Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
ik wil niet hard overkomen echt niet maar hij zal het gewild hebben...zo denk ik dan maar en dat hij zich zelf er wel een plezier mee gedaan zal hebben...alleen inderdaad erg voor zijn familie.. hoe heeft ie het eigenlijk gedaan? ![]()
||
Citaat:
|
Als je nog op de middelbare zit kun je ermee naar de maatschappelijk werkster/ schoolpsych of hoe heet zoiets gaan....niet zo'n grote stap misschien voor je dan naar de dokter stappen...en bovendien nog gratis ook geloof ik....zit je op de uni dan hebben ze daar ook psychologen rondlopen dacht ik en op andere opleidingen een decaan ofzo, die kan je doorverwijzen naar een studentenpsycholoog....daar zijn de eerste 5 afspraken dacht ik ook gratis maar ik weet niet of dat ook op dit soort dingen is toegespitst...gaat meer over dat het in je studie niet goed loopt enzow..
Kan me voorstellen dat zoiets best een impact op je heeft....dat is logisch, het zou eerder raar zijn als het je niks deed deze twee dingen...krop het niet op zou ik zeggen maar inderdaad huilen op zn tijd mag best en praat erover....anders komt het op sommige momenten van je leven toch weer boven water vrees ik... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
er later last van krijgen. Vaak is het ook moeilijker om later eraan te werken, en heb je alleen jezelf ermee... Heel veel sterkte. ![]()
|
![]() |
Hoi San123!
Een tijdje geleden heeft een meisje die ik kende ook zelfmoord gepleegd. Ik was niet echt een vriendin van haar ofzo, maar kende haar wel. Ik wist ook wel dat ze problemen had, maar dat het zo erg was, heb ik nooit geweten. Heb hier toen best wel een tijdje met gezeten, oude herinneringen aan mezelf, toen ik een moeilijke tijd doorging kwamen weer naar boven enz. Bij ons op school hebben ze toen met iedereen die dat wilde een soort groepsgesprek georganiseerd. Hierheen werd veel gesproken over onze gevoelens. Ik heb hier echt wat aan gehad! Misschien dat jij wat met je oude klasgenoten kan afspreken die hier ook mee zitten om daar gewoon eens goed over te praten, ik denk wel dat het op zou luchten. Succes ermee! |
![]() |
|
Verwijderd
|
^Idd, en tot die tijd kan je het natuurlijk typen en hier op het forum zetten, of met iemand chatten, oid. Dat werkt toch drempelverlagend. Je kan het ook allemaal voor jezelf opschrijven, dat lucht ook op.
Als je het niet goed kunt verwerken allemaal is het helemaal niet gek als je professionele hulp zoekt hoor. Sterkte. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat er dingen naar boven komen is volstrekt logisch, aangezien je door een nieuwe schokkende gebeurtenis te ervaren de oude weer ophaalt uit je geheugen...zo werkt het systeem helaas nu eenmaal. En dat je het moeilijk vind om er over te praten is ook niet vreemd, omdat je je blijkbaar nog een beetje twijfelachtig voelt denk ik tenminste, over of je wel ' recht' hebt om geschokt te zijn...maar dat is nu het mooie aan mensen dat herinneringen beter verdragen kunnen worden als er over gepraat wordt met een ander die begrijpt waarom iemand zich zo voelt...zie het als een vorm van automatisme dat je steeds makkelijker met een idee kan omgaan...dus ik heb maar 1 advies praat er over met vrienden of zo...
||
Citaat:
Ik wist ook echt niet dat hij zich ZO ongelukkig voelde, dat vind ik wel erg, anders hadden we hem nog kunnen helpen denk ik! De maatschappelijk werker van school voelde zich ook zwaar klote omdat hij ook zo graag had willen helpen. Als hij eens wist hoeveel mensen dat zouden willen.......
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Er bestaat een GIGANTISCH grote kloof tussen mensen die zelfmoord willen plegen en mensen die het ook daadwerkelijk doen. Die kloof is absoluut niet meer te overbruggen, en al helemaal niet meer door een maatschappelijk werker/psycholoog/psychiater, die ongetwijfeld alledrie de beste bedoelingen hebben. Waar haal je het gore lef vandaan om schuld in de schoenen te schuiven van iemand anders die hem geholpen zou moeten hebben?? Dat hij zelfmoord heeft gepleegd zegt genoeg. Hij zag geen rede meer om hier te blijven. En dat het doel hier in het westen leven is ("hij was nog maar 17"), daar was hij het blijkbaar niet mee eens. Een grote bron van onbegrip in iedere familie van iemand die er een end aan breit. En als laatste, ik weet niet hoe je de uitspraak "Liefde maakt blind..." bedoelde, maar liefde staat zooooo ver van het bed van iemand die zelfmoord pleegt. Die is daar helemaal niet mee bezig! Doei! Veel geluk! En vergeet niet te leven... fil |
![]() |
||
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 04-09-2003 om 22:54. |
![]() |
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat ALS iemand je VERTELT (dat kan direct of indirect zijn) dat hij/zij zelfmoord wil plegen, is dit EEN ROEP OM HULP. Immers, hij/zij vraagt je aandacht voor zijn/haar gedachten. Het is dus belangrijk op zo'n moment dat hij/zij die aandacht krijgt, maar dan beter professionele hulp krijgt. Dan kan een vriend/maatschappelijk werker/psycholoog/psychiater/familielid/vriendin wel ZEGGEN dat iemand het waard is, maar het zelfbeeld van diegene verandert daar echt niet door! Iemand moet inderdaad andere denkpatronen gaan aanleren, en daar heb je professionele hulp voor nodig, want het is een heel karwei om dit te bewerkstelligen... En Sithan, volgens mij bedoel jij dit type persoon, maar zoals ik in m'n eerste (beetje onbeheerste) bericht ook al zei, er is een GIGANTISCHE kloof tussen mensen die zelfmoord WILLEN plegen (schreeuw om aandacht/acceptatie/hoe je het ook wilt noemen) en mensen die het ook daadwerkelijk DOEN (die het geen bal interesseert of ze geaccepteerd worden of niet, ze willen zo min mogelijk weerstand en het liefst zo snel mogelijk er een end aan hebben en verbergen dus het hele circus voor de buitenwereld). Het kan juist een goed signaal zijn dat iemand te kennen geeft dat hij/zij niet meer wil, het wordt pas ernst (okee het is sowieso al ernstig, maar je snapt me wel) wanneer die persoon nog maar weinig loslaat, niet meer praat over wat hij/zij voelt, denkt, wil etc. Tja..duidelijk is dat dit soort mensen hulp nodig hebben, want suicidal ben je niet "zomaar". Oftewel zo iemand heeft hoogstwaarschijnlijk last van een zogenaamd "ziektebeeld" of "stoornis" om het maar zo te noemen (zoals bordeline, angststoornis, depressie etc.) En met deze mensen kun je niet omgaan als met anderen: je kunt niet zomaar zeggen dat ze je "pijn" doen of kwetsen etc., want deze mensen hebben een ander denkpatroon. Zo iemand zal hoogstwaarschijnlijk niet denken "oja, ik zie wat ik de ander aandoe, ik stop er maar mee want het slaat inderdaad als een tang op een varken". Deze mensen zullen denken "Zieje, ik ben het leven niet waard, ik kwets iedereen en ik zal het nooit goed doen". Dit is natuurlijk heel moeilijk, omdat je er zelf vaak ook de schijt van krijgt, maar hou in je hoofd dat de persoon ik kwestie anders denkt dan anderen: als je tegen zo iemand zegt dat je hem/haar leuk, aardig en mooi vindt, zal hem/haar dat niets doen, omdat hij/zij zelf "weet" dat het niet zo is, terwijl je als je dat tegen een ander zou zeggen juist wel een reactie zou krijgen: de ander voelt zich vereerd (uuhm...meestal dan haha). Maar wat het hem nu juist is, zijn die denkpatronen, daar gaat het om. Het is heel onwaarschijnlijk dat die denkpatronen worden veranderd door alleen praten met een goeie vriend(in)/maatschappelijk werker/schoolpsycholoog of zelfs met een psycholoog. Cognitieve gedragstherapie (of aanverwante therapie(en)) wordt daar vaak voor gebruikt. Maar het lijkt allemaal makkelijker dan t is.... En het deed gewoon een beetje pijn aan mijn ogen om van San123 te lezen "want als iemand hem geholpen had, dan had hij nog wel verder willen leven" en daarna ook nog eens van Sithan "als iemand het had zien aankomen dat het dan anders was afgelopen". Zo simpel zit het dus niet in elkaar, en het was niet helemaal netjes van mij om dat op de manier duidelijk te maken zoals ik dat heb gedaan. Maar jullie leggen dus beide een stukje verantwoordelijkheid bij iemand die hem als het ware geholpen had moeten hebben, en schuiven daarmee dus een stukje schuld in hun schoenen, en dat vond ik niet prettig om te lezen. Maar goed, ik hoop dat het nu duidelijk is wat ik bedoelde. Zoniet moet je het maar even aangeven, dan kan ik er nog wel verder op ingaan. Tot slot voor Sithan nog even een stukje Freud. Voor zover ik weet is het algemene kader van Freuds theorieën duidelijk, maar leveren de details nog altijd interpretatieproblemen op. Freud zelf is op verschillende vlakken van standpunt veranderd tijdens zijn lange carrière, en zijn volgelingen hebben eveneens veel van zijn ideeën ter discussie gesteld. Kortgezegd legt Freud de nadruk op de rol van onbewuste motieven en conflicten bij het menselijk gedrag. Bij projectie "verplaatsen" we onaanvaardbare aspecten van onszelf naar anderen. Bij voorbeeld: de moorddadige gevoelens van een jongen tegenover zijn vader kunnen op de vader geprojecteerd worden, waardoor de jongen ervan overtuigd raakt dat zijn vader hem wil pijnigen. Ik geloof dat Sithan hiermee bedoelt dat ik problemen zou hebben, die ik nu even afreageer op dit topic en op anderen. In antwoord daarop (en op San123s verzoek "Volgens mij heb jij een probleem met jezelf ofzo, los dat dan op maar val mij er niet mee lastig") kan ik zeggen dat we het nu in deze topic niet over mijn eventuele problemen hoeven hebben, en zal jullie daar dan ook zeker niet mee lastig vallen. Voor nu de vriendelijke groeten, en Sithan: wees altijd kritisch en sceptisch tegenover onderzoekers (en ook tegenover Freuds theorieën die op z'n minst twijfelachtig zijn: Oedipuscomplex, Elektracomplex, het afschuiven van psychopathologie op het onbewuste -> lekker makkelijk hoor, etc.) En San123, sterkte met het verwerken van die jongen, die een end heeft gemaakt aan z'n eigen pijn. Doei! Veel geluk! fil P.S. Oja, het is totaal niet mijn bedoeling om ruzie te maken/zoeken of om met modder te gooien, maar ik snap heel goed dat ik die indruk wel heb gewekt in m'n vorige bericht. Ik zal me voortaan beheersen. (Hoewel chargeren/shockeren/wakkerschudden op z'n tijd geen kwaad kan) Laatst gewijzigd op 06-09-2003 om 13:15. |
![]() |
|
Da's meer een reactie die bij fil past
![]() Eerste reactie was nogal grof, te grof naar mijns inzien. Hoewel er wel een goed uitgangspunt in verwerkt zat, maar enigszins onduidelijk beschreven. Het kost echter veel tijd en zeer veel moeite om het WTC opnieuw op te bouwen, net zoals met denk- en gedragspatronen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Gevolgen van zelfmoord Evito | 95 | 15-11-2017 10:43 | |
Psychologie |
Zelfmoord evil inside | 12 | 20-09-2010 12:54 | |
Psychologie |
[discussie] zelfmoord Orpheo | 167 | 16-02-2007 00:08 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
artikelen Mankoe | 2 | 29-01-2006 14:40 | |
Psychologie |
geslaagd... Klasgenoot heeft zelfmoord gepleegd Quincy | 43 | 27-06-2004 21:16 | |
Psychologie |
zelfmoord Betsy | 21 | 05-02-2002 18:48 |