordelijkheid en Kok en Pronk blijven zitten terwijl ze in grotere mate verantwoordelijk zijn voor het drama?
Dat zou toch een flinke deuk in het golfballetje Paars zijn.
Oud 15-04-2002, 13:54
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
FLH schreef:
ff uitlegen dan:

De Grave is, formeel, verantwoordelijk voor wat Voorhoeve, zijn voorganger, hem heeft nagelaten. De Grave is dus alleen indirect verantwoordelijk.

Maar Kok en Pronk en al die anderen zijn direct betrokken en dus ook direct verantwoordelijk.

Als De Grave nu opstapt, alleen omdat hij staatsrechtelijk verantwoordelijk is, kunnen de anderen toch niet achterblijven?

Stel: De Grave gaat weg vanwege een papieren verantwoordelijkheid en Kok en Pronk blijven zitten terwijl ze in grotere mate verantwoordelijk zijn voor het drama?
Dat zou toch een flinke deuk in het golfballetje Paars zijn.
zoals ik al zei, als hij opstapt moet ie dat lekker zelf weten, maar ik zie nog steeds geen reden voor kok en pronk om dat ook te doen. En over welk drama heb je het eigenlijk?
Oud 15-04-2002, 15:18
FLH
FLH is offline
Citaat:
autodropje schreef:

En over welk drama heb je het eigenlijk?
Screbrenica natuurlijk
heb je de afgelopen week niet geleefd ofzo
Oud 16-04-2002, 10:15
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Langzaam maar zeker komt vrij wat in de media dat wel van toepassing is op deze thread.
Oud 16-04-2002, 10:23
FLH
FLH is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Langzaam maar zeker komt vrij wat in de media dat wel van toepassing is op deze thread.
zoals:
Citaat:
nosnieuws.nl
Kabinet valt mogelijk vandaag

De ministerraad is vanmorgen bijeengekomen voor crisisberaad. Premier Kok besloot daartoe na overleg met zijn vice-premiers. Gisteravond laat hebben de kopstukken van de PvdA en VVD in eigen kring overlegd. Premier Kok zal vrijwel zeker vandaag het ontslag van zijn kabinet aanbieden.

De politieke ontwikkelingen kwamen gisteren in een stroomversnelling toen minister Pronk liet uitlekken dat hij vrijdag wilde aftreden omdat hij vindt dat het eerste kabinet Kok rond Srebrenica gefaald heeft. Ook minister De Grave heeft gezinspeeld op aftreden naar aanleiding van het NIOD-rapport over Srebrenica. Na afloop van het gesprek met Kok wilde Pronk gisteren niet ingaan op vragen naar zijn besluit.
In het zicht van de finish struikelt Kok II over het NIOD-rapport...
Oud 16-04-2002, 10:30
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
FLH schreef:

Screbrenica natuurlijk
heb je de afgelopen week niet geleefd ofzo
nee

kvind het alleen belachelijk om voor zoiets op te stappen
Oud 17-04-2002, 08:23
FLH
FLH is offline