Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2002, 10:54
Verwijderd
Ik heb een artikelcode die bestaat uit 15 karakters.
Ik heb een array met de karakters die ik mag gebruiken (38, nl 'A'-'Z', '0'-'9', '-' en '_').

Elk te gebruiken karakter mag meedere keren voorkomen.
Tevens mogen ze in willekeurige volgorde staan.

Hoeveel unieke artikelnummers kan ik maken?

Laatst gewijzigd op 22-04-2002 om 12:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2002, 11:04
GinnyPig
GinnyPig is offline
38^15

Waarom?

Eerste karakter mag er 38 aannemen.
De volgende ook weer, dus krijg je: 38 * 38
15 karakters maken de code dus: 38^15
Oud 22-04-2002, 11:12
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef:
38^15

Waarom?

Eerste karakter mag er 38 aannemen.
De volgende ook weer, dus krijg je: 38 * 38
15 karakters maken de code dus: 38^15

Stom stom stom...
Ja, kon ik zelf ook wel bedenken...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 12:26
Verwijderd
Hoe groot is de kans dat ik 2 dezelfde nummers heb, wanneer ik het random ga genereren aan de hand van een functie in FoxPro, die als 'seedvalue' de systeemtijd heeft?

De code (hopelijk is het te snappen )...

Code:
lcGebruikenKar = "-0123456789ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ_"

lcCode = ""

=RAND( -1 ) && Set System time as SeedValue, discard result
FOR lnTeller = 1 TO 15
    lnBegin = INT( RAND() * (LENGTH( lcGebruikenKar) - 1)) + 1
    lcCode = lcCode + SUBSTR( lcGebruikenKar, lnBegin, 1)
ENDFOR
En ik ga er vanuit dat de systeemtijd niet wordt teruggezet natuurlijk

Bovenstaande code staat in een functie (gen_art_code), die word aangeroepen zodra er een record in een tabel wordt toegevoegd.

Bij =RAND( -1 ) wordt de systeemtijd als seedvalue mee gegeven, en dit is een constante. Bij elke volgende aanroep van RAND(), zonder seedvalue, wordt dan de systeemtijd gebruikt.

Laatst gewijzigd op 22-04-2002 om 13:17.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 19:35
Joël
Joël is offline
Citaat:
eddie schreef:
Hoe groot is de kans dat ik 2 dezelfde nummers heb, wanneer ik het random ga genereren aan de hand van een functie in FoxPro, die als 'seedvalue' de systeemtijd heeft?
Geen ID hoe dat werkt met die random getallen en de systeemtijd enzo... (*is geen programmeur*) Maar die "random" getallen worden toch ook met behulp van complexe formules enzo gegenereerd? Wat dat betreft weet ik 't dus niet...

Als je er vanuit gaat dat alle gegenereerde getallen ook echt willekeurig zijn, lijkt het mij dat de kans op twee dezelfde nummers 1 / (38^15)...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 20:30
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Joël schreef:

Geen ID hoe dat werkt met die random getallen en de systeemtijd enzo... (*is geen programmeur*) Maar die "random" getallen worden toch ook met behulp van complexe formules enzo gegenereerd? Wat dat betreft weet ik 't dus niet...

Als je er vanuit gaat dat alle gegenereerde getallen ook echt willekeurig zijn, lijkt het mij dat de kans op twee dezelfde nummers 1 / (38^15)...
Als je daar vanuit gaat is het juist:
(1 / (38^15))^2 = 1/38^30
Oud 22-04-2002, 20:53
Joël
Joël is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:

Als je daar vanuit gaat is het juist:
(1 / (38^15))^2 = 1/38^30
Volgens mij niet... De kans dat het eerste karakter van het eerste nummer overeenkomt met het eerste karakter van het tweede nummer is 1/38. De kans dat beide tweede karakters overeenkomen is ook 1/(38), dus de kans dat de eerste 2 karakters beide hetzelfde zijn wordt dan 1/(38²) (enz.). Zo kom ik uiteindelijk op 1/(38^15).

Het eerste nummer is dan eigenlijk niet toevallig; je hebt 1 combinatie, en berekend de kans dat een willekeurig gegenereerde combinatie precies overeenkomt met die combinatie... Of doe 'k wat fout ?

Laatst gewijzigd op 22-04-2002 om 20:58.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 21:48
GinnyPig
GinnyPig is offline
Hmm.. Ik heb een foutje gemaakt

Ff simpel:

Kans = aantal 'geschikte' mogelijkheden / totaal aantal mogelijkheden.

aantal 'geschikte' mogelijkheden = 38^15. Er zijn tenslotten 38^15 verschillende codes mogelijk, dus kan je ook 38^15 keer een dezelfde code krijgen.

totaal aantal mogelijkheden = 38^15 * 38^15 = 38^30.

Dus de kans is: 38^15/38^30 = 1/38^15

Laatst gewijzigd op 22-04-2002 om 21:53.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 22:16
Passiepascal
Passiepascal is offline
Citaat:
GinnyPig schreef:
Hmm.. Ik heb een foutje gemaakt

Ff simpel:

Kans = aantal 'geschikte' mogelijkheden / totaal aantal mogelijkheden.

aantal 'geschikte' mogelijkheden = 38^15. Er zijn tenslotten 38^15 verschillende codes mogelijk, dus kan je ook 38^15 keer een dezelfde code krijgen.

totaal aantal mogelijkheden = 38^15 * 38^15 = 38^30.

Dus de kans is: 38^15/38^30 = 1/38^15
Sorry dat ik het zeg, maar dit is wel de grootste onzin die ik gehoord heb. Denk nu eens logisch na. De kans dat het tweede getal hetzelfde is als het eerste is 1/38. Dan komt er een getal bij (het derde getal) en dan is volgens jou de kans dat twee van die drie getallen hetzelfde zijn 1/(38^2). Dus de kans zou kleiner worden! Das toch onzin. Hoe meer getallen hoe groter de kans dat er twee dezelfde tussen zitten.
Oud 22-04-2002, 22:30
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:

Sorry dat ik het zeg, maar dit is wel de grootste onzin die ik gehoord heb. Denk nu eens logisch na. De kans dat het tweede getal hetzelfde is als het eerste is 1/38. Dan komt er een getal bij (het derde getal) en dan is volgens jou de kans dat twee van die drie getallen hetzelfde zijn 1/(38^2). Dus de kans zou kleiner worden! Das toch onzin. Hoe meer getallen hoe groter de kans dat er twee dezelfde tussen zitten.
Voordat je dingen gaat blaten zoals "grootste onzin" en "onlogisch nadenken" raad ik je aan eerst de vraag nog eens goed door te lezen. Deze luidt (aangepast):

Citaat:
Hoe groot is de kans dat ik 2 dezelfde nummers heb ?
Ik quote nog wat:

Citaat:
Ik heb een artikelcode die bestaat uit 15 karakters.
en
Citaat:
Hoeveel unieke artikelnummers kan ik maken?
Hij bedoelt hier toch duidelijk met nummer, een combinatie van de karakters. En dan ga jij de kans berekenen dat er in de code 2 karakters gelijk zijn. Vrij logisch dat die kans groter wordt, naarmate je meer karakters hebt...

...
Oud 23-04-2002, 07:39
Verwijderd
Citaat:
GinnyPig schreef:

Hij bedoelt hier toch duidelijk met nummer, een combinatie van de karakters. En dan ga jij de kans berekenen dat er in de code 2 karakters gelijk zijn. Vrij logisch dat die kans groter wordt, naarmate je meer karakters hebt...
Idd.
Sorry voor de onduidelijkheid, maar dit is wat ik bedoel.

Ik heb dus het volgende:
een artikelnummer van 15 karakters lang

ik ga 'willekeurig' artikelnummer genereren, aan de hand van een reeks van 38 verschillende karakters (wanneer ik 2 keer de P erin zou zetten, zou de kans heeeeeel anders worden).

Karakter 1 van het artikelnummer is een willekeurige karakter uit de karakterreeks.
Karakter 2 van het artikelnummer is een willekeurige karakter uit de karakterreeks.
etc.

1 karakter kan dus meerder keren voorkomen in het artikelnummer.

Het willekeurig gedeelte is niet echt willekeurig. Dit komt o.a. door hoe de RAND() functie werkt.

1 (is al beantwoord): Hoeveel unieke artikelnummmers kan ik maken, uitgaande van het feit dat ik alle 15 karkaters van het artikelnummer gebruik
2: Hoe groot is de kans dat ik een gebruikt artikelnummer nog een keer genereer?

Let er bij 2 op, dat er artikelnummers in een tabel komen, waarbij artikelnummer maar een keer voor mag komen (primairy key). Naarmate er meer artikelnummers in staan, wordt de kans groter om een duplicaat te krijgen van een bestaand artikelnummer...
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 09:15
Passiepascal
Passiepascal is offline
Sorry idd, mijn fout

Ik was weer te ijverig en d8 zelf niet logisch na. Excuses voor mijn uitspattingen.
Oud 23-04-2002, 11:57
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Passiepascal schreef:
Sorry idd, mijn fout

Ik was weer te ijverig en d8 zelf niet logisch na. Excuses voor mijn uitspattingen.
Oud 23-04-2002, 12:59
Verwijderd
Ok, nog een paar vragen erbij :

3. Hoeveel verschillende artikelnummers kan ik genereren, wanneer er aan bepaalde voorwaardes moet worden voldaan?
Bijvoorbeeld, het artikelnummer moet beginnen met 'AB', gevolgd door een getal van 5 nummers, en de rest willekeurig.

4. Wat is de kans om het zelfde artikelnummer te genereren, wanneer er aan bepaalde voorwaardes moet worden voldaan?
Bijvoorbeeld, het artikelnummer moet beginnen met 'AB', gevolgd door een getal van 5 nummers, en de rest willekeurig.
Voorbeeld: AB00212_ASHFE34, AB32254859KLE9-

Kan iemand hier een formule oid voor opstellen?
Dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten