Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-08-2003, 10:03
ratsja
ratsja is offline
ik vraag me af of dit verband heeft met elkaar, dus als je last hebt van hooggevoeligheid, is er dan een kans dat je sneller depressief kan raken, anders gezegd er vatbaarder voor bent.
wat denken jullie?
Oud 05-08-2003, 10:25
VG
VG is offline
Wanneer je heel gevoelig bent lijkt het mij heel waarschijnlijk dat het omslagpunt naar een ander gevoel heel snel kan aantreden.

Maar om dan direct over depressiviteit te spreken...
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 10:49
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
ratsja schreef op 05-08-2003 @ 11:03:
ik vraag me af of dit verband heeft met elkaar, dus als je last hebt van hooggevoeligheid, is er dan een kans dat je sneller depressief kan raken, anders gezegd er vatbaarder voor bent.
wat denken jullie?
ik denk niet dat er een verband zit; hooggevoeligheid brengt met zich mee dat iemand sneller boos of verdrietig is, maar om depressief te zijn moet dit blijvend zijn. juist bij hooggevoelige mensen gaat verdriet sneller weg; zoals ze ineens verdrietig/boos kunnen zijn, zo makkelijk zijn ze weer vrolijk
Oud 05-08-2003, 11:15
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
little nemo schreef op 05-08-2003 @ 11:49:
ik denk niet dat er een verband zit; hooggevoeligheid brengt met zich mee dat iemand sneller boos of verdrietig is, maar om depressief te zijn moet dit blijvend zijn. juist bij hooggevoelige mensen gaat verdriet sneller weg; zoals ze ineens verdrietig/boos kunnen zijn, zo makkelijk zijn ze weer vrolijk
Volgens het stukje hieronder, gaat hun verdriet ed
dus niet sneller weg...:
Citaat:
Hoogsensitieve personen, of 'hooggevoeligen' beleven alles wat om hen heen gebeurt veel intenser en bewuster dan minder gevoelige mensen. Dagelijkse gebeurtenissen raken hen, dieper, waardoor hun emmertje eerder vol is en regelmatig overloopt.
Bron

Ik heb te weinig kennis over hooggevoeligheid ed,
maar ik denk dat het idd wel kan zorgen dat je
vatbaarder bent voor depressies, zeker als je er (nog)
niet goed mee omkan gaan ed.
Oud 05-08-2003, 11:20
Verwijderd
ik denk het wel ja.. helaas wel ja

`
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 11:29
Verwijderd
Zoals je bron net al zei ervaren HSP's de gebeurtenissen om hen heen veel intenser dan "normale" mensen: als iemand in hen buurt verdrietig is of boos maar dit probeert te verbergen zal een HSP dat voelen en er *natuurlijk* door beinvloed worden.. De bewering dat ze moodswings hebben en heel snel weer vrolijk zijn is onjuis. HSP's zijn heel gevoelig voor stemmingen en nemen die vaak over maar blijven heel vaak hangen in negatieve stemmingen. Het is absoluut niet zo dat ze het ene moment heel vrolijk en het andere moment heel depri zijn.
Ik denk dat er wel iets inzit dat HoogSensitievePersonen sneller depressief zijn, als ze in een negatieve omgeving zitten voelen ze ál die negatieve emoties terwijl een ander persoon misschien zal voelen dat er een treiste sfeer hangt maar dan weer verder gaan waar hij mee bezig was
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 11:35
ratsja
ratsja is offline
en als we het andersom draaien, als je depressief bent heb je dan sneller last van hoogsensitiviteit?
Oud 05-08-2003, 13:55
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef op 05-08-2003 @ 12:35:
en als we het andersom draaien, als je depressief bent heb je dan sneller last van hoogsensitiviteit?
Hmm, das een lastige, als je depressief bent dan ben je gevoeliger voor negatieve dingen, dat zonder twijfel maar hoogsensitiviteit omvat alle emoties, niet alleen de negatieve dus ik denk dat je dat niet kan zeggen aangezien depressieve personen de positieve dingen niet meer zien
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 14:37
Tjaslon
Tjaslon is offline
Misschien als je er manisch voor zet.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 15:00
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 05-08-2003 @ 15:37:
Misschien als je er manisch voor zet.
Kan u misschien verdere uitleg geven?

Een manie kan ook als uiterst negatief worden ervaren, dus hoeft niet te betekenen dat men alleen de positieve kanten van alles ziet. Als dat is wat u bedoelde...
Oud 05-08-2003, 19:41
Tjaslon
Tjaslon is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 05-08-2003 @ 16:00:
Kan u misschien verdere uitleg geven?
Tenzei ik het fout heb wordt een manische depressie gekenmerkt door de wisselvalligheid: het ene moment is de persoon extreem vrolijk en het andere moment dus inderdaad erg depressief.

edit: een wel erg lelijke typo

Laatst gewijzigd op 05-08-2003 om 19:47.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2003, 20:03
Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 05-08-2003 @ 20:41:
Tenzei ik het fout heb wordt een manische depressie gekenmerkt door de wisselvalligheid: het ene moment is de persoon extreem vrolijk en het andere moment dus inderdaad erg depressief.

edit: een wel erg lelijke typo
Hoeft niet altijd extreem vrolijk te zijn, je kan ook bijvoorbeeld ineens zeer veel energie in je voelen, als je die niet kwijt kan is er niks vrolijks aan een manie.

Het kan natuurlijk wel dat je extreem vrolijk wordt, maar hoeft niet altijd zo te zijn.
Oud 05-08-2003, 20:13
Tjaslon
Tjaslon is offline
Sorry, er moest "kan" voorstaan.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2003, 18:36
gothicje
gothicje is offline
ik ben vrij gevoelig maar mijn buien zijn niet sneller over ofzo, ik ben al 2 jaar depressief (waarvan 3/4 vastgesteld)
alles raakt me diep maar ik leer al wel beter alles van me af te schruiven en me niet overal druk om te maken
ik word al sneller vrolijker van kleine dingen en raak neit meteen in een diepe dip als er iets kleins gebeurd ondanks dat alles me nog heel diep raakt
hum wat wil ik hier nou eigenlijk mee zeggen
Oud 07-08-2003, 18:06
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik ben zelf denk ik het tegenovergestelde van HSP (or whatever de afkorting may be ) maar denk wel dat hooggevoelige personen er vatbaarder voor zijn ja.
Echter ook als leeghoofd kun je depri raken, vooral als je baalt van je eigen leeghoofdigheid en weer terug wilt naar de tijd dat je alles intenser beleefde en nadacht over dingen, en voelde
Met citaat reageren
Oud 07-08-2003, 22:50
Fantôme
Fantôme is offline
misschien sla ik de plank helemaal mis
ik heb ook de rest niet gelezen... dus misschien is er al zoiets genoemd.

maar als je zeer gevoelig bent. dus niet alleen voor 'deprimerende' dingen, ben je ook sneller weer vrolijk.
indien dit heel extreem is, zou het dan verband kunnen hebben met manische depressie. waarbij mensen eerst heel erg down kunnen zijn en dan zó opgewekt en/of zó zelfverzekerd dat ze denken alles te kunnen... of denk ik nou helemaal fout?

indien je bedoelde dat mensen alleen gevoelig zijn voor 'deprimerende dingen' zoals een kwetsende opmerking, ligt de 'drempel' lager, om depressief te worden. je maakt van iets, relatiefs kleins, iets heel groots. het gevoel is dan hetzelfde als iemand die om iets anders depressief word.
maarrrrr depressiviteit hoeft niet eens altijd een aanleiding te hebben. geen echte dan, mensen kunnen depressief, en dan ook écht depressief worden van het weer bijv. of gewoon omdat ze alles heel pessimistisch zien. dus in dat geval is het verband met fijngevoeligheid ver te zoeken.

okay, wazig.
Oud 09-08-2003, 15:19
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 05-08-2003 @ 12:35:
Algemene informatie of hsp.

Hoogsensitiviteit is een aangeboren eigenschap en erfelijk. (Toevallig) heb ik afgelopen week een boek over dit onderwerp gelezen.
Het heeft iets te maken met de verwerking in de hersenen. Hun zintuigen zijn dus niet beter ontwikkeld oid. Een paar kenmerken van hoogsensitiviteit zijn; je voelt stemmingen fijnloos aan, je hebt een goed ontwikkelde intuïtie, vaker last van allergiën, waar een minder sensitief persoon 3 kleuren ziet, ziet een hoogsensitief persoon bijvoorbeeld wel 10 kleuren. Vaak zijn ze creatief.

Veel hoogsensitieve personen zijn werkzaam als wetenschapper, in de crea- of zorgsector.

'Hooggevoeligheid van opgave naar gave' is een uitermate intrigerend boek voor mensen die hier geïnteresseert in zijn.
(Tenminste, dat is mijn opinie.. )

De stelling dat je hooggevoloelig als gevolg van depressie zou worden, klopt dus niét!

Avé, Joyce
Oud 09-08-2003, 23:45
MrOizo
MrOizo is offline
Hmm bepaalde pillen werken tegen deprie, en je voelt gelijk minder met vanalles (geestelijk, lichaamlijk), best wel relaxt soms
Oud 10-08-2003, 15:09
Verwijderd
Ik geloof dat ik een HSP ben.

Ik kan geen fel licht, geen drukte, te veel lawaai, plotse aanrakingen...verdragen.

Als een vriendin van me down was en enkele weken thuiszat, heb ik zelf een week thuisgezeten en enkele weken down gezeten. Super-empathisch dus.

Het heeft ook zijn voordelen, maar net zoveel nadelen.

Zo ben ik de 'psycholoog' onder de vrienden.
Daarmee bedoel ik: velen vertellen hun problemen aan me, wat dan ook weer aan mij knaagt...
Op een dag ging ik eens uit met een vriendin en haar vrienden.
Ik wist tegen het einde van de avond meer over een vriend van haar (thuissituatie ed) dan zij!

Blijkbaar hangt er een groot bord op mijn rug: LUISTERT GRATIS NAAR PROBLEMEN!!

Dus om uiteindelijk de vraag te beantwoorden: Ja, HSP's neigen vlugger eens naar een depressie.
Over die moodswings: Jawel! Ik heb daar nogal last van. Het ene moment ben ik opgewekt en vrolijk en dan door een miniscuul feitje of zelfs door geen (lees: onbewuste) reden helemaal down en apathisch.

Aan de andere kant: ik ben met moeite volwassen en moet nog een hele weg afleggen totdat ik mezelf een beetje ken en accepteer...wie gedraagt er zich dan niet eens zo, heh?

Sjah, de etiketten-maatschappij é....
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 00:20
Slashy
Slashy is offline
*heeft een boek gelezen over HSP's en vind het nogal grote onzin*

maar goed.

Ik ken iemand die vrij gevoelig is, of naja emotioneel is misschien een beter woord. Ze is altijd bezig met praten over haar gevoelens en is heel snel ontroerd over dingen. Ze huilt bijvoorbeeld heel snel als er iets kuts gebeurd of als er een zielige film op tv is. Ikzelf huil dan meestal niet, ik voel een heel sterk gevoel van 'naarheid' van binnen maar het komt er niet echt uit zeg maar. Nog een verschil tussen ons is dat zij behalve die paar huilbuien als reactie op vervelende dingen verder heel snel gelukkig is. Ze lacht ontzettend veel en is nooit onverschillig over iets.

Ik denk dus niet dat gevoelige personen eerder last hebben van (langdurige dan he) depressiviteit. Ik denk dat ze een stuk beter met hun gevoelens om kunnen gaan, ze kunnen huilen als er iets ergs gebeurt en lachen als iemand een grap vertelt enz. Volgens mij is depressie eerder een soort onverschilligheid en/of een hele negatieve kijk op dingen.

Laatst gewijzigd op 12-08-2003 om 00:23.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 09:45
Verwijderd
ik voel meestal ook wel als iemand verdriet heeft...en dan ga ik me zelf ook down voelen...

je voelt je dus wel vaker negatief omdat je je meer dingen aantrekt van anderen en omdat je hun gevoel ook voelt...

ik denk wel dat je dan een grotere kans hebt op depressie

maarja, je verdrietig voelen is nog geen depressie. Het kan natuurlijk ook zijn dat je, als je highsensitive bent, je juist veel meer kunt hebben. Je hebt sowieso al te maken met veel meer gevoelens dus misschien wen je er aan
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 16:50
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 13-08-2003 @ 10:45:
....maarja, je verdrietig voelen is nog geen depressie. Het kan natuurlijk ook zijn dat je, als je highsensitive bent, je juist veel meer kunt hebben. Je hebt sowieso al te maken met veel meer gevoelens dus misschien wen je er aan
Ben ik niet mee eens.

Als je high sensitive bent, voel je veel meer dan minder gevoelige personen. Dus als je gelukkig bent, is het meestal intens en omgekeerd jammergenoeg ook.

Als je omringd bent door enkele mensen die slecht gehumeurd zijn, dan neem je die sfeer als het ware in je op en voel je je niet al te bien.

Dus als je ergens binnenwandeld voel je veel meer mee met de mensen. 't Ding is dan wel: je moet behalve je eigen emoties nog eens anderen hun emotie proberen te verwerken, wat soms wel eens lastig kan zijn...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2003, 12:08
Twijg
Twijg is offline
Ik denk zelf dat ik hoogsensitief ben, heb ook al een paar keer een test gedaan, en alle tekenen wijzen er op.

Ik denk wel dat de kans groot is, dat je eerder depressief kan raken, als je hoogsensitief bent, omdat je alles idd veel intenster ervaart, dus ook niet leuke dingen.
Dat merk ik ook aan mezelf, vriendinnen zijn het zo weer vergeten, maar ik trek het me ontzettend aan, en kan hele dagen van slag zijn, door dingen die nergens op slaan eigenlijk.

Het lijkt me dus ook logisch dat je idd vatbaarder bent voor depressie. Ook omdat je idd de stemmingen van anderen over neemt. Ik heb ook een keer een lichte depressie gehad, en geloof het of niet maar ik was echt nog klein. Waarschijnlijk omdat mijn ouders toen in scheiding lagen, en daardoor heb ik ook hun stemmingen over genomen.
Vaak heb je het niet eens in de gaten.
Maar jah, ik denk idd dat dat met elkaar te maken heeft.
Oud 24-08-2003, 19:36
silly_me
silly_me is offline
Ik las net toevallig een stukje over hoogsensitiviteit en ik moet zeggen dat ik t wel herkende... al wil ik me zelf nie gelijk hoogsensitief noemen Ik trek dingen me echt heel snel aan en zit er dan sneller en meer mee dan iemand anders. Ook denk ik veel te diep na over dingen, en heb ik soms echt geen behoefte aan mensen om me heen. Ik merk ook wel dat ik dingen moeilijk kan verwerken, dat ik snel in een dip zit en zo.

Ik denk dus ook dat het idd met elkaar te maken heeft, hoogsensitiviteit en depressie. Kijk een depressie is een groot woord, maar het neigt er iig geval wel naar toe. Bij mij is dat lang niet zo, maar ik kan me best voorstellen dat je als je overgevoelig bent en er iets heel ergs in je leven gebeurd, dat tot een depressie kan leiden. Andersom is t juist niet zo sterk denk ik...dat je overdreven vrolijk kan zijn of zo. Maar kleine dingen kunnen je wel sneller blij maken...denk ik...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 19:00
Twijg
Twijg is offline
het is voor mij echt een opluchting, om te weten dat er meer mensen zijn, die dit hebben. Ik dacht altijd dat ik me gewoon vreselijk aanstelde, maar nu weet ik gewoon dat ik hoogsensitief ben. Ben blij dat er ook anderen zijn, ik heb altijd gedacht dat ik raar was ofzo.
En ik weet wel zeker, dat je als hoogsensitief persoon eerder depressief kan raken, al is dat niet iets wat je zomaar ff wordt.
Je bent wel veel vatbaarder voor down's enzo. Heb ik zelf ook last van. En geloof me, dat is echt niet leuk!
Oud 27-08-2003, 19:09
Verwijderd
Ik heb er lang over nagedacht, maar ben er nog niet helemaal uit.

Aan de ene kant denk ik dat je idd meer kans hebt om depressief te raken, omdat je dingen 'heftiger' ervaart. Aan de andere kant, als je dingen 'heftiger' ervaart, dan ervaar je ook de leuke dingen dus 'heftiger'.

En daarbij hoeft als er in je leven iets ergs gebeurd, dat lang niet altijd tot een depressie te leiden, ligt er maar net aan of je er mee om kunt gaan enz. En zo zal het ook bij HSP mensen zijn.

Ik denk dat het voornamelijk ligt bij met jezelf (en dus met je gevoelens en dergelijke) en dingen die er gebeuren om kunnen gaan of niet met jezelf en dingen die er gebeuren om kunnen gaan.

Volgens mij zijn er btw megaveel mensen HSP.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 19:19
Twijg
Twijg is offline
Daar heb je natuurlijk ook weer gelijk in....
Ik denk idd ook dat het aan de persoon ligt. Depressief wordt je natuurlijk ook niet zomaar, ik denk dat daar een hele lange tijd voor aan af gaat. Op een gegeven moment, zie je de leuke dingen niet meer, raak je helemaal verstrikt in negatieve gedachtes. Niks is meer leuk.

Ik heb er zelf een tijdje last van gehad, ik was zelfs nog vrij jong, en ik vond alles vreselijk. Als er thuis iets veranderd werd, zoals een plantenbak, was ik dagen van slag! Zulke kleine dingen, kunnen je dan heel depri maken. Ik zag overal wel iets negatiefs in op een gegeven moment. Dan raak je op den duur steeds depressiever. Totdat je er niet zo makkelijk meer uit komt.
Oud 27-08-2003, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Twijg schreef op 27-08-2003 @ 20:19:
*tekst*
Hmm, I know. Maar door te leren omgaan met dat soort dingen, of iig door te leren omgaan met jezelf (op tijd rust nemen, weten dat je door bepaalde dingen van slag kunt raken, enz.), kun je voorkomen dat je depressief wordt.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 19:36
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Twijg schreef op 27-08-2003 @ 20:00:
het is voor mij echt een opluchting, om te weten dat er meer mensen zijn, die dit hebben. Ik dacht altijd dat ik me gewoon vreselijk aanstelde, maar nu weet ik gewoon dat ik hoogsensitief ben. Ben blij dat er ook anderen zijn, ik heb altijd gedacht dat ik raar was ofzo.
/\15% á 20% van de algehele wereldbevolking is hoogsensitief/\
Ik dacht ook dat ik heel 'uniek' met deze gevoelens was... Maar, 'gelukkig' is dat niet het geval...

...Wanneer je goed met je hoogsensitiviteit omgaat, kun je er ook veel profijt van hebben... (Wederom gelezen)

Joyce
Oud 28-08-2003, 19:05
Twijg
Twijg is offline
Hm, dat is natuurlijk ook weer zo
Mijn eindmening is, dat het helemaal van de persoon zelf afhangt of je eerder depressief wordt.
Als je met iemand erover praat, of idd op tijd rust neemt enzo, dan zul je idd niet zo snel depressief worden.
Maar als je alles voor jezelf houd, vreet het je op. Langzaam wordt het dan steeds erger.

Je kunt er idd ook heel veel profijt van hebben
T is denk maar hoe positief je denkt! T kan soms idd erg leuk zijn, als je gelukkig bent, ben je dat ook veel erger!
Reageren

Regels voor berichten