Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2003, 06:17
XzeoN
XzeoN is offline
Hoi hoi. Ik heb een computer op mijn kamer omdat we een nieuwe hebben, en ik had daar eerst Windows 98 op staan. Ik heb deze toen vervangen met Windows XP, die niet compleet wilt installeren, en dus ook bijvoorbeeld Windows XP dus ook niet kan activeren. Door dit, is mijn computer nu niet meer te gebruiken, omdat ik m na zoveel tijd nog steeds niet geactiveerd heb. Nu wil ik dus Windows 98 herinstalleren, maar het wilt niet helemaal lukken. Ik doe de CD-ROM erin, en dat gaat prima, dan zegt ie dat ik een windows 98 bootdiskette moet hebben...

bla, ik ben helemaal de weg kwijt. kan iemand mij even helpen? Dank je!
Oud 19-09-2003, 06:39
^Rambo^
^Rambo^ is offline
je moet inderdaad een boot diskette maken

deze kan je ook downloaden van bootdisk.com

vervolgens laat je je computer booten vanaf de diskette (dat kan je in je BIOS aanpassen, uit mijn hoofd is het onderdeel boot sequence)

vervolgens kom je in DOS prompt, hier ga je naar de a: (van je opstart diskette)

dan type je het volgende in (laten we ervan uit gaan dat je root partitie c: is)

format c: /s

je pc wordt nu geformateerd, na het formateren "surf" je naar je CD-ROM en dan type je setup

vervolgens begint Win98 te installeren
Oud 19-09-2003, 07:10
XzeoN
XzeoN is offline
Citaat:
^Rambo^ schreef op 19-09-2003 @ 07:39:
je moet inderdaad een boot diskette maken

deze kan je ook downloaden van bootdisk.com

vervolgens laat je je computer booten vanaf de diskette (dat kan je in je BIOS aanpassen, uit mijn hoofd is het onderdeel boot sequence)

vervolgens kom je in DOS prompt, hier ga je naar de a: (van je opstart diskette)

dan type je het volgende in (laten we ervan uit gaan dat je root partitie c: is)

format c: /s

je pc wordt nu geformateerd, na het formateren "surf" je naar je CD-ROM en dan type je setup

vervolgens begint Win98 te installeren
bedankt. *gaat proberen*
Oud 19-09-2003, 07:22
XzeoN
XzeoN is offline
als ik m op rebooten van A:/ zet, dan zegt ie nog steeds dat ik de schijf moet verwijderen. Ik blijf aan het rebooten.

Wat zou het probleem kunnen zijn?

Als ik de CD-Rom erin doe, en het programma start om te rebooten, vraagt ie op een gegeven moment om de Windows 98 CD erin te doen, of de boot diskette. Ik doe allebei erin, druk op enter, en hij vraagt het weer.,

Computers *zucht*
Oud 19-09-2003, 07:34
Koning
Koning is offline
is het wel een goede boot diskette?

hij hoort dus gewoon indos op te starten,
Oud 19-09-2003, 07:42
XzeoN
XzeoN is offline
Citaat:
Sync schreef op 19-09-2003 @ 08:34:
is het wel een goede boot diskette?

hij hoort dus gewoon indos op te starten,
Ik probeer WIN98 te installeren, maar krijg steeds dezelfde foutmelding: Plaats de CD-Rom van Win98 in station E:/ en druk op Enter.
Als ik dit dan doe krijg ik een vluchtig scherm waarin staat dat de c-schijf geformateerd wordt. Dan kom ik weer op het eerste scherm...

Heeft er iemand een idee hoe ik dit van de baan krijg?

Met de diskette werkt het ook al niet. Ugh. Ik heb die computer echt heel hard nodig!

Laatst gewijzigd op 19-09-2003 om 07:56.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 09:49
^Rambo^
^Rambo^ is offline
oke nog een keer

er is niks mis met je boot diskette dat weet ik bijna zeker

het probleem is als je je pc laat booten vanaf de harde schijf dan krijg je die melding

je moet bij het opstarten van je pc op delete drukken om je BIOS in te gaan.

Daar is een optie Boot sequence (zet die dan op a: of removable disk)

daarna start je pc opnieuw op, dan begint DOS met het booten vanaf je diskette. Dan krijg je de optie DOS starten met CD-ROM ondersteuning of geen CD-ROM omdersteuning

Kies dan voor CD-ROM ondersteuning

dan beginnen er een aantal processen te starten

Daarna ben je in DOS (om het zo maar even te zeggen)

hier toets je format c: /s

nu begint je hdd zichzelf te formateren

daarna kan je je cdrom erin gooien van Win98 en kan het feest beginnen

succes!!!

PS. Ik ga er vanuit dat je geen meerdere partities heb, en dat je root partitie c: is
Oud 19-09-2003, 10:07
XzeoN
XzeoN is offline
sorry, maar ik claim net dat ik de boot sequence op A:/ heb gezet, en als ik m dan herstart dan zegt de computer dat ik de schijf moet verwijderen. dan druk ik op enter, en dan geeft ie aan "press key to reboot" en dan doet ie gewoon alweer hetzelfde. Ik kom dus gewoon echt niet verder.

Ik heb 2 partities. een C:/ en een D:/ schijf. De CD-ROm is de E:/ schijf. Zou het misschien iets daarmee te maken hebben?

Laatst gewijzigd op 19-09-2003 om 10:11.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 10:28
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
ff ter informatie, 98 is niet echt relaxt, zeker niet om op een gloednieuwe pc te installeren. het is september 2003.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 10:44
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Zoals ik het lees kijkt je PC nu dus bij booten wel op het A: station maar vindt daar geen bestanden om van te booten.
Je hebt dus wel degelijk een verkeerde bootdiskette.
Als je een vriend ,kennis of wie dan ook hebt met Windows 98 dan kun je op die machine een boortdiskette aanmaken onder Software in het Configuratiescherm.
Die werkt zeker.
Heb je XP geinstalleerd op een NTFS partitie dan kun je hem niet zomaar formateren omdat de format uit Win 98 in Fat 32 is.
Je zult dan eerst de partities moeten verwijderen en nieuwe in Fat32 aanmaken.
Oud 19-09-2003, 10:48
XzeoN
XzeoN is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 19-09-2003 @ 11:44:
Zoals ik het lees kijkt je PC nu dus bij booten wel op het A: station maar vindt daar geen bestanden om van te booten.
Je hebt dus wel degelijk een verkeerde bootdiskette.
Als je een vriend ,kennis of wie dan ook hebt met Windows 98 dan kun je op die machine een boortdiskette aanmaken onder Software in het Configuratiescherm.
Die werkt zeker.
Heb je XP geinstalleerd op een NTFS partitie dan kun je hem niet zomaar formateren omdat de format uit Win 98 in Fat 32 is.
Je zult dan eerst de partities moeten verwijderen en nieuwe in Fat32 aanmaken.
Oh mijn god. lol maar ehm, okay dat is dus superveel gedoe. nou vraag ik me dus af, want ik heb dus de windows xp cd ook, en op deze computer installeerde hij wel prima, maar op die andere computer pakt ie niet alle bestanden (hij installeert I386 niet). ik wil dus weten wat er ook mis is met dat XP gedoe, want ik wil eigenlijk toch wel heel graag XP op de andere computer. Ik had m geformatteerd en alles, maar op een of andere manier installeert ie niet gewoon goed. het ligt niet aan de cd. dat weet ik zeker.
Oud 19-09-2003, 10:48
Verwijderd
Kun je niet gewoon zorgen dat ie van je cd-rom boot,
lijkt mij stukken makkelijker
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 10:49
XzeoN
XzeoN is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 19-09-2003 @ 11:28:
ff ter informatie, 98 is niet echt relaxt, zeker niet om op een gloednieuwe pc te installeren. het is september 2003.
het is op een oudere pc, waarop ik probeerde Xp te installeren. de reden waarom ik 98 weer installeer is oimdat XP lijp doet op m'n oude computer, zoals bepaalde onderdelen gewoon niet installeren. ik ben nu vanaf een pentium 4 computer aan het typen, met flatscreen met windows xp. ik ben niet dom.
Oud 19-09-2003, 11:07
Verwijderd
Bepaalde onderdelen niet installeren???
Zoals wat?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 11:27
XzeoN
XzeoN is offline
Citaat:
McLaren schreef op 19-09-2003 @ 12:07:
Bepaalde onderdelen niet installeren???
Zoals wat?
als ik de CD erin doe, dan begint ie met installeren, en dan vraagt ie op een gegeven moment of ik de CD erin wil doen zodat ie het onderdeel I386 kan installeren. Doe ik dat, klik ik op OK, doet ie niks. Helemaal niks. Reageert gewoon niet op het geklik. Als ik dan op annuleer klik, gaat ie verder met installeren, maar dan installeert ie het onderdeel I386 niet, wat blijkbaar een belangerijk onderdeel is. Daardoor kloppen de kleuren van m'n XP balk bijvoorbeeld niet, of niks is in XP stijl, ik kon Windows XP niet activeren etc.

De map staat wel op de cd, maar ik heb geen idee waar ik de bestanden die erin staan heen zou moeten slepen.

Kweet ook nie wat t is
Oud 19-09-2003, 11:51
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Even een eerlijk antwoord. Is het een originele of een kopie van Windows XP.
Als er in je oudere PC ook een oudere cd-romspeler zit zou het kunnen zijn dat die multiread niet ondersteund als je kopieen probeert in te lezen. Bij de ene cd zal het wel gaan maar bij de andere niet. Lijkt er gewoon op dat hij de track niet wil lezen en dat zou bij een oudere cd-romspeler kunnen passen.
Wellicht een oplossing is de cd-romspeler uit de nieuwere PC tijdelijk even over te bouwen naar de oude.
Oud 19-09-2003, 12:09
XzeoN
XzeoN is offline
Citaat:
Rugbuksnuffer schreef op 19-09-2003 @ 12:51:
Even een eerlijk antwoord. Is het een originele of een kopie van Windows XP.
Als er in je oudere PC ook een oudere cd-romspeler zit zou het kunnen zijn dat die multiread niet ondersteund als je kopieen probeert in te lezen. Bij de ene cd zal het wel gaan maar bij de andere niet. Lijkt er gewoon op dat hij de track niet wil lezen en dat zou bij een oudere cd-romspeler kunnen passen.
Wellicht een oplossing is de cd-romspeler uit de nieuwere PC tijdelijk even over te bouwen naar de oude.
het is een originele cd. die hebben we gekregen bij aanschaf van de nieuwe computer.

en ik heb geen idee hoe ik computers om moet bouwen, en eigenlijk wil ik daar ook helemaal niet mee klooien in vrees dat ik weer wat sloop.
Oud 19-09-2003, 21:02
Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Citaat:
XzeoN schreef op 19-09-2003 @ 11:07:
sorry, maar ik claim net dat ik de boot sequence op A:/ heb gezet, en als ik m dan herstart dan zegt de computer dat ik de schijf moet verwijderen. dan druk ik op enter, en dan geeft ie aan "press key to reboot" en dan doet ie gewoon alweer hetzelfde. Ik kom dus gewoon echt niet verder.

Ik heb 2 partities. een C:/ en een D:/ schijf. De CD-ROm is de E:/ schijf. Zou het misschien iets daarmee te maken hebben?
Ik heb nog nooit 'n bootdiskette gebruikt...cdrom erin doen, daarna vraagt ie of ie de schijf opnieuw mag configgen, en als je ja zegt vraagt ie om een bootdisk...hoeft helemaal niet gewoon opnieuw opstarten (van de cd) en dan gaat ie formatten en daarna installeren...no problemo...gister nog gedaan op en p2 tje

-WJ
Oud 21-09-2003, 15:55
StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
Crystal Method schreef op 19-09-2003 @ 11:28:
desinformatie & offtopic
Reageren

Regels voor berichten