Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2003, 10:23
Philemon
Philemon is offline
Hey allemaal...

Ik zit nu in 4 vwo.. eerste jaar Tweede Fase dus.. vorig jaar moest ik een profiel kiezen en toen heb ik N&G met keuzevakken Grieks, Latijn, economie 1 en frans 2 gekozen..
In totaal moet je 1000 slu maken, waarvan er al 400 ingevuld zijn.. ik heb er in totaal (min die 400 uur) 1960... volgens mij is dat een beetje veel?? Heeft iemand ervaringen hiermee?? Ik moet ook elke dag tot 3 uur naar schooll.. geen tussenuren.. en bij ons op school moet je 4 kwt uren makne.. door mijn rooster heb ik er maar 2.. heeft iemand hier ervaring mee?? En zal dit ook te zwaar worden in de toekomst??

-xxx- Laura
Oud 26-08-2003, 10:48
Verwijderd
Ik doe 'hetzelfde', maar dan zonder Grieks.. En dat lijkt me al veel .. Maar je hebt 't al gekozen, dus gewoon proberen lijkt me. Niet iedereen leert 't zelfde, dus misschien gaat 't jou wel gemakkelijk af (daar kun je alleen maar zelf achter komen he ). En anders kan je denk ik wel een vak laten vallen, niet waar?

Ik had vorig jaar (4vwo/ natuurstroom) overigens 40 lesuren van 45 min.. Bij ons is 't wel redelijk normaal geloof ik dat je de meeste dagen van 8.00 tot 15.30 op school zit :/

Laatst gewijzigd op 26-08-2003 om 10:52.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 13:11
Balance
Balance is offline
ik denk wel dat het heel veel van je vraagt, aangezien je veel bij moet houden en maar weinig vrije tijd hebt (althans, een stuk minder als mensen met minder vakken).

daarentegen heb je wel weer een voordeel:
een persoon met N&G met frans2 móet frans2 houden; ook als ie d'r helemaal niks aan vindt.
Jij kan echter Grieks, Latijn, economie 1 en frans2 uitproberen en alsnog kiezen welke vakken je het leukst vindt. De rest kan je dan laten vallen.
en mocht je ze allemaal leuk vinden en het gaat goed, dan is d'r geen probleem toch?

maar goed, 't is wel erg veel. IK zou het niet kunnen hoor!
Oud 26-08-2003, 13:30
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Dat is echt ontzettend veel

bij ons was 480 in de vierde het minimum, nu doe je dus eigenlijk 4 keer zo veel

Maar waarom laten ze je 4 vakken doen in je vrije deel? Wij kregen te horen dat je 3 echt het maximum is, en een vriendin van me heeft er 3 (latijn, aardrijkskunde en duits 2, N&G) en die komt al bijna om in het werk.

Je moet het denk ik even uitproberen, je kan gewoon een vak laten vallen als het echt teveel is. en ik denk dat dat ook gaat gebeuren

Trouwens vraagje, waarom heb je eigenlijk 4 keuzevakken?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 13:38
Verwijderd
Ik ken iemand die een Maatschappij-profiel had VWO met 6 keuzevakken en helemaal ok geslaagd is (laagste cijfer een 6). Nu is zij ook wel echt super gemotiveerd voor alles, ze ging elke dag van 8 tot 16 naar school, 'vrije' uren (dus tussen uren of uren voor en na lessen) besteedde ze aan huiswerk en werkstukken. 't Is niet dat ze geen vrije tijd had; ze sport veel en tekent ook heel veel, had ze genoeg tijd voor. Maar ze heeft het wel heel druk gehad.
Ze had juist zo'n groot pakket (E&M met grieks, latijn, biologie, scheikunde, muziek en tekenen, volgens mij ook totaalvak Frans en totaalvak Duits, en wiB ipv wiA) omdat ze absoluut niet wist wat ze wilde gaan doen. Dat weet ze nu nog niet, maar ok

Als je er in de loop van het jaar achterkomt dat het te veel is of dat iets je gewoon niet ligt, kan je altijd een of twee van je keuzevakken laten vallen he, dat kan je ook nog helemaal aan het einde doen, wanneer je dus op een onvoldoende bent gekomen; dan smijt je die er gewoon uit en ben je alsnog geslaagd.

Voor SLU's etc moet je niet bij mij komen, dat ken ik allemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 13:41
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 26-08-2003 @ 14:30:
Dat is echt ontzettend veel

bij ons was 480 in de vierde het minimum, nu doe je dus eigenlijk 4 keer zo veel

Maar waarom laten ze je 4 vakken doen in je vrije deel? Wij kregen te horen dat je 3 echt het maximum is, en een vriendin van me heeft er 3 (latijn, aardrijkskunde en duits 2, N&G) en die komt al bijna om in het werk.

Je moet het denk ik even uitproberen, je kan gewoon een vak laten vallen als het echt teveel is. en ik denk dat dat ook gaat gebeuren

Trouwens vraagje, waarom heb je eigenlijk 4 keuzevakken?
Bij mij op school was er niet echt een maximum aan keuze vakken, maar vanaf vier zouden er wel problemen onstaan met indeling in rooster. Denk dat zoiets bij jou op school ook zo iets. Meisje waar ik het over heb in mijn vorige post had daar ook problemen mee, 3 van de zes keuze vakken deed ze buiten haar rooster om, de ene keer liep ze met een anders 6V klas mee, andere keren werkte ze voor zichzelf in een 5V klas of op de gang.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 20:24
Philemon
Philemon is offline
Er was op zich ook wel een probleem met de roosters.. daarom moest ik ook een vak opgeven wat dan uit kon vallen als het roostertechnisch helemaal niet mogelijk was..

Ik heb zoveel uren gekozen omdat ik nog helemaal totaal niet weet wat ik wil.. Psychologie lijkt mij wel leuk.. maar neurologe daarintegen ook wel weer.. beetje vaag dus.
Ook mijn cijfers boden geen uitkomst aangezien mijn laagste een 7 was opt eindrapport en dat was dan op engels en wiskunde, en die waren allebei verplicht dus had ik er nog niets aan!!
Daarom heb ik toen een gesprek met leraren gehad en ze zeiden dat ik het op zich wel aan zou kunnen... daarom heb ik dus zoveel uur..

Maar nu wilde ik dus weten of iemand daar ervaring mee had....
Oud 26-08-2003, 20:28
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 26-08-2003 @ 11:48:
Ik doe 'hetzelfde', maar dan zonder Grieks.. En dat lijkt me al veel .. Maar je hebt 't al gekozen, dus gewoon proberen lijkt me. Niet iedereen leert 't zelfde, dus misschien gaat 't jou wel gemakkelijk af (daar kun je alleen maar zelf achter komen he ). En anders kan je denk ik wel een vak laten vallen, niet waar?

Ik had vorig jaar (4vwo/ natuurstroom) overigens 40 lesuren van 45 min.. Bij ons is 't wel redelijk normaal geloof ik dat je de meeste dagen van 8.00 tot 15.30 op school zit :/
Bij ons niet eg.. de meesten zijn toch uiteindelijk wel om 3 uur op zijn laatst vrij.. ik om kwart voor 4...
Ik heb dit jaar trouwens (met kwt-uren) 43 uur van 45 min. Beetje veel.. maar wel te doen.. hoop ik..
Oud 27-08-2003, 11:17
CrazyIkke
CrazyIkke is offline
o my god!
da's heeeeeeel erg veel ja!
met 1 of 2 vakken red je het ook...
je krijgt er anders echt spijt van hoor.... gewoon bijna het dubbele van de rest van de leerlingen!!!1
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 11:59
Miracle
Miracle is offline
Dat lijkt me idd nogal veel (heeft je schoolleiding/mentor daar nog niks over gezegd?).
Het is per school verschillend hoeveel uur je zelf mag invullen, omdat sommige scholen zelf al een stuk hebben ingevuld.
Ik kan je aanraden een gesprek met je decaan te voeren over hoe je verder kan. want dit lijkt me echt een beetje teveel.

(wij mochten op 't vwo 2 vakken erbij kiezen)
Oud 27-08-2003, 17:52
Briseïs
Briseïs is offline
Ja het is veel. Maar gezien je cijfers (7 laagste op je eindrapport) lijk je me een erg goede leerling, en dan is het goed te doen. Ik heb ook vrij veel vakken (C&M en E&M met latijn, muziek en biologie1, ik heb gewoon alles gekozen wat ik kon kiezen behalve Grieks, en M&O heb ik na een paar maanden laten vallen ). Je moet gewoon alles goed indelen, en ik moet zeggen dat je veel dingen ook gewoon niet kunt doen, vooral bij de vakken waar je goed in bent (ik sta een 9 gemiddeld voor geschiedenis 2, maar heb afgelopen jaar echt geen reet uitgevoerd).

Samenvatting: Het is te doen . En, zoals iemand hierboven zei, je kunt altijd nog iets laten vallen.
Oud 27-08-2003, 20:57
Dory
Dory is offline
Is het niet zo dat Frans 2 pas in de vijfde begint? In dat geval heb je dus nog 'maar' 3 extra vakken en dat kun je dan gewoon proberen in de vierde.

Als je in het voorjaar weer moet kiezen, weet je hoe je vakken in de bovenbouw zijn, en dan zou ik als ik jou was er een laten vallen.

Eco 1 lijkt me wel nuttig voor het geval dat je iets in die rochting zou willen doen, maar frans 2 heb je zover ik weet nergens voor nodig, en grieks en latijn maar voor een paar vakken (klassieke talen, archeologie?)

Bij ons op school moet je 1 en mag je 2 extra vakken, 3 ook op speciaal verzoek, maar dat is vaak weer heel moeilijk iv.m. je rooster en blablabla.
Oud 28-08-2003, 08:28
the tourist
the tourist is offline
Bij mij op school mag je niet eens zoveel vakken kiezen.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2003, 11:35
Philemon
Philemon is offline
Bij ons op school mag je eigenlijk dus ook nie zoveel vakken, maar ja...
Frans 2 begint al in de 4e bij ons... En Grieks en latijn heb ik eigenlijk allebei gekozen omdat ik geen keuze kon maken tussen die 2.... Dus dan maar allebei.. Zoals ik al eerder heb gezegd weet ik niet wat ik wil.. misschien wil ik wel talen gaan studeren.. dus daarom had ik Frans er ook nog bij genomen (misschien wil ik ook nog wel een jaar naar het buitenland, Canada bijvoorbeeld...)
Duz...
Oud 28-08-2003, 11:49
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
eris schreef op 27-08-2003 @ 21:57:
Is het niet zo dat Frans 2 pas in de vijfde begint? In dat geval heb je dus nog 'maar' 3 extra vakken en dat kun je dan gewoon proberen in de vierde.
Volgens mij begint frans 2 wel al in de vierde, maar dan heb je dat ipv frans 1. Frans 2 is wel een uur meer in de week.

Maar het lijkt me wel wat veel inderdaad. Ik weet niet of dat sinds ik in de vierde zat veranderd is, maar toen hadden de meesten maar een extra vak en sommigen twee.
Ik deed ook N&G, met Latijn en economie 1, maar ik zat toen de meeste dagen van half negen tot half vier op school, het maximum aantal uren
Maar het went wel, als je niet anders gewend bent, pas je je daar vanzelf aan aan
En wat iemand hierboven zegt, dat je er spijt van krijgt, dat lijkt me niet, want je kunt natuurlijk altijd nog wat laten vallen, volgens mij zelfs nog een dag voor het examen of zelfs na het examen
Oud 28-08-2003, 12:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 28-08-2003 @ 12:49:
Volgens mij begint frans 2 wel al in de vierde, maar dan heb je dat ipv frans 1. Frans 2 is wel een uur meer in de week.
en volgens mij gokt iedereen maar wat
elke school mag de indeling zelf uitmaken. Ik, bijvoorbeeld, had in de vierde en de vijfde zowel frans1 als frans 2 (wat twee aparte vakken voor mij waren, maar de cijfers werden weer wel bij elkaar doorberekend ). Bij anderen zijn de vakken weer geïntegreerd (dus heb je eigenlijk echt 1 vak: frans1,2) en bij wéér anderen hebben ze 2 vakken die totaal niks met elkaar te maken hebben (dus ook 2 aparte cijfers).
Nogmaals: das op elke school anders.

Overigens is frans2 voor haar wel handig, aangezien ze voor bijv. een hotelschool een tweede moderne taal nodig heeft naast Engels. Het is dus niet compleet nutteloos
Oud 29-08-2003, 10:53
Overjoyed
Overjoyed is offline
Ik heb ook frans groot, ik kan je vertellen dat dat écht veel tijd gaat kosten, economie 1 heb ik ook, dat valt wel mee, af en toe een groot werkstuk maar meer ook niet, en leren in de s.e weken natuurlijk.
Grieks en latijn kost ook héél veel tijd, ik durf te wedden dat jij 't moeilijk krijgt, maar als jij het haalt, petje af hoor!
Oud 01-09-2003, 15:37
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
eris schreef op 27-08-2003 @ 21:57:
Eco 1 lijkt me wel nuttig voor het geval dat je iets in die rochting zou willen doen, maar frans 2 heb je zover ik weet nergens voor nodig, en grieks en latijn maar voor een paar vakken (klassieke talen, archeologie?)
Nee. Je kunt dat ook gaan studeren zonder latijn of grieks te hebben. En er is geen enkele studie die eco 1 verplicht stelt. Het is of eco 12 of niets. Het is meer een soort van algemene ontwikkeling.
Reageren

Regels voor berichten