Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2004, 13:36
ranonkel
ranonkel is offline
Volgens mij is verlichting niets anders dan ''lijden opgeven'' en ''verzet staken'' .
Mee eens of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2004, 13:39
nova7
nova7 is offline
mee eens.Maar het is nog iets.
Oud 11-03-2004, 13:39
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:05
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
nova7 schreef op 11-03-2004 @ 14:39:
mee eens.Maar het is nog iets.
het is niets
het is
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:05
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 11-03-2004 @ 14:39:

Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:13
actionhank
actionhank is offline
Volgens ben je in staat van verlichting als je door hebt hoe alles werkelijk in elkaar zit en je daar vrede mee hebt. Maar dat is natuurlijk weer per persoon verschillend, zoals alles eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 14:17
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
actionhank schreef op 11-03-2004 @ 15:13:
Volgens ben je in staat van verlichting als je door hebt hoe alles werkelijk in elkaar zit en je daar vrede mee hebt. Maar dat is natuurlijk weer per persoon verschillend, zoals alles eigenlijk.

Bij verlichting is er geen verschil meer tussen jou en de ander.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:06
actionhank
actionhank is offline
Natuurlijk wel. Ik vind mezelf verlicht, maar andere mensen zijn nog steeds heel erg stom = verschil.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:09
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
actionhank schreef op 11-03-2004 @ 16:06:
Natuurlijk wel. Ik vind mezelf verlicht, maar andere mensen zijn nog steeds heel erg stom = verschil.
Als je zegt dat je verlicht bent dan ben je het niet...
Als je echt verlicht bent ervaar je de ander niet als stom want jij bent EEN met die ander..maw je vindt jezelf stom..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:12
actionhank
actionhank is offline
Hmm ik vind niet dat ik één ben met alle mensen en ik vind mensen die dat wel vinden een beetje raar. Als jij één met mij zou zijn zou je dat ook vinden, of niet?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:17
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
actionhank schreef op 11-03-2004 @ 16:12:
Hmm ik vind niet dat ik één ben met alle mensen en ik vind mensen die dat wel vinden een beetje raar. Als jij één met mij zou zijn zou je dat ook vinden, of niet?
Nee,want als je het vindt is het omdat je erover nadenkt en er een bepaald verzet in je komt. Je vindt het raar..
En nadenken is een belemmering van ZIJN.
Verlichting is ZIJN.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:23
Verwijderd
Kunnen dieren ook verlicht zijn? Of moeten ze daarvoor eerst reïncarneren..?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:25
actionhank
actionhank is offline
Hehe, dat vinden veel gelovigen nou ook, dat nadenken een belemmering is

Maar even serieus, jij denkt echt in termen van bewustzijn, ziel enzo? En dat ik dat ook ben, maar het niet door heb omdat ik koppig of weet ik veel wat ben? Op zich wel interessant dat er mensen zijn die dat echt geloven, hoewel het me nog steeds niet 100% duidelijk is wat je precies gelooft.

@ Alicia, ik stond net op het punt om die vraag nog toe te voegen
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:26
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-03-2004 @ 16:23:
Kunnen dieren ook verlicht zijn? Of moeten ze daarvoor eerst reïncarneren..?
Volgens mij ZIJN dieren .
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:28
Verwijderd
Maar dieren hebben ook wel iets dat je begeerte kan noemen enzo... in een ander topic werd dat lijden genoemd, een belemmering van het zijn...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:29
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
actionhank schreef op 11-03-2004 @ 16:25:
Hehe, dat vinden veel gelovigen nou ook, dat nadenken een belemmering is

Maar even serieus, jij denkt echt in termen van bewustzijn, ziel enzo? En dat ik dat ook ben, maar het niet door heb omdat ik koppig of weet ik veel wat ben? Op zich wel interessant dat er mensen zijn die dat echt geloven, hoewel het me nog steeds niet 100% duidelijk is wat je precies gelooft.

@ Alicia, ik stond net op het punt om die vraag nog toe te voegen
Het heeft niet met een geloof te maken,het is ontdekken en herinneren wie je werkelijk bent.
Kun jij zeggen wie je werkelijk bent? Ben jij de persoon met de nickname Actionhank,ben je je lichaam,ben je je gedachten?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:33
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-03-2004 @ 16:28:
Maar dieren hebben ook wel iets dat je begeerte kan noemen enzo... in een ander topic werd dat lijden genoemd, een belemmering van het zijn...
Lijden ontstaat door begeerte en streven naar iets waar wij als mensen eerst over nagedacht hebben. Denken over verleden en toekomst geeft lijden,dit is iets wat een dier niet kan en juist dat geeft aan dat een dier IS .Er zijn wel instincten maar er is geen denken.
Een plant en een boom ZIJN
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:34
actionhank
actionhank is offline
Jup, ik ben mijn lichaam en mijn gedachten. Mijn hersens en de gebeurtenissen in mijn leven hebben bepaald wie ik ben, en zullen dit blijven doen tot mijn lichaam doodgaat. Als mijn lichaam dood is zijn mijn hersens ook dood, en dan ben ik dus weg.

En ik noem alles wat jij denkt wel een soort van geloof, omdat er geen enkele aanwijzing is dat het daadwerkelijk zo werkt. Je gelooft toch in die theorie van het collectieve bewustzijn? Je kan ook zeggen dat je het 'voelt', 'herinnert', 'ontdekt', maar dat heeft allemaal met een soort geloof in dat idee te maken.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 15:36
Verwijderd
Citaat:
ranonkel schreef op 11-03-2004 @ 16:33:
Lijden ontstaat door begeerte en streven naar iets waar wij als mensen eerst over nagedacht hebben. Denken over verleden en toekomst geeft lijden,dit is iets wat een dier niet kan en juist dat geft aan dat een dier IS .Er zijn wel instincten maar er is geen denken.
Hmm okee, maar de mens heeft net zo goed instincten. Bijv. sex hoeft geen belemmering van het zijn te zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 22:25
Verwijderd
Er zijn twee soorten verlichting, die van de rede en die van de geest.

Iemand die zegt op een van beide manieren verlicht te zijn is een aapkanarie. Ik ben op allebei de manieren verlicht. Ik ben een aapkanarieaapkanarie. Die zijn het leukst, vind je niet?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 22:30
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
verlichting is in je reet gen..kt worden door een groep hell's angels.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 06:56
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
actionhank schreef op 11-03-2004 @ 16:34:
Jup, ik ben mijn lichaam en mijn gedachten. Mijn hersens en de gebeurtenissen in mijn leven hebben bepaald wie ik ben, en zullen dit blijven doen tot mijn lichaam doodgaat. Als mijn lichaam dood is zijn mijn hersens ook dood, en dan ben ik dus weg.
Ben jij dan ook je gevoelens? Als je je gedachten eens onder de loep neemt dus je gedachten bekijkt,wie bekijkt die gedachten dan?

Citaat:

En ik noem alles wat jij denkt wel een soort van geloof, omdat er geen enkele aanwijzing is dat het daadwerkelijk zo werkt. Je gelooft toch in die theorie van het collectieve bewustzijn? Je kan ook zeggen dat je het 'voelt', 'herinnert', 'ontdekt', maar dat heeft allemaal met een soort geloof in dat idee te maken.
Ik ben...en dat is geen geloof.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 06:58
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 11-03-2004 @ 16:36:
Hmm okee, maar de mens heeft net zo goed instincten. Bijv. sex hoeft geen belemmering van het zijn te zijn.
Sex hoeft geen belemmering van ZIJN te zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 07:30
Tio
Tio is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 11-03-2004 @ 15:17:
Bij verlichting is er geen verschil meer tussen jou en de ander.
Dus is er niemand verlicht, totdat iedereen verlicht is?
Immers, als wij met z'n allen één zijn, dan ben jij niet verlicht, zolang ik het niet ben, aangezien wij elkaar zijn.

Verder:
Citaat:

Ben jij dan ook je gevoelens? Als je je gedachten eens onder de loep neemt dus je gedachten bekijkt,wie bekijkt die gedachten dan?

Jijzelf, natuurlijk. Waarom zou een mens zijn eigen gedachten niet kunnen beschouwen?
Volgens mij probeer je nu te bewijzen, dat een mens zijn eigen gedachten niet zou kunnen zien, omdat die onderdeel zijn van hemzelf. Maar ondanks dat mijn arm een deel van mij is, dus mij is, kan ik hem toch zien. Met gedachten werkt dat net zo. (hoewel je die niet ziet natuurlijk)
Oud 12-03-2004, 11:25
Verwijderd
Citaat:
ranonkel schreef op 12-03-2004 @ 07:58:
Sex hoeft geen belemmering van ZIJN te zijn.
okee, goed om te weten.
Maar er zijn volgens mij ook wel mensen die het wel als een belemmering zien.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2004, 11:37
actionhank
actionhank is offline
Die hebben dan ook nog nooit sex gehad
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:21
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Tio schreef op 12-03-2004 @ 08:30:
Dus is er niemand verlicht, totdat iedereen verlicht is?
Immers, als wij met z'n allen één zijn, dan ben jij niet verlicht, zolang ik het niet ben, aangezien wij elkaar zijn.

Verder:
Wij zijn allen al verlicht alleen ervaren wij het nog niet door de sluiers van met name het denken.

Citaat:

Jijzelf, natuurlijk. Waarom zou een mens zijn eigen gedachten niet kunnen beschouwen?
Volgens mij probeer je nu te bewijzen, dat een mens zijn eigen gedachten niet zou kunnen zien, omdat die onderdeel zijn van hemzelf. Maar ondanks dat mijn arm een deel van mij is, dus mij is, kan ik hem toch zien. Met gedachten werkt dat net zo. (hoewel je die niet ziet natuurlijk)
Als je je gedachten schouwt is er een waarnemer en het waargenomene,toch.? Het kan niet allebei hetzelfde zijn.Wie is dan de warnemer? Ja,jij maar de gedachten ben jij niet,die heb je.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:39
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 11-03-2004 @ 23:30:
verlichting is in je reet gen..kt worden door een groep hell's angels.
Heb je ervaring aangaande dit onderwerp of is dit een uit de lucht gegrepen bewering?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:40
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
KontraDix schreef op 11-03-2004 @ 23:25:
Er zijn twee soorten verlichting, die van de rede en die van de geest.

Iemand die zegt op een van beide manieren verlicht te zijn is een aapkanarie. Ik ben op allebei de manieren verlicht. Ik ben een aapkanarieaapkanarie. Die zijn het leukst, vind je niet?
Ik vind dat je het wel goed zegt eigenlijk ja.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:44
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 11-03-2004 @ 16:33:
Lijden ontstaat door begeerte en streven naar iets waar wij als mensen eerst over nagedacht hebben. Denken over verleden en toekomst geeft lijden,dit is iets wat een dier niet kan en juist dat geeft aan dat een dier IS .Er zijn wel instincten maar er is geen denken.
Interessant...maar dieren hebben toch wel een soort ik-gevoel en begeerte om dat ego te stimuleren? Alhoewel, ik begrijp ook wel weer wat je bedoelt ja...eigenlijk wel een interessant punt. Maar toch, neem nou een aap; er zijn apen die men kan leren te reageren op woorden. Er zijn apen die op inventieve manieren via een hele bewerking hun voedsel bijvoorbeeld open kunnen maken als het afgesloten is. Wat is dan het verschil tussen instinct en ergens over nadenken?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:49
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 12-03-2004 @ 14:39:
Heb je ervaring aangaande dit onderwerp of is dit een uit de lucht gegrepen bewering?
dat zei je moeder gister tegen me.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:52
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Screaming Slave schreef op 12-03-2004 @ 14:49:
dat zei je moeder gister tegen me.
God, beter dat dan de man die ze nu heeft.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 15:24
Isa
Isa is offline
Met God in contact komen en de Kundalini en andere verleidingen die zich als goed voordoen onderdrukken.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 18:17
actionhank
actionhank is offline
Ranonkel, je zou eigenlijk eerst psychologie moeten studeren en daarna pas met dezelfde zekerheid zeggen hoe gedachten werken.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 18:29
professor2
professor2 is offline
Citaat:
actionhank schreef op 12-03-2004 @ 19:17:
Ranonkel, je zou eigenlijk eerst psychologie moeten studeren en daarna pas met dezelfde zekerheid zeggen hoe gedachten werken.
dat weet je ook nog neit als jedat gestudeerd hebt hoor
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 18:41
actionhank
actionhank is offline
Nee je weet sowieso nooit iets zeker, maar ik denk dat je er dan in ieder geval VEEL meer van af weet.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 18:49
professor2
professor2 is offline
ja maar het gaat hietr omde puur filosofisch iets en zei zegt dat je gedachten hebt maar ik dnek dat je die ook wel bent anders ben jij niet namelijk
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 18:54
Isa
Isa is offline
Citaat:
actionhank schreef op 12-03-2004 @ 19:17:
lol
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 19:33
Tio
Tio is offline
Citaat:
ranonkel schreef op 12-03-2004 @ 14:21:
Wij zijn allen al verlicht alleen ervaren wij het nog niet door de sluiers van met name het denken.

Als we verlicht waren, zouden we het niet door het denken laten versluieren, mag ik toch aannemen.

Citaat:

Als je je gedachten schouwt is er een waarnemer en het waargenomene,toch.? Het kan niet allebei hetzelfde zijn.Wie is dan de warnemer? Ja,jij maar de gedachten ben jij niet,die heb je.
Zoals ik al zei. Als ik m'n arm aanschouw, ben ik zowel de waarnemer van mezelf, als de waargenome. Het is dus wel degelijk mogelijk.
Bedenk verder, dat met jouw redenatie alle "waarnemingen" van de ziel ook vervallen, mocht je deze redenatie als waar beschouwen.
Oud 12-03-2004, 21:01
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Was ist Aufklärung?

Aufklärung is der Ausgang des Mensen aus seiner self verschuldeten Unmundigkeit. (Kant)

Verlichting is een radicale omslag in de manier van denken van een mens of een groep mensen.
Oud 12-03-2004, 21:50
Verwijderd
verlichting is een manier omde weg te vinden in het donker
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 01:03
JCG
JCG is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 12-03-2004 @ 22:50:
verlichting is een manier omde weg te vinden in het donker
ben het helemaal met je eens
Met citaat reageren