![]() |
|
Vaticaan wil volwaardig lid VN worden
Geplaatst op 22-9-2003 om 17:49u. BRUSSEL (Kerknet/RKnieuws.net) - Het Vaticaan wil volwaardig lid worden van de Verenigde Naties. Dat heeft de Vaticaanse staatssecretaris kardinaal Sodano verklaard, zo meldt het Romeinse persagentschap ZENIT. De kardinaal zei dat er op basis van het internationale recht geen bezwaar is tegen het volwaardige lidmaatschap van de VN. Nog geen stemrecht De Heilige Stoel is nu al permanente waarnemer. Daardoor kan het Vaticaan wel interventies kan doen bij de VN, maar heeft het geen stemrecht. De Heilige Stoel, de kleinste staat ter wereld, onderhoudt momenteel diplomatieke relaties met 174 landen. Vrede bevorderen Kardinaal Sodano zei dat de Heilige Stoel met haar diplomatieke activiteiten vooral twee doelen heeft: ze wil het welzijn van de Kerk behartigen en zich ten dienste stellen van alle volkeren, ongeacht hun godsdienst. "Wegens haar religieus karakter wil de Heilige Stoel steeds de vrede bevorderen en wegens haar universeel karakter volgt ze de crisissituaties in de wereld op de voet. Wegens haar humanitair karakter dringt ze er tenslotte op aan dat alle nodige maatregelen worden genomen voor de bescherming van de burgerbevolking". (tb) http://www.rorate.com/rorate/scripts...ow.php?id=4074 Nou, wat vinden jullie? Moet t kunnen dat t Vaticaan volwaardig VN-lid wordt?
|
![]() |
|
Ja dat weet ik wel maar toch vind ik het een groot verschil.
De paus is namelijk imo een fundamentalist, geen gewelddadige natuurlijk ![]() Daarom hoort hij niet in de VN, het vaticaan is puur op godsdienst gebaseerd en dat is bij israel en mekka niet zo, toch?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
nee, laten we eerst het vaticaan opheffen, en dan gewoon doorgaan met de VN zoals ie is...aan het vaticaan heb je niks, maar dan ook werkelijk niks...
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wil je koerdistan trouwens ook een zetel geven ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- onafhankelijk, effectief gezag - dat gezag moet over een bevolking uitgeoefend worden - op een afgebakend grondgebied Het Vaticaan voldoet daar volgens mij aan, hoewel ik niet zeker weet of het Vaticaan wel een echte bevolking heeft. Koerdistan is dus geen staat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Waarom niet, het is officieel is een staat met alles erop en eraan(postdienst, veiligheidsdienst ect., eigen euro)
ik ga er ook niet van uit dat ze veel macht zullen hebben. Dit kan ook positief zijn voor de VN, dit laat zien tegenover Radicale Christen(als die er zijn) of gewoon mensen die willen dat de kerk meer invloed krijgt dat het Vaticaan serieus wordt genomen.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
Ah jah, dit zal de eenheid in de wereld zeker ten goede komen als we dat gaan doen.
Dan kun je net zo goed in Nederland iedereen die een beetje extreem denkt(Neo- Nazi's, Extreem Christenen, Communisten, ECT.) ook verbieden om te stemmen. Het idee is leuk, maar eenheid creeer je niet zo wel opstand.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Volkenrecht is vaag ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
M.i. zijn de eerder door mij weergegeven criteria een objectieve en a-politieke maatstaf die zorgen voor meer rust. Immers, als een staat erkend is wil dat nog niet zeggen dat men direct betrekkingen met de staat moet aangaan. In dat licht bezien is de zaak m.b.t Zuid-Rhodesië, waarin deze staat niet als zodanig erkend werd uit politieke overwegingen (de staat werd geregeerd door een racistisch regime) een fout geweest. Anders wordt het natuurlijk als een staat gevormd is d.m.v ongeoorloofd geweld. |
![]() |
|
Tja, ik kan het ze niet verbieden, maar al die religieuze lobby-groepen wakkeren toch angst in mij aan. In Amerika merk je reeds de effecten van strenge christenen op de politiek.
|
ik vind het geen goed idee.
Veel landen gaan zich wel afvragen waar ze mee bezig zijn als het Vaticaan serieus kritiek gaat uiten op een bepaalde manier van oorlog voeren, maar dat weegt niet op tegen bepaalde opvattingen die het Vaticaan heeft (over bijv. seks, abortus, het geloof verspreiden en dat soort dingen). |
Advertentie |
|
![]() |
|
|