Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens wordt in de praktijk eigenlijk altijd vervolgd voor zware mishandeling subsidiair mishandeling. Dat wil zeggen dat als zware mishandeling niet bewezen kan worden, eenvoudige mishandeling de volgende stap is waar het OM voor gaat. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Elke aanzet tot aggressieviteit of lichamelijk geweld is mishandeling, er zijn kanzen op geen-enkel letsel, maar evenveel kans is er voor een dodelijk slachtoffer. Het is het falen van het Nederlandse rechtssysteem dat geweld niet onder controle te houden is. Alle klappen zouden berecht moeten te worden, want [imho] 'past' dat niet in onze cultuur.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar elke daadwerkelijke klap wordt ook berecht, voor zoverre de samenleving daar baat bij heeft. Iemand die een ander in een caféruzie een stomp geeft zonder verdere gevolgen hoeft niet voor de rechter gebracht te worden. Dat is verspilling van tijd en middelen. Daar kan volstaan worden met een geldboete. Het feit dat geweld niet volledig uit de samenleving te bannen is, toeschrijven aan het falen van het rechtssysteem, kan ik alleen maar toeschrijven aan jouw gebrekkige feitenkennis in casu of verwrongen opvatting over wat recht inhoudt en wat recht beoogt. |
![]() |
|
![]() |
nare man schreef op 14-09-2003 @ 00:08:
Hoe slecht lees je nou? Het is maar één van de ontelbare criteria die aangelegd kunnen worden om te bepalen of iets mishandeling is. Het recht pretendeert ook niet te kunnen bepalen wat mishandeling is of niet. Het begrip mishandeling heeft in de wet geen definitie gekregen, juist om mee te kunnen gaan met alle ontwikkelingen, alle opvattingen en alle meningen. Natuurlijk tellen daarbij de meningen van het volk, de mening van het slachtoffer en de mening van de medische wetenschap mee. Ik denk dat het recht hier veel te rechtlijnig en te star mee omgaat. Het 'recht' kijkt niet naar de situatie, maar slechts naar het aangeleverde bewijs. Recht in Nederland is gebaseerd op bewijs, niet op de 'werkelijkheid'. Hetlaatste is een onmogelijk alternatief, maar immer nastrevenswaardig (imho), en dat valt nog wel eens te kort aan het rechtssysteem. Rechtvaardigheid is niet alszeggend, in een maatschappelijke visie, het is een benadering van een instituut, dat (ook imho) eficient genoeg werkt om een zekere zin van stabiliteit in een samenleving op peil te houden. Staar je niet blind op 'recht' en de 'wet'... Net zo min als 'gezond en 'ongezond'. bv. Mijn oma rookt al 60 jaar 2+ pakjes per dag, en loopt nog 18 holes ;-) Aanzet tot agressiviteit is mishandeling? Die redenatie kan ik niet volgen. Er moet daadwerkelijk schade zijn. Als ik jou in elkaar dreig te slaan, door bewegingen of door woorden, dan kan hooguit bedreiging worden aangenomen, maar mishandeling zelf niet. [/b] Ik bedoelde wezenlijk-geuitte aggressieviteit. Overigens is poging tot eenvoudige mishandeling expliciet uitgezonderd. Dit is bewust gedaan met het oog op efficiëntie en dat is mijns inziens heel terecht. Je kunt niet iedereen die eenmalig z'n vuist bedreigend opheft tegen een ander voor de rechter brengen. een vuist opheffen is een gebaar, vergelijkbaar met blaffen. Dat is geen geuitte aggressiviteit. Maar als die bedreigende vuist iemands hoofd raakt? Wat dan? Maar elke daadwerkelijke klap wordt ook berecht, voor zoverre de samenleving daar baat bij heeft. Iemand die een ander in een caféruzie een stomp geeft zonder verdere gevolgen hoeft niet voor de rechter gebracht te worden. Dat is verspilling van tijd en middelen. Daar kan volstaan worden met een geldboete. Het feit dat geweld niet volledig uit de samenleving te bannen is, toeschrijven aan het falen van het rechtssysteem, kan ik alleen maar toeschrijven aan jouw gebrekkige feitenkennis in casu of verwrongen opvatting over wat recht inhoudt en wat recht beoogt. Ik heb idd zeer gebrekkige kennis over het rechtsysteem (zal ik aan gaan werken ![]() Ik hoop alleen dat het rechtssysteem voortaan wetten zal zien als richtlijnen en mensen als de beslissende en bestemmende factor. IIGH denk ik er zo (al) over (in geneeskunde). ps. Over alle feitelijkheden van in de NLwetten geef ik je gelijk ;-)
|
Verwijderd
|
Ik ben nu iets te ver heen om me te concentreren op stukken tekst langer dan één regel, maar ik kan je verzekeren dat ik me niet blindstaar op rechtsregels
![]() |
![]() |
||
Citaat:
offtopic: Ken jij zo'n beetje het arbeidsrecht voor jobstudenten?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Hehe
![]() Strafrecht vind ik nog wel interessant, maar ik hou me er niet echt heel actief meer mee bezig...ik hou de actualiteit wel een beetje bij, maar ik (be)studeer het niet meer...ik doe de master ondernemingsrecht, dus het is voor mijk eigenlijk arbeidsrecht, vennootschapsrecht, concernrecht en effectenrecht wat de klok slaat ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb in augustus een arbeidsongeval gehad waardoor ik voor de rest van die maand arbeidsonbekwaam was. Vorige week (iets meer dan een maand na het ongeval) verplicht de verzekering van het bedrijf me naar een door hen erkende dokter te gaan. Als deze geen letsels meer kan vaststellen krijg ik geen geld voor de rest van die werkmaand. Nu vroeg ik me af of dat wel kan? Het waren rugletsels (acute lumbago, wat trouwens niet op foto's te zien is.) waarvan mijn dokter me zei dat die na een goede maand en veel rust verdwenen zouden zijn. Ik ben trouwens door hen verplicht deze foto's mee te brengen, eris niks op te zien dus dat komt mijn "zaak" niet bepaald te goede. Is er een bepaalde procedure die ik moet volgen ofzo? ![]()
|
Verwijderd
|
Vind je het heel erg als ik dit morgen bekijk? Ik heb nu iets teveel bier op om nog écht juridisch kwaliteitswerk af te kunnen leveren, en verder heb ik mijn wetboek beneden liggen en ik ben te lui om te lopen...
![]() Ik kijk er iig zo snel mogelijk naar ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het heeft die gast €220,00 gekost ![]() ![]()
|
bestaat er ook zoiets als mishandeling van hygiene?
ik word langzaamaan onderworpen aan de heerschappij van schimmels in mijn woning, dat brengt mijn gezondheid in gevaar en dus mishandeling?
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
nu ook britten die Irakezen mishandelen libaneesje | 5 | 19-01-2005 16:18 | |
Verhalen & Gedichten |
Boeken mishandelen? Dark Angel | 13 | 16-08-2004 19:35 | |
Moet geestelijke mishandeling ook strafbaar gesteld worden? Optima | 15 | 26-10-2003 14:52 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarneer is het mishandeling?? saartjeh | 24 | 21-09-2003 21:31 | |
Man overlijdt na mishandeling Roermond Go | 34 | 28-07-2003 22:05 | |
Psychologie |
Wanneer is iets mishandeling? Juliah | 2 | 06-05-2002 11:15 |