Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb hier een anekdote over de Duitse wiskundige Carl Friedrich Gauss. Op een dag gaf de schoolmeester waar Gauss les van had zijn klas de opdracht om de som van de getallen van 1 t/m 100 te berekenen. Na een paar minuten schreef Gauss iets op zijn lei, en legde deze op het bureau van de schoolmeester met de woorden: "Daar ligt ze." Op zijn lei had hij slechts één getal geschreven, wat tevens de juiste uitkomst was, namelijk 5050. Toen de schoolmeester hem vroeg hoe hij aan het antwoord kwam vertelde Gauss dat hij in gedachten de som van 100+1, 99+2, 98+3, enzovoort, had genomen, en dat de som daarvan steeds 101 bleef. Als je zo alle mogelijke paren neemt krijg je 50 paren die ieder 101 als som hebben, dus is de som van t t/m 100 gelijk aan 50*101=5050.
Laatst gewijzigd op 17-09-2003 om 18:31. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kennen jullie nog meer wiskundige/scheikundige/natuurkundige anekdotes?
|||
Citaat:
Citaat:
De anekdote gaat als volgt: op een dag raakt een van de studenten van de Ecole Normale Superieure met een van de kandidaten voor het toelatingsexamen aan de praat en vertelt hem dat er nogal wat grappen op de Ecole Normale Superieure worden uitgehaald omdat dat traditie is. Hij vertelt dat bij een van die grappen een van de studenten zich voordoet als examinator en de kandidaat voor gek zet. Wanneer de kandidaat het lokaal binnengaat voor het toelatingsexamen staat hij oog in oog met Painlevé, die er echter jong genoeg uit ziet om voor een student te worden aangezien, waarop de kandidaat zegt: "Hier trap ik niet in." Painlevé reageert verbaasd: "Hoe bedoelt u? Waar heeft u het over?" De kandidaat antwoordt: "Ik heb de grap al lang door. Jij bent een oplichter." Painlevé probeert de kandidaat er tevergeefs van te overtuigen dat hij wel degelijk de examinator is, en als dat niet lukt haalt hij er ten einde raad de directeur van de Ecole Normale Superieure bij, zodat die voor hem garant kan staan... ![]() Een andere anekdote gaat over de Franse wiskundige Laplace die een 5-delig boekwerk over hemelmechanica schreef. Toen Napoleon plagerig opmerkte dat hij God nergens vermeld had zien staan antwoordde Laplace met de sindsdien beroemde opmerking: "Sire, ik had deze hypothese niet nodig." Nog een anekdote over Laplace: hij maakte nogal veel gebruik van de zinsnede "zoals men gemakkelijk kan zien", waarop Nathaniel Bowditch, een vertaler van Laplaces werken, opmerkte: "Ik ben nooit op een van Laplaces 'zoals men gemakkelijk kan zien' gestoten zonder er zeker van te zijn dat het mij uren hard werk zou kosten om de gapende afgrond te dempen en te ontdekken waarom het gemakkelijk te zien was." ![]()
Laatst gewijzigd op 17-09-2003 om 18:57. |
![]() |
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
[afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld? JustTalk | 324 | 24-05-2014 14:55 | |
Algemene schoolzaken |
Gezocht: Docentenquotes! Meltem | 81 | 19-06-2012 21:02 | |
Psychologie |
Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #132 Pruts0r | 496 | 25-07-2008 16:56 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 06-09-2007 14:07 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[evolutietheorie] Einde aan slimheid? Gatara | 76 | 12-09-2004 01:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Kans dat God bestaat is 67 procent Wolter | 67 | 14-04-2004 09:24 |